افزایش بصیرت ، قدرت تحلیل و هدایت سیاسی۴

افزايش بصيرت ، قدرت تحليل و هدايت سياسي4

  تدبیر ش ۱۴
    هادیان سیاسی، مردم را به اهمیت،وظایف و نقش مجلس خبرگان رهبری، توجیه نمایند
    اهمیت انتخابات خبرگان – که شاید هیچ کدام از انتخاباتهاى کشور به این درجه‏ى از اهمیت و حساسیت نباشد – در این است که با این انتخابات، مردم افراد خبره‏ى مورد اعتماد خودشان را انتخاب مى‏کنند تا اینها آماده‏ى به کار باشند براى لحظه‏ى حساس فقدان رهبرى در کشور. این مجموعه‏ ى مورد اعتماد ملت باید بنشینند و با بصیرت کامل، رهبرى را که قادر بر اداى تکالیف رهبرى مى‏دانند، انتخاب کنند و به مردم معرفى کنند.اگر چنین جمعى در آن هنگام – یعنى هنگامى که کشور به تعیین رهبر احتیاج پیدا کرده است، یا به خاطر اینکه رهبر قبلى از دنیا رفته است و یا خداى نخواسته از صلاحیتها افتاده است، که باید رهبر دیگرى را انتخاب کنند – حضور نداشته باشد و آماده‏ى به کار نباشد، آنچنان گرهى در دستگاه مدیریت کشور به وجود خواهـــد آمد که با هیچ سرانگشتى این گره باز شدنى نیست. خصوصیت انتخابات رهبرى این است.کار مهم خبرگان در در درجه‏ى اول، همینانتخاب است و در درجه‏ى دوم، نظارت بر وضع رهبر موجود و حاضر، که متوجه باشند و ببینند آیا صلاحیتها در او باقى است؟ آیا علم او، تقواى او، مدیریت او، تدبیر او، خلوص او و صدق او باقى است؛ یا از حد نصاب پایین افتاده است؟ باید نظارت داشته باشند…بنابراین، انتخابات مجلس خبرگان بسیار حساس است…هر چه این مجلس قویتر ،معتبرتر، پایدارتر، بصیرتر و بیناتر باشد، آینده‏ى کشور بیشتر تضمین شده است.     ۲/۸/۸۵
  کاری کنید که مردم در یک فضای آرام،با تشخیص و بدون سراسیمگی انتخاب کنند
    انتخابات شوراهاست که معناى آن تمشیت امور شهرى و روزمره‏ى زندگى مردم به دست خود مردم است. مظهر مردم‏سالارى است؛ انتخابات مهمى است… ان‏شاءاللَّه همه‏ى ملت ایران وارد شوند. مسئولان همه‏ى تلاش خود را بکنند، تا ان‏شاءاللَّه این انتخابات را سالم، کامل،بى‏عیب و نقص، و بى‏حرف و گفت به سروسامانى برسانند. آن کسانى هم که دستى در تبلیغات دارند، فضاى سیاسى کشور را آشفته نکنند؛ بدگویى از این، اهانت به آن، معارضه‏ى جناحهاى سیاسى با هم. مردم چه تقصیرى کرده‏اند که بایستى ذهن آنها به خاطر انگیزه‏هاى مختلف سیاسىِ اشخاص و گروهها و جناحها و مجموعه‏ها، آشفته و مغشوش شود. اینها بگذارند فضاى انتخابات سالم باشد. البته هرکس حق دارد از خود و نامزد انتخاباتى خود دفاع و حمایت کند؛ این مانعى ندارد. تبلیغات در حد متعارف و بدون اسراف و زیاده‏روى، خیلى خوب است؛ اما اهانت، تخریب و بدگویى – این‏کارهایى که جزو رسوم زشتِ بعضى از کشورهاى غربى است – را کنار بگذارند؛ بگذارند مردم در یک فضاى آرام، با تشخیص، با بصیرت و بدون سراسیمگى انتخاب کنند.    ۲/۸/۸۵
   مجلس خبرگان را به عنوان ذخیره آینده نظام ، مهم بشمارید
    انتخابات خبرگان … یک ذخیره‏سازى براى ملت و براى آینده‏ى نظام است؛ مثل صندوق ذخیره، که یک روز در هنگام نیاز، این انتخاب شما به درد ملت و کشور خواهد خورد؛ باید این ذخیره را نگه داریم. این، پشتوانه‏اى است که باید براى کشور باشد. مجلس خبرگان همیشه باید آماده باشد؛ لذا بسیار مهم است.     ۱۷/۸/۸۵ مردم در انتخاب شوراها باید به سمت کسانی هدایت شوند که خیالشان را از مسائل جاری روزمره ی زندگی راحت نمایند
    انتخابات شوراها هم از این جهت مهم است که کار روزمره‏ى مردم و زندگى شهر و روستایى مردم، متوقف به این انتخابات است. اگر انسانهاى صالح، کارآمد، بانشاط، مؤمن، نجیب و امین در انتخابات شوراها انتخاب شوند، خیال مردم از لحاظ مسائل جارى روزمره‏ى زندگى – که با آن سر و کار دارند – راحت خواهد شد. شما اگر آن کسى را که مى‏پسندید و مى‏خواهید، انتخاب نکردید، آن کسى که شما نمى‏پسندید، انتخاب خواهد شد و رأى خواهد آورد. بنابراین، رأى خودتان را به میدان بیاورید.به مردممان عرض مى‏کنم: هم در این انتخاباتها و هم به طور عمومى ملت ما باید بیشتر از گذشته به اتحاد اهمیت بدهند و تحمل کردن یکدیگر را یاد بگیرند… ما باید از بى‏تحملى و ایرادگیریهاى بیخود پرهیز کنیم و به مسئله‏ى اتحاد و مشارکت براى شکل دادن به آینده، اهمیت بدهیم. آینده‏ى کشور دست شماست؛ باید به این شکل بدهید.     ۱۷/۸/۸۵
     با تحلیل شکست های پی‌درپی سیاست های غرب و آمریکا، عملی شدن آرمانگرایی اسلامی را برای مردم تبیین کنید
    آرمانهایى که ملت ایران تصویر کرده است، البته آرمانهاى بلندى است؛ اما این آرمانها دست یافتنى است. پرچم عدالت اسلامى را برافراشتن، از آن دفاع کردن و در راه آن حرکت کردن، یک آرمانگرایى پوچ و بى‏نتیجه نیست، آنچنان که بعضى سعى مى‏کنند این‏طور القاء کنند. این، عملى است… شما ببینیدصهیونیستهاى وحشى … پنجاه سال تلاش کردند تا نشان بدهند که اسرائیل شکست‏ناپذیر است؛ اما این ابهت پنجاه ساله در سى و سه روز دود شد رفت هوا .بیست سال قبل، آن روزى که ما درگیر دفاع مقدس بودیم و از میهنمان دفاع مى‏کردیم قدرتها ساده ترین سلاحها را هم حاضر نبودند به ما بفروشند، حتی به دو برابر قیمت هم نمی فروختند‌…آن روز اگر کسى مى‏گفت این ملت، این جوانان و این همتهاى انقلابى و مؤمن، یک روز خواهد توانست این همه ابزارهاى موشکى را در خلیج فارس یا در نقطه‏ى دیگرى به عنوان آزمایش و رزمایش منفجر بکند، کسى باور مى‏کرد؟ اما ملت ما توانست…آن روزی که… حتّى بعضى از عناصر دولتهاى دوست با عنوان خبر ویژه… به ما خبر مى‏دادند که ما خبر داریم بناست به شما در فلان روز یا فلان ماه حمله کنند؛ قصدشـان تهدید و ارعاب و عقب‏نشاندن دولت جمهورى اسلامى از مواضع خود بود. آن روز شاید خیلى‏ها بودند که باور نمى‏کردند استکبار جهانى و در رأس آن امریکا، در همه‏ى سیاستهاى معارض خود در مقابل ملت ایران و جمهورى اسلامى ایران، این‏جور شکست بخورد؛ در عراق سیاستش شکست بخورد؛ در فلسطین سیاستش شکست بخورد؛ در لبنان سیاستش به شکل مفتضحانه شکست بخورد؛ در افغانستان ناکام بماند و تهدیدهاى او، تهدیدهاى پوچ در سطح بین‏المللى قلمداد بشود. اما این کار شد…در این انتخابات اخیر امریکا، معلوم شد که این سیاستها در خودِ واشنگتن هم شکست خورده است…این که در انتخابات کنگره، حزب وابسته‏ى به رئیس جمهور کنونى شکست خورد، این فقط به معناى یک حادثه‏ى داخلى امریکا نیست؛ بلکه به معناى شکست سیاستهاى جنگ‏طلبانه و پرخاش‏جویانه‏ى رئیس جمهور کنونى امریکاست…از نظر امریکاییها، طرف اصلىِ این سیاستها ملت ایران بود؛ و معنایش این است که ملت ایران در این مرحله‏ى سیاسى به صورت بارز و در سطح بین‏المللى پیروز شده است…ظاهراً آخرین فرد از سیاستمداران امریکا که فهمید شکست خورده، خود بوش است! او هم امروز اعتراف مى‏کند که در سیاستهاى جنگ طلبانه‏ى خود شکست خورده است.       ۱۹/۸/۸۵
        توطئه های گسترده و پیوسته دشمنان را با هدف خنثی کردن آنها برای همه بر ملا کنید
    دشمنان این کشور و ملت ، … براى اینکه پیوند میان مسئولان و مردم را ضعیف کنند، برنامه‏ها طراحى مى‏کنند؛ براى اینکه اراده‏ى مسئولان کشور را سست کنند،برنامه‏ها طراحى مى‏کنند. در چند سالِ گذشته، صریحاً دستگاههاى تبلیغاتى غرب گفتند و تکرار کردند که در صدد اینند که در مجموعه‏ى مدیریت نظام جمهورى اسلامى اختلاف بیندازند؛ دودستگى و دو جریانى درست کنند؛ … جوانِ ما را از فکر آینده و همت گماشتن براى بِناى آینده، به سمت شهوات سوق بدهند؛ براى این برنامه‏ریزى مى‏کنند. دلهاى مردم ما را که در سایه‏ى امید مى‏توانند این راه طولانى و دشوار، اما شوق‏برانگیز را طى کنند، ناامید کنند؛ دلهایشان را از امید خالى کنند. اینها جزو برنامه‏هایى است که دشمن طراحى مى‏کند. من به شما عرض بکنم در طول این بیست‏وهفت سالى که از پیروزى انقلاب مى‏گذرد – که یک روز از این بیست ‏وهفت سال هم بدون توطئه‏ى دشمن نبوده است – دشمن در مقابله‏ى با ملت ایران و انقلاب اسلامى و این حرکت عظیم، تا امروز پى‏درپى احساس ناکامى کرده است. هیچ وقت دش من موفق و پیروز نشد. گاهى یک امیدهاى واهى‏اى پیدا مى‏کردند و یک علامت غلطى از یک طرف به آنها داده مى‏شد، آن وقت تصور مى‏کردند که توانسته‏اند توطئه‏هاى خود را در این کشور به جایى برسانند. اما بلافاصله معلوم مى‏شد اشتباه کرده‏اند.      ۲۰/۸/۸۵
تدبیر ش ۱۵

    همواره باید حضور و مشارکت مردم در عرصه‌های گوناگون  را  عمق  و گستره بیشتری بدهید

     حضور مردم در صحنه، معنایش این است که آحاد مردم – پیر و جوان، قشرهاى مختلف، مرد و زن‌در هر نقطه‏اى از کشور – مسائل اساسى کشور را مسائل خودشان بدانند؛ مسائل علمى و پیشرفت علمى و فنى را مسئله‏ى اساسى خودشان به حساب آورند؛ پایبندى کشور و نظام و مسؤولان به ارزشهاى اساسى انقلاب را به عنوان یک خواست حقیقى خودشان همه‏جا مطرح ومطالبه کنند؛ اینها حضور مردم در صحنه است. حضور مردم در صحنه یعنى بى‏تفاوت نبودن؛ سرنوشت کشور را رها نکردن؛ بى‏رغبت نبودن نسبت به حوادثـى که در کشور مى‏گـــذرد؛ این معناى حضور در صحنه است. وقتــــى یک ملت – پیر و جوانش، بزرگ  وکوچکش، قشرهاى مختلفش – نسبت به مسائل گوناگون کشور خود داراى انگیزه و فکر است، آن فکر را بر زبان مى‏آورد، بر آن پاى مى‏فشرد و از آن دفاع مى‏کند، این ملت، ملت زنده‏اى است و آینده‏ى آن تضمین شده است… قبل از پیروزى انقلاب اسلامى … مردم از جریانات کشور، پیشرفت کشور، مقایسه‏ى کشـور با کشورهـاى دیگر، اندازه‏گیرى میزان سرعت حرکت کشور به سوى اهداف، بکلى بى‏خبر و بیگانه بودند… ملت به یک ملت عقب افتاده‏ى در زمینه‏هاى گوناگون تبدیل شده بود؛ چون مردم کارى به کار کشور و مسائل کلان آن نداشتند؛ خبر هم از آنها نداشتند که در کشور چه مى‏گذرد، چه سیاستى بر کشور حاکم است، چه آینده‏اى در انتظار کشور است،  چه کسانى دارند در کشور دخالت مى‏کنند؛ مردم به اینها توجهى نداشتند و کسى هم آنها را وارد میدان معرفت و علم نمى‏کرد … این وضع زندگى ملت ما درپیش از انقلاب بود. انقلاب صفحه را برگردانـــــد؛ مردم شدند صاحب کشور، صاحب اختیار کشور و تصمیم‏گیر در مسائل کشور.  حضور مردم در صحنه به این معناست . بعضی نگویند که مردم را فقط برای انتخابات می خواهند ، نه انتخابات یک نشانه است . انتخابات یک مقطع از مقاطع حضور مردم است.     ۲۲/۹/۸۵                  

   دغدغه ها ، حساسیت ها و مطالبات واقعی مردم در عرصه داخلی و بین المللی را  برانگیزانید

    مطالبه‏ى خواستها، مطالبه‏ى هدفها، دلبستگى به این اهداف، دغدغه‏ى اینکه چقدر پیش رفتیم و تا کجا پیش رفتیم و چه خواهیم کرد؛ بامشکلات چگونه دست و پنجه نرم خواهیم کرد؛ امروز این دغدغه‏ها در بین مردم ما عمومیت دارد. مردم نسبت به مسائل خاورمیانه حساسند. امروز شما درباره‏ى مسئله‏ى عراق، درباره‏ى مسئله‏ى لبنان، درباره‏ى مسئله‏ى مردم مظلوم فلسطین و درباره‏ى مسائل مسلمانان، جوان و پیرتان نسبت به این مسائل حساسید، سؤال دارید، استفهام دارید و انگیزه دارید. دنبال این انگیزه، اقدام است. این، خاصیت حضور مردم در صحنه است و این خدمت‌بزرگى است که انقلاب اسلامى به کشور ما کرد و این ملت، یک ملت زنده است. نشانه‏ىزنده بودن هم پیشرفت کردن در میدانهاى مختلف است. و مى‏بینید که ملت ایران در طول مدت انقلاب، در میدان مختلف به سرعت پیشرفت کرده است… ملت، امروز به جایى رسیده است که نقش او در مسائل منطقه تعیین کننده است. اینکه دیگر حرف ما نیست. این حرف مستکــبـران و قدرت‏مداران دنیا و صاحبان امر و نهى در مسائل جهانى است که اعتراف مى‏کنند بدون حضور و خواست ایران، مسائل مهم منطقه‏ى خاورمیانه قابل حل شدن نیست؛ باید نظر ایران را خواست؛ باید نظر ملت ایران را دانست. عملاً هم آنجایى که ملت بر یک چیزى پافشارى مى‏کند، همه‏ى دستگاههاى قدرت جهانى – بر روى هم – نمى‏توانند در مقابل خواست ملت ایران حرف خودشان را پیش ببرند. در همین قضیه‏ى انرژى هسته‏اى، همه بر این متفق شدند که ایران باید این فناورى و پیشرفت را نداشته باشـــد، اما ملت ایــران  یکپارچه بر دارا شدنِ این حق پافشارى کردند؛ و نتیجه این شده است که خود را به مراحل بسیار پیشرفته‏ى این کار رسانده‏اند؛ و البته این پایان کار نیست؛ باز هم ان‏شاءاللَّه پیشرفتهاى بیشترى خواهند داشت.      ۲۲/۹/۸۵      

    باتبیین اهمیت انتخابات ، مردم را به حضور در این صحنه تهییج نمائید

    اهمیت انتخابات از دو نظر است: یکى اصل حضور مردم است؛ که وقتى یک ملت دست به انتخاب مى‏زند، وارد صحنه‏ى انتخاب مى‏شود، یعنى زنده است. آن کسى که براى خود انتخاب مى‏کند، زنده بودن خود را اثبات مى‏کند. انسانى که براى اوتصمیم مى‏گیرند، براى او انتخاب مى‏کنند و او بیکار و بى‏تأثیر مى‏نشیند و نگاه مى‏کند،علامت حیات در او ضعیف است؛ نمى‏توان او را یک انسان زنده یا یک ملت زنده به حساب آورد. پس اولین اثر انتخابات این است که نشان‏دهنده‏ى حیات و خودآگاهىِ یک ملت است؛ این را باید ملت ما با استفاده از فرصت انتخاباتهاى گوناگون و پى‏درپى، تمرین و اثبات کند. همچنان‏که از اول انقلاب تا امروز… رأى و عزم خود را درصحنه‏ى عمل نشان داده‏اند و آن را به کرسى نشانده‏اند؛ این خیلى مهم است.  اثر بعدى هم این است که وقتى اراده‏ى مردم در یک انتخاباتى وارد میدان مى‏شود، آن چیزى که بر طبق نظر اکثریت مردم وخواست و آرمان آنهاست، آن تحقق پیدا مى‏کند.       ۲۲/۹/۸۵

          انتخاب خبرگانی که مردم به گزینش آنها اعتماد کنند ، بالاترین سطح انتخاب است

   انتخابات مجلس خبرگان یکى از مهمترین انتخاباتهاى ماست. مجلس خبرگان باید همیشه آماده باشد؛ و تشکیل شده باشد از انسانهاى امین، عاقل، صالح، خیرخواه جامعه، حاضریراق براى روز مبادا و لحظه‏ى موعودى که ممکن است پیش بیاید؛ تا بتوانند در لحظه‏ى معین کار بزرگ‌خود را – که عبارت است از انتخاب رهبر – انجام بدهند. لذا انتخابات بسیار مهمى است. بایستى این مجلس همیشه آماده به کار بماند؛ حاضر باشد؛ افراد آن – منتخبان مردم – منتخبانى باشند که مردم بتوانند به آنها اعتماد کنند و به آنها دل بدهند. گزینشى را که آنها خواهند کرد، آن گزینش را مردم بپذیرند و مورد قبول مردم قرار بگیرد؛ این خیلى مسئله‏ى مهمى است. بنابراین سطح مجلس خبرگان، بالاترین سطح انتخاب است؛ مردم بایستى افراد شایسته را بشناسند و انتخاب کنند.    ۲۲/۹/۸۵

    در شناسایی و انتخاب کاندیدای اصلح، بدنبال حجت شرعی باشید

   چنانچه افرادى را نمى‏شناسند، ازراهنمایىِ انسانهاى مؤمن و مطمئنى استفاده کنند که معرفى آنها براى انسان حجت شرعى باشد؛ دنبال حجت شرعى باشید. دنبال این باشید که اگر خداى متعال پرسید زید را چرا براى مجلس خبرگان انتخاب کردید، شما بگویید این زید را فلان کسانى که مى‏دانستیم مردمِ وارد و مطمئن و امینى هستند، معرفى کرده بودند؛ پیش خدا حجت داشته باشید. به هر معرفى‏اى نمى‏شود دل بست و اعتماد کرد. معرفى انسانهاى مورد اطمینان؛ معرفى کسانى که انسان بداند که اینها نیتشان خدایى است؛ براى دنیا و براى گِروکشیهاى سیاسى و جنجال و هیاهو وارد میدان نشده‏اند؛ بلکه به عنوان اداى وظیفه معرفى کرده‏اند؛ انسان از حرف آنها اطمینان پیدا مى‏کند و افرادى را با معرفى آنها به عنوان خبره به مجلس خبرگان مى‏فرستد. مسئله‏ى شوراها هم همین‏طور است. نوع منتخبان شوراهاى اسلامى شهر و روستا با نوع منتخبان مجلس خبرگان متفاوت است؛ اما وظیفه‏ى اینها هم یک وظیفه‏ى بسیار مهمى است.        ۲۲/۹/۸۵

  مردم را به سمت انتخاب  افراد کاری و صالح در شوراهای شهر و روستا هدایت کنید

   کسانى باید در شوراى شهر مشغول خدمت شوند که افرادى کارى، فعال، صادق و به فکر خدمت به مردم باشند؛ به فکر خودشان، به فکر دنیاى خودشان و به فکر جمع و جور کردن امور دنیوى براى خودشان نباشند و بخواهند براى مردم کار و تلاش کنند. اگر انجمنهاى شهر و روستا، شوراهاى شهر و روستا – که مورد انتخاب مردم هستند – انسانهاى صالحى باشند، بسیارى از مشکلات شهرى و زندگى مردم حل خواهد شد…  جوانها، مرد و زن و قشرهاى مختلف به دنبال این باشند که انسانهاى صالح را انتخاب کنند. عزیزان من، اساس در همه‏ى مسئولیتها تدیّن، امانت و صداقت است. اگر آدمهاى کارآمد امانت و صداقت نداشته باشند، کارآمدى آنها به نفع مردم تمام نخواهد شد. علاوه بر کارآمدى، انسانها باید متدیّن، امیـن، صادق، رو راست  و دلبسته‏ى به اهداف و آرمانهاى دینىِ مردم باشند. این‏طور افراد را پیدا کنید و به آنها رأى دهید.   ۲۲/۹/۸۵

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا