خواب و رؤیا ـ تأثیر

خواب و رؤيا ـ تأثير

پرسش. من خوابی دیده ‏ام که در اثر آن، کلّ زندگی‏ ام را دگرگون کرده و مرا متحول نموده است. آیا چنین تأثیری قابل باور است یا خیر؟

پاسخ: اصل وجود رؤیا و صادقانه بودن برخی از آنها مورد تأیید است. وجود مثالی انسان در حال رؤیا به همراه بدن مثالی و برزخی‏ اش که محدودیت‏ های بدن جسمانی از زمان و مکان را ندارد، می‏تواند به آینده سیر کند و از وقایع آینده خبر آورد؛ در این صورت رؤیاها صادقانه ‏اند و نیاز به تعبیر خواهند داشت. اصل علم خواب از علوم حصولی و اکتسابی نیست بلکه از علوم رحمانی ولدنّی و افاضه‏ای است. نکته دوم بهره‏گیری از آثار و نوشته‏ هایی است که به نام تعبیرات خواب در کتب مختلف آمده است، در صورت تطبیق بر مصداق مفید خواهد بود؛ به ویژه در روایاتی که از امام صادق علیه‏السلام نقل شده است و حیث کلی دارد، قابل استناد است؛ مانند اینکه از شیر خوردنی تعبیر به علم شده است. در عصر حاضر نیز اگر کسی اهل پاکی و تزکیه نفس باشد، آمادگی دارد تا به علم تعبیر خواب راه یابد. در این صورت می‏توان به او مراجعه کرد و بعداز نقل خواب خویش، تعبیر آن را از او گرفت.
امّا اگر در مورد سؤال این بود که آیا واقعا خواب برای شخص تکلیف ایجاد می‏کند؟ پاسخ منفی است. نباید به هر خوابی ترتیب اثر داد. آیا اگر کسی در خواب ببیند دیگری از او چیزی دزدیده است، می‏تواند در بیداری یقه او را بچسبد؟ آیا اگر در خواب تکلیف شرعی بر ذمه او نهاده شد، آن تکلیف بر عهده او قرار می‏گیرد؟ در همه این موارد پاسخ منفی است؛ اگرچه احتیاط کردن در مواردی که تکلیفی یا حقی بر گردن او می‏آید، اشکالی ندارد؛ به ویژه اگر شواهد و قرائنی مؤید این خواب باشد و شخص را به سوی یقین سوق دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
پیمایش به بالا