جهت گیری تحقیقاتی و پژوهشی۱۳

جهت گيري تحقيقاتي و پژوهشي13

 تدبیر ش۶۸   ضرورت جهش برای جبران فاصله علمی
شتاب پیشرفت علمی ما … شتاب خیلی خوبی است؛ لیکن نقطه شروع ما عقب است. بله! فلان کشوری که اسم می‌آورند، شتابش از ما کمتر است؛ منتها نقطه شروعش در آن مقطعی که ما شروع کردیم، خیلی جلوتر از ماست. ما باید این فاصله را جبران کنیم. ما باید بدویم، ما باید در این میدان بتازیم؛ جهش لازم است.۱ ۱.   ۰۱/۰۵/۹۰  بیانات در پایگاه نیروی دریائی ارتش در بندرعباس
لزوم استفاده از محصول فکر و تجربه دیگران برای رفع نیازهای جامعه
یکی از نیازهای جامعه ما همین است که جمعی صاحب فکر بنشینند، در میان آنها هم افرادی بیایند و محصول فکر و تجربه خودشان را کـه بعضاً متکی بـه عقبه‌های انسانـی و فکری طولانی و عمیقی هم هست، مطرح کنند. این افکار بتدریج از حوزه شخصی خارج می‌شود و به حوزه جمعی می‌رسد و بتدریج به گفتمان عمومی جامعه تبدیل می‌شود. این پیشنهادها را جمع کنند؛ اینها افکار خوبی است، حرف‌های جالبی است. بعضی از این پیشنهادها همین حالا قابل اجرایی شدن است، قابل عملیاتی شدن است؛ بعضی هـم بـه پیشرفت‌ها کمک می‌کند.۱ ۱.   ۰۱/۰۵/۹۰  بیانات در پایگاه نیروی دریائی ارتش در بندرعباسنود درصد پایان نامه‌ها باید متوجّه به حل مشکلات کشور باشد
یک نکته دیگر هم که به نظرم مهم است، دخالت دادن دانشگاه‌ها در حل مسائل علمی کشور است. خب! امروز شما ببینید از رشته‌های مختلف علمی، اساتید محترمی اینجا صحبت کردند. در هر رشته‌ای، آدم یک کلمه حرف نو می‌شنود؛ این خیلی قابل اهتمام است. دستگاه‌های مدیریتی کشور چقدر می‌توانند از دانشگاه‌ها،  از محصولات و نتایج ذهنی و فکری نخبگان کشور استفاده کنند. بـرخورد شکلی و تشریفاتـی کافی نیست؛ بایستی تعامل، تعامل حقیقی باشد. باید جوری باشد که مقالات علمی ما متوجه بـه نیازهـای کشور بـاشد. … در کل مسائل علمی کشور، مقالاتی که نوشته می‌شود، نود درصد آنها باید ناظر باشد به مسائل داخلی کشور و نیازهای کشور. نود درصد پایان‌نامه‌ها باید متوجه به حل مشکلات کشور باشد.۱ ۱.   ۰۱/۰۵/۹۰  بیانات در پایگاه نیروی دریائی ارتش در بندرعباسدانشگاه‌ها باید درگیر مسائل کشور باشند
 باید جهاد اقتصادی صورت بگیرد. حالا من سؤالم این است: امسال چند تا نشست علمی، چند تا مقاله تحقیقی، چند تا پروژه عملیاتی در زمینه جهاد اقتصادی در کشور تحقق پیدا کرده؟ جهاد اقتصادی ابعادی دارد. جهاد اقتصادی به دانشکده حقوق هم مربوط می‌شود؛ به دانشکده اقتصاد هم مربوط می‌شود؛ به دانشکده‌های فنی هم مربوط می‌شود؛ به دانشکده‌های علوم پایه هم مربوط می‌شود. اگر ما بخواهیم ابعاد جهاد اقتصادی را ملاحظه کنیم، همه دستگاه‌های علمی کشور به نحـوی مـی‌تـوانند مستقیم و غیـر مستقیم درگیر مسئله جهاد اقتصادی باشند. پس هر کدام یک مسئله‌ای دارند برای اینکه در قضیه جهاد اقتصادی آن را مطرح و دنبال کنند؛ اما نشده. دانشگاه‌ها باید درگیر مسائل کشور باشند. هدف از علم، این است که نفع برساند. باید علم برای مردم نافع باشد؛ از برکات آن علم بایستی استفاده کنند.۱ ۱.   ۰۱/۰۵/۹۰  بیانات در پایگاه نیروی دریائی ارتش در بندرعباسفرهنگ نوآوری در دانشگاه باید گسترش پیدا کند
بنده … مکرر توصیه کرده‌ام: علم نافع؛ علمی که به نفع کشور باشد.
بـایـد منظومه علمی مـا یک منظومه درست و صحیحی باشد؛ که حالا این نقشه جامع علمی، متعهد و متکفل این کار است. منظومه علمی کشور باید یک منظومه کامل باشد؛ معلوم بشود ما چه نیاز داریم؟ بـه چـه انـدازه نیاز داریـم؟ تناسب بین بخش‌های مختلف علمی چگونه است؟ پیشرفت ما حالت کاریکاتوری پیدا نکند؛ یک نقشه منسجم، پیشرفت منسجم و صحیح باشد. فرهنگ نوآوری   در دانشگاه باید گسترش پیدا کند. همه این ظرفیت چند میلیونی استاد و دانشجوی ما باید وارد میدان نوآوری علمی بشوند؛ این باید بشود فرهنگ. دانشجوی ما از اول باید به فکر فراگرفتن برای تولید کردن دانش باشد، نه فراگرفتن برای تقلید کردن  و همین‌طور‌ یک چیزی را پذیرفتن که دیگر قابل تغییر هم نیست. موانع هم باید برطرف شود.۱ ۱.   ۰۱/۰۵/۹۰  بیانات در پایگاه نیروی دریائی ارتش در بندرعباسلزوم اجرایی شدن نقشه جامع علمی کشور
منظومه علمی کشور باید یک منظومه کاملی باشد – که نقشه جامع علمی همین است. البته اجرای نقشه جامع علمی مهم‌تر از تهیه نقشه است. در تهیه نقشه، کار مهمی انجام گرفت. دوستان   در شورای عالی انقلاب فرهنگی تلاش کردند، دستگاه‌های مسئول همکاری کردند، بخصوص اساتید دانشگاه در طول این چند سال خیلی کمک کردند، و نقشه جامع را درآوردند؛ خیلی خب!   اما این باید اجرایی بشود. راه اجرایی شدن هم   در خود نقشه دیده شده. چندین برابر تلاشی که برای تهیه نقشه شده، باید برای اجرایی شدنش به کار برود. این کارِ اساسی و مهمی است که اگر این شد، آن وقت منظومه کامل علمی در کشور تهیه خواهد شد. فلان رشته را افزایش بدهیم، فلان رشته را کم کنیم، فلان رشته را حذف کنیم، فلان رشته را ایجاد کنیم؛ اینها همه بر طبق همین منظومه کامل شکل خواهد گرفت.۱۱.   ۰۱/۰۵/۹۰  بیانات در پایگاه نیروی دریائی ارتش در بندرعباس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا