هفتهنامه آلمانی اشپیگل گفتگوی کوتاهی را با فرشته لودین، دختر باحجاب افغانی انجام داده است. این گفتگو نمونهای از شیوه القایی رسانههای غربی در برخورد با مسایل اسلامی و مسلمانانی است که خود را پایبند به آن نشان میدهند.
نحوه سؤالات روشنگر این مطلب است که قاطعیت در جواب و اعتماد به نفس و روش حمله در پاسخها به جای روش تدافعی و انفعالی، تنها راه محکوم نشدن و محکوم نبودن خواهد بود. از سوی دیگر این مصاحبه نمونهای دیگر از القائات علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظامی که حامی مظلومین و آزادیخواهان جهان و پرچمدار مبارزه با ارزشهای مادی است، را نشان میدهد نظامی استوار که چون خاری در چشم دشمنان اسلام در معرض حملات و تهمتهای زیاد میباشد.
اشپیگل: خانم لودین، طبق نظر وزیر
فرهنگ (بادن ورتمبرگ Baden Wurttemberg) روسری شما یک نشان و علامت سیاسی (Politisches Signal) میباشد، نشانی برای محدودیت؛ عقیده شما در این مورد چیست؟
لودین: میتوانم بگویم که اصلاً دلیل محکمی نیست. به غیر از این مطلب، چه شواهدی بر تأیید این امر وجود دارد؟ از سوی دیگر در مورد شخص من نیز مدرکی دال بر این ادعا وجود ندارد.
ـ روسری برای شما چه مفهومی دارد؟
لودین: روسری قسمتی از لباس اسلامی زن مسلمان است که به وسیله آن جذابیتهای یک زن بایستی پوشیده بماند. موهای زن نیز جزء این جذابیتها موهای زن محسوب میشود. نوع پوشش چارچوبی خاص دارد و من چون مسلمان هستم و مسلمانی که وظایف دینیام را انجام میدهم، پس روسری را نیز به سر میکنم. این جزئی از وجود من است.
ـ آیا نمیشود تعصب مُلاّها در ایران و طالبان
در افغانستان در مورد شرایط و قوانین لباس را به منزله فقدان تسامح و نشانی از ظلم دید؟
لودین: رفتار ملاها و طالبان برخلاف اصل آزادی در ایمان است. طبق اصل قرآنی، هیچ کس نبایستی مجبور به پذیرش دین شود؛ در رابطه با لباس نیز همین طور است. [مقایسه رژیم افغانستان با نظام ج.ا.ا به منزله همسطح قرار دادن آن و کوبیدن ج.ا.ا و استفاده از واژههای تسامح و آزادی برای وادار کردن شخص به موضع دلخواه]
و اگر این اجبار اعمال شود قطعا یک نوع محدودیت در آزادی عقیده و ایمان است. اما من به اندازه کافی راجع به اسلام تحقیق داشتهام که بتوانم ادعا کنم این امر نشانه ظلم به زن نیست. و اما راجع به وضعیت در آلمان، زیرا که من در اینجا زندگی میکنم؛ به طور قطع این جا و آنجا زنانی هستند که تحت ستم و ظلم قرار گرفتهاند و روسری هم ندارند. بنابراین ظلم را نمیتوان مساوی با روسری سر کردن دانست و اگر یک چنین نتیجهای بگیرید مسلما شخصیت زنان مسلمان را جریحهدار میکنید.
ـ اما شما یک نشان مذهبی بر سر دارید؟!
لودین: این مربوط به من است. من با این نشان قصد ترویج و یا متقاعد کردن دیگران را ندارم. این تنها به دید مذهبی من مربوط میشود، که برای خودم آن را برگزیدهام.
ـ حتی اگر روسری شما مربوط به
جهانبینی مذهبی شما باشد، اما در یک کشوری که (سکولار) است شما میتوانستید به عنوان یک معلم خوب روسریاتان را بردارید!
لودین: برداشتن روسری را نمیشود با در آوردن یک مانتو از تن مقایسه کرد. در اینجا صحبت از شأن و منزلت یک زن مسلمان است. صحبت از شأن اساسی یک انسان. برای من برداشتن روسری از سر مساوی است با برهنه بودن. به مفهوم دیگر یک بیآبرویی. مدرسه متجلی از جامعه است و تنوعی که در آن است. پس نمیشود یک معلم را بیرون از این مجموعه دید. که اگر این طور شود مسأله تسامح و تساهل نیز غیر قابل باور خواهد بود.
ـ شما به دانشآموزی که پدر و مادرش او
را مجبور به سر کردن روسری کنند، چه توصیهای خواهید کرد؟
لودین: من سعی خواهم کرد به والدین او بفهمانم که آنها نبایستی این کار را انجام دهند و بچه بایستی خودش از روی اعتقاد این کار را انجام دهد و بدین شکل دیگر مشکلی پیش نخواهد آمد. عدم اعمال زور یک اصل اسلام است و آنها بایستی کاری کنند که بچه خودش به این نتیجه برسد.
ـ و اگر باز هم بچه متقاعد نشد چی؟!
لودین: از نظر من اشکالی ندارد، زیرا من اساسا مخالف اعمال زور هستم.[!] خصوصا در رابطه با مسایل اعتقادی. من از هیچ کس نمیخواهم که روسری به سر کند و همین طور نیز توقع دارم که کسی از من نخواهد که روسریام را بردارم.
گفتنی است قریب به دو میلیون مسلمان تنها در کشور آلمان زندگی میکنند و اسلام دومین مذهب بزرگ در آلمان است. در حالی که نظام ج.ا.ا علیرغم هیچ گونه تبعیض به اقلیتها به علت نقض حقوق اقلیتها محکوم میشود، پیروان دومین مذهب بزرگ در آلمان هنوز بر سر اجرای اولیه قوانین مذهبیاشان مورد استهزا و تحقیر واقع میشوند و به هر نحو و با هر ابزاری از پیشرفت شغلی و علمی آنان جلوگیری به عمل میآید.
حجاب جزیی از وجود من است
- بهمن ۹, ۱۳۹۳
- ۰۰:۰۰
- No Comments
- تعداد بازدید 197 نفر
- برچسب ها : حجاب, خانم لودين, دانستنی ها, رسانههاي غربي, وجود