حق و عدل میزان های قیامت :
کسی میگوید: من در آخر الزمان بودم، عیال نداشتم، دوره و محیط فاسد بود، دست به گناه زدم؛ فورا ترازوی عفت سنج را می آورند و میگویند: حضرت یوسف جوان تر و زیباتر بود، امکانات گناه برای او بیشتر بود، زن پادشاه مصر که قاعدتا باید از زیباترین زنان باشد، آنهم در مصر که مردم آن به ملاحت معروفند، آنهم در اطاق در بسته، و فشار و امر به گناه که اگر تمکین نکنی تو را متهم به گناه میکنم و بدین تهمت سالیان دراز در زندان می افکنم؛ ببین چگونه خود را به خدای خود سپرد و از گناه اعراض کرد. فورا اندازه گیری میکنند و عقربه عفت سنج در جای خود می ایستد؛ نعوذ بالله من شرور النفس الاماره بالسؤء إلا ما رحم الله.
همچنین گرفتاری مالی برای کسی پیش آمد میکند و دیگر برای او مشکل میشود که از ممر حلال خرج زن و بچه را درآورد، و دست به مال حرام میزند و دنبال مال مشتبه میرود؛ فورا حلال سنج را می آورند و میگویند: آیا مشکلات تو بیشتر بود یا فلان و فلان. به آن زن میگویند: آیا مشکلات تو در دینداری بیشتر بود یا آسیه زوجه فرعون زمان.
زندگی حضرت فاطمه زهرا میزان قیامت :
زنان از مشکلات اقتصادی و بارداری و بچه داری و رضاع و شیردادن شکوه میکنند؛ فورا الگو و نمونه زنان، حضرت زهراء دخت پیامبر آخر الزمان را می آورند و میگویند: نه ساله شوهر کرد و هجده ساله به خاک رفت و در این بین پنج فرزند آورد که نمونه علم و تقوی و ولایت و صبر و تحمل و یقین و معرفت و توحید بودند: حضرت حسن و حضرت حسین و حضرت محسن سقط شده و حضرت زینب و حضرت ام کلثوم؛ آن فرزند سقطش هم معلوم نبود که اگر حیات داشت از برادران و خواهران عقب تر باشد. فاطمه زهراء پشم میریسید، گندم دسداس میکرد، و نان می پخت، و گاهواره می جنبانید، و با نان جوین فرزندان خود را تربیت کرده، و سهمیه باغ خود را از فدک به فقرا میداد. آن قیامش به نماز و عبادت که پایش متورم میشد، و آن درجه محبت به شوهرش علی بن أبی طالب، و آن درجه حمایت از دین خدا و وصایت و امامت که تا سر حد شهادت به استقبال رفت.
در کتاب «کافی» و «معانی الاخبار» آورده است: «عن الصادق علیه السلام أنه سئل عن قول الله عزوجل: و نضع المو’زین القسط لیوم القیـ’مه، قال: هم الانبیآء و الاوصیآء علیهم السلام؛ از حضرت صادق علیهم السلام دربارۀ معنای گفتار خدای تعالی که میفرماید: و ما میزانهای عدل و قسط را در روز قیامت قرار میدهیم سؤال شد، حضرت فرمودند: مراد پیغمبران و وصیان آنها هستند» (تفسیر صافی). و در روایت دیگری است که: «نحن الموازین القسط.؛ ما ترازوهای عدل هستیم».