جهت‌گیری فعالیت‌های هنری و تبلیغی۹

جهت‌گيري فعاليت‌هاي هنري و تبليغي9

تدبیر ش۳۳ ضرورت تأمین نیازهای فرهنگی و اخلاقی کشور با زبان هنر و شعر
گسترش شعر از وظایف دستگاههای مسئول و شعراست.  تأمین نیازهای فرهنگی و اخلاقی کشور با زبان هنر و شعر، داشتن صفا، یک رنگی، روحیه اخوت و برادری، قدرت ابتکار و شجاعتِ نوآوری، خطر پذیری، ترحم به یکدیگر و امید به آینده را اخلاقیات مورد نیاز جامعه امروز است که با زبان هنر می توان فضای‌جامعه‌را‌با این ویژگی‌ها پُر کرد و آن را به صورت اخلاق ملی در آورد و راه تکامل را پیمود.    (گزارش خبری) دیدار با شاعران ۲۶/۶/۸۷ تأکید بر خارج نشدن بر فضای کلی شعر از حالت اسلامی و ایرانی
خلاءهای موجود در عرصه شعر سیاسی و انقلابی، توجه بیشتر به پیام عدالت و معنویت انقلاب اسلامی و ارائه اصیل آن در قالب شعر مورد تأکید است.  انقلاب اسلامی با ارائه حرف نو در دنیا، قدرتهای بزرگ را به چالش گرفته و در مقابل زیاده خواهی استکبار ایستاده است.
گرایش ذوقی هر شاعر،( یک امر طبیعی است) و‌خارج‌نشدن فضای کلی شعر‌از‌حالت‌اسلامی‌و ایرانی مورد تأکید است.    (گزارش خبری) دیدار با شاعران ۲۶/۶/۸۷فضای فرهنگ‌را درست کنید تا همه سالم   تنفس کنند.
توجه به مقوله‏ ی فرهنگ خیلی مهم است… همان طور که بارها گفتیم مثل هوایی است که انسان در آن تنفس می‌کند. همه – بزرگ، کوچک، بالا، پائین، قشرهای مختلف، مسئول، غیرمسئول- در فضا تنفس می‌کنند. این فضا را درست کنید، تا همه سالم تنفس کنند.                  دیدار با اعضای هیئت دولت   ۲/۶/۸۷
    تدبیر ش۴۵ما باید به سمت استقلالِ فرهنگی برویم
 شعر انقلاب یک حرکت مستمرِّ رو به جلو دارای اوج داشته. … نکته‏ای که در اینجا وجود دارد این است که شعر انقلاب باید در خدمت مفاهیم انقلاب باشد. … شعرهای مذهبی و شعرهای مربوط به ائمه  را، به اصطلاحی که حالا باب شده، تعبیر می‌کنند به؛ «شعر آیینی». … اشعار مربوط به جنگ و دوره دفاع مقدّس یا مربوط به شهدا یا مربوط به جانبازان … اینها خیلی خوب است؛ لیکن  … اهداف و آرمان‌های انقلاب منحصر در اینها نیست. انقلاب یک مجموعه‏ای از ستاره‏های درخشان آرمانی را بالای سر ما قرار داده و ما را به حرکت و پرواز و جهش به سمت این نقاط نورانی دعوت کرده. ما هم امتحان کردیم، دیدیم می‌توانیم پرواز کنیم؛ دیدیم این پرواز ممکن است. البته در دوره دفاع مقدّس نمونه‏های بارزش دیده شد و دیدیم وقتی این ملّت به سمت این آرمان‏ها پر بگشاید، می‌تواند خوب حرکت بکند؛ امّا بسیاری از این آرمان‌ها هنوز بالای سر ماست؛ ما باید حرکت کنیم: به سمت عدالت باید برویم؛ به سمت اخلاق باید برویم؛ به سمت استقلالِ به معنای حقیقی کلمه – شامل استقلال فرهنگی که از همه عمیق‌تر و دشوارتر است – باید برویم؛ به سمت بازیابی حقیقی هویت اسلامی- ایرانی خودمان باید برویم.۴ ۴.  ۸۸/۰۶/۱۴       بیانات دردیدار جمعی از شعرا، فرهختگان و اهال فرهنگ  در عالَم فرهنگ بایستی حقیقت و گره ‏های ذهنی را باز کرد
انسانِ هنری و انسانِ فرهنگی، در این صحنه [پس از انتخابات] چه وظیفه‏ای دارد؟ به نظر من وظیفه خیلی سنگین است، خیلی بزرگ است. مهمّ‌ترین وظیفه هم تبلیغ و تبیین است؛  «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالاَتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلاَ یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلاَّ اللَّهَ»؛ (احزاب: ۳۹) این یک معیار است؛ حقیقتی را که درک می‌کنید، آن را تبیین کنید. کسی انتظار ندارد برخلاف آنچه که می‌فهمید حرف بزنید. نه، آنچه را که می‌فهمید، بگویید. البته برای اینکه آنچه می‌فهمید درست و صواب باشد، باید تلاش و مجاهدت کنید؛ چون در حوادثِ فتنه‏گون، شناخت عرصه دشوار است، شناخت اطراف قصّه دشوار است، شناخت مهاجم و مدافع دشوار است، شناخت ظالم و مظلوم دشوار است، شناخت دشمن و دوست دشوار است. اگر بنا باشد یک شاعر هم مثل دیگران گول بخورد، فریب بخورد و بی‏بصیرتی به سراغش بیاید، این خیلی دون شأن یک انسان هنری و یک انسان فرهنگی است. پس باید حقیقت را فهمید؛ بعد هم باید همان حقیقت را تبلیغ کرد. نمی‌شود با شیوه‏های سیاسی – شیوه‏های سیاستگران و سیاستمداران – در عالم فرهنگ حرکت کرد؛ این خلاف شأن فرهنگ است. در عالم فرهنگ بایستی گره‏گشایی کرد؛ بایستی حقیقت را باز کرد، بایستی گره‏های ذهنی را باز کرد. و این تبیین لازم دارد، یعنی همان کار انبیا؛ فصاحت و بلاغتی هم که گفته‏اند در بیان لازم است، بلاغتش به این معناست. … بلاغت یعنی رساندن، بلاغ یعنی رساندن. … بلیغ یعنی رسا؛ رسا بگویید، روشن بگویید، مبیَّن بگویید؛ امّا آنچه را که می‌فهمید بگویید؛ هیچ انتظار نیست – حق هم نیست که انتظار باشد – کسی بر خلاف فهمیده خودش حرف بزند. سعی هم بکنید که آنچه که فهمیدید درست باشد.۴ ۴.  ۸۸/۰۶/۱۴       بیانات دردیدار جمعی از شعرا، فرهختگان و اهال فرهنگدر جنگ نرم هنر را بایستی تمام عیار به میدان بیاورید
حرکت عظیمی که با انقلاب اسلامی شروع شد، یک حرکت تمام شده نیست؛ مطلقاً تمام شده نیست؛ آن حرکت ادامه دارد. همینی که حالا معمول شده که در بیان‌ها و در تلویزیون و تبلیغات و دادگاه و زبان همه، می‌گویند: جنگ نرم؛ راست است، این یک واقعیت است؛ یعنی الآن جنگ است. البته این حرف را من امروز نمی‌زنم، من از بعد از جنگ – از سال ۶۷ – همیشه این را گفته‏ام؛ بارها و بارها. علّت این است که من صحنه را می‏بینم؛ چه بکنم اگر کسی نمی‏بیند؟! چه کار کند انسان؟! من دارم می‏بینم صحنه را، می‏بینم تجهیز را، می‏بینم صف‏آرایی‏ها را، می‏بینم دهان‌های با حقد و غضب گشوده شده و دندان‌های با غیظ به هم فشرده شده علیه انقلاب و علیه امام و علیه همه این آرمان‌ها و علیه همه آن کسانی که به این حرکت دل بسته‏اند را؛ اینها را انسان دارد می‏بیند، خوب چه کار کند؟ این تمام نشده. چون تمام نشده، همه وظیفه داریم. وظیفه مجموعه فرهنگی و ادبی و هنری هم وظیفه مشخصی است: بلاغ، تبیین؛ بگویید، خوب بگویید. من همیشه تکیه بر این می‌کنم: بایستی قالب را خوب انتخاب کنید و هنر را بایستی تمام عیار توی میدان بیاورید؛ نباید کم گذاشت، تا اثر خودش را بکند.۴  ۴.  ۸۸/۰۶/۱۴       بیانات دردیدار جمعی از شعرا، فرهختگان و اهال فرهنگ   عیب‏ جویانه به شعر خودتان نگاه کنید تا آن را کامل کنید
 هنر خوب، لازم است. حالا شما کارتان در باب هنر، کار شعر است؛ ان‏شاءاللَّه باید هر چه بهتر و هرچه بیشتر آثار قدما و آثار اساتید را بخوانید، در آنها متوقف نباشید، امّا از نیکویی‌های آنها اصلاً صرف‏نظر نکنید و به آنچه که تا حالا گیرتان آمده قانع نباشید. من عرض بکنم تعریف‌هایی که اوّل کردیم همه‏اش درست؛ امّا معنایش این نیست که شعرهای جوان‌های خوب و عزیز ما – که می‌خوانند و واقعاً تحسین ما را بر می‏انگیزند- بی‏عیب است؛ نه، اینجا به آن معنا جلسه نقّادی نیست که آدم بنشیند، نقد کند و عیار شعر را مشخص بکند؛ والاّ اگر پای عیارسنجی باشد، اشکالاتی وارد خواهد شد. باید این اشکالات را خودتان پیدا کنید. حالا اگر جلساتی مخصوص این کار دارید …که چه بهتر، این خیلی خوب است، در آن جلسات شعر را کامل نقد کنید؛ اگر هم نیست خود شما نگاه کنید، دقّت کنید، فکر کنید و عیب‏جویانه و با نگاه انتقاد به شعر خودتان نگاه کنید تا ان‏شاءاللَّه این را کامل کنید. به نظر من این می‌شود. انس با شعر اساتید موجب می‌شود که انسان بهتر بتواند بعضی از عیوب شعر خودش را پیدا کند.۴ ۴.  ۸۸/۰۶/۱۴       بیانات دردیدار جمعی از شعرا، فرهختگان و اهال فرهنگدر مسئله فرهنگ، بر مبنای شرعی و دینی عمل بکنید
مسئله فرهنگ، بسیار مسئله مهمّی است. ما در زمینه فرهنگ و پرداختن به فرهنگ چه کار می‌خواهیم بکنیم؟ اوّل، تکلیف این را روشن کنیم. یک وقت هست که یک دستگاهی به امور فرهنگی بی‏اعتناست، یک وقت نه، یک دستگاهی اعتنا و اهتمام به امور فرهنگی دارد، لیکن هدفگذاری‏های فرهنگی‏اش دچار اختلال یا دچار خدشه است. این هدفگذاری‏ها خیلی مهمّ است؛ از این نبایستی غفلت کرد. ما چه می‌خواهیم بکنیم با اخلاق مردم، با فرهنگ مردم؟ آیا ما به عنوان دولت اسلامی می‌توانیم هدایتِ فرهنگی جامعه خودمان را رها کنیم؟ قطعاً نه، جزو وظایف ماست. حالا مخالفین، معترضین حرف‌هایی می‌زنند، نقد می‌کنند، گاهی مسخره می‌کنند، گاهی اهانت می‌کنند، بکنند؛ ما که نمی‌توانیم تکلیف الهی را با این چیزها فراموش کنیم. ما وظیفه داریم مردم خودمان را هدایت بکنیم؛ هدایت. ریاست در جامعه اسلامی، ریاست مادّی محض و صرف نیست؛ اداره امور زندگی مردم هست، همراه با هدایت. تا آنجایی که می‌توانیم، باید راه هدایت مردم را باز کنیم و مردم را هدایت کنیم. خیلی از ابزارهای هدایت در اختیار دستگاه‏های حکومتی است؛ حالا یک نمونه ‏اش صدا و سیماست و نمونه‏های فراوان دیگر هم دارد؛ … وزارت ارشاد، … وزارت علوم، … وزارت آموزش و پرورش؛ اینها همه دستگاه‏های خدماتی هدایتی است. ما از اینها چگونه استفاده می‌کنیم ؟ باید در جهتی حرکت کنیم که مردم متدیّن بار بیایند، متدیّن عمل بکنند، به مبانی دینی معتقد بشوند، عملاً پایبند بشوند؛ جهت‌گیری ما در همه زمینه‏ها باید این باشد. حالا در وزارت ارشاد، مسئله کتاب هست، مسئله هنرهای تجسمی هست، مسئله هنرهای گوناگون صوتی، تصویری هست؛ در همه این جهت‌گیری‏ها، بایستی ما جهتمان این باشد که مردم به سمت دین، به سمت خدا حرکت بکنند. والاّ اگر قرار باشد که نگاه کنیم، ببینیم بیگانگان ما را بر چی ملامت می‌کنند – اگر این را بخواهیم رعایت بکنیم – خیلی کارها انجام نخواهد شد. ریشی هم که شما می‌گذارید، دنیا قبول ندارد. کراواتی هم که شما نمی‏بندید، دنیا قبول ندارد. خیلی از اطعمه و اشربه‏ای هم که شما حاضر نیستید استفاده کنید، دنیا اینها را قبول ندارد. حجابی که خانم‌هایتان دارند، دنیا قبول ندارد. این حرف‌ها یعنی چه؟…. این حرف‌ها را در باب فرهنگ بکلّی کنار بگذارید و بروید سراغ آنچه که متن است. البته گرایش‌‌های بی‏مبنا و بی‏پایه افراطی را من قبول ندارم. توصیه هم هیچ وقت نکردم، باز هم نمی‌کنم؛ امّا آن چیز‌هایی که مبنای شرعی و دینی دارد، آنها را محکم بایستید، افتخار هم بکنید و عمل بکنید.۶  ۶ . ۸۸/۰۶/۱۶       بیانات در دیدار اعضای هیئت دولتضرورت جستجوی مضامین بکر و گویای دفاع مقدّس برای تولید آثار هنری
یک نکته‏ای که در باب روایت دفاع مقدّس و کار هنری برای آن مدت، باید مورد توّجه باشد، این است که این میدان یک میدان بسیار وسیعی است و واقعاً هنوز بسیاری از بخش‌های آن کشف نشده است. نه اینکه انسان یا ذهن‌ها نتواند آن را به دست بیاورد و بفهمد و بشناسد؛ نه! منعکس نشده. نباید تصوّر کرد که مضامین دفاع مقدّس، مضامین تکراری است. خیلی از مفاهیم و مضامین در مجموعه این تلاش هشت ساله وجود داشته که هنوز درباره آنها کار نشده، فکر نشده. یک فهرست طولانی پیش من هست که … در این بخش‌ها فکر کردن و جستجو کردن، هنرمند را می‌رساند به مضامین بکر و گویایی که می‌تواند اثر هنری تولید کند. بالاخره آنچه که در جمع‏بندی دفاع مقدّس، انسان می‌تواند بگوید، این است که: این هشت سال، مظهری از برترین صفاتی است که یک جامعه می‌تواند به آنها ببالد و از جوانان خودش انتظار داشته باشد. یعنی دفاع مقدّس مظهر حماسه است، مظهر معنویت و دینداری است، مظهر آرمان‏خواهی است، مظهر ایثار و از خودگذشتگی است، مظهر ایستادگی و پایداری و مقاومت است، مظهر تدبیر و حکمت است.۸  ۸.   ۸۸/۰۶/۲۴      بانات در ددار فعالان عرصه هنر دفاع مقدّسدوستان هنرمند، با شوق و امید، هنر دفاع مقدّس را دنبال کنند
اینکه تصوّر بشود که هنر دفاع مقدّس در جامعه ما مخاطب ندارد، طالب ندارد، این هم خطای بزرگی است؛ از اشتباهات فاحش است اگر کسی این را خیال کند. تحقیقاً پرمشتری‏ترین آثار هنری بعد از انقلاب در زمینه‏های مختلف، آن آثار هنری است که مربوط به دفاع مقدّس بود؛ چه در زمینه فیلم و سینما، چه در زمینه کتاب، خاطره، داستان. …در کشور ما چنین تیراژهایی وجود نداشته که در ظرف دو سال، صد بار کتابی چاپ بشود. … ما هیچ‌گونه کتابی از کتاب‌های گوناگون را با این تیراژها نداریم – مخصوص کتاب‌های مربوط به دفاع مقدّس است. در زمینه فیلم هم همین جور است؛ پرفروش‏ترین فیلم‌ها و پرجاذبه‏ترین و پرمشتری‏ترین فیلم‌ها، فیلم‌هایی است که مربوط به دفاع مقدّس است. … البته بعضی از کارها هست مشتری پیدا نمی‌کند؛ این اشکال در مضمون و محتوا نیست، اشکال در ساخت است، در قالب است، در کیفیّت است، در مایه‏های کمِ هنری است که به خرج داده می‌شود و در یک اثر به کار می‌رود و طبعاً طالب پیدا نمی‌کند. بنابراین، در این زمینه هرچه بتوان کار کرد، هرچه بتوان سرمایه‏گذاری مالی و مدیریتی و وقتی و اینها کرد، جا دارد؛ و سفارش ما این است. دوستان هنرمند هم با شوق و امید، این کار را دنبال کنند. البته این کار افراد پابه‏رکاب و آماده و مسئولیت‏شناس لازم دارد؛ یعنی کسانی که حقیقتاً احساس مسئولیت کنند و حالت تنبلی و خواب‏آلودگی و اینها در انسان نباشد. یک چنین عناصری می‌توانند خوب در این عرصه و در این میدان نقش   ایـفا کـنند.۸ ۸.   ۸۸/۰۶/۲۴      بانات در ددار فعالان عرصه هنر دفاع مقدّسکار هنری در زمینه دفاع مقدّس را مغتنم بشمرید
کار هنری در زمینه دفاع مقدّس یکی از برترین کارهای هنری است. آن کسانی که در این رشته کار کردند، در این صراط حضور داشتند و آن را پیش ببرند، این رشته را مغتنم بشمرند. هشت سال دفاع مقدّس ما صرفاً یک امتداد زمانی و فقط یک برهه زمانی نیست؛ گنجینه عظیمی است که تا مدّت‌های طولانی ملّت ما می‌تواند از آن استفاده کند، آن را استخراج کند و مصرف کند و سرمایه‏گذاری کند. حادثه عظیم این هشت سال، مجموعه‏ای است از صفات والا، فرهنگ‌های پسندیده و برگزیده و ممتاز، عقاید و معارف والا … شما که دفاع مقدّس را روایت می‌کنید، بخصوص آنهایی که روایت هنری می‌کنند، در واقع آیینه‏ای هستید در مقابل یک مظهر جمال و جلال، که او را منعکس می‌کنید.۸  ۸.   ۸۸/۰۶/۲۴      بانات در ددار فعالان عرصه هنر دفاع مقدّستلاش برای انعکاس بین ‏المللی آثار دفاع مقدّس
یکی از نقص‌های کار ما هم البته این است که ما آثارمان امکان انعکاس بین‏المللی، کمتر پیدا کرد. البته دلایلی دارد؛ این جشنواره‏های بین‏المللی، کارهایی را که حقیقتاً راوی خوب و درستی از دفاع مقدّس یا از انقلاب یا از ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی باشد، مطلقاً به خود راه نمی‌دهند و دوست ندارند؛ مگر وقتی مجبور باشند یک چیزی را در مجموعه کار خودشان راه بدهند. سیاست جشنواره‏های بین‏المللی، سیاست برخلاف و برعکس این است؛ اما بالاخره مستمع به این جشنواره‏ها اختصاص ندارد و می‌توان مستمعینی، طالبانی، خوانندگانی برای کتاب‌ها، بینندگانی برای فیلم‌های دفاع مقدّس پیدا کرد؛ در صورتی که برای کار و اثر ترجمه درست و خوبی انجام بگیرد که به نظر من یکی از عرصه‏های  کار این است.۸  ۸.   ۸۸/۰۶/۲۴      بانات در ددار فعالان عرصه هنر دفاع مقدّسضرورت تلاش هر چه بیشتر مسئولین  و هنرمندان در زمینه دفاع مقدّس
در این زمینه کار دفاع مقدّس هر چه تلاش ممکن است، انجام بدهید. هم مسئولین تلاش کنند، هم هنرمندان تلاش کنند، هم در بخش‌های تحقیقاتی … هم در آن بخش‌هایی که اسناد را در اختیار دارند؛ نگهداری اسناد، پردازش اسناد، تدوین اسناد؛ اینها خیلی مهمّ است؛ اینها نبایستی بگذارند از دست برود؛ در اختیار محققین قرار بگیرد و ان‏شاءاللَّه ادبیات دفاع مقدّس از تحقیق استفاده کند؛ هنر دفاع مقدّس هم از ادبیات و تحقیق حداکثر استفاده را ان‏شاءاللَّه بکند.۸ ۸.   ۸۸/۰۶/۲۴      بانات در ددار فعالان عرصه هنر دفاع مقدّس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا