زشت و زیبایی انسان ها

زشت و زیبایی انسان ها

پرسش ـ چرا بعضی انسان‏ها زشت و بعضی زیبا هستند؟ آیا این مسئله عامل ژنتیکی دارد یا اراده خداوند هم در این کار دخیل است؟ اگر دخیل است، آیا عدالت رعایت می‏شود و آیا مسؤولیت و وظایف انسان‏های زشت و زیبا در برابر خدا با هم برابر است؟

پاسخ ـ قبل از پاسخ، توجه شما رابه دونکته اساسی جلب می‏کنیم:     ۱. از عوامل مهم و اساسی در تحلیل و بررسی درست پدیده‏ ها، پرهیز از نگرش تک بعدی است. لازم است در برخورد با هر یک از پدیده ‏ها، ابعاد گوناگون آن را ملاحظه نماییم تا بتوانیم قضاوتی شایسته و مطابق با واقعیت داشته باشیم. رعایت این اصل شرط ضروری در تحلیل هر پدیده‏ای است.
۲ . منشأ برخی شبهات در زمینه عدل الهی، عدم شناخت صحیح اراده الهی و اراده انسان‏ها است. در این‏باره لازم است بدانیم که اراده انسان‏ها در طول اراده الهی است، نه در عرض آن. چون اراده خداوند فوق اراده انسان‏ها است و اختیار و اراده بشر نیز معلول اراده پروردگار است، هیچ تعارضی بین این دو اراده نیست. با توجه به دو نکته یاد شده، در پاسخ سؤال می‏گوییم:
الف) زشت یا زیبا بودن برخی انسان‏ها و فرق‏ه ای دیگری که بین آنان است، معلول عوامل مختلفی است که به اختصار به بعضی از آنها اشاره می‏شود:
 
۱ . وراثت: بسیاری از صفات جسمی و روحی انسان‏ها در اثر وراثت از پدر و مادر و اجدادشان به آنها منتقل می‏گردد. هرچند در گذشته به این عامل مهم چندان توجهی نمی‏گردید، امّا درروایات اهل‏بیت(ع) به این مسئله توجه جدی شده است. دانشمندان علوم طبیعی نیز در قرن اخیر به نقش عظیم این عامل تا حدودی پی برده‏اند؛ چنان که امروزه علم ژنتیک به عنوان یکی از علوم حیاتی در مراکز معتبر علمی دنیا شناخته شده است.
۲ . تغذیه در دوران بارداری: از عوامل مهم دیگر در زشتی و زیبایی و تفاوت‏های دیگر افراد نسبت به همدیگر، نوع تغذیه مادران در هنگام بارداری است. این مطلب نیز همان گونه که در روایات معصومین(ع) بدان اهتمام فراوانی ‏شده، از نظر علوم تجربی نیز به اثبات رسیده است. در روایتی از پیامبر(ص) نقل شده است که فرمود: به همسران باردار خود کندر بدهید؛ زیرا در افزایش خرد بچه مؤثر است.    (مجلسی، بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۴۴۴.)  
و در روایتی دیگر آمده است:فردی که «بِهْ» بخورد، فرزندش زیبا خواهد بود.    (همان، ص ۱۷۰.)  
و امام رضا(ع) فرمود:
به زنان باردار «کندر» بخورانید تا فرزندی که در شکم دارند اگر پسر است باهوش و دانا و شجاع و اگر دختر است، خوش قیافه و خوش اخلاق گردد.   ( همان، ص ۴۴۴.)  
۳. محیط: ازدیگر عوامل مؤثر در نوع صفات جسمی و روحی فرزند، محیط جغرافیایی زندگی است. برای مثال، فرزندانی که در محیط‏ های گرمسیر به دنیا می‏آیند با آنان که در مناطق سردسیر متولد می‏شوند، از نظر صفات جسمی و روحی یکسان نیستند. نمونه‏ های عینی چنین تأثیری را می‏توان در انسان‏هایی که هم اکنون در قاره‏های مختلف جهان زندگی می‏کنند، مشاهده نمود.
ب) تفاوت‏هایی که بین انسان‏ها ـ از نظر زشتی و زیبایی و… ـ به چشم می‏خورد، هیچ گونه منافاتی با عدل الهی ندارد، چون اراده الهی در تدبیر نظام طبیعت بر اساس قوانینی است که خداوند در آن قرار داده است و این قوانین به هیچ‏نحو تغییرپذیر نیست. از جمله این قوانین، اموری است که در بند «الف» به عنوان «عوامل انتقال صفات» به آنها اشاره شد. بنابراین،اگر شخصی زیبا یا زشت باشد، دراثر عوامل خاصی است که در نظام طبیعت نهاده شده است.
البته اگر خداوند در شرایطی مساوی، یکی را زشت و دیگری را زیبا بیافریند، ظلم روا داشته است، در حالی که خداوند هیچ گاه به بندگانش ظلم نمی‏کند. ضمناً در نزد خداوند، فرقی بین زشت‏رویان و زیبارویان وجود ندارد و تنها معیار برتری تقوای الهی است:
 اِنَّ اَکْرَمَکُم عِنْدَاللّه‏ِ اَتْقاکُم    (حجرات ۴۹، آیه ۱۳.)      
گرامی‏ترین شما نزد خدا، باتقواترین شماست.
البته چون زیبایی در برابر زشتی، نعمتی محسوب می‏گردد، تکلیف صاحبان سیمای زیبا بیشتر از دیگران است و آنان باید حق آن نعمت را ادا کنند و در حفظ پاکدامنی مراقبت بیشتری نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا