جهت‌گیری فعالیت‌های هنری و تبلیغی۱۰

جهت‌گيري فعاليت‌هاي هنري و تبليغي10

 تدبیر ش۴۷همت بر روند نقص زدایی به هیچ رو کاهش و سستی نیابد
برجستگی‌ها و نقاط قوّت کنونی صدا و سیما، در کنار کمبودها و نقاط ضعف آن، باید پیوسته … در معرض ملاحظه و مقایسه قرار گیرد و همت بر روند نقص‌زدایی، به هیچ رو کاهش و سستی نیابد.
سفارش اساسی اینجانب، نزدیک کردن و رساندن این رسانه فرهنگ‌ساز به تراز رسانه‌ا‌ی است که دین وَ اخلاق وَ امید وَ آگاهی، بارزترین نمود آن باشد و رفتار اجتماعی مخاطبان و نیز نهاد حساس و مهمی چون خانواده بر اساس آن شکل گیرد و هنر و شیوه‌های گوناگون حرفه‌ای و آزموده شده یا نوپدید، یکسره در خدمت رشد این شاخص‌ها در آید. از تجربه‌های موفق یا ناموفقِ دوره پنج‌ساله، باید برای رساندن این رسانه به این کیفیت برتر سود ببرید و با زمانبندی برنامه‌ها و تعیین شاخص‌های قابل اندازه‌گیری، حرکت مجموعه را تکمیل یا تصحیح نمایید.
انتظار دارد نشانه‌های این تحول در اولین سال مسئولیت جناب‌عالی مشاهده شود.۷    ۷ . ۱۶/۰۸/۸۸        انتصاب مجدد آقای ضرغامی برای ریاست سازمان صدا و سیماهمه باید قدرشناس خطّ ‌شکنان جبهه گسترده هنر باشیم
    ایشان [مرحوم آقا محمود شاهرخ] از پیشکسوتان شعر انقلاب و در شمار نخستین هنرمندان بودند که با سرمایه ارزنده سخن و بیان، به‌یار انقلاب شتافتند و هنر خود را صریح و صادق، به خدمت هدف‌ها والا آن گماشتند.
نسل جوان و بالنده شعر انقلاب، به این شاعر روان‌سرا و به دیگر استادان پیشکسوت این عرصه پـرافتخار مـدیونند و همه باید قدرشناس این راهگشایـان و خـط‌شکـنان ایـن جبـهه گستـرده و خطیر باشیم.۸ ۸. ۲۷/۰۸/۸۸        پیام تسلیت درگذشت شاعر متعهد محمود شاهرخ
    تدبیر ش۴۸    ضرورت معرفی مردم سالاری دینی به شیوه‌های هنرمندانه و تأثیر گذار
صنعت سینمای امروز، صنعتی بظاهر هنری ولی در باطن سیاسی است. … بیشتر شرکت‌ها و مؤسسات سینمایی در هالیوود، مظهر اراده سیاسی دستگاه منسجمی هستند که پشت صحنه، سیاست آمریکا قرار دارد و حتی در برخی موارد فراتر از دولت‌ها نیز قرار گرفته است. … پیشرفت وسایل ارتباطاتی و هنری، صنعت سینما و فیلم‌سازی را به ابزاری تأثیرگذار برای بیان افکار و همچنین اهداف سیاسی تبدیل کرده است. … نظام جمهوری اسلامی ایران، حرف‌ها و ایده‌های جدیدی برای گفتن دارد که باید با استفاده از شیوه‌های هنرمندانه و تأثیرگذار، مطرح شوند. … مردم‌سالاری دینی، یکی از ایده‌های نو و بی‌سابقه در دنیاست. … مردم‌سالاری همراه با حقیقت دینی، اکنون در ایران تحقق پیدا کرده و می‌توان با شیوه‌های هنری و نمایشی، این واقعیت بی‌نظیر را به جهانیان معرفی کرد. … ایستادگی بی‌محابای نظام اسلامی در مقابل ظلم، یکی دیگر از واقعیت‌های بی‌سابقه در دنیا است. … حرف‌ها و ایده‌های جذاب و بسیار پرطرفدار در میان ملت‌ها، در نظام اسلامی ایران وجود دارد، که می‌توان آنها را در قالب داستان‌های نمایشی بلند و یا کوتاه و با شیوه‌ای هنرمندانه عرضه کرد.۴                                                    ۴ . ۸۸/۰۹/۰۹     (گزارش خبری) بیانات در دیدار کارگردان، هنرمندان و عوامل تولید سریال حضرت یوسف لزوم سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه کارهای هنری خلاقانه با پردازش داستانی
سریال حضرت یوسفB… در واقع شروعی برای کارهای هنری خلاقانه با پردازش داستانی قوی در مجموعه هنر انقلابی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، و همچنین هنرمندان باید در این زمینه بیش از پیش سرمایه‌گذاری کنند…. در دنیای کنونی هنر و سینما، معمولاً برای جذب مخاطب، از برخی مسائل از جمله جاذبه‌های جنسی استفاده می‌شود؛ اما در این سریال که بسیار پرمخاطب و مورد رضایت بینندگان در ایران و سایر کشورها هم ‌‌بود،برخلاف ‌غالب فیلم‌ها و مجموعه‌های نمایشی، محور داستان، عصمت و پاکدامنی است. … یکی دیگر از ویژگی‌های این سریال، به تصویر کشیده‌شدن شخصیتی جامع الاطراف و نبوت واقعی از یوسف پیامبر بود که این شخصیت دینی علاوه بر معنویت و توجه به دعا و ذکر، در صحنه مدیریت جامعه، تدبیر امور، مبارزه با ظلم،وایستادگی‌در مقابل فشارها نقش بارزی داشت.۴                             ۴ . ۸۸/۰۹/۰۹     (گزارش خبری) بیانات در دیدار کارگردان، هنرمندان و عوامل تولید سریال حضرت یوسف ضرورت توجه جدّی به قصه پردازی مناسب، قوی و جذّاب
در کارهای سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی به هیچ وجه نباید از هنر و روش‌های هنرمندانه کم گذاشت. … یکی از ضعف‌های اصلی فیلم‌ها و مجموعه‌های نمایشی داخل، نداشتن قصه خوب است. … قوام یک اثر هنری، به قصه‌پردازی مناسب، قوی و جذاب است که باید در این زمینه توجه جدّی‌تری شود.۴      ۴ . ۸۸/۰۹/۰۹     (گزارش خبری) بیانات در دیدار کارگردان، هنرمندان و عوامل تولید سریال حضرت یوسف تبلیغ باید همراه با بصیرت و یقین باشد
اصل مسئله تبلیغ، ناظر است به عمل، همراه با بصیرت و یقین. باید بصیرت باشد. یقین، یعنی همان ایمان قلبی متعهدانه، وجود داشته باشد و بر پایه این بصیرت و یقین، حرکت انجام بگیرد. اگر بصیرت بود، یقین بود، اما کاری انجام نگرفت، این مطلوب نیست؛ تبلیغ نشده است. اگر چیزی تبلیغ شد، اما بدون بصیرت و بدون یقین – هر کدام از اینها کم باشد – یک پایه خراب است و مطلوب به دست نخواهد آمد. این یقین همان چیزی است که «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ »؛(بقره: ۲۸۵)؛ «پیامبر [خدا] بدانچه از جانب پروردگارش بر او نازل شده است، ایمان آورده است و مؤمنان همگی به خدا و فرشتگان و کتاب‌ها و فرستادگانش ایمان آورده‌اند …» یعنی اول ‌کسی که به پیام، اعتقاد و ایمان عمیق پیدا می‌کند، خودِ پیام‌آور است. اگر این نبود، کار دنباله پیدا نخواهد کرد، نفوذ نخواهد کرد. آن ایمان هم باید با بصیرت همراه باشد؛ همچنانی که حالا درباره بصیرت مطالبی گفته شده است و روشن است. این، می‌شود عمل صالح. یعنی « إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ »،(بقره: ۲۷۷)؛ «کسانی که ایمان آورده‌اند و کارهای شایسته کرده‌اند…»  واقعاً عمل صالح و مصداق اتمّ عمل صالح، همین تبلیغ است که انجام باید بگیرد. پس در باب تبلیغ، باید فکر کرد، باید کار کرد. این … که گفتند مرکزی برای طراحی در باب تبلیغ دین تشکیل شده است. … این همان چیزی است که من خواستم مطالبه کنم که این کار باید انجام بگیرد.۶    ۶.  ۲۲/۰۹/۸۸     بیانات در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیونتبلیغ باید گفتمان ساز باشد و فضا ایجاد کند
امروز تبلیغ در دنیا خیلی نقش پیدا کرده است و همیشه همین جور بوده است. قبلاً این ابزارها نبود؛ این ارتباط‌های نزدیک نبود. ما معممین یک امتیاز داریم که تبلیغ رویاروی و چهره‌به‌چهره می‌کنیم. این یک کار بی‌نظیری است که هیچ‌چیزی جای این را نمی‌گیرد؛ … می‌خواهیم عرض بکنیم تبلیغ باید جریان ساز باشد، تبلیغ باید گفتمان ساز باشد، تبلیغ باید فضا ایجاد کند؛ گفتمان ایجاد کند. گفتمان یعنی یک مفهوم و یک معرفت همه‌گیر بشود در برهه‌ای از زمان در یک جامعه. آن‌وقت، این می‌شود گفتمان جامعه. این، با کارهای جدا جدای برنامه‌ریزی نشده، حاصل نخواهد شد؛ این کار احتیاج دارد به برنامه‌ریزی و کارِ فعال و مثل دمیدن پیوسته در وسیله فشاری است که می‌تواند آب یا مایه حیات یا هوا را به نقاط مختلفی که مورد نظر است، برساند. باید دائم با این دم دمید، تا این اشتعال همیشه باقی بماند. این کار هیچ نباید متوقف بشود و به برنامه‌ریزی احتیاج دارد.
 این گفتمان سازی برای چیست؟ برای این است که اندیشه دینی، معرفت دینی در مخاطبان، در مردم، رشد پیدا کند. اندیشه دینی که رشد پیدا کرد، وقتی همراه با احساس مسئولیت باشد و تعهد باشد، عمل به وجود می‌آورد و همان چیزی می‌شود که پیغمبران دنبال آن بودند. فرهنگ صحیح، معرفت صحیح، در مواردی بیدارباش، در مواردی هشدار؛ اینها کارکردهای تبلیغ است؛ آثار و نتایجی است که بر تبلیغ مترتب می‌شود.۶  ۶.  ۲۲/۰۹/۸۸     بیانات در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون
الزامات و قواره کلی تبلیغ اسلامی
 در آیه سوره مبارکه احزاب است،که …«الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلاّ اللَّهَ وَکَفَی بِاللَّهِ حَسِیبًا»(احزاب ۳۹)؛ «همان کسانی که پیام‌های خدا را ابلاغ می‌کنند و از او می‌ترسند و از هیچ کس جز خدا بیم ندارند و خدا برای حسابرسی کفایت می‌کند.»  تبلیغِ رسالات‌اللَّه، با این دو تا شرط عملی است: «یَخْشَوْنَهُ»، این یک. «وَلا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلاّ اللَّهَ». اولاً خشیت الهی لازم است؛ برای خدا باشد، در راه خدا باشد، ملهم از تعلیم الهی باشد. اگر برخلاف الهام الهی  و ملهمات از تعلیم الهی باشد، گمراهی است، ضلالت است. … فهمیدن حق با خشیت الهی حاصل می‌شود. بعد، در مرحله بیان حق: «وَلا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلاّ اللَّهَ». چرا؟ چون حق و حقیقت، دشمن دارد؛ … تا آخر هم، تا زمانی که دولت حقه ولی‌عصر«ارواحنا فداه» ظهور بکند، همین‌جور خواهد بود. این قدرتمندان بیکار که نمی‌مانند؛ ایجاد اشکال می‌کنند، ضربه می‌زنند، از همه ابزارهایشان استفاده می‌کنند. پس باید «وَلا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلاّ اللَّهَ» وجود داشته باشد؛ و الاّ اگر از غیر خدا ترسی وجود داشت – به انواع و اقسامه. ترس هم یک جور نیست – راه دیگر منسد خواهد شد. یک وقت این است که انسان ترس از جانش دارد، یک وقت ترس بر مال دارد، یک وقت ترس بر آبرو دارد، یک وقت ترس از حرف و گفتِ این و آن دارد؛ اینها همه ترس است. این ترس‌ها را باید گذاشت کنار؛ «وَلا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلاّ اللَّهَ». این، زحمت زیادی دارد. این رنج را، این زحمت را خیلی اوقات هم افراد نمی‌فهمند، مردم درک نمی‌کنند چه رنجی دارد کشیده می‌شود. دنباله‌اش می‌فرماید: «وَکَفَی بِاللَّهِ حَسِیبًا»؛ حساب و کتاب را بگذار به عهده خدا. اخلاص، اقدامِ همراه با یقین، همراه با شجاعت و شهامت، و حساب و کتاب را به عهده خدا گذاشتن. این می‌شود آن قواره کلی تبلیغ اسلامی.۶ ۶.  ۲۲/۰۹/۸۸     بیانات در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیونلزوم عزاداری و تشریح حوادث عاشورا
در مورد تبلیغ در دوران محرّم … اینی که امام راحل فرمودند عزاداری به سبک سنتی، این یک حرف از روی عادت نبود؛ حرف بسیار عمیقی است؛ ژرف‌نگرانه است. ببینید در قرآن نسبت به اولیای الهی سه تعبیر وجود دارد:
 یک تعبیر، تعبیر ولایت است؛ «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَهَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَهُمْ رَاکِعُونَ»؛ (مائده: ۵۵)؛ «ولی شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آورده‌اند؛ همان کسانی که نماز برپا می‌دارند و در حال رکوع زکات می‌دهند.» بحث ولایت. معلوم است که پیوند، ارتباط، معرفت، اینها داخل در زیرمجموعه ولایت است. یک بحث، بحث اطاعت است؛ «أَطِیعُـواْاللّهَ و َأَطِیعـُواْالرَّسُولَ وَ أُوْلِـی‌الأَمْرِ مِنـکُمْ»؛   (نساء: ۵۹)؛ … خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیای امر خود را [نیز] اطاعت کنید …»  اطاعت رسول و اطاعت اولی‌الامر. این، در عمل است. در میدان عمل باید اطاعت کرد، پیروی کرد. اما یک بحث سومی وجود دارد و آن، بحث مودت است. «قُل لاّ أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلاَّ الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَی».(شوری: ۲۳)؛ «…بگو به ازای آن [رسالت‌] پاداشی از شما خواستار نیستم،مگر دوستی درباره خویشاوندان…»  این مودت چیست دیگر؟ ولایتِ اینها را داشته باشید، اطاعت هم از اینها بکنید؛ مودت برای چیست؟ این مودت، پشتوانه است. اگر این مودت نباشد، همان بلایی بر سر امت اسلامی خواهد آمد که در دوران‌های اول بر سر یک عده‌ای آمد که همین مودت را کنار گذاشتند، بتدریج اطاعت و ولایت هم کنار گذاشته شد. بحث مودت خیلی مهم است. این مودت، با این ارتباطات عاطفی حاصل می‌شود؛ ماجرای مصیبت‌های اینها را گفتن، یک جور ایجاد ارتباط عاطفی است؛ ماجرای مناقب اینها و فضایل اینها را گفتن، یک جور دیگر پیوند عاطفی است. بنابراین، این عزاداری‌هایی که انجام می‌گیرد، این گریه و زاری‌ای که می‌شود، این تشریح حوادث عاشورا که می‌شود، اینها چیزهای لازمی است. یک عده از موضع روشنفکری نیایند بگویند آقا، اینها دیگر لازم نیست. نه، اینها لازم است؛ اینها تا آخر لازم است.۶   ۶.  ۲۲/۰۹/۸۸     بیانات در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون
 
نیاز سنجی کنید و برطبق نیاز و استفهام مخاطب حرف بزنید
در حوزه علمیه … باید برای این ترتیب دادن و جریان‌سازی و هماهنگ کردن و سیاستگذاری برای تبلیغ، حتماً یک کار خوبی انجام بگیرد … ان‌شاءاللَّه که این کار دنبال بشود. ای بسا در یک برهه‌ای برخی از مسائل بایست تبلیغ بشود که مثلاً پنج سال، ده سال به آن نیاز است و ممکن است پنج سال بعد، آن موضوع اصلاً مورد نیاز نباشد. این کار را باید طراحی کرد. ما این را همیشه سفارش می‌کنیم به مبلغین، به طلاب، به فضلا که نیازسنجی کنید و بر طبق نیاز مخاطب و استفهام مخاطب، حرف بزنید؛ اما این کارِ یک فرد نیست. افراد ممکن است در این شناخت و ارزیابی هم بعضاً اشتباه بکنند. این، کار یک جمع متمرکز و یـک بـرنـامـه‌ریزی اسـت، کـه ان‌شـاءاللَّه بـایـد انجام بگیرد.۶    ۶.  ۲۲/۰۹/۸۸     بیانات در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیونتبلیغ باید بتواند حقایق را برای مردم روشن کند
 من هیچ اعتقادی ندارم به دفع؛ من گفتم در نماز جمعه؛ اعتقاد من به جذب حداکثری و دفع حداقلی است؛ اما بعضی کأنه خودشان اصرار دارند بر اینکه از نظام فاصله بگیرند. یک اختلاف درون خانوادگی را، درون نظام را – که مبارزات انتخاباتی بود – یک عده‌ای تبدیل کردند به مبارزه با نظام – البته اینها اقلیتند، کوچکند؛ در مقابل عظمت ملت ایران صفرند؛ لکن به نام اینها شعار می‌دهند، اینها هم دل خوش می‌کنند به این – این باید مایه عبرت باشد. تبلیغ باید بتواند این حقایق را برای مردم و برای خود آنها روشن بکند که بفهمند دارند خطا می‌کنند و اشتباه می‌کنند.۶     ۶.  ۲۲/۰۹/۸۸     بیانات در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا