امامت و نبوت

امامت و نبوت

پرسش  ـ طبق آیه ابتلا می‏دانیم که مقام امامت بالاتر از مقام نبوت است. آیا مقام و منصب امامت حضرت علی(ع) و ائمه(ع) با مقام انبیاءاولوالعزم برابر است؟ آیا حضرت ابراهیم(ع) که دارای مقام نبوت و هم امامت بودند از حضرت علی(ع) بالاتر نیستند؟ لطفاً با دلیل عقلی توضیح بفرمایید. چون تا اندازه‏ای از مقام علی(ع) اطلاع داریم.

پاسخ ـ وقتی مقام امامت والاتر و بالاتر از مقام نبوت باشد، هنگام قیاس در مورد امام، دیگر به مقام پایین‏تر توجه نمی‏شود؛ زیرا «چون که صد آمد، نود هم پیش ماست.» بنابراین، وقتی حضرت ابراهیم(ع) هم پیامبر است و هم امام، در مقایسه با امامان معصوم(ع) که امام هستند، ولی مقام نبوت را [به‏دلایلی] ندارند، نباید این توهم ایجاد شود که حضرت ابراهیم(ع) چون دارای مقام نبوت هم می‏باشد، بالاتر از امام(ع) است، زیرا کسی که به مقام امامت می‏رسد، به طریق اولی شایستگی نبوت و زمینه برگزیده شدن برای تحمل بار نبوت را دارد و اگر به دلایلی (مثل بسته شدن باب نبوت) برای رسالت و نبوت برگزیده نمی‏شود، نباید گمان کرد درجه‏اش از پیامبران پایین‏تر است.
اما برای اظهارنظر در این مورد که حضرت‏علی(ع) افضل است یاحضرت ابراهیم(ع)، جز استناد به وحی و نقل معصوم هیچ راه دیگری نیست.
دلیل ما بر افضل بودن حضرت علی(ع) به شرح زیر است:
به دلایل قطعی فراوان پیامبر اسلام که حایز مقام امامت و نبوت بود، افضل همه معصومان، بلکه افضل جمیع خلایق سفلی و علوی است و در این باب، بین مسلمانان هیچ شک و تردیدی وجود ندارد. از طرف دیگر، قرآن در آیه مباهله   ( آل عمران ۳، آیه ۶۱. )امام علی بن ابی‏طالب(ع) را به منزله نفس پیامبر  
شمرده است و با توجه به این مطلب امام افضل خلایق بعد از رسول خدا است و از همه خلایق حتی حضرت ابراهیم(ع) افضل است.
در روایات آمده که نخستین مخلوقاتی که آفریده شدند، نور پیامبر اسلام، علی، فاطمه و امامان معصوم(ع) بودند. سپس بقیه مخلوقات آفریده شدند و خداوند از آنان بر ولایت پیامبر واوصیای آن حضرت عهد و میثاق گرفت.   (بحارالانوار، ج ۱۶، ص ۱۵ ـ ۱۷.)  
روایات فراوانی رسول خدا(ص) و علی بن ابی‏طالب(ع) را از یک نور و یک حقیقت می ‏شمارند و با استناد به این روایات معلوم می‏شود که امام علی(ع)، افضل اهل ‏بیت رسول خدا و افضل خلایق بعد از پیامبر است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا