تدبیر ش ۴۶نخبگان، جریانات و گروههای سیاسی با خطوط دشمن، با بصیرت مواجه بشوند
امروز مؤثرترین سلاح بینالمللی علیه دشمنان و مخالفین، سلاح تبلیغات است؛ سلاح ارتباطات رسانهای است. امروز این قویترینِ سلاح است و از بمب اتم هم بدتر و خطرناکتر است. این سلاح دشمن را شما در بلواهای بعد از انتخابات ندیدید؟ دشمن با همین سلاح، لحظه به لحظه، قضایای ما را دنبال میکرد و به کسانی که اهل شیطنت بودند، رهنمود میداد. «وَإِنَّ الشَّیَاطِینَ لَیُوحُونَ إِلَى أَوْلِیَآئِهِمْ لِیُجَادِلُوکُمْ »(انعام ۱۲۱)؛ دائم به اولیای خودشان ایحاء میکردند. خوب! این حضور دشمن است دیگر؛ حضور دشمن را از این واضحتر و روشنتر میشود فرض کرد؟
باید بصیرت داشت. آنچه که انسان از نخبگان جامعه و جریانات سیاسی و گروههای سیاسی انتظار دارد، این است که با این حوادث، با این خطوط دشمن، با بصیرت مواجه بشوند؛ با بصیرت. اگر بصیرت وجود داشت و عزم مقابله وجود داشت، خیلی از رفتارهای ما ممکن است تغییر پیدا بکند؛ آنوقت وضعیت بهتر خواهد بود. بعضی از کارها از روی بیبصیرتی است.۱ ۱. ۰۲/۰۷/۸۸ بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری لزوم تقویت بصیرت خواصّ و افزایش بصیرت مخاطبان
دشمن انواع و اقسام کار را میکند؛ انواع و اقسام فعّالیت را میکند؛ عمده هم امروز به گمان من، هدف و آماج توطئههای دشمن، خواصّ است؛ آماج دشمن، خواصّ است. مینشینند طراحی میکنند تا ذهن خواصّ را عوض کنند؛ برای اینکه بتوانند مردم را بکشانند؛ چون خواصّ تأثیر میگذارند و در عموم مردم نفوذ کلمه دارند. به نظر من یکی از وظایف اصلی امروز ما و شما، همین است: ما بصیرت خودمان را در مسائل گوناگون تقویت کنیم و بتوانیم انشاءالله بصیرت مخاطبان و مستمعان خودمان را هم زیاد بکنیم.۱ ۱. ۰۲/۰۷/۸۸ بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری در فتنه، همه بایستی روشنگری کنند و بصیرت داشته باشند
بعضیها در فضای فتنه، این جمله «کُنْ فِی الْفِتْنَهِ کَابْنِ اللَّبُونِ لاَ ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ وَ لاَ ضَرْعٌ فَیُحْلَبَ»(نهج البلاغه ص ۴۶۹) را بد میفهمند و خیال میکنند معنایش این است که: وقتی فتنه شد و اوضاع مشتبه شد، بکش کنار! اصلاً در این جمله این نیست که: «بکش کنار». این معنایش این است که به هیچ وجه فتنهگر نتواند از تو استفاده کند؛ از هیچ راه. «ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ وَ لاَ ضَرْعٌ فَیُحْلَبَ »؛ (نهج البلاغه ص ۴۶۹) نه بتواند سوار بشود، نه بتواند تو را بِدُوشَد؛ مراقب باید بود. در جنگ صفین ما از آن طرف عمّار را داریم که جناب عمار یاسر دایم مشغول سخنرانی است؛ این طرف لشکر، آن طرف لشکر، با گروههای مختلف؛ چون آنجا واقعاً فتنه بود دیگر؛ دو گروه مسلمان در مقابل هم قرار گرفتند؛ فتنه عظیمی بود که عدّهای مشتبه بودند. عمّار دائم مشغول روشنگری بود؛ این طرف میرفت، آن طرف میرفت، برای گروههای مختلف سخنرانی میکرد از آن طرف هم آن عدّهای که «نَفَرٌ مِنْ اَصْحابِ عبدالله بن مسعود …» هستند، در روایت دارد که آمدند خدمت حضرت و گفتند: «یا امیرالمؤمنین ـ یعنی قبول هم داشتند که امیرالمؤمنین است ـ اِنّا قَدْ شَکَکْنا فِی هذَا القِتالِ»؛ ما شک کردیم. ما را به مرزها بفرست که در این قتال داخل نباشیم! خوب! این کنار کشیدن، خودش همان ضرعی است که یحلب؛ همان ظهری است که یُرکب! گاهی سکوت کردن، کنار کشیدن، حرف نزدن، خودش کمک به فتنه است. در فتنه همه بایستی روشنگری کنند؛ همه بایستی بصیرت داشته باشند.۱ ۱. ۰۲/۰۷/۸۸ بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری ملاحظاتی در اسلام ناب و اسلام آمریکایی
چون امام اسلام ناب فرمودند، در مقابل اسلام آمریکایی. اسلام آمریکایی فقط آن نیست که آمریکاپسند باشد؛ هر چیزی که خارج از این اسلام ناب است: اسلام سلطنتی هم همین جور است. اسلام التقاطی هم همین جور است. اسلام سرمایهداری هم همین جور است. اسلام سوسیالیستی هم همین جور است. اسلامهایی که با شکلها و رنگهای مختلفی عرضه بشود و آن عناصر اصلی در او وجود نداشته باشد، همهاش مقابل اسلام ناب است. در واقع، اسلام آمریکایی است. انسان مشاهده میکند در این معارضههایی که با نظام در طول این سی سال انجام گرفته، این اسلامهای گوناگون حضور داشتهاند؛ هم اسلام التقاطی وجود داشته، هم اسلام سلطنتی وجود داشته، هم اسلام سوسیالیستی وجود داشته؛ انواع و اقسام این اسلامها در مواجهه با نظام جمهوری اسلامی وجود داشتهاند. خوب! در این نگاه به اسلام و درک و فهم از اسلام، فرد و جامعه با هم ملاحظه میشوند، معنویت و عدالت با هم ملاحظه میشوند، شریعت و عقلانیت با یکدیگر ملاحظه میشوند، عاطفه و قاطعیت در کنار هم دیده میشوند؛ اینها همه باید باشد. قاطعیت در جای خود، عواطف در جای خود، شریعت در جای خود، عقلانیت ـ که آن هم خارج از شریعت البته نیست ـ در جای خود؛ همه در کنار هم بایستی مورد استفاده قرار بگیرند؛ انحراف از این منظومه مستحکم، موجب انحراف از نظام اسلامی خواهد بود.۱ ۱. ۰۲/۰۷/۸۸ بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری کمانه شدن تیر دشمن به سوی خود
امروز … خدای متعال تفضّل کرده و سنگ دشمن به سوی خودش برگشته؛ تیرش کمانه کرده به طرف خودش؛ و نتوانستند از توطئهای که کردند، طرفی ببندند. قطعاً این بلواهای بعد از انقلاب، به نظر آدمهای خبره و آگاه، برنامهریزیشده بود. یعنی انسان با هر کسی از انسانهای فهیم که با مسائل کشور و با مسائل جهانی آشنا هستند، در میان میگذارد، میفهمد. … همه این را میفهمند که این کار برنامهریزیشده بوده و این یک کار دفعی نبود که بخواهیم بگوییم یک چیزی پیش آمده. مثلاً دفعتاً کسی بلند شد حرفی زد؛ نه! این کار برنامهریزیشده بود؛ از یک مرکزی هدایت میشد. خوب! شکست خوردند دیگر؛ انشاءالله این شکستشان ادامه هم پیدا خواهد کرد. منتها دایم دارند توطئه میکنند.۱ ۱. ۰۲/۰۷/۸۸ بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری نقش بصیرت در هدایت انسان
اینی که من در طول چند سال گذشته همیشه بر روی بصیرت تأکید کردهام، به خاطر این است که: یک ملتی که بصیرت دارد، مجموعه جوانان یک کشور وقتی بصیرت دارند، آگاهانه حرکت میکنند و قدم برمیدارند، همه تیغهای دشمن در مقابل آنها کند میشود. بصیرت این است. بصیرت وقتی بود، غبارآلودگی فتنه نمیتواند آنها را گمراه کند، آنها را به اشتباه بیندازد. اگر بصیرت نبود، انسان ولو با نیت خوب، گاهی در راه بد قدم میگذارد. شما در جبهه جنگ، اگر راه را بلد نباشید، اگر نقشهخوانی بلد نباشید، اگر قطبنما در اختیار نداشته باشید، یک وقت نگاه میکنید میبینید در محاصره دشمن قرار گرفتهاید؛ راه را عوضی آمدهاید، دشمن بر شما مسلّط میشود. این قطبنما همان بصیرت است.۸ ۸. ۸۸/۰۷/۱۵ بیانات در دیدار عمومی مردم چالوس و نوشهر
در افزایش و عمق بخشیدن به بصیرت خود تلاش کنید
مخاطب من عموم مردمند، بخصوص جوانان؛ همه مردم کشورند، بخصوص این مناطق حسّاس. جوانان عزیز! هر چه میتوانید در افزایش بصیرت خود، در عمق بخشیدن به بصیرت خود، تلاش کنید و نگذارید، نگذارید دشمنان از بیبصیرتی ما استفاده کنند؛ دشمن به شکل دوست جلوه کند، حقیقت به شکل باطل و باطل در لباس حقیقت.
امیرالمؤمنین در یک خطبهای از جمله مهمترین مشکلات جامعه همین را میشمارد: «اِنََّمَا بَدْءُ الوُقُوعِ الْفِتَنِ اَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ اَحْکَامٌ تُبْتََدَعُ یُخَالَفُ فِیهَا کِتَابُ اللَّهِ».(نهجالبلاغه خطبه ۵۰) در همین خطبه، امیرالمؤمنین میفرماید: اگر حق به طور واضح در مقابل مردم آشکار و ظاهر بشود، کسی نمیتواند زبان علیه حق باز کند. اگر باطل هم خودش را به طور آشکار نشان بدهد، مردم به سمت باطل نخواهند رفت. «وَ لَکِنْ یُؤخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَیُمْزَجَانِ». آن کسانی که مردم را میخواهند گمراه بکنند، باطل را به صورت خالص نمیآورند؛ باطل و حق را آمیخته میکنند، ممزوج میکنند، آن وقت نتیجه این میشود که «فَهُنَالِکَ یَسْتَوْلِی الشَّیْطَانُ عَلَی اَوْلِیَائِهِ»؛ حق، برای طرفداران حق هم مشتبه میشود. این است که بصیرت میشود اولین وظیفه ما. نگذاریم حق و باطل مشتبه بشود.۸ ۸. ۸۸/۰۷/۱۵ بیانات در دیدار عمومی مردم چالوس و نوشهرمعیار تشخیص حق از باطل
امروز در مقابل نظام جمهوری اسلامی که فعلاً قلّه اسلامطلبی در دنیای اسلام است، صفوفی قرار گرفتهاند؛ استکبار جهانی در قلب آن صفوف است؛ صهیونیست در قلب آن صفوف است. اینها به طور صریح، دشمنان خونی اسلامند، پس دشمنان خونی جمهوری اسلامیاند. این شد یک معیار. اگر حرکتی کردیم، کاری کردیم که به نفع این دشمن انجام گرفت، باید بدانیم اگر غافلیم، هوشیار بشویم، بدانیم که داریم راه غلط میرویم. اگر حرکتی کردیم که دیدیم این دشمن را خشمگین میکند، بدانیم که راهمان راهِ درست است. دشمن از پیشرفت ملت ایران خشمگین میشود، از موفقیتهای شما خشمگین میشود، از استحکام نظام اسلامی خشمگین میشود. شما ببینید از کدامیک از کارهای ما دشمن خشمگین میشود؛ آن چیزی که دشمن را خشمگین میکند، این همان خطّ درست است. آن چیزی که دشمن را مشعوف میکند، ذوقزده میکند، سعی میکند بر روی او هی تکیه کند؛ در تبلیغات، در سیاستورزی، این آن خطّ کج است؛ این همان زاویهداری است. این معیارها را در نظر داشته باشید. این معیارها حقایق را روشن خواهد کرد. در بسیاری از موارد آن جایی که اشتباهی پیش میآید، با این معیارها میشود آن اشتباه را برطرف کرد.۸ ۸. ۸۸/۰۷/۱۵ بیانات در دیدار عمومی مردم چالوس و نوشهرمعلّمان روحانی و متعهدان باید به مسئله بصیرت اهمّیت بدهند
در زندگی پیچیده اجتماعی امروز، بدون بصیرت نمیشود حرکت کرد. جوانها باید فکر کنند، بیندیشند، بصیرت خودشان را افزایش بدهند. معلّمان روحانی، متعهدان موجود در جامعه ما از اهل سواد و فرهنگ، از دانشگاهی و حوزوی، باید به مسئله بصیرت اهمیت بدهند؛ بصیرت در هدف، بصیرت در وسیله، بصیرت در شناخت دشمن، بصیرت در شناخت موانع راه، بصیرت در شناخت راههای جلوگیری از این موانع و برداشتن این موانع؛ این بصیرتها لازم است. وقتی بصیرت بود، آنوقت شما میدانید با کی طرفید، ابزار لازم را با خودتان برمیدارید. یک روز شما میخواهید تو خیابان قدم بزنید. خوب! با لباس معمولی، با یک دمپایی هم میشود رفت تو خیابان قدم زد؛ اما یک روز میخواهید بروید قلّه دماوند را فتح کنید، او دیگر تجهیزات خودش را میخواهد. بصیرت یعنی اینکه: بدانید چه میخواهید تا بدانید چه باید با خودتان داشته باشید؟۸ ۸. ۸۸/۰۷/۱۵ بیانات در دیدار عمومی مردم چالوس و نوشهر
افزایش بصیرت ، قدرت تحلیل و هدایت سیاسی۱۵
- مرداد ۳۰, ۱۳۹۲
- ۰۰:۰۰
- No Comments
- تعداد بازدید 122 نفر
- برچسب ها : اسلام ناب, باطل, بصیرت, تدابیر, تدابیر مقام معظم رهبری, حق, دشمن, رهبری, معلمان روحانی, هدایت انسان