زیرک ترین مؤمنان آگاه ترین آنان است به مرگ

زیرک ترین مؤمنان آگاه ترین آنان است به مرگ

مردن را قرآن مجید به حق تعبیر نموده است، یعنی یک واقعیت است نه یک حادثه تخیلی و موضوع توهمی.
وَ جَآءَتْ سَکْرَهُ الْمَوْتِ بِالْحَق ذَ الِکَ مَا کُنتَ مِنْهُ تَحِیدُ؛ و آمد سکرات مرگ به حق، و این همان امری است که تو از آن دوری می جستی (ق/۱۹).

و در آیات قبل و بعد از این آیه می فرماید: «و سوگند که حقاً ما انسان را آفریدیم و از اندیشه های او و وساوس نفس او (که پیوسته با او وسوسه می کند) باخبریم، و ما نسبت به او از رگ گردن او به او، نزدیکتریم. در آن هنگامیکه دو فرشته بزرگوار ما که از طرف راست و چپ نشسته و بر اعمال خیر و شر او اطلاع دارند، هر فعلی که از نیک و بد انجام دهد تلقی نموده و بگیرند و ضبط کنند. هیچ گفتاری از او سر نزند مگر آنکه آن دو فرشته رقیب و عتید مراقب و حاضر بوده و در ضبط آن دریغ ننمایند. و سکرات مرگ به حق و واقعیت خود خواهد رسید، و این همانست که از او دوری می گزیدی. و در صور دمیده خواهد شد، و اعلان احضار خلائق در پیشگاه مقدس خدا زده خواهد شد؛ و این همان میعاد روز معهود و موعود است. و هر صاحب نفسی و انسانی در پیشگاه خدا و محضر عدل او بیاید در حالیکه با او یک راهنما و یک گواه خواهد بود. سوگند که حقاً تو از این مسأله غافل بودی و ما پرده غفلت را از برابر دیدگان تو برداشتیم و حجاب بصیرت را کنار زدیم، و امروز دیدگان تو بسیار تیزبین و حساس شده (و بصیرت تو تمام عوالم و منازل و مراحل بعد از مرگ را ادراک می کند و به حقیقت آنها پی می برد). بنابراین از کیاست و فطانت است که انسان ادراک معنی و مفهوم واقعی مرگ را بنماید و خود را مستعد آن بنماید.

مجلسی رحمه الله علیه در کتاب العدل و المعاد، از دو کتاب حسین بن سعید که از بزرگان محدثین است مسنداً از حضرت باقر علیه السلام روایت کرده است که «قَالَ: سُئِلَ رَسُولُ اللَهِ صَلی اللَهُ عَلَیْهِ وَ ءَالِهِ وَ سَلمَ: أَی الْمُؤْمِنِینَ أَکْیَسُ؟ قَالَ: أَکْثَرُهُمْ ذِکْرًا لِلْمَوْتِ وَ أَشَدهُمْ اسْتِعْدَادًا لَهُ؛ از رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم سؤال نمودند کدامیک از مؤمنین با کیاست تر و با فراست ترند؟ حضرت فرمودند: آن کسی که بیشتر یاد مرگ کند و خود را برای آن بهتر مستعد و آماده سازد (بحار ج۶ از طبع آخوندی ص۱۲۶). و نیز از کتاب «روضه الواعظین از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم (همان مصدر ص۱۳۰) روایت کرده است که فرمود: «أَکْیَسُ الناسِ مَنْ کَانَ أَشَد ذِکْرًا لِلْمَوْت؛ زیرک ترین و بافطانت ترین افراد بشر کسی است که یاد نمودن او از مرگ قوی تر و شدیدتر باشد.»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا