توانایی هماهنگ کردن زندگی حرفهای خستهکننده با زندگی خانوادگی کاملاً منظم یک شاهکار است؛ مخصوصاً اگر خانم خانه، مادر هم باشد.
امروز در اکثر کشورهای پیشرفته ۸۵ درصد زنان ۲۵ تا ۴۹ سال در کنار زندگی خانوادگی خود،زندگی حرفهایشان را نیز دنبال میکنند.
مادران شاغل عموماً تلاش میکنند از پرستار بچه یا مهدکودکها یا اطرافیان برای هماهنگ کردن کار و کودکشان، کمک بگیرند ولی با این حال برخی زنان بهتر از دیگران قادر به برنامهریزی کردن برای زندگی خود هستند.
کارشناسان ما برای شما پیشنهادانی در این زمینه دارند:
۱) برنامهریزی داشته باشید
زمان میتواند بهترین دوست و بدترین دشمن شما باشد.
در صورتی که شما هم مادر هستید هم یک زن شاغل بهتر است از زمان بهترین بهره را ببرید.
بسیاری از زنان شاغل در روز جمعه برای تمامی هفته غذا میپزند و آنها را در فریزر آماده نگاه میدارند تا هر روز مجبور نباشند ساعاتی را به پخت غذا اختصاص دهند و شب که باز میگردند بهجای آنکه غذا درست کنند میتوانند تنها غذا را گرم کرده و ساعات باقی مانده خود را به آماده کردن لباسها و برنامههای درسی فرزندشان اختصاص دهند.
از سوی دیگر سعی میکنند صبحها زودتر از خواب بیدار شوند و برخی از کارهای ضروری مثل امور بانکی و… را در اول وقت اداری انجام دهند.
۲) از کارتان ندزدید
مادر بودن به این معنی نیست که شما کمتر از یک حقوقبگیر بدون فرزند کار کنید.
جالب است بدانید مادران شاغل بیش از زنان شاغل میتوانند تمرکز و تحرک داشته باشند.
برای آنکه رئیس خود را همیشه راضی نگاه دارید و به او اثبات کنید که بسیار مؤثر هستید روزهایی که وقت بیشتری دارید زودتر به محل کار بیایید و دیرتر آن را ترک کنید تا اگر روزی مجبورید کمی دیرتر بیایید و زودتر به خانه بازگردید، کسی شما را سرزنش نکند.
البته همیشه این موضوع را در نظر بگیرید که شما یک زندگی خانوادگی هم دارید و نباید در صورت اصرار همکاران، ساعات متعلق به اعضای خانواده را به کارتان ببخشید.
۳) وقت شناس باشید
برای آنکه هم خانواده و هم رئیس خود را راضی نگه دارید بهترین راه حل آن است که هر کاری را در زمان خودش انجام دهید.
در خانه کارهای اداری را فراموش کنید و در اداره مرتباً به خانه زنگ نزنید.
بدین ترتیب شما میتوانید بیشترین استفاده را از ساعات خود ببرید و مؤثر باشید در صورتی که شما روزی مجبور بودید کارهای ادارهتان را به منزل ببرید بهتر است صبح این موضوع را با اعضای خانواده در میان بگذارید و نظر آنها را جلب کنید.
از سوی دیگر اگر کودکان شما عادت دارند بدون هیچ دلیلی بعدازظهرها به محل کار شما بیایند، بهتر است این عادت را متوقف کنید.
تنها در صورتی که کار ضروری پیش آمد، اعضای خانوادهتان میتوانند به محل کارتان مراجعه کنند یا با شما تماس بگیرند.
بر عکس در صورتی که رئیس و همکارانتان عادت دارند، خارج از وقت اداری با شما تماس بگیرند بهترین کار این است که وقتی در خانه هستید تلفن همراهتان را خاموش کنید.
۴) استراحت کنید
نباید تمامی انرژی خود را صرف زندگی خانوادگی و کاریتان کنید.
گرچه هر دوی آنها به شما نیاز مبرم دارند اما فراموش نکنید که شما هم باید برای خودتان وقتی قائل شوید.
بهعنوان مثال فعالیت بدنی مورد علاقهتان را انتخاب کنید و ساعاتی از روز را به آن اختصاص دهید.
پیادهروی،ژیمناستیک، یوگا یا حتی به خرید رفتن با دوستان میتواند به شما کمک کند احساس خستگی را از خود دور کنید.
کمی با خود خلوت کنید تا بتوانید همیشه بهاندازه کافی انرژی داشته باشید.
۵) کمک بگیرید
کار کردن تصمیمی است که شما به همراه همسرتان آن را گرفتهاید.
پس از او در کارهای خانه و رسیدگی به امور فرزندان نیز کمک بگیرید.
شستن ظروف،آماده کردن غذا، جارو کردن، بردن و آوردن کودکان به مدرسه و حمام کردن کوچولوها وظایفی هستند که بهتر است آنها را با همسرتان تقسیم کنید تا موفق باشید.
در صورتی که شما کمبود مالی ندارید میتوانید از پرستار بچه یا خدمتکار برای رسیدگی به امور منزل نیز کمک بگیرید.
بدین ترتیب شما وقت آزاد بیشتری خواهید داشت.
۶) خودتان را مقصر ندانید
هیچ زنی قادر نیست هم کارهای منزل و هم کارهای اداری خود را بدون هیچ کم و کاستی با هم هماهنگ کند. خود را مقصر ندانید.
اگر امروز خستهاید و قادر نیستید آشپزی کنید، اشکالی ندارد اگر هر چند وقت یک بار پیتزا سفارش دهید یا غذای حاضری بخورید.
۷) هویتتان را فراموش نکنید!
مادر بودن، همسر بودن و یک زن شاغل بودن نباید موجب شود که شما تبدیل به یک برده شوید.
شما باید زنانگی خود را همیشه حفظ کنید.
بسیاری از زنان عادت دارند از خود بزنند و فداکاری کنند تا دیگران در آسایش باشند.
اما این کار چندان صحیح نیست.
لذتهای زنانه را همیشه در خود زنده نگاه دارید.
هر چند وقت یک بار به آرایشگاه بروید و برای خودتان هم لباسهای شیک بخرید.
شما یک زن هستید و سعی کنید همیشه با غرور یک زن باشخصیت باقی بمانید.
توصیههای مهم برای خانمهای شاغل

- آبان 10, 1394
- 00:00
- No Comments
- تعداد بازدید 117 نفر
- برچسب ها : خانم هاي شاغل, دانستنيهاي خانم ها, دانستنی ها
اشتراک گذاری این صفحه در :

هم کفو بودن در ازدواج
۱۴۰۴/۰۱/۱۸
روان شناسي رابطه خانواده با نوجوان
۱۴۰۴/۰۱/۱۷
اذان و اقامه نوزاد
۱۴۰۴/۰۱/۱۶
ويژگيهاي دوران نوجواني
۱۴۰۴/۰۱/۱۵
از زندگی تا شهادت سید حسن نصرالله
۱۴۰۳/۰۹/۱۲
مفهوم «کوثر» در قرآن و ارتباط آن با شخصیت حضرت زهرا (س) چیست؟
۱۴۰۳/۰۸/۳۰
رعایت حریم خصوصی دیگران در قرآن، احادیث و آثار امام
۱۴۰۳/۰۸/۱۶