جمع و تفریق اعداد دو رقمی

جمع و تفریق اعداد دو رقمی

شروع کنید به وسیله مرور عملیات اصلی تفریق اعداد یک رقمی را .وقتی بچه ها با مهارت بحث می کنند با این عملیات ،توضیح می دهند که آنها بعدا یاد خواهند گرفت که چگونه تفریق کنند اعداد دو رقمی را.

مطالب:شفافیت ننوشته،بلوکهای مرتفع ده تایی سکه ها

تدارکات:یک قالب یکان و دهگان به صورت شفاف بکشید.بچه ها با استفاده از یک قالب یکان عمل کرده اند همچنین قالبهای دهگان و بلوک های ده تایی برای نشان دادن اعداد دو رقمی.

مهارت ها و مفاهیم لازم:بچه ها باید یک درک با ثبات از عملیات اصلی تفریق داشته باشند .

نکته:شما جمع اعداد دو رقمی را یاد گرفته اید امروز شما یاد خواهید گرفت که چگونه اعداد دو رقمی را تفریق کنید.

سوال :من۲دهتایی و ۵ یکی دارم این چه عددی را نشان می دهد؟(۲۵)

سوال :چگونه من میتوانم نشان دهم تفریق را بابلوک های ۱۰ تایی ؟(بلوکهارا جداگانه بردارید).فرض کنید که من می خواهم ۱۲را از یکدیگر جدا کنم .برای اینکار چه چیز نیاز است که من انجام دهم ؟بچه ها ممکن است پیشنهاد کنند که جدا کنید یک ده تایی و دو یکی.آنها را جدا کنید و بچه ها می شمارند آنها را برای اختلاف را بفهمند یک ده تایی وسه یکی یا ۱۳

نکته:ما می توانیم از یک قالب ده تایی و یکی استفاده کنیم برای کمک به اینکه ما ۱۲را از ۲۵ کم کنیم.بچه ها را راهنمایی کنید به محض اینکه آنها به شما بگویند که بنویسید

یک،۲ در ستون ده تایی و یک ،۵ در در ستون یکانی.وسپس جا دهید یک ۲را در ستون یکانی و یک ۱ را در ستون ده تایی توضیح می دهد که بعلاوه شما شروع کنید تفریق سازی را با ستون یکانی

سوال:اگر من کم کنم ۲یکی رااز ۵ یکی،باقیمانده یکان ها چند است ؟(۳)سه را در ستون یکان بنویسید.اگر من کم کنم یک دهتایی را از ۲ ده تایی،باقیمانده ده تایی چند است ؟(یک ده تایی بنابراین اختلاف (۱۳)       ۱۵-۲۵ چند است؟

بچه ها یاد گرفته اند که اختلاف به همان صورتی است که آنها اختلاف را به دست آوردهاند با استفاده از بلوک ها جاسازی کنید دهگان و یکان را با سکه هایی که نشان می دهند ۲۵ سنت بچه ها سکه هارا شمرده اند.

سئوال:فرض کنیدمن میخواهم ۱۲را از۲۵  کم کنم.چگونه من می توانم این تفریق را با سکه ها نشان دهم ؟بچه ها ممکن است پیشنهاد کنند که یک سکه ده سنتی ودو پنی رااز یکدیگر جدا کنید سپس بشمارید برای اینکه ببینید چه تعداد سکه ده سنتی و پنی باقیمانده است .بچه ها معلوم کرده اند که یک سکه ده سنتی و سه پنی باقی مانده است ،با سیزده سنت)

تذکر:شما می توانید مقادیر پول را باز هم کم کنید درست به همان صورتیکه شما اعدادرااز یکدیگر کم می کنید.فقط به خاطر داشته باشید برای جاسازی علامت سنت بعد از هر مقدار پول بنویسید ۲۵و ۱۲در قالبهای یکان و دهگان .نقل می کنند سکه ده سنتی را برای ده تاییها و پنی برای یکی ها .شروع با پنی ها ،کار کنید از طریق عمل تفریق توضیح می دهند هنگام تفریق مقادیر پول که کمتر از یک دلار هستند ،بچه ها به نوشتن علامت سنت ها بعد از هر مقداری نیاز دارند.خاتمه دهید بوسیله ارجاع بچه ها به مثال ابتدایی و با توجه به اینکه تنها اختلاف بین تفریق مقادیر پول و تفریق اعداد شمارشی علامت سنت است .تکرار کنید فعالیت را با استفاده از مثالهایی که نیاز به از نو سازمان دادن ندارند .

پوشاندن و ارزشیابی اشارات:

به بچه ها تمرینات جمع و تفریق بدهید که شامل جمع یا تفریق مضاربی از ده و جمع و تفریق اعداد یک رقمی باشد.پیشنهاد کنید که آنها انتخاب کنند هر روشی که آنها را امیدوار به حل آنها کند .کاغذ و قلم ،بلوکهای ده تایی یا عملیات اصلی .شما می توانید پیشرفت بچه ها را ارزیابی کنید به صورت غیر رسمی به وسیله سوال از آنها که توضیح دهند چرا آنها این روشها را انتخاب می کنند .

فرزندان شما ممکن است یاد بگیرند که اضافه ها اعدادی هستند که با یکدیگر جمع می شوند در یک تمرین بعلاوه .

برای مثال در مثال زیر اعداد ۱۰ و۳۰ اضافه ها هستند برای اضافه هایی که مضارب ده هستند،بچه ها می توانند یاد بگیرند با استفاده  از عملیات اصلی که در حال حاضر آنها می شناسند برای کمک به جمع آنها .

برای مثال ،برای جمع کردن ۳۰و ۱۰ آنها می توانند استفاده کنند از عملیات اصلی ۴=۳+۱

برای کمک به آنها که جمع کنند ۴۰  =۱۰  +۳۰شما می توانید استفاده کنید از یک قالب یکان و دهگان برای اینکه نشان دهید به بچه ها چگونه عملیات اصلی مربوط می شود به حاصل جمع  ۱۰+ ۳۰و مجموع ۴۰،در تمرین زیر ،اعداد ۳۵ و ۲۲مجموع دو عدد که به اضافه می شوند هستند .عدد ۵۷ مجموع دو عدد است .

هنگام جمع اعداد دو رقمی که مضربی از ده نیستند ،بچه ها می توانند از مساعدت های ویژه أی استفاده کنند ،مثل بلوکهای ده تایی ،برای مدلذاضافه کردن اعداد و بذای پیدا کردن حاصل جمع آنها با اعداد ارائه شده بو سیله بلوکها ،بچه ها می توانند بشمارند اعدادیکی و اعداد دهتایی را .همچنین آنها می توانند گروه یکان را با هم در نظر بگیرند برای ارائه جمع آنها و سپس آنها را با هم حساب کنند .این روش می تواند تکرار شود برای ده تایی ها .بلوکها کمک می کنند که بچه ها جمع کنند ،زیرا همیشه مجموع ،کل تعداد بلوکهاست بعضی بچه ها ممکن است برای سادگی ترجیحدهند که از قلم و کاغذ برای تمرینات اتفاده کنند نسبت به اینکه از قوه ریلضی یا مساعدت های ویژه استفاده کنند بچه ها می توانند اعداد را بنویسندو از عملیات اصلی استفاده کنند،برای اینکه به تکمیل کردن تمرینات کمک کنند .برای مثال ،برای جمع ۲۵و۳۵بچه ها می توانند متذ کر شوند که ابتدا باید سه و پنج را در ستون یکان ها جمع کنند تا ۸ را به دست آورند،و بعدا دو و پنج را در ستون دهگان جمع کنند تا عدد ۷ را به دست آورنکه مجموع ۷۸ را به دست آورند .بعلاوه،بچه ها در این صورت می توانند استفاده کنند ار تفکر ریاضی و اطلاعات و عملیات اصلی برای تفریق اعداد دو رقمی که مضاربی از ده هستند .برای مثال ،برای کم کردن عدد ۳۰از عدد ۷۰،بچه ها می توانند از عمل اصلی      ۳ – ۷استفاده کنند .عملیات اصلی به بچه ها کمک خواهد کرد که بفهمند ۴۰ = 30 -۷۰  می شود.به صورت نشان داده شده در مثال زیر ،همچنین بچه ها می توانند از مساعدت های ویژه برای مدل تفریق استفاده کنند،با استفاده از بلوکهای ده تایی ،نوشتن اعداد در یک قالب یکان و دهگان و بعدا حذف بلوکها از مدل برای ارائه تفریق.برای کم کردن ۱۲از ۳۷ ،توضیح می دهد ۳میله ده تایی و ۷ یکی .۲ بلوک را از ستون یکان حذف می کنیم و عدد ۵ را در ستون یکان های قالب یکان و دهگان می نویسیم ،سپس حذف می کنیم یک ده تایی و عدد ۲را در ستون ده تایی می نویسیم در قالب یکان و دهگان.

بعضی بچه ها ترجیح می دهند که فقط از کاغذ و قلم استفاده کنند برای تکمیل تمرینات تفریق.آنها به راحتی می توانند بنویسند اعداد را و استفاده کنند از عملیات اصلی برای اینکه در تفریق به آنها کمک می کند .برای مثال ،در تمرین  ۱۷   –   ۴۸ ،بچه ها می توانند اعداد را به صورت عمودی بنویسند.بعد از این برای آنها ساده می شود که ببینند آنها اول باید کم کنند ۷را از ۸ در ستون یکان و یک رااز ۴ در ستون ده تایی.بنابراین آنها می توانند ببینندکه اختلاف ۳۱است.به بچه ها نشان دهید که آنها می توانند استفاده کنند از عمل جمع برای چک کردن عمل تفریق .وقتی آنها یک عدد کدچکتر را از یک عدد بزرگتر کم می کنند و یک اختلاف بدست می آید ،آنها می توانند چک کنند اختلاف را بوسیله جمع اختلاف (۳۱)و تفریق ۱۷).جواب آنها باید به همان صورت باشد(۴۸)

شما همچنین می توانید به بچه ها نشان دهید که جمع و تفریق مقادیر پول کمتر از یک دلار دقیقا مشابه جمع و تفریق اعداد دو رقمی است.بچه ها باید جمع یا تفریق کنند اول یکان ها را و بعدا ده تایی ها راباقیمانده آنهارا بنویسیدباعلامت سنت( )همراه باجواب آنها.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
به بالا بروید