دوری از غیبت

دوری از غیبت

پرسش: من انسان مقیدی هستم. نمازم را سر وقت و قرآن هم روزی ۳ سوره یا بیشتر می‏خوانم. مکه هم رفته ‏ام ولی غیبت می‏کنم. باید چه کار کنم تا خوب شوم؟

پاسخ.  ضمن عرض سلام و تحیّت، از اینکه بیماری روحی خودتان را تشخیص داده و در صدد رفع آن برآمده‏ اید خدای را شاکر باشید؛ چون قدم اول در تهذیب نفس، شناخت آفات و بیماری‏های روحی و تصمیم به زدودن آنهاست. در ابتدا حدیثی از امام علی(ع) در زشتی و پلیدی غیبت بیان نموده و آن گاه چند راه عملی نابودی این بیماری مهلک را خدمتتان بیان می‏کنیم. آن حضرت خطاب به یکی از دوستان خاص خویش ـ نوف بکالی ـ فرمود:اِجْتَنِبِ الغَیْبَهَ فَاِنَّها اِدامُ کِلابِ النّارِ        (بحارالانوار، ج ۷۲، ص ۲۴۸.)  
از غیبت دوری کن؛ زیرا که خورش سگ ‏های جهنم است.
و اما راه‏های عملی ترک غیبت:
۱ . کنترل زبان و کم حرفی؛ بهترین و آسان‏ترین راه علاج این بیماری، کم‏حرفی و بیهوده سخن نگفتن و مراقبت از زبان است. از این رو، تا شما نتوانید بر زبان خویش مسلط بوده و آن را کنترل نمایید، از این بیماری رهایی نخواهید یافت؛ چون به فرموده امام علی(ع)، زبان همانند حیوان سرش و درنده‏ای است که اگر رهایش کنید، زخم می‏زند و خونین می‏کند.    (سید علی‏ اکبر حسینی، اخلاق در خانواده، ج ۱ تهران: انتشارات اسلامی، ۱۳۶۹ ص ۳۰۹. ) 

۲ . همنشینی نکردن با افراد پرحرف و اهل غیبت؛ همنشینی با افراد پرحرف و شنیدن سخنان آنان قطعاً زمینه گناه را در انسان فراهم می‏کند. بنابراین، لازم است با افرادی معاشرت کنید که از سخنان لغو و بی‏فایده و… اجتناب می‏نمایند و از تقوای لازم در این امور برخوردارند.

۳ . آگاهی از عواقب شوم غیبت؛ منشأ بسیاری از گناهان، ناآگاهی از زشتی آنهاست. اگر انسان به زشتی و پلیدی چیزی معرفت لازم پیدا کرد، نه تنها به سمت آن حرکت نکرده، بلکه تصور انجام آن را نیز نخواهد نمود. از این رو، لازم است به کتاب‏هایی که در مذمت غیبت نوشته شده رجوع کنید تانسبت به زشتی و پلیدی آن بیش از پیش آشنا گردید. در این رابطه جلد دوم کتاب «گناهان کبیره» شهید دستغیب، بسیار مناسب است. ضمناً مطالعه حالات بزرگان دین و رهبران مذهبی نظیر امام خمینی(ره)، آیت‏ اللّه‏ بروجردی و… نیز می‏تواند تأثیر زیادی در تأمین هدف مورد نظرتان داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا