افزایش بصیرت ، قدرت تحلیل و هدایت سیاسی۲۱

افزايش بصيرت ، قدرت تحليل و هدايت سياسي21

تدبیر ش ۵۴نباید اجازه داد شاخص ها غلط تبیین شوند
شاخص در انقلاب ما چیست؟ این خیلی مهم است! … بهترین شاخص‌‌ها، خود امام و خط امام است. امام، بهترین شاخص برای ماست. اگر این تشبیه با همه فاصله‌ای که وجود دارد، به نظر برسد، عیبی ندارد که تشبیه کنیم به وجود مقدس پیغمبر که قرآن می‌فرماید: « لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ لِّمَن کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الآخِرَ ». (احزاب ۲۱) خود پیغمبر اسوه است؛ رفتار او، کردار او، اخلاق او. یا در یک آیه شریفه دیگر می‌فرماید: «قَدْ کَانَتْ لَکُمْ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ فِی إِبْرَاهِیمَ وَالَّذِینَ مَعَهُ»؛ (ممتحنه۴) ابراهیم و یاران ابراهیم اسوه‌اند. در اینجا یاران ابراهیمِ پیغمبر هم ذکر شده‌اند تا کسی نگوید که پیغمبر معصوم بود یا ابراهیم معصوم بود! ما نمی‌توانیم از آنها تبعیت کنیم؛ نه! « قَدْ کَانَتْ لَکُمْ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ فِی إِبْرَاهِیمَ وَالَّذِینَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَاء مِنکُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ کَفَرْنَا بِکُمْ » تا آخر آیه شریفه.
 در مورد امام بزرگوار که شاگرد این مکتب و دنباله‌روِ راه این انبیای عظام است، همین معنا صـدق مـی‌کـند. خـود امـام، بـرجسته‌تـریـن شاخص‌‌هاست؛ رفتار امام، گفتار امام. خوشبختانه بیانات امام در دسترس است، تدوین شده است. وصیت‌نامه امام، آشکارا، همه مافی‌الضمیر امام را برای آینده انقلاب تبیین می‌کند. نباید اجازه داد این شاخص‌‌ها غلط تبیین شوند، یا پنهان بمانند، یا فراموش بشوند! اگر این شاخص‌‌ها را ما بد تبیین کردیم، غلط ارائه دادیم، مثل این است که یک قطب‌نما را در یک راه از دست بدهیم،       یا قطب‌نما از کار بیفتد. فرض کنید: در یک مسیر دریایی یا در یک بیابان که جاده‌ای هم وجود ندارد، قطب‌نمای انسان آسیب ببیند و از کار بیفتد؛ انسان متحیر می‌ماند. اگر نظرات امام، بد بیان شد، بد تبیین شد، مثل این است که قطب‌نما از کار بیفتد، راه گم می‌شود؛ هر کسی به سلیقه خود، به میل خود حرفی می‌زند. بدخواهان هم در این میان از فرصت استفاده می‌کنند، راه را جوری تبیین می‌کنند که ملت به اشتباه بیفتد.۵  ۵. ۱۴/۰۳/۸۹  خطبه‌های نماز جمعه تهران در حرم امام خمینیZانکار مواضع امام، کج اندیشی است
امام، منهای خط امام، آن امامی نیست که ملت ایران به نفس او، به هدایت او جانشان را کف دست گرفتند، فرزندانشان را به کام مرگ فرستادند، از جان و مالشان دریغ نکردند و بزرگ‌ترین حرکت قرن معاصر را در این نقطه عالم به وجود آوردند. امام منهای خط امام، امام بی‌هویت است. سلب هویت از امام، خدمت به امام نیست! … این کج‌اندیشی است که ما مواضع امام را انکار کنیم! این کج‌اندیشی را هم متأسفانه بعضاً کسانی انجام می‌دهند که یک وقتی خودشان جزو مروجان افکار امام بودند یا جزو پیروان امام بودند. حالا به هر دلیلی راه‌ها کج می‌شود، هدف‌ها گم می‌شود، یک عده‌ای برمی‌گردند؛ بعد از آنکه سال‌های متمادی برای امام و برای این هدف‌ها حرف زدند و حرکت کردند، در مقابل این اهداف و این مبانی می‌ایستند و آن حرف‌ها را می‌زنند!۵    ۵. ۱۴/۰۳/۸۹  خطبه‌های نماز جمعه تهران در حرم امام خمینیZتدبیر ش ۵۵کار حضور در فضای فکری دانشجویان را باید دنبال کنید
در عمل فردی، کار تعلیم دانشجویان را، کار حضور در فضای فکری دانشجویان را باید دنبال کنید. اساتید بسیجی می‌توانند در دل دانشجویان و در فضای ذهن آنها یک حضور معنوی  و هدایتگر و آرامش‌بخش داشته باشند. نقش مهمِ ایجاد بصیرت – هم در خود مجموعه، هم در مجموعه مخاطب شما که دانشجویان هستند – یکی از کارهای بسیار مهم است. و بصیرت خیلی نقش ایفاء می‌کند. تمرین حضور. همانی که درباره شهید چمران گفتم؛ شب تا ساعت یک بعد از نصف شب و بیشتر دنبال کار است، صبح زود – تاریک، روشن – جلوتر از همه توی جبهه است و هرجا لازم هست، حضور دارد. این حضور دائم و بهنگام در هر نقطه‌ای که لازم است را باید تمرین کنیم. همه ما باید این را یاد بگیریم.۱      ۰۲/۰۴/۸۹  بیانات در دیدار اعضای بسیجی‌ هیئت علمی دانشگاه‌ها خط امیرالمؤمنین: برخورد با دشمنان متعرض و ایجاد مرزبندی شفاف با آنها
امیرالمؤمنین در آن لحظه فریب و فتنه، به دوستان خود نهیب می‌زند: «امضوا علی حقّکم و صدقکم»؛ این راه حقی که در پیش گرفتید، این حرکت صادقانه‌ای که دارید انجام می‌دهید، این را از دست ندهید و رها نکنید! با حرف‌های فتنه‌گران و فتنه‌انگیزان، در دل شما تزلزل به وجود نیاید! «امضوا علی حقّکم و صدقکم»؛ راهتان، راه درستی است. خاصیت دوران فتنه – همان طور که بارها عرض کرده‌ایم – غبارآلودگی است، مه‌آلودگی است. نخبگان گاهی دچار خطا و اشتباه می‌شوند. اینجا شاخص لازم است. شاخص، همان حق و صدق و بیّنه‌ای است که در اختیار مردم قرار دارد. امیرالمؤمنین مردم را به آن ارجاع می‌داد. امروز ما هم محتاج همان هستیم.
اسلام به ما می‌گوید: باید جامعه اسلامی با دستور اسلام اداره و هدایت شود و زندگی کند. اسلام می‌گوید: با دشمنان متعرض بایستی با قدرت برخورد کرد؛ باید مرزبندی روشن و شفاف با آنها به وجود آورد. اسلام می‌گوید: فریب دشمن‌ها را نباید خورد! این، خط روشن امیرالمؤمنین است؛ امروز هم ما همین خط روشن را احتیاج داریم.۲    ۲.   ۰۵/۰۴/۸۹  بیانات در دیدارمردم بوشهر در روز میلاد امام علی
 دشمنان وحدت اسلام، با ابزارهای دین وارد می‌شوند،  باید هشیار بود
آن چیزی که در میان رفتارهای امیرالمؤمنین – که شامل همه خصلت‌های نیک یک انسان و یک زمامدار است – انسان مشاهده می‌کند و برترینِ این خصوصیات برای امروز ماست، مسئله بصیرت‌بخشی و بصیرت‌دهی به کسانی است که نیاز به بصیرت دارند؛ یعنی روشن کردن فضا. در همه ادوار، این شجاعت بی‌پایان، این فداکاری عظیم، در خدمت آگاه کردن مردم، عمق دادن به اندیشه مردم و ایمان مردم به کار رفته است. در جنگ صفین وقتی طرف مقابل که احساس می‌کرد دارد شکست می‌خورد، برای اینکه جنگ را متوقف کند، قرآن‌ها را سر نیزه کرد، یک عده‌ای آمدند دور امیرالمؤمنین را گرفتند و فشار آوردند که باید تسلیم شوی و جنگ را تمام کنی؛ اینها قرآن را مطرح کردند. کار مزورانه‌ای بود، کار عجیبی بود. حضرت فرمود: شما اشتباه می‌کنید؛ شما اینها را نمی‌شناسید. این کسانی که امروز قرآن را به عنوان حَکم مطرح می‌کنند، به قرآن اعتقاد ندارند. من اینها را می‌شناسم. «انّی عرفتهم اطفالا و رجالا »؛ من دوره کودکی اینها را دیدم، دوره بزرگی اینها را هم دیدم. «فکانوا شرّ اطفال و شرّ رجال»؛ بدترین‌ها بودند. اینها به قرآن اعتقادی ندارند. وقتی در تنگنا گیر می‌کنند، قرآن را مطرح می‌کنند. البته آنها گوش نکردند، اصرار ورزیدند و دنیای اسلام خسارتش را خورد.
امیرالمؤمنین اهل بصیرت دادن است. امروز ما به این بصیرت احتیاج داریم. امروز دشمنان دنیای اسلام، دشمنان وحدت اسلام، با ابزارهای دین وارد می‌شوند، با ابزارهای اخلاق وارد می‌شوند؛ باید هشیار بود. آنجایی که می‌خواهند افکار عمومی مردم غیرمسلمان را فریب بدهند، نام حقوق بشر را می‌آورند، نام دموکراسی را می‌آورند؛ آنجایی که می‌خواهند افکار عمومی دنیای اسلام را فریب بدهند، نام قرآن را می‌آورند، نام اسلام را می‌آورند؛ در حالی که نه به اسلام و قرآن اعتقادی دارند، نه به حقوق بشر اعتقادی دارند. این را امت اسلامی باید بداند. ملت ایران در طول این سی سال، سی و یک سال اینها را آزموده است؛ امروز هم باید بدانیم، همه ما باید بدانیم.۲۲.   ۰۵/۰۴/۸۹  بیانات در دیدارمردم بوشهر در روز میلاد امام علیضرورت افزایش ثبات قدم و همبستگی ملی
ملت ایران به برکت انقلاب، ملت هشیاری هستند. بسیاری از معضلات این کشور، با بصیرت مردم حل شده است. خیلی اوقات انسان مشاهده می‌کند که توده مردم حقایق را از بعضی از خواص و نخبگان بهتر می‌بینند و بهتر می‌فهمند؛ چون تعلقاتشان کمتر است. این از نعمت‌های بزرگ است. برادران و خواهران عزیز من! شما بدانید، همه ملت ایران هم بدانند؛ ملت ایران در راه حرکت به سمت آرمان‌های والای اسلامی، ثبات قدم خود را نشان داده است و این ثبات قدم را به توفیق الهی و به فضل الهی حفظ خواهد کرد.
ملت ایران می‌خواهند در زیر سایه اسلام، یک ملت سعادتمند، مرفه، باکمال، بااخلاق و دارای عزت و اقتدار باشند. ملت ایران در این راه حرکت کرده‌اند، پیشرفت کرده‌اند و کارهای بزرگی انجام داده‌اند. آنچه که امروز در وضع کنونی ما مشاهده می‌کنید – این پیشرفت‌ها، این توانایی‌ها، این امکانات فراوان، این مسجل شدن و حتمی شدن شعارهای اصلی انقلاب – اینها آسان به دست نیامده است؛ ملت ایران اینها را با توانایی‌های خودشان، با بصیرت خودشان به دست آوردند و به توفیق الهی این راه را ملت ایران ادامه خواهند داد. آینده متعلق به ملت ایران است. کید دشمنان و مکر بدخواهان نخواهد توانست این ملت را از این راهی که در آن حرکت می‌کند، منصرف و منحرف کند. جوان‌های ما امروز بصیرتشان بحمداللَّه بصیرت بسیار خوبی است. در عرصه‌های مختلف، جوان‌های ما کارهای بزرگی را دارند انجام می‌دهند؛ این را بایستی روزبه‌روز بیشتر کرد. این ثبات قدم را، این ایستادگی را، این التئام و همبستگی ملی را بایستی روزبه‌روز بیشتر کرد. تمسک به شعارهای اسلام و تمسک به قرآن و تمسک به سیره اهل‌بیتG و به کلمات امیرالمؤمنین روزبه‌روز باید بیشتر شود.۲     ۲.   ۰۵/۰۴/۸۹  بیانات در دیدارمردم بوشهر در روز میلاد امام علی
تجلی پختگی سیاسی مردم در قضایای فتنه سال ۸۸
پختگی سیاسی و مجرب شدن مردم از دیگر واقعیات ایران است. … مردم، جوانان و حتی نوجوانان بر اثر حوادث پی در پی، تجربه سیاسی خوبی به دست آورده‌اند و خوشبختانه مسائل را تا حد زیادی خوب می‌فهمند؛ به گونه‌ای که حتی اگر مسئله شبهه‌ناکی بتواند نظر آنان را جلب کند، بعد از درک واقعیت، بسرعت، جهت‌گیری خود را تغییر می‌دهند که در قضایای فتنه سال ۸۸، این واقعیت کاملاً مشهود بود.۹

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا