بازسازی شیوه های کهن استعماری در آغاز سده بیست و یکم

بازسازي شيوه هاي کهن استعماري در آغاز سده بيست و يکم

هنگامی که بوش از جنگ خود علیه تروریسم با عنوان «جنگ صلیبی» یاد نمود ، با مخالفت شدید در داخل و خارج از مرزهای کشور روبه رو شد و بلافاصله حرف خود را پس گرفته و عقب نشینی کرد.
اکنون بسیاری از مردم نگرانند که در مورد عراق ، انتخاب نامناسب واژه های فوق الذکر، ممکن است بیش از حد حقیقت داشته باشد. آژانس های کمک رسانی ، شامل گروههایی می شوند که رهبران آنان انتقادات تند و شدیدی از اسلام کرده اند. این گروه ها همچنین از دوستان رئیس جمهور امریکا هستند. کاخ سفید با اظهار این مطلب که قانونا نمی تواند برای این گروه ها تعیین تکلیف کند نسبت به این موضوع خود را بی تفاوت نشان داده است ، اگرچه این متخصصان حقوقی با این اظهارنظر مخالفند. با این وصف از دیدگاه بسیاری از مسلمان و مسیحیان ، دعوت به مذهبی دیگر در این مقطع حاد و انفجارآمیز در کشور عراق و در حالی که بسیاری از مسلمانان انگیزه های ایالات متحده را زیر سوال برده اند، فقط می تواند به خشم و نفرت بیشتر منجر شده و سیاست امریکا در منطقه و همچنین در عراق را تضعیف کند. دکتر سید حسین نصر، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه جورج واشنگتن در این باره می گوید: «دعوت به مسیحیت در پی پیروزی نظامی بر یک کشور عرب و اظهارات خصمانه آشکار از سوی کشیش فرانکلین گراهام و دیگران ، برای نقشه های ایالات متحده که مدعی است ناجی مردم عراق است ، بدترین نتیجه ممکن را به بار خواهد آورد.» اگرچه حقوق مذهبی در اعلامیه جهانی حقوق بشر تعریف و تنظیم شده ، مسائلی مانند دعوت برای تغییر کیش از طریق درست و نادرست حل و فصل شده است.
از طرفی دیگر نه کشورهای مسلمان و نه میسیونرهای مسیحی نقش بین المللی را نخواهند پذیرفت.
عراق علی الخصوص حالتی انفجارآمیز دارد چرا که این کشور اخیرا از یوغ دیکتاتوری رهایی یافته و در حال حاضر تحت اشغال است و آن کسانی که خیال دعوت به آیین مسیحیت را در این منطقه دارند، چهره هایی شناخته می باشند: رهبر سابق مذهب باپتیست های جنوبی که به پیامبر اسلام اهانت کرده یا کشیش گراهام ، رئیس [مسیحیان] ساماراتن که آیین اسلام را یک «آیین شیطانی» نامیده است.
اظهارات این دو تن در تمامی جهان اسلام سر و صدای زیادی به پا کرد تا به آنجا که گروهی از میسیونرهای باپتیست در ۱۰کشور که جمعیت اکثر آنان را مسلمانان تشکیل می دادند، نامه ای به مقر اصلی تشکیلات کلیسا در امریکا فرستاده و از آنها تقاضای خویشتن داری نمودند. آنها همچنین در این نامه یادآور شدند که چنین اظهاراتی باعث «افزایش نفرت و خشونت علیه مسیحیان» خواهد شد و به کار و امنیت شخصی آنها (میسیونرها) ضربه خواهد زد. کشیش گراهام با حکومت امریکا رابطه نزدیکی دارد؛ او همان کسی است که مراسم مذهبی آغاز به کار جورج بوش را اجرا نمود؛ او برای برگزاری مراسم دعا و نیایش جمعه خوب در پنتاگون حضور یافت و همین اقدام این تصور را برای مسلمانان بوجود آورده است که دعوت به آیین مسیحیت بخشی از طرحهای پنتاگون برای شکل دادن به جامعه عراق به طریق فرهنگ غربی است.

سابقه تاریخی
چنین تلاش هایی تصورات میسیونرهای مذهبی دوران استعمار پس از ورود نیروهای فرانسوی و انگلیسی به خاورمیانه در قرن نوزده و بیست را زنده می کند. باید اضافه نمود که دعوت مصرانه و فعال جهت گرویدن به آیین (مسیحیت) باعث ایجاد تنش بین حقوق (مختلف افراد و جوامع) شده است.
این تنش هنگامی افزایش می یابد که در مکانی که قبلا اختناق و خفقان حکومت می کرد به ناگاه اقتدار حکومت فرو ریخته و امکان تبلیغات محقق شود ؛ برای مثال با سقوط کمونیسم ، گروههای مذهبی غربی به سرعت خود را به درون شوروی رساندند تا از طریق ارائه کمک ، به تبلیغ دین و فراخواندن مردم به کیش خود بپردازند ، اگر چه سرانجام این گروهها با فریاد اعتراض رهبران سیاسی و معنوی روبه رو شدند. در سالهای اخیر ، مبلغان مذهبی ، منطقه آفریقای شمالی ، خاورمیانه و آسیا را در صدر اهداف تبلیغاتی خود قرار داده اند اما در جهان اسلام «محدودیت ها در کشورهای مسلمان برای تبلیغات مذهبی از کشور پاکستان ، جایی که به میسیونرهای مذهبی ویزا داده می شود تا عربستان سعودی ، جایی که هیچ گونه فعالیتی مجاز نیست ، تفاوت می کند.» این بخشی از اظهارات دوودلی ، وودبری ، استاد اسلام شناسی در حوزه الهیات فولر در پاسودانای کالیفرنیا است که سالهای زیادی را در افغانستان و پاکستان بسر برده است.
وودبری دو واکنش متفاوت را در منطقه تجربه کرده است.
او می گوید: «با لاینحل ماندن جنگ بین اسرائیلی ها و فلسطینیان و پیش آمدن جنگ عراق ، مخالفت مسلمانان با پذیرش دعوت میسیونرها برای گرویدن به مسیحیت افزایش یافته است.» قابل ذکر است که مسیحیان از قرن اول در منطقه خاورمیانه حضور داشته و از زندگی صلح آمیزی با مسلمانان برای مدت های طولانی برخوردار بوده اند. بعضی ها بر این باورند که مشکلات از سوی مسیحیت برتری طلب و استیلاجوی غربی بوجود آمده است که از ثروت خود به طرق فریبکارانه استفاده می کند. دکتر سیدحسین نصر می گوید: «آنچه که مسلمانان را خشمگین می کند این است که دعوت برای تغییر مذهب از سوی ایالات متحده با امتیازات مادی همراه است.
به مردم فقیر، به طرق مختلف در باغ سبز نشان داده می شود: داروهای پزشکی برای فرزندانشان ، واکسن برای دام ها و سپس از آنها انتظار می رود که در مراسم دعا و نیایش (مسیحیان) شرکت کنند.» از سویی دیگر اتهاماتی مبنی بر فریبکاری از طرف میسیونرهای مذهبی نیز وجود دارد. ماه ژوئن گذشته مجله «مادر جونز» به جزییات ماجرای تربیت میسیونرها در یک مرکز آموزشی در کالیفرنیا پرداخت.
این مرکز آموزشی کارمندان خود را آموزش می دهد که به کشورهایی که در آن تبلیغات مذهبی غیرقانونی بوده ، وارد شده و از طریق جلب اعتماد مردم در گام نخست و سپس دعوت به سوی آیین و کیش [مسیحیت] در گام بعدی بپردازند. برای مثال می توان به تاسیس کارگاه های کوچک لباس دوزی و سپس تلاش در راستای دعوت مسلمانان به آیین مسیحیت اشاره کرد. با این اوصاف نمی توان از این نکته چشم پوشی کرد که آژانس های میسیونری به تاسیس مدارس ، بیمارستان ها و تامین خدمات و کمک هایی دست می زنند که در صورت عدم حضورشان وجود نداشته و در دسترس نمی بود اما دعوت مردم به سوی آیین مسیحیت از سوی غربی ها، در عراق چه تبعاتی ممکن است داشته باشد؟ دکتر ویت که ریاست مطالعات سه ساله جنگ میان مذاهب بومی و مذاهب میسیونری در نقاط مختلف جهان را مورد بررسی و تحقیق قرار داده است ، می گوید: «عراق نیز صحنه دیگری از مشکل زنجیره وار و پیوسته ای است که در آن گروههای مذهبی غربی که میدان جدیدی برای بازاریابی تفکرات مذهبی پیدا کرده اند با گروههای محلی که آماده پذیرش این تفکرات نیستند، رودرروی یکدیگر قرار می گیرند.»

رشوه برای تغییر مذهب
به گفته دکتر ویت در روسیه ، ۱۰ سال فراخوانی و دعوت بلندپروازانه برای تغییر مذهب و تبلیغات دینی باعث به وجود آمدن مزایای زیادی در تسهیلات خیرخواهانه و پذیرفتن دین و مذهب از سوی اردوگاه کفر شده است.
اما از سویی دیگر همین مساله به ایجاد «اشکال مختلف رشوه دهی برای تغییر مذهب» و این تفکر غربی که تغییر مذهب به آسانی امکان پذیر است نیز دامن زد. این (موضوع) با آداب و رسوم ارتدکس روسی و مسلمان روسی ، جایی که به دنیا آمدن و رشد در یک مذهب ، بخشی از هویت است ، در تضاد است.
به گفته دکتر ویت ، این فراخوانی برای تغییر مذهب به ایجاد نفرت در میان روسها انجامیده که احساس می کنند غرب «پس از پیروز شدن در جنگ سرد ، اکنون به شکلی درصدد غارت و چپاول مذهبی است». دکتر ویت می افزاید: «این طرز نگرش در روسیه به شدت گسترش یافته است و چنانچه این نوع تبلیغات و فراخوانی به سوی آیین دیگر در عراق نیز فعال شود ، باعث گسترش نفرت خواهد شد.»این وضعیت در عراق می تواند پیچیده تر باشد چرا که این کشور در حال حاضر زیر نظر حکومت نظامی است و لازم است اختلافات مذهبی داخلی و سیاسی بین مسلمانان شیعه و سنی حل و فسخ شوند. طبق اظهارات دکتر ویت ، حل اختلافات فوق الذکر ، بدون در نظر گرفتن حضور گروههای مسیحی که فقط می توانند به تنش در این ماجرا بیافزایند ، به زمان نیاز دارد. وودبری نیز مثل ویت محتاط است.
او می گوید: زمان عمل نیز بسیار مهم است ، در حال حاضر نسبت به مسیحیان و امریکاییها سوئظن شدیدی وجود دارد.» او می افزاید: «هر چه انجام می شود باید با همکاری مسیحیان عراقی و سازمان مسیحی عرب انجام شود.» بعضی ها بر این عقیده اند که کاخ سفید باید دوستان رئیس جمهور را محدود نموده تا نشان دهد که نیروهای امریکایی برای تبلیغات مذهبی به عراق نیامده اند. ویت می گوید: «برای این کار مبنای قانونی وجود دارد. در مفاد قوانین نظامی نیز محدودیت های شدید مجاز می باشند؛ اما این قوانین ، به طور عمد کنار گذاشته می شوند؛ در طول جنگ اول خلیج (فارس) ، فرانکلین گراهام هزاران جلد از عهد جدید به زبان عربی را به سربازان امریکایی تحویل داد تا به مردم بومی در عربستان بدهند. این اقدام ، قوانین عربستان سعودی و موافقت بین دو کشور مبنی بر ممنوعیت تبلیغات مذهبی را نقض کرد. هنگامی که ژنرال نورمن شورشتکف از ارتش امریکا خواست تا به گراهام تلفن کرده و از او شکوه کند ، گراهام به وی گفت که او تابع دستورات مافوق است.
او بعدها به روزنامه نیوزدی اظهار داشت که چنانچه مشخصا از وی خواسته می شد که از این کار دست بردارد، او اطاعت می کرد.» نگرانی بزرگتر برای بعضی ها این است که با توجه به اعتقادات رئیس جمهور (بوش) و ورود مسیحیان محافظه کار به عنوان یک نیروی سیاسی در دولت او، حکومت او ممکن است از چنین تلاش های تبلیغاتی حمایت کند. هر چه باشد بوش با ابتکار خود در داخل کشور اقداماتی را به عمل آورده ، اگر چه کنگره هیچ لایحه ای در مورد اختیار دادن به گروه های تبلیغاتی ، به تصویب نرسانده است.
 
منبع: / سایت خبری / جام جم آن لاین
نویسنده : جان لمپ من
مترجم : علی اکبر جعفری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا