بیانیه سومین کنگره بین المللی مسیحیت صهیونیستی

بيانيه سومين كنگره بين المللي مسيحيت صهيونيستي

بیانیه زیر در سومین کنگره بین المللی مسیحیت صهیونیستی که در اورشلیم از تاریخ ۲۵ فوریه تا ۲۹ فوریه سال ۱۹۹۶ برگزار شد، صادر شده است. در این کنگره ۱۵۰۰ نماینده از ۴۰ کشور شرکت داشتند که بانی آن سفارت بین المللی مسیحیت در اورشلیم بود.مقدمه:ما نمایندگان سومین کنگره بین المللی مسیحیت صهیونیستی در بیت المقدس گرد هم آمده‏ایم. این کنگره همزمان با سه‏هزارمین جشن سالیانه حضور یهودیان در اورشلیم، شهر مقدس خداوند، برگزار می‏شود. ما با اطمینان از توجه خداوند به تلاشهایمان، برای نیل به اهداف ذیل گرد هم جمع شده‏ایم:
برای شرکت در جشن »اورشلیم ۳۰۰۰«، به منظور دعا برای برقراری صلح در اورشلیم و اعلام جایگاه مستحکم خود در وضعیت آینده این شهر.
برای اینکه نشان دهیم مسیحیان، نگران اسرائیل و مردم یهود هستند.
به منظور تلاش در راه ترغیب و راهنمایی زنان و مردان مسیحی نقاط مختلف جهان به حقیقت مربوط به اسرائیل و مردم یهود که در کتاب هر دو عهد برای آنها آشکار شده.
برای سنجش موقعیت و کارهایی که باید انجام دهیم تا اسرائیل و یهودیان را در رویارویی با جنگهای پیش روی آنها کمک کنیم. مخصوصاً در واکنش به توافق‏نامه‏ها و آخرین وضعیت گفتگوها با اعراب فلسطین و گفتگوهای دو جانبه با سوریه و نیاز به ادامه عملیات بازگردانی یهودیان به اسرائیل (Aliyah).
برای ابراز نگرانی عمیق خود از روند روزافزون تهدیدات مسلمانان تندرو که بر علیه اسرائیل، گروههای مسیحی خاورمیانه و جهان ایجاد شده. ما در عین حال مشفقانه خود را برای میلیون‏ها انسان مؤمن به اسلام ابراز می‏کنیم.
سخنان صریح مسیحیت صهیونیستی:
بعد از توضیح مقدمه و دعا، همگی با یک قلب و یک ذهن جمع می‏شویم تا عقاید مستحکم و استوار خود را به شرح زیر اعلام و حکم نماییم:
۱- کتاب مقدس وحی خداوند است و اساس ایمان ما به عنوان مسیحیان پیرو تعلیمات خداوند و رسول او و نشانه انگیزه ما به عنوان صهیونیست به شمار می‏رود.
۲- خدای توانا ملت کهن و مردم اسرائیل، نسل ابراهیم، اسحاق و یعقوب را انتخاب کرد تا برنامه رستگاری‏بخش خود را برای تمام جهان آشکار سازد. آنها برگزیدگان خداوند باقی می‏مانند و بدون ملّت یهود اهداف رستگاری‏بخش او به کمال نخواهد رسید.
۳- عیسی مسیح(ع) پیمان بسته که به اورشلیم، به اسرائیل و به جهان بازگردد.
۴- این امر که ملّت یهود در طول اعصار به نام خداوند کشته و مورد اذیت و آزار قرار گرفته‏اند سزاوار سرزنش است. و ما کلیسا را متهم و به توبه و ابراز پشیمانی از هرگونه گناه و فرمان و غفلت که بر علیه آنها انجام داده دعوت می‏کنیم.
۵- پراکنده ساختن مردم یهود در سراسر جهان که به قرون و سالهای آوارگی معروف است بر اساس تقدیر خداوند در طول قرون، تأدیب‏کننده و رستگاری‏بخش بوده است تا آگاهی و بصیرت خداوند اسرائیل را به گوش ملت‏ها برساند.
۶- گرد هم آمدن دوباره مردم یهود در سرزمین اسرائیل و تولد دوباره کشور اسرائیل در حقیقت، واقعیت بخشیدن به پیشگویی‏های کتاب مقدس در کتاب عهد عتیق و جدید می‏باشد.
۷- مسیحیان مؤمن توسط کتاب مقدس تعلیم (دستور) داده شده‏اند که ریشه‏های عبری ایمان خود را تصدیق کنند و فعالانه به کمک و شرکت در برنامه خداوند برای تجمع دوباره یهودیان و استوار مجدد اسرائیل در زمان کنونی بپردازند.
۸- خداوند مردم و قضات و سران کشورهایی را که برای تهدید مردم منتخب اسرائیل فعالیت می‏کنند نفرین می‏نماید.
۹- اورشلیم: شهر مقدس یهودیان و معتقدین به کتاب مقدس است. در زمان مقرر شده خداوند، عیسی مسیح(ع) بازخواهد گشت تا بر تخت داود(ع) در اورشلیم بنشیند و با عدالت و صلح بر جهان حکمرانی کند.
۱۰- بر اساس توزیع اقوام توسط خداوند، سرزمین اسرائیل به عنوان مالکیت ابدی و بر اساس پیمانی جاویدان به یهودیان اعطا شده. یهودیان حق مطلق دارند که مالک و ساکن این سرزمین، با در بر داشتن یهودیه (قسمتی از جنوب فلسطین)، سامریه، غزه و جولان باشند.
۱۱- مسیحیان باید در مقابل اشکال مختلف تبعیض و غرض‏ورزی بر ضد یهودیان و کشور آنها بایستند و فعالانه راحتی و دوستی با آنها را طلب نمایند.
۱۲- انتخاب اسرائیل از سوی خدا وسیله‏ای برای تحقق هدف او یعنی کلام و رستگاری بود. بنابراین انجام این مأموریت بزرگ، حیاتی است.نتایج تجزیه و تحلیل کنگره:
بعلاوه، ما بر آن شدیم احساس این کنگره را درباره نگرانی‏های ذکر شده در زیر، که در جهان کنونی در برابر ما وجود دارد بیان کنیم.
۱- به خاطر اهداف مقتدرانه خداوند برای این شهر، اورشلیم باید بصورت تقسیم نشده باقی بماند و تحت حاکمیت اسرائیل قرار گیرد و در آن بر روی همه مردم گشوده باشد (و فقط پایتخت اسرائیل باشد). و همه کشورها باید موافقت کرده و سفارت‏خانه‏های خود را در آن قرار دهند.
۲- با ایمان به عشق و بخشش از تلاشهای انجام شده از سوی دولت اسرائیل و فعالیت‏های خستگی‏ناپذیر آنها برای برقراری صلح قدردانی می‏کنیم. ما بر اساس حس تشخیص خود می‏گوییم که اسرائیل و کشورهای دیگر در توجه به جریان سازمان آزادی‏بخش فلسطین و قرار دادن سرزمین و مردمی که برای خداوند ارزشمندانه به دست آنها، در اشتباهند. اشتباه بزرگتر آنها شناختن فلسطین به عنوان کشوری مستقل در منطقه‏ای از سرزمین اسرائیل می‏باشد.
۳- هرگونه پیمان با فلسطین، فعالیت برای حذف اسرائیل و انکار آن به عنوان کشوری با مرزهای معین باید نسخ و برانداخته شود.
۴- جولان بخشی از اسرائیل ذکر شده در کتاب مقدس است و یک دارایی استراتژیک و حیاتی برای امنیت و دفاع از کل کشور به شمار می‏رود. هیچ پیمان دو جانبه یا چند جانبه با سوریه نباید با اشغال ادامه‏دار لبنان و فشار بر اجتماع مسیحیان آن موافقت کند، چه در کلام و چه در مفهوم.
۵- اسرائیل حق قانونی دارد که از خود دفاع کند.
۶- در رابطه با اسلام، نگرانی‏های زیر را درباره رفتار مسلمانان در برابر مسیحیان و یهودیان ابراز می‏داریم. در حالیکه برای میلیون‏ها انسان معتقد که کیش ابراهیم(ع) را از راه اسلام دنبال می‏کنند، احساس شفقت و دلسوزی داریم، امیدواریم که روح حقیقت و صداقت، طبیعت حقیقی ایمان به ابراهیم(ع) را برای آنها آشکار سازد:
ما، با توجه به نکات کتاب مقدس متقاعد شده‏ایم که عقیده مسلمانان به »اللَّه« تحریفی ضد یهود و ضد مسیح است. ما می‏دانیم که اینگونه عقاید ریشه در بخش‏هایی از قرآن دارد که مسیحیان و یهودیان را متهم به تحریف وحی خداوند در کتاب مقدس می‏کند.عناصر درون اسلام که بیزاری از اسرائیل و یهودیان را ترویج می‏کنند، برای خود و پیروانشان و ملت خود اسارت معنوی و روحی و سرگردانی را به ارمغان می‏آورند. غمخواران مسیحی از تمام مسیحیان درخواست می‏کند تا فعالانه تلاش نمایند تا آنها را از این عداوت در مقابل اسرائیل و یهود آزاد سازند.
ادعای اسلام درباره اورشلیم و بیت المقدس (از جمله حق انحصاری بر معبد سلیمان)، مغایرت اساسی با کتاب مقدس و مفاهیم تاریخی و روشن آن درباره شهر دارد. این ادعایی مذهبی – سیاسی است که بعدها شکل گرفته و برخاسته از قرآن یا روایت مسلمانان صدر اسلام نیست.
ما نظریه افراطی را که در حال حاضر در میان مسلمین در حال گسترش است و طبق عقیده خودشان طرفدار خشونت و جهاد (جنگ مقدس) به عنوان حقی مشروع برای گسترش اسلام هستند محکوم می‏کنیم. ما می‏دانیم که این نظریه افراطی و مهلک ریشه در این عقیده دارد که »مسلمانی که جان خود را در راه کشتن یک یهودی از دست بدهد، به بهشت وارد می‏شود«. ممارست بر این عقاید، اسرائیل را به خطر می‏اندازد و خطری برای مسلمانان و غیر مسلمانان جهان به شمار می‏رود. این تهدیدات باید مورد مخالفت از سوی همگان قرار گیرد.
۷- در حالی این افراد با ایمان (غیر یهودی) که عقیده وابسته به ابراهیم(ع) پیوند اعتقاد دارند، جایگزینی (با اسرائیل منافع مشترک دارند) اینها کسانی‏اند که دین مسیحیت را برای خود برگزیده‏اند.
عقاید خداشناسی مسیحیت، اهداف در حال پیشرفت وابسته به کتاب مقدس را که برای اسرائیل ترسیم می‏شود یک نظریه اشتباه می‏دانند.
۸- با توجه به مهاجرت یهودیان به اسرائیل، هنوز برای سرنوشت یهودیان به خطر افتاده در مناطق مختلف نگرانیم و تلاش نموده تا آنها را تشویق و کمک کنیم تا به فرآیند بازگردانی از تبعید به سرزمین اسرائیل ErإtzIsrael ادامه دهند. برای رسیدن به این هدف با اسرائیل همکاری نموده و یهودیان پراکنده را تشویق به انجام این بازگشت می‏کنیم.تعهدات:
ما می‏دانیم که با تهیه و انتشار این بیانیه ملت‏ها را در امور با اهمیتی درگیر نموده و نگرانی‏هایی را برایشان ایجاد کرده‏ایم. به ما نیز مانند مسیحیان امر شده که خدا را با قلب و روح و ذهن و قدرت خود دوست داشته باشیم و همچنین همسایگان خود را. با توجه به عشق خدایی او، تسلیم دستور مصالحه‏طلبانه‏ای هستیم که مشتاق ایجاد صلح انسان با خالق و انسانها با یکدیگر است.
بنابراین این بیانیه را با امید به هدف و سرنوشت و با دلی پاک تهیه می‏کنیم و می‏دانیم که رحمت خداوند همیشه شامل ما و همه انسانها در هر کجا می‏شود. او همه کارهایی را که نوید به انجام آنها داده محقق می‏سازد. بنابراین جان و منابع خود را برای به انجام رساندن اهداف مشخص شده در این باره تعهد می‏کنیم.ضمیمه
ما بر بخش‏های مشخص شده زیر از کتاب مقدس به عنوان اساس عقیده مستحکم خود تکیه می‏کنیم:
۱ – کتاب دوم تورات ۳: ۸ – مزمور ۱۰۵ و ۱۰۳: ۱۱۱۹ – متی ۴: ۴ – Acts: 2 و ۴۲: ۲ پطرس ۱۲ – ۲۰: ۱ – تیموتاوس ۱۶: ۳.
۲ – تورات ۳ – ۱۲۰۱ – Romans: 2 – 1: 11 – 28 Romans: 11
۳ – اشعیا ۱۴: ۷ – اشعیا ۶: ۹ – اشعیا ۵۳ – مزمور ۲۲ – ۱ Romans: 15
۴ – لوقا (پوس) ۴۷: ۲۴ –
۵ – یوشع ۱: ۱۶ – لوقا (پوس) ۲۴: ۲۱. Romans: 30 – 28: 11
۶ – ارمیا ۸ و ۷ و ۳: ۲۳ – ارمیا ۲۳ و ۱۰ – ۸: ۳۱ – ۱۳ Amos: 9
۷ – مزمور ۸۰ – اشعیا ۱: ۴۰ – اشعیا ۲۳ – ۲۲: ۴۹ – اشعیا ۱۰ ۱۲: ۶۰ – Romans: 25 و ۱۷: ۱۱
۸ – تورات ۳ – ۱: ۱۲ – یوئیل ۳ – ۱: ۳ – متی ۳۶: ۲۵
۹ – اشعیا ۲ – اشعیا ۱۱ – ارمیا ۱۷: ۳ – زکریا ۱۴ – مکاشفات ۲۷ – ۲۶: ۲
۱۰ – تورات ۸ – ۱: ۱۷ – یوئیل ۳ – ۱: ۳
۱۱ – اشعیا ۱: ۴۰ – زکریا ۸: ۲ – متی ۱۲ – ۱: ۵
۱۲ – تورات ۱: ۱۲ – Romans. 5 – 4: 9
ترجمه:فاطمه شفیعی سروستانی
موعود شماره چهل

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا