سرانه مصرف نمک در ایران دوبرابر استاندارد جهانی است

ایرانی ها دو برابر استاندارد جهانی نمک مصرف می کنند.

ایران در این زمینه یکی از پرمصرف ترین کشورهای دنیاست و میانگین مصرف روزانه نمک در آن ۲ تا ۳ برابر استاندارد جهانی می باشد. دکتر «مهدی زنگنه»، افزود: حد استاندارد مصرف نمک در جهان روزانه ۵ گرم است درحالی که میزان مصرف نمک در ایران برای هر نفر روزانه ۱۰ تا ۱۵ گرم است.

سرانه مصرف نمک در یک سال توسط ایرانی ها، ۶ کیلوگرم است در حالی که در جهان سالانه تنها ۳ کیلوگرم نمک مصرف می شود.مصرف زیاد نمک از مهم ترین عوامل افزایش فشارخون است و امروزه با توجه به شیوع بالای بیماری های قلبی و عروقی و پرفشاری خون، مصرف زیاد نمک به عنوان یکی از مهم ترین عوامل خطر در بروز این بیماری ها شناخته شده است.آمارها نشان می دهد که از هر ۳۸۰ هزار مورد مرگ و میر در کشور ۱۳۵ هزار مورد آن ناشی از بیماری های قلبی و عروقی بوده است. شیوع فشارخون در کشورهایی که دریافت بالای نمک دارند، بیشتر است و هر چه میزان نمک دریافتی روزانه کمتر باشد، به همان نسبت شیوع فشارخون بالا کاهش می یابد. وی تأکید کرد: در صورتی که هر شخص تنها سه گرم از مصرف روزانه نمک خود را کاهش دهد، حدود ۵۰ درصد از بیماری های قلبی و عروقی در ایران کاهش می یابد.

کاهش مصرف نمک تنها به بزرگسالان توصیه نمی شود و با توجه به اینکه ذائقه هر فردی در کودکی شکل می گیرد، تلاش خانواده برای ایجاد ذائقه سالم در دوران کودکی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

در حال حاضر سرطان معده چهارمین سرطان شایع در ایران است که به واسطه مصرف زیاد نمک و تنقلات شور ایجاد می شود. نمک یک مانع بزرگ برای جذب کلسیم و استحکام اسکلت است به همین دلیل پوکی استخوان یکی از عوارض مصرف زیاد نمک در میان اقشار جامعه است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا