پرسش . مادرم در اثر سرطان از دنیا رفت؛ در حالی که من در مدت بیماریاش با تمام وجودم در خدمتش بودم. الان مدت سه ماه است که از فوتش گذشته و هنوز به خوابم نیامده است. آیا درست است که اگر پدر و مادری از اولاد خود ناراضی باشند، به خواب او نمی آیند؟
پاسخ: به عنوان مقدمه بحث، باید گفته شود که در روایت آمده است که امام صادق علیه السلام فرمود:
الرُّؤیا عَلی ثلاثهِ وجوهٍ بشارهٍ مِنَ اللّهِ لِلْمُؤمِنِ و تعذیرٍ مِنَ الشَّیْطانِ و أضغاثِ اَحْلامٍ. (الکافی، ج۸، ص ۹۰؛ در روایتی از پیامبر اکرم نیز رؤیا به سه قسم آمده که قسم سوم موردی است که انسان با خودش حدیث نفس میکند. بحارالانوار، ج ۵۸، ص ۱۹۶. )
رؤیا سه گونه است بشارتی از سوی خداوند به انسان مؤمن و اذیت کردنی از سوی شیطان و خوابهای پریشان و آشفته.
نکته دوم آنکه اگر ظاهر خوابی بد بود، آن را به صورت بدی تعبیر نکنیم و برای دیگران نیز نقل نکنیم؛ چنانکه در روایت آمده است: اگر در رؤیا چیزی را دیدی که دوست داشتن آن را تنها برای کسی نقل کن که شما را دوست دارد و اگر چیزی را دیدی که خوشایند نبود، برای کسی نقل نکن. (بحارالانوار، ج۵۸، ص ۱۷۴.)
و در روایت است که: رؤیا تا زمانی که تعبیر نشده است همانند پرندهای نشاندار است (که بر سر انسان پرواز میکند) هنگامی که تعبیر آن گفته شد همان واقع خواهد شد. (همان، ص ۱۷۵.)
نکته سوم آنکه اگر کسی بخواهد پدر یا مادر فوت شده خود را در خواب ببیند یا ائمه معصومین علیهم السلام را در رؤیا ببیند باید به دستورالعمل هایی عمل کند که در حاشیه مفاتیح الجنان آمده است.
امّا در پاسخ پرسش مذکور بیان این مطلب ضروری است که اگر کسی پدر و مادرش از دنیا رفتهاش را در خواب نبیند دلیل بر بد بودن او یا ناراضی بودن آنها نیست. بلکه ارواح در عالم برزخ آنقدر آزادی ندارند که هر کاری دلشان خواست انجام دهند و به میل خود به دیدار خانواده شان بیایند بلکه باید اجازه بگیرند و در صورت مصلحت اجازه داده خواهد شد. نکته دیگر اینکه گاه کسی را در خواب میبینید ولی بعد از بیداری فراموش میکنید. به هر حال اگر کسی موفق نشد، افرادی را که از دست داده در خواب ببیند، دلیل بر این نیست که آنها از او ناراحتاند. برای مادر خویش که از دنیا رفته است، خیرات کنید، قرآن و دعا بخوانید و از مالی که از او برایتان مانده است، برایش انفاق کنید تا عاق والدین پس از فوت والدین برای شما اتفاق نیفتد.