تنها مهندس پرواز زن در جهان!

تنها مهندس پرواز زن در جهان!

علاقه، کار خودش را کرد. آن هم در یک صبح زمستانی وقتی برای نخستین بار درون “کاک پیت” (کابین خلبان) به‌عنوان مهندس پرواز نشست.
در جایگاه نخستین زنی که در ایران لقب مهندس پرواز را از آن خود کرده است.
پرواز با هواپیما، نقطه شروع، لحظه‌ای فراموش نشدنی و به ثمر نشستن یک آرزو! پرواز با هواپیما شوقی به شیرینی رؤیاهای بچگی، به دل‌چسبی به هوا فرستادن بادبادک‌های رنگی و به همراه آن پریدن و پر کشیدن تا اوج آسمان است.
امری که ” فهیمه احمدی” بالاخره آن را تجربه کرد.
او در زمینه‌های هوانوردی، رشته مهندسی پرواز و دوره رؤیاهای بچگی، به دل‌چسبی به هوا فرستادن بادبادک‌های رنگی و به همراه آن پریدن و پر کشیدن تا اوج آسمان است.
امری که ” فهیمه احمدی” بالاخره آن را تجربه کرد.
او در زمینه‌های هوانوردی، رشته مهندسی پرواز و دوره‌های زمینی خلبانی و دیسپچری آموزش‌های لازم را دیده است و دارای تجربه پرواز با چتر (پاراگلایدر) و گلایدراست.
کسی که امروز در جایگاه تنها مهندس پرواز زن در جهان، نبض زندگی صدها مسافر را در میان دستانش می‌گیرد و آن‌ها را به‌سلامت به مقصد می‌رساند درباره خودش این چنین می‌گوید: ” ذاتاً اهل هیجان هستم و پرواز را از کودکی دوست داشتم؛ شاید هم یک جورایی عاشقش بودم! بادبادک‌های رنگی درست می‌کردم و به هوا می‌فرستادم. انگار درست کردن بادبادک، بهانه‌ای بود تا لذت پرواز را از نزدیک لمس کنم…”
از مهندسی پرواز بگو؟
– فهیمه احمدی: آشنایی با کلیه سیستم‌های موتور یک هواپیما، سوخت، الکترونیک و بقیه قسمت‌های فنی از جمله وظایف یک مهندس پرواز است. علاوه بر این‌ها یک مهندس پرواز بهتر است به مسائل ناوبری هواپیما نیز آگاهی داشته باشد.
* چه مهارت‌هایی لازمه یک مهندس پرواز خوب بودن است؟
– تسلط بر مهارت‌های ویژه لازمه هر کاری است. فردی که می‌خواهد وارد این حرفه شود باید از سلامتی کامل جسمی و روحی برخوردار باشد.
او در مراحل مختلف مورد آزمایش‌های متعدد پزشکی قرار می‌گیرد.
* پرواز با هواپیما سخت است؟
– نه! هیچ کاری سخت نیست این ما هستیم که آن را سخت می‌کنیم.
* بالاخره لحظات سخت هم دارد؟!
– قرار گرفتن در وضعیت‌های اضطراری در هواپیما می‌تواند یکی از آن شرایط سخت باشد!
* آن وقت وظیفه شما چیست؟
– باید در آن شرایط کاملاً هوشیار و مسلط باشم.
* حس نخستین پرواز؟
– خیلی هیجان زده بودم. آن‌قدر که نفهمیدم چه موقع رفتم و چه موقع برگشتم؟!
* اولین تجربه پرواز از کدام خط هوایی آغاز شد؟
– تهران – مشهد.
* از زیبایی‌های منحصر به فردی که در اوج آسمان می‌بینی برایمان بگو؟
-همیشه در آخرین لحظه‌های فرود به شهر مشهد، گردش دور حرم یکی از زیباترین تصویرهایی است که می‌بینم. علاوه بر این رشته کوه‌های زاگرس در غرب، عبور از دریا، قله دماوند، طلوع و غروب خورشید و خیلی چیزهای بی‌نظیر دیگر، مناظری هستند که در هیچ حالت دیگری نمی‌توانیم مشابه آن را ببینیم.
* از آموزش‌های هوانوردی برای بانوان در ایران بگو؟ وضعیت چطور است؟
– مؤسسات، آموزشگاه‌ها و مدارس هوانوردی زیادی در ایران فعالیت می‌کنند که به لحاظ سطح آموزشی از درجه بالایی برخوردارند. البته ناگفته نماند که هزینه آموزش‌ها خیلی بالاست.
* سطح آموزش‌ها در مقایسه با کشورهای دیگر چگونه است؟
– خوب است و من خوشحالم که در کشور خودم و زیر نظر اساتید فرهیخته ایرانی آموزش‌های لازم را دیده‌ام.
* در حال حاضر هم آموزش می‌بینی؟
-بله؛ آموزش‌ها همچنان ادامه دارد.لازمه پیشرفت در این حرفه به‌روز رسانی آموزش‌هاست.
* اهل ورزش هم هستی؟
-دو و میدانی و سنگ نوردی را به شکل حرفه‌ای دنبال می‌کنم.
* از پرواز چه آموختی؟
– نظم و برنامه ریزی، هدیه پرواز به من بود.
* از چه زمانی دوست داری نپری؟!
– از هیچ وقت!
* حرف آخر؟
– مثل پروانه‌ای که از پیله بیرون می‌آید، آماده پرواز شو؛ تو پرواز می‌کنی تا هر اوجی که بخواهی!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
به بالا بروید