تدبیر ش۳۳ ضرورت تأمین نیازهای فرهنگی و اخلاقی کشور با زبان هنر و شعر
گسترش شعر از وظایف دستگاههای مسئول و شعراست. تأمین نیازهای فرهنگی و اخلاقی کشور با زبان هنر و شعر، داشتن صفا، یک رنگی، روحیه اخوت و برادری، قدرت ابتکار و شجاعتِ نوآوری، خطر پذیری، ترحم به یکدیگر و امید به آینده را اخلاقیات مورد نیاز جامعه امروز است که با زبان هنر می توان فضایجامعهرابا این ویژگیها پُر کرد و آن را به صورت اخلاق ملی در آورد و راه تکامل را پیمود. (گزارش خبری) دیدار با شاعران ۲۶/۶/۸۷ تأکید بر خارج نشدن بر فضای کلی شعر از حالت اسلامی و ایرانی
خلاءهای موجود در عرصه شعر سیاسی و انقلابی، توجه بیشتر به پیام عدالت و معنویت انقلاب اسلامی و ارائه اصیل آن در قالب شعر مورد تأکید است. انقلاب اسلامی با ارائه حرف نو در دنیا، قدرتهای بزرگ را به چالش گرفته و در مقابل زیاده خواهی استکبار ایستاده است.
گرایش ذوقی هر شاعر،( یک امر طبیعی است) وخارجنشدن فضای کلی شعرازحالتاسلامیو ایرانی مورد تأکید است. (گزارش خبری) دیدار با شاعران ۲۶/۶/۸۷فضای فرهنگرا درست کنید تا همه سالم تنفس کنند.
توجه به مقوله ی فرهنگ خیلی مهم است… همان طور که بارها گفتیم مثل هوایی است که انسان در آن تنفس میکند. همه – بزرگ، کوچک، بالا، پائین، قشرهای مختلف، مسئول، غیرمسئول- در فضا تنفس میکنند. این فضا را درست کنید، تا همه سالم تنفس کنند. دیدار با اعضای هیئت دولت ۲/۶/۸۷
تدبیر ش۴۵ما باید به سمت استقلالِ فرهنگی برویم
شعر انقلاب یک حرکت مستمرِّ رو به جلو دارای اوج داشته. … نکتهای که در اینجا وجود دارد این است که شعر انقلاب باید در خدمت مفاهیم انقلاب باشد. … شعرهای مذهبی و شعرهای مربوط به ائمه را، به اصطلاحی که حالا باب شده، تعبیر میکنند به؛ «شعر آیینی». … اشعار مربوط به جنگ و دوره دفاع مقدّس یا مربوط به شهدا یا مربوط به جانبازان … اینها خیلی خوب است؛ لیکن … اهداف و آرمانهای انقلاب منحصر در اینها نیست. انقلاب یک مجموعهای از ستارههای درخشان آرمانی را بالای سر ما قرار داده و ما را به حرکت و پرواز و جهش به سمت این نقاط نورانی دعوت کرده. ما هم امتحان کردیم، دیدیم میتوانیم پرواز کنیم؛ دیدیم این پرواز ممکن است. البته در دوره دفاع مقدّس نمونههای بارزش دیده شد و دیدیم وقتی این ملّت به سمت این آرمانها پر بگشاید، میتواند خوب حرکت بکند؛ امّا بسیاری از این آرمانها هنوز بالای سر ماست؛ ما باید حرکت کنیم: به سمت عدالت باید برویم؛ به سمت اخلاق باید برویم؛ به سمت استقلالِ به معنای حقیقی کلمه – شامل استقلال فرهنگی که از همه عمیقتر و دشوارتر است – باید برویم؛ به سمت بازیابی حقیقی هویت اسلامی- ایرانی خودمان باید برویم.۴ ۴. ۸۸/۰۶/۱۴ بیانات دردیدار جمعی از شعرا، فرهختگان و اهال فرهنگ در عالَم فرهنگ بایستی حقیقت و گره های ذهنی را باز کرد
انسانِ هنری و انسانِ فرهنگی، در این صحنه [پس از انتخابات] چه وظیفهای دارد؟ به نظر من وظیفه خیلی سنگین است، خیلی بزرگ است. مهمّترین وظیفه هم تبلیغ و تبیین است؛ «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالاَتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلاَ یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلاَّ اللَّهَ»؛ (احزاب: ۳۹) این یک معیار است؛ حقیقتی را که درک میکنید، آن را تبیین کنید. کسی انتظار ندارد برخلاف آنچه که میفهمید حرف بزنید. نه، آنچه را که میفهمید، بگویید. البته برای اینکه آنچه میفهمید درست و صواب باشد، باید تلاش و مجاهدت کنید؛ چون در حوادثِ فتنهگون، شناخت عرصه دشوار است، شناخت اطراف قصّه دشوار است، شناخت مهاجم و مدافع دشوار است، شناخت ظالم و مظلوم دشوار است، شناخت دشمن و دوست دشوار است. اگر بنا باشد یک شاعر هم مثل دیگران گول بخورد، فریب بخورد و بیبصیرتی به سراغش بیاید، این خیلی دون شأن یک انسان هنری و یک انسان فرهنگی است. پس باید حقیقت را فهمید؛ بعد هم باید همان حقیقت را تبلیغ کرد. نمیشود با شیوههای سیاسی – شیوههای سیاستگران و سیاستمداران – در عالم فرهنگ حرکت کرد؛ این خلاف شأن فرهنگ است. در عالم فرهنگ بایستی گرهگشایی کرد؛ بایستی حقیقت را باز کرد، بایستی گرههای ذهنی را باز کرد. و این تبیین لازم دارد، یعنی همان کار انبیا؛ فصاحت و بلاغتی هم که گفتهاند در بیان لازم است، بلاغتش به این معناست. … بلاغت یعنی رساندن، بلاغ یعنی رساندن. … بلیغ یعنی رسا؛ رسا بگویید، روشن بگویید، مبیَّن بگویید؛ امّا آنچه را که میفهمید بگویید؛ هیچ انتظار نیست – حق هم نیست که انتظار باشد – کسی بر خلاف فهمیده خودش حرف بزند. سعی هم بکنید که آنچه که فهمیدید درست باشد.۴ ۴. ۸۸/۰۶/۱۴ بیانات دردیدار جمعی از شعرا، فرهختگان و اهال فرهنگدر جنگ نرم هنر را بایستی تمام عیار به میدان بیاورید
حرکت عظیمی که با انقلاب اسلامی شروع شد، یک حرکت تمام شده نیست؛ مطلقاً تمام شده نیست؛ آن حرکت ادامه دارد. همینی که حالا معمول شده که در بیانها و در تلویزیون و تبلیغات و دادگاه و زبان همه، میگویند: جنگ نرم؛ راست است، این یک واقعیت است؛ یعنی الآن جنگ است. البته این حرف را من امروز نمیزنم، من از بعد از جنگ – از سال ۶۷ – همیشه این را گفتهام؛ بارها و بارها. علّت این است که من صحنه را میبینم؛ چه بکنم اگر کسی نمیبیند؟! چه کار کند انسان؟! من دارم میبینم صحنه را، میبینم تجهیز را، میبینم صفآراییها را، میبینم دهانهای با حقد و غضب گشوده شده و دندانهای با غیظ به هم فشرده شده علیه انقلاب و علیه امام و علیه همه این آرمانها و علیه همه آن کسانی که به این حرکت دل بستهاند را؛ اینها را انسان دارد میبیند، خوب چه کار کند؟ این تمام نشده. چون تمام نشده، همه وظیفه داریم. وظیفه مجموعه فرهنگی و ادبی و هنری هم وظیفه مشخصی است: بلاغ، تبیین؛ بگویید، خوب بگویید. من همیشه تکیه بر این میکنم: بایستی قالب را خوب انتخاب کنید و هنر را بایستی تمام عیار توی میدان بیاورید؛ نباید کم گذاشت، تا اثر خودش را بکند.۴ ۴. ۸۸/۰۶/۱۴ بیانات دردیدار جمعی از شعرا، فرهختگان و اهال فرهنگ عیب جویانه به شعر خودتان نگاه کنید تا آن را کامل کنید
هنر خوب، لازم است. حالا شما کارتان در باب هنر، کار شعر است؛ انشاءاللَّه باید هر چه بهتر و هرچه بیشتر آثار قدما و آثار اساتید را بخوانید، در آنها متوقف نباشید، امّا از نیکوییهای آنها اصلاً صرفنظر نکنید و به آنچه که تا حالا گیرتان آمده قانع نباشید. من عرض بکنم تعریفهایی که اوّل کردیم همهاش درست؛ امّا معنایش این نیست که شعرهای جوانهای خوب و عزیز ما – که میخوانند و واقعاً تحسین ما را بر میانگیزند- بیعیب است؛ نه، اینجا به آن معنا جلسه نقّادی نیست که آدم بنشیند، نقد کند و عیار شعر را مشخص بکند؛ والاّ اگر پای عیارسنجی باشد، اشکالاتی وارد خواهد شد. باید این اشکالات را خودتان پیدا کنید. حالا اگر جلساتی مخصوص این کار دارید …که چه بهتر، این خیلی خوب است، در آن جلسات شعر را کامل نقد کنید؛ اگر هم نیست خود شما نگاه کنید، دقّت کنید، فکر کنید و عیبجویانه و با نگاه انتقاد به شعر خودتان نگاه کنید تا انشاءاللَّه این را کامل کنید. به نظر من این میشود. انس با شعر اساتید موجب میشود که انسان بهتر بتواند بعضی از عیوب شعر خودش را پیدا کند.۴ ۴. ۸۸/۰۶/۱۴ بیانات دردیدار جمعی از شعرا، فرهختگان و اهال فرهنگدر مسئله فرهنگ، بر مبنای شرعی و دینی عمل بکنید
مسئله فرهنگ، بسیار مسئله مهمّی است. ما در زمینه فرهنگ و پرداختن به فرهنگ چه کار میخواهیم بکنیم؟ اوّل، تکلیف این را روشن کنیم. یک وقت هست که یک دستگاهی به امور فرهنگی بیاعتناست، یک وقت نه، یک دستگاهی اعتنا و اهتمام به امور فرهنگی دارد، لیکن هدفگذاریهای فرهنگیاش دچار اختلال یا دچار خدشه است. این هدفگذاریها خیلی مهمّ است؛ از این نبایستی غفلت کرد. ما چه میخواهیم بکنیم با اخلاق مردم، با فرهنگ مردم؟ آیا ما به عنوان دولت اسلامی میتوانیم هدایتِ فرهنگی جامعه خودمان را رها کنیم؟ قطعاً نه، جزو وظایف ماست. حالا مخالفین، معترضین حرفهایی میزنند، نقد میکنند، گاهی مسخره میکنند، گاهی اهانت میکنند، بکنند؛ ما که نمیتوانیم تکلیف الهی را با این چیزها فراموش کنیم. ما وظیفه داریم مردم خودمان را هدایت بکنیم؛ هدایت. ریاست در جامعه اسلامی، ریاست مادّی محض و صرف نیست؛ اداره امور زندگی مردم هست، همراه با هدایت. تا آنجایی که میتوانیم، باید راه هدایت مردم را باز کنیم و مردم را هدایت کنیم. خیلی از ابزارهای هدایت در اختیار دستگاههای حکومتی است؛ حالا یک نمونه اش صدا و سیماست و نمونههای فراوان دیگر هم دارد؛ … وزارت ارشاد، … وزارت علوم، … وزارت آموزش و پرورش؛ اینها همه دستگاههای خدماتی هدایتی است. ما از اینها چگونه استفاده میکنیم ؟ باید در جهتی حرکت کنیم که مردم متدیّن بار بیایند، متدیّن عمل بکنند، به مبانی دینی معتقد بشوند، عملاً پایبند بشوند؛ جهتگیری ما در همه زمینهها باید این باشد. حالا در وزارت ارشاد، مسئله کتاب هست، مسئله هنرهای تجسمی هست، مسئله هنرهای گوناگون صوتی، تصویری هست؛ در همه این جهتگیریها، بایستی ما جهتمان این باشد که مردم به سمت دین، به سمت خدا حرکت بکنند. والاّ اگر قرار باشد که نگاه کنیم، ببینیم بیگانگان ما را بر چی ملامت میکنند – اگر این را بخواهیم رعایت بکنیم – خیلی کارها انجام نخواهد شد. ریشی هم که شما میگذارید، دنیا قبول ندارد. کراواتی هم که شما نمیبندید، دنیا قبول ندارد. خیلی از اطعمه و اشربهای هم که شما حاضر نیستید استفاده کنید، دنیا اینها را قبول ندارد. حجابی که خانمهایتان دارند، دنیا قبول ندارد. این حرفها یعنی چه؟…. این حرفها را در باب فرهنگ بکلّی کنار بگذارید و بروید سراغ آنچه که متن است. البته گرایشهای بیمبنا و بیپایه افراطی را من قبول ندارم. توصیه هم هیچ وقت نکردم، باز هم نمیکنم؛ امّا آن چیزهایی که مبنای شرعی و دینی دارد، آنها را محکم بایستید، افتخار هم بکنید و عمل بکنید.۶ ۶ . ۸۸/۰۶/۱۶ بیانات در دیدار اعضای هیئت دولتضرورت جستجوی مضامین بکر و گویای دفاع مقدّس برای تولید آثار هنری
یک نکتهای که در باب روایت دفاع مقدّس و کار هنری برای آن مدت، باید مورد توّجه باشد، این است که این میدان یک میدان بسیار وسیعی است و واقعاً هنوز بسیاری از بخشهای آن کشف نشده است. نه اینکه انسان یا ذهنها نتواند آن را به دست بیاورد و بفهمد و بشناسد؛ نه! منعکس نشده. نباید تصوّر کرد که مضامین دفاع مقدّس، مضامین تکراری است. خیلی از مفاهیم و مضامین در مجموعه این تلاش هشت ساله وجود داشته که هنوز درباره آنها کار نشده، فکر نشده. یک فهرست طولانی پیش من هست که … در این بخشها فکر کردن و جستجو کردن، هنرمند را میرساند به مضامین بکر و گویایی که میتواند اثر هنری تولید کند. بالاخره آنچه که در جمعبندی دفاع مقدّس، انسان میتواند بگوید، این است که: این هشت سال، مظهری از برترین صفاتی است که یک جامعه میتواند به آنها ببالد و از جوانان خودش انتظار داشته باشد. یعنی دفاع مقدّس مظهر حماسه است، مظهر معنویت و دینداری است، مظهر آرمانخواهی است، مظهر ایثار و از خودگذشتگی است، مظهر ایستادگی و پایداری و مقاومت است، مظهر تدبیر و حکمت است.۸ ۸. ۸۸/۰۶/۲۴ بانات در ددار فعالان عرصه هنر دفاع مقدّسدوستان هنرمند، با شوق و امید، هنر دفاع مقدّس را دنبال کنند
اینکه تصوّر بشود که هنر دفاع مقدّس در جامعه ما مخاطب ندارد، طالب ندارد، این هم خطای بزرگی است؛ از اشتباهات فاحش است اگر کسی این را خیال کند. تحقیقاً پرمشتریترین آثار هنری بعد از انقلاب در زمینههای مختلف، آن آثار هنری است که مربوط به دفاع مقدّس بود؛ چه در زمینه فیلم و سینما، چه در زمینه کتاب، خاطره، داستان. …در کشور ما چنین تیراژهایی وجود نداشته که در ظرف دو سال، صد بار کتابی چاپ بشود. … ما هیچگونه کتابی از کتابهای گوناگون را با این تیراژها نداریم – مخصوص کتابهای مربوط به دفاع مقدّس است. در زمینه فیلم هم همین جور است؛ پرفروشترین فیلمها و پرجاذبهترین و پرمشتریترین فیلمها، فیلمهایی است که مربوط به دفاع مقدّس است. … البته بعضی از کارها هست مشتری پیدا نمیکند؛ این اشکال در مضمون و محتوا نیست، اشکال در ساخت است، در قالب است، در کیفیّت است، در مایههای کمِ هنری است که به خرج داده میشود و در یک اثر به کار میرود و طبعاً طالب پیدا نمیکند. بنابراین، در این زمینه هرچه بتوان کار کرد، هرچه بتوان سرمایهگذاری مالی و مدیریتی و وقتی و اینها کرد، جا دارد؛ و سفارش ما این است. دوستان هنرمند هم با شوق و امید، این کار را دنبال کنند. البته این کار افراد پابهرکاب و آماده و مسئولیتشناس لازم دارد؛ یعنی کسانی که حقیقتاً احساس مسئولیت کنند و حالت تنبلی و خوابآلودگی و اینها در انسان نباشد. یک چنین عناصری میتوانند خوب در این عرصه و در این میدان نقش ایـفا کـنند.۸ ۸. ۸۸/۰۶/۲۴ بانات در ددار فعالان عرصه هنر دفاع مقدّسکار هنری در زمینه دفاع مقدّس را مغتنم بشمرید
کار هنری در زمینه دفاع مقدّس یکی از برترین کارهای هنری است. آن کسانی که در این رشته کار کردند، در این صراط حضور داشتند و آن را پیش ببرند، این رشته را مغتنم بشمرند. هشت سال دفاع مقدّس ما صرفاً یک امتداد زمانی و فقط یک برهه زمانی نیست؛ گنجینه عظیمی است که تا مدّتهای طولانی ملّت ما میتواند از آن استفاده کند، آن را استخراج کند و مصرف کند و سرمایهگذاری کند. حادثه عظیم این هشت سال، مجموعهای است از صفات والا، فرهنگهای پسندیده و برگزیده و ممتاز، عقاید و معارف والا … شما که دفاع مقدّس را روایت میکنید، بخصوص آنهایی که روایت هنری میکنند، در واقع آیینهای هستید در مقابل یک مظهر جمال و جلال، که او را منعکس میکنید.۸ ۸. ۸۸/۰۶/۲۴ بانات در ددار فعالان عرصه هنر دفاع مقدّستلاش برای انعکاس بین المللی آثار دفاع مقدّس
یکی از نقصهای کار ما هم البته این است که ما آثارمان امکان انعکاس بینالمللی، کمتر پیدا کرد. البته دلایلی دارد؛ این جشنوارههای بینالمللی، کارهایی را که حقیقتاً راوی خوب و درستی از دفاع مقدّس یا از انقلاب یا از ارزشهای نظام جمهوری اسلامی باشد، مطلقاً به خود راه نمیدهند و دوست ندارند؛ مگر وقتی مجبور باشند یک چیزی را در مجموعه کار خودشان راه بدهند. سیاست جشنوارههای بینالمللی، سیاست برخلاف و برعکس این است؛ اما بالاخره مستمع به این جشنوارهها اختصاص ندارد و میتوان مستمعینی، طالبانی، خوانندگانی برای کتابها، بینندگانی برای فیلمهای دفاع مقدّس پیدا کرد؛ در صورتی که برای کار و اثر ترجمه درست و خوبی انجام بگیرد که به نظر من یکی از عرصههای کار این است.۸ ۸. ۸۸/۰۶/۲۴ بانات در ددار فعالان عرصه هنر دفاع مقدّسضرورت تلاش هر چه بیشتر مسئولین و هنرمندان در زمینه دفاع مقدّس
در این زمینه کار دفاع مقدّس هر چه تلاش ممکن است، انجام بدهید. هم مسئولین تلاش کنند، هم هنرمندان تلاش کنند، هم در بخشهای تحقیقاتی … هم در آن بخشهایی که اسناد را در اختیار دارند؛ نگهداری اسناد، پردازش اسناد، تدوین اسناد؛ اینها خیلی مهمّ است؛ اینها نبایستی بگذارند از دست برود؛ در اختیار محققین قرار بگیرد و انشاءاللَّه ادبیات دفاع مقدّس از تحقیق استفاده کند؛ هنر دفاع مقدّس هم از ادبیات و تحقیق حداکثر استفاده را انشاءاللَّه بکند.۸ ۸. ۸۸/۰۶/۲۴ بانات در ددار فعالان عرصه هنر دفاع مقدّس
جهتگیری فعالیتهای هنری و تبلیغی۹

- شهریور 11, 1392
- 00:00
- No Comments
- تعداد بازدید 121 نفر
- برچسب ها : اخلاقی, استقلال فرهنگی, تامین نیاز, تدابیر, تدابیر مقام معظم رهبری, جنگ نرم, دفاع مقدس, رهبری, شعر, فرهنگی, هنر
اشتراک گذاری این صفحه در :

بهترین و سالمترین نان کدام است؟
۱۴۰۳/۱۲/۲۸
اعمال شبهای قدر و اعمال مخصوص شب نوزدهم ماه رمضان
۱۴۰۳/۱۲/۲۷
عوارض چهار زانو نشستن
۱۴۰۳/۱۲/۲۷
معیارهاى گزینش در نامه 53 نهج البلاغه
۱۴۰۳/۱۲/۲۶
از زندگی تا شهادت سید حسن نصرالله
۱۴۰۳/۰۹/۱۲
مفهوم «کوثر» در قرآن و ارتباط آن با شخصیت حضرت زهرا (س) چیست؟
۱۴۰۳/۰۸/۳۰
رعایت حریم خصوصی دیگران در قرآن، احادیث و آثار امام
۱۴۰۳/۰۸/۱۶