اهمیت فعالیت بدنی برای کودکان

اهمیت فعالیت بدنی برای کودکان

نقش اساسی فعالیت جسمانی در سلامت کودک

اهمیت فعالیت بدنی برای کودکان بسیار چشمگیر است. تنها در دوران کودکی، بلوغ و اوایل نوجوانی زمان و فرصت مناسب جهت شکل‌گیری اندامی متناسب از طریق بازی‌ها و ارتباطات تعاملی فراهم می‌شود. جنبه‌های فیزیولوژیکی و روانی ورزش به کودکان قدرت می‌دهد تا استرس بزرگسالی و محدودیت‌های مربوط به کار را بپذیرند. سهل‌انگاری اولیه در ایجاد فعالیتهای صحیح و متناسب، منجر به آسیب‌های روحی و جسمی شده و سلامت کودک را به خطر می‌اندازد.

فعالیت جسمی از بایدهای دوران کودکی

فعالیت ورزشی باید بخش جدایی ناپذیر رشد و تکامل کودکان و نوجوانان باشد. در اوایل زندگی، به ویژه دوران طفولیت و کودکی، فعالیت ورزشی نقش مهمی در توسعه ی فیزیکی، روانی و ذهنی کودک ایفا می کند. نکته ی مهم تر این است که تأکید و اصرار بر بازی های غیر رسمی مقدمات کودک، به عنوان فرصتی برای کسب تجربه در فعالیت های مختلف ورزشی، موجب توسعه ی مجموعه ای از مهارت های حرکتی لازم برای شرکت در فعالیت های ورزشی آینده می شود.

فعالیت بدنی کودک و پیشگیری از انواع بیماری‌‌ها

برخلاف این باور که بیماری هایی نظیر چاقی، بیماری قلبی ـ عروقی، دیابت نوع ۲ و استئوپروزیس (پوکی استخوان) به عنوان معضلات سلامتی بزرگ سالان شناخته عمدتا می شوند، همگی ریشه در سال های کودکی دارند. فعالیت ورزشی کافی، همراه با برنامه ی غذایی مناسب، انتخاب های کم هزینه تری را برای پیش گیری و مدیریت بیماری های طولانی مدت در افراد نوجوان ارائه می کند. در این بخش بر اهمیت فعالیت ورزشی، برای رشد کودک و اعمال آن در کنار مفاهیم اضافه وزن و چاقی اشاره می شود.

فعالیت ورزشی برای حفظ سلامت افراد جوان شامل پیش گیری از افزایش وزن و چاقی، توسعه ی سلامتی اسکلتی، افزایش عملکرد قلبی و ریوی و سلامتی روانی بهتر آن هاست. برنامه ی ایده آل برای همه نوجوانان، می تواند تثبیت و پایه گذاری تمرینات ورزشی سالم طی دوران نوجوانی و پیگیری حضور منظم در فعالیت های بدنی دوران بزرگ سالی باشد.

پیشگیری از چاقی:

ارتباط بین فعالیت فیزیکی و چاقی در سنین چاقی در سنین پایین کاملاً مشخص نیست و مطالعات مربوط به آن هم نتایج ثابتی را در اختیار متخصصان قرار نمی دهد. با این وجود، با افزایش وزن و تحرک و نیز کاهش مصرف کالری می توان وزن را کاهش داد.

نگرانی افزایش وزن بین کودکان و نوجوانان کاملاً به جا و منطقی است. بچه های چاق در معرض بیماریهای فشار خون، دیابت نوع دوم، نامنظمی هورمون رشد، مشکلات تنفسی و استخوان قرار دارند. این بیماران از فقدان اعتماد به نفس و روابط اجتماعی رنج می برند.

مراقبت ازقلب و رگهای خونی:

اغلب، بیماریهای قلبی  عروقی در بزرگسالان نمایان می شود، با این وجود در سنین پایین هم ممکن است که با آنها مواجه شویم. تحقیقات نشان میدهد که ورزشهای هوازی در جلوگیری از بیمارهای قلبی عروقی بزرگسالان بسیار موثر است، اما در مورد بچه ها هنوز نامشخص است.

با توجه به آخرین شواهد، ورزش در بهبود افسردگی و اضطراب بزرگسالان وکودکان بسیارموثر است. فعالیت بدنی یکی از راهکارهای مبارزه با هیجان روحی است. با توجه به برسی های انجام شده در مورد ۲۲۰ بزرگسال مؤنث مضطرب و نگران، آن دسته از افرادی که در برنامه های ورزشی سخت شرکت می کنند کمتر از تنش های فیزیکی و روحی رنج می برند.

رشد و نمو استخوان:

 ورزش باعث تاثیرات ثابت در رشد و نمو استخوان می شود. فعالیت بدنی، خطر ابتلا به پوکی استخوان را با افزایش غلظت مواد معدنی کاهش میدهد. تحقیقات انجام شده در مورد ۴۰ پسر بالغ که به مدت ۳۰ دقیقه و سه بار در هفته به ورزش می پرداختند حاکی از آن بود که، حجم استخوان کمر و پا، و غلظت مواد معدنی در بدن آنها دو برابر کسانی است که تحرک کمتری داشتند.

نکات قابل توجه در فعالیت جسمانی کودکان

– تمرکز روی ارزش های ذاتی مثل بهبود مهارت، موفقیت های فردی و شادبودن

– تشخیص تفاوت های فردی و ظرفیت های فردی در کودکان و نوجوانان هم سن

– تامین طیفی از فعالیتهای بدنی و اجتناب از رژیم گرفتن

– اطمینان از پوشیدن دستکش و کفش مناسب برای کودکان و نوجوانان

– بازدید منظم از جاهای مخصوص فعالیت و توضیح توصیه های ایمنی

– تبدیل شدن به یک مدل نقش خوب و متعهد در فعالیت بدنی منظم

– تاکید بر بهترین تلاشی که می توانید انجام دهید نه اینکه بهترین باشید

– فراهم کردن فرصت هایی برای کودکان بزرگ تر برای کمک به یادگیری بچه های کم سن تر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا