اسم من ((انجیر)) است !

اسم من ((انجير)) است !

به این همه ادعا که دارم خرده نگیرید، همه اش بی چون و چراست .
از انواع ویتامین سرشارم .
مزاج را لینت می دهم .
درمان صد در صد دمل های چرکینم .
شیرابه مرا به ریشه دندان بمالید تا از درد آن آسوده شوید.
همین شرابه من ، گوشت را قابل پخت می کند و هزار خاصیت دیگر که در من نهفته است .
نام من انجیر است ، انجیل هم می گویند. بزرگترین افتخار من این است که خداوند در قرآن مجید به جان من قسم خورده است . تنها یک میوه خوشمزه و لذیذ نیستم ، بلکه غذای نرم و لطیف و دارویی سودمند و بی ضرر می باشم . قدرت غذایی من بیش از سایر میوه ها و خواص دوایی من بیش از تصور است . من از قدیم در جنگلهای آفریقا، آسیا و آمریکا به عمل می آمدم . زادگاه مخصوصی ندارم و در جنگل های شمال و جنوب ایران هم وجود داشته ام من انواع و اقسام ریز و درشت ، بی دانه ، زرد و قرمز و صورتی و بنفش دارم . یک نوع ریز من در تهران به نام انجیر شیرازی است . در گذشته انواع سفید مرا غذا و نوع بنفش مرا دوا می دانستند ولی من این تقسیم را قبول ندارم ، بلکه مدعی هستم که در هر رنگ و شکل بستانی ، کوهی و بیابانی ، خوراک اشخاص سالم و درمان افراد بیمار می باشم . من انواع زودرس و دیررس دارم . در جاهای سردسیر دیرتر و اگر خیلی سرد باشد، اصلا نمی رسم و میوه ام در آنجا تا رسیدن زمستان کال می ماند و مردم این میوه های نارس را دیوانجیر نام گذاشته اند، خوردن دیو انجیر به علت داشتن شیرابه فراوان نامرغوب و خطرناک است .
من به مقدار فراوان دارای ویتامین های آ – ب – ث و مواد معدنی مثل آهن – برم – منگنز – آهک و گوگرد می باشم و کمی هم آرسنیک دارم ، و نیز دارای مواد چربی – سفیده ای و از همه ی بیشتر مواد قندی در من است .
اگر میوه مرا پس از چیدن در روی سبد یا پارچه سوراخ دار در برابر تابش آفتاب قرار دهند، قند من زیادتر شده ، میزان آن به سی تا چهل درصد می رسد. من در تابستان داخل تره بار در دکان میوه فروشی و در زمستان در ردیف خشکبار در دکان آجیل فروشی ها عرضه می شوم ، و در تمام اعضای مختلف درخت من ، یک شیرابه سفید رنگ جریان دارد که مشخصات آنرا خواهم گفت . من یک میوه سهل الهضم هستم ، اگر مرا قبل از غذا بخورید، مجاری دستگاه گوارش را باز و اشتها را تحریک و محیط را برای هضم و دفع غذا آماده میسازم و سبب تخلیه کامل شکم خواهم شد.
در داروخانه ها شربت من با روغن بادام شیرین که جهت لینت به اطفال می دهند رقیب شده است . مربا و کمپوت من بهترین غذا برای مبتلایان به یبوست است . از جوشاندن میوه من ، در شیر شربتی بدست می آید که نرم کننده سینه و معده بوده ، مضمضه آن لثه ها را محکم و غرغره اش سینه و گلو را نرم و دردهای کهنه آنها را شفا می بخشد. کسانی که از لاغری رنج می برند و می خواهند کمی چاق شوند، غذایی بهتر از من پیدا نخواهند کرد. مخصوصا اگر چهل روز ناشتا مرا با کمی انیسون تناول نمایند. با اینکه قند فراوان دارم ، معذلک کسی را بیش از حد مناسب چاق نمی کنم و میوه تازه من خنک محسوب می شود، حرارت و تشنگی را تسکین می دهم ، عرق را زیاد می کنم و سموم و چربی را با عرق بیرون می آورم ، و همین امر در گذشته این شبهه را ایجاد کرده بود که من شپش را در بدن زیاد می کنم ، در صورتی که زیاد شدن این جانور گناه من نبود، بلکه خروج چربی و سموم چرک بدن را زیاد می کرد، و محیط مناسبی برای رشد شپش بود، من کبد را تقویت می کنم ، ورم طحال را فرو می نشانم ، خوردن من با گردو مقاومت بدن را در برابر سموم بالا می برد. خوردن من با پسته و بادام جهت تقویت نیروی حافظه و قدرت تعقل و تفکر سودبخش است ، اگر میوه خشک مرا بو داده و بکوبید گردی بدست می آید که به نام قهوه انجیر معروف است و برای سیاه سرفه – ذات الریه و سینه دردهای کهنه مفید می باشد، و خشونت قصبه الریه را از بین می برد.
وجود گوگرد در من باعث زیاد شدن مو شده ، از ریزش آن جلوگیری می نماید. با من شربت ، ژله و مارمالاد درست کنید و در زمستان برای گرم شدن و جلوگیری از سرماخوردگی میل نمایید. میوه من با مغز گردو محرک شهوت است و ضماد من با زاج جهت زخمهای آبکی و با بوره جهت بثورات جلدی و گنده تاول زیاد تجویز می شود.
خواص بهی بخش من منحصر به میوه من نیست ، جوشانده شاخه های من مبتلایان به استسقاء و پوست تازه آن ، برای مبتلایان به اسهال خونی و شکم روش تجویز شده است .
شیرابه ای که در تمام اعضای درخت من و دیوانجیر وجود دارد، مسهل قوی و خطرناک است .
من بوی بد دهان را از بین میبرم ، و سوخته میوه من با روغن خضابی است که موهای سفید را مشکی می نماید.
اگر میوه ما سوزانده با کمی گلیسرین مخلوط کنید، و دندان های خود را با آن بشویید، آنها را سفید و محکم می نماید. ضماد گرم میوه من با آرد جو مسکن درد عضلات است . دمل ها و کورک ها را باز می کند. ضماد میوه من با روغن زیتون یا موم جهت معالجه ترکیدن پوست که در اثر سرما ایجاد شده است . مفید می باشد. حمول من با عسل ، زخم و جراحات را از بین میبرد، و از ترشح و خونریزی جلوگیری می نماید، مشروط بر اینکه با رعایت اصول بهداشت و فنون داروسازی باشد. میوه من مخلوط با خرما، کشمش ، و عناب به چهار میوه سینه نرم کن معروف است . دانه های میوه من معده و رودهها را جارو می کند و فضولات را با خود دفع می کند برای جلوگیری از باردار شدن ، غذاشناسان آمریکا گیاهی به نام : ((می – پی – کو – تاتا)) را معرفی کردند که در کلمبیا به عمل می آید، و نتایج خوب داده است ، در ایران هم گیاه هایی که دارای هورمون گیاهی استروژن باشند، فراوان است و به تدریج خود را معرفی خواهند کرد.
شیرابه من شیر را منعقد می کند، و آنرا تبدیل به نوعی پنیر می نماید که فوق العاده زود هضم است . این شیرابه بلغم و لیزابه های معده و روده ها را نیز منعقد کرده ، و به دفع آنها کمک می کند. مالیدن آن میخچه – زگیل و خال گوشتی و آثار جلدی را از بین می برد، سابقا سرمه آن جهت جلوگیری از آبریزش چشم زیاد تجویز می شد.
اگر کمی از این شیرابه را به پنبه زده و در بن دندان یا حفره دندان کرم خورده بگذارید، درد آن فورا ساکت می شود. اگر دندان پزشکان از این شیرابه جهت کشتن عصب دندان استفاده کنند نتیجه ای بهتر و زودتر خواهند گرفت . این شیرابه دارای آنزیمی است شبیه لوزالمعده که به هضم غذا و گوشت کمک فراوان می کند. اگر گوشت سخت و ناپز دارید، مختصری از این شیرابه به آن بزنید و یا یک میوه کال مرا در دیگ غذا بیندازید، بزودی پخته خواهد شد. اگر یکدانه میوه کال مرا در دیگ حلیم بیندازید، گوشت و گندم آن نرم و حل شده و بخوبی مهرا می گردند حبوبات ناپز هم به این وسیله نرم و زود پز خواهند شد. حال که خواص مختلف شیرابه مرا دانستید، بد نیست بدانید در خواص آن نوشته اند، جامدات را آب می کند و مایعات را منجمد می سازد.شلکا انجیر یا جمیز – در کتاب های گیاه شناسی به میوه ای اشاره شده است که به فارسی شلکا انجیز و در کتب پزشکی جمیز نام دارد. اعراب به آن تین الاحمق یعنی انجیر احمق لقب داده اند، در کتب دارویی فرنگی نامش انجیر اسپانیا و باری باری می باشد، این میوه که جهت اسهال و اسهال خونی مصرف فراوان دارد، از خانواده ما نیست و از دسته کاکتوس ها می باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا