شبهات در طهارت

شبهات در طهارت

وضو

س ۱ ـ نظر به اینکه کار ما پرورش ماهی است، گاهی مشاهده می‏کنیم فلسِ خشک شده ماهی روی دست مانده و از جهت رسیدن آب به دست برای وضو دچار مشکل و تردید می‏شویم، حکم چیست؟

ج ـ اگر مانع رسیدن آب وضو به پوست دست می‏گردد باید آن را برطرف کند و در صورت شک (اگر در نظر مردم به جا باشد) باید وارسی کند تا اطمینان پیدا کند که آب به پوست رسیده است.    (توضیح المسائل مراجع، ج ۱، ص ۱۶۹ ـ ۱۷۰.)   
اسماء متبرکه

س ۲ـ حکم فروش روزنامه ‏ها به رنگ کاری‏ها، قصّابی‏ها، بزّازان و… با علم به اینکه در روزنامه‏ ها اسماء متبرکه وجود دارد، چیست؟

ج ـ در صورتی که بی احترامی به اسماء متبرکه که در آن نوشته شده محسوب نشود، اشکال ندارد. ولی جایز نیست شخص بی‏وضو در صورت علم به وجودشان، آنها را مسّ کند.    (اجوبه الاستفتائات، ج ۱، ص ۵۱. )  

غسل
س ۳ـ اگر شخصی در دوران آغازین بلوغ نداند که با خروج منی از انسان باید غسل انجام دهد و با همان حالت نماز بخواند آیا نمازهایش باطل است یا خیر؟ آیا باید قضای آنها را بجا بیاورد؟

 ج ـ  قضای نمازهایی که یقین دارید با حال جنابت بدون غسل انجام داده ‏اید بر شما واجب است و باید به تدریج آنها را قضا کنید می‏توانید مثلاً بعد از هر نماز واجب یک نماز قضا هم بخوانید.   ( همان، ج ۱، ص ۶۲. ) 

س ۴ـ اگر شخصی شک دارد که در اوایل بلوغ با وجود خروج منی از وی غسل جنابت انجام داده است یاخیر، نماز و روزه ‏های وی چه حکمی دارند؟

ج ـ اگر کسی غسل بر او واجب شود و پس از مدتی شک در انجام آن داشته باشد، نمازها و اعمالی که انجام داده صحیح می‏باشد، ولی برای نمازهای بعدی واجب است غسل نماید.   ( ر.ک: رساله امام ره، مسئله ۳۸۸.  )
س ۵ ـ غسل واجب چه وقت واجب به انجام می‏شود؟

ج ـ غسل جنابت برای ادای نماز هنگامی که وقت نماز رسیده باشد و نیز پیش از اذان صبح برای صحت روزه و نیز برای انجام طواف واجب و امثال آن واجب می‏شود.
غسل حیض و نفاس هم برای انجام نماز و امثال آن واجب می‏شود. غسل استحاضه مسائل گوناگونی دارد، ولی به طور کلی می‏شود گفت که انجام آن نیز در هنگام نماز واجب می‏شود.
انجام غسل مس میت هم برای ادای نماز واجب می‏شود، ولی انجام ندادن آن برای روزه ضرری ندارد. اما وقت غسلی که به واسطه عهد، نذر و قسم واجب می‏شود، تابع عهد و نذر و قسم است.

س ۶ ـ چون شک و شبهه در مراحل غسل حیض دارم لطفاً آن را برایم توضیح دهید.

ج ـ غسل حیض مانند غسل جنابت و غیره است، ولی برای نماز باید وضو هم گرفت. غسل را به دو قسم می‏شود انجام داد: ۱ . ترتیبی: در این غسل باید به نیت غسل، اول سر و گردن، بعد طرف راست، بعد طرف چپ بدن را بشوید، و اگر عمداً یا از روی فراموشی یا به واسطه ندانستن مسئله به این ترتیب عمل نکند، غسل او باطل است. ۲ . ارتماسی: اگر به نیت غسل ارتماسی، به تدریج و یا یک دفعه تمام بدن را زیر آب ببرد، غسل انجام شده و صحیح است. نیز، اگر همه بدن، زیر آب باشد و بعد از نیت غسل، بدن را حرکت دهد، غسل او صحیح است.    (رساله امام ره، مسائل  ۳۶۱، ۳۶۷، ۳۶۸ و ۴۶۶.)

س ۷ ـ هنگامی که دختر بودم گاهی فکرهای شیطانی می‏کردم و خیس می‏شدم. الف) آیا غسل جنابت واجب می‏شد؟ ب) اگر واجب بوده حالا برای نماز و روزه‏ های آن وقت چه کنم؟ ج) بعد از عقد و ازدواج چطور؟ که گاهی با بعضی کلمات هم آن حالت پیش می‏ آید؟

ج ـ الف) منی علائمی دارد که در رساله نوشته شده است و تا یقین به خارج شدن منی پیدا نشود و یقین پیدا نشود که رطوبتی که خارج شده منی است حکم به جنابت نمی‏شود و غسل واجب نیست و خواهران کمتر یقین پیدا می‏کنند.    (استفتائات، ص ۴۸، مسئله ۸۵.)  
ب) اگر یقین نداشته باشند که جنب بوده اند، قضای نمازها لازم نیست و در هر صورت روزه ‏ها قضا ندارند.    (همان، ص ۵۱، مسئله ۹۳.)  
 ج) جواب این بخش از سؤال از جواب بخش الف روشن می‏شود.
 یادآوری: علامتی که امام راحل(ره) برای منی در مورد زنان بیان کرده‏ اند عبارت است از بیرون آمدن با شهوت، ولیکن به نظر حضرت آیه ‏اللّه‏ العظمی خامنه ‏ای سست شدن بدن و اوج لذّت جنسی همراه با خروج لازم ‏است.    (توضیح المسائل، مسئله ۳۴۶ و اجوبه، ج ۱، ص ۵۴، مسئله ۱۸۳. ) 

س ۸ ـ دخترانی که در دوران عقد بسر می‏برند، بر اثر شوخی با همسرشان (البته نه نزدیکی و همبستر شدن) همانند مردان از آنها آبی خارج می‏شود، نه تنها در این حالت که حتی با دیدن یک عکس یا فیلم تحریک‏ آمیز و احساسی یا یک خواب تحریک‏ آمیز دچار این حالت می‏شوند. آیا این حالت، مانند مردان احتیاج به غسل دارد یا نه؟ و اگر احتیاج به غسل دارد تکلیف کسی که تا به حال نمی‏دانسته در مورد نماز و روزه های او چیست؟

ج ـ حضرت امام(ره) می‏فرماید: (زنان) تا یقین به خروج منی نداشته باشند حکم به جنابت آنان نمی‏شود.    (استفتائات، ج ۱، ص ۵۰. ) 
حضرت آیت اللّه‏ خامنه‏ ای می‏فرماید: اگر منی از زن خارج شود خواه در اثر احتلام باشد یا ملاعبه و شوخی با مردان، بر او غسل جنابت واجب می‏شود، ولی رطوبتی که بعد از ملاعبه و شوخی از او خارج می‏شود حکم منی را ندارد، مگر اینکه هنگام خروج آن، بدن زن سست شود و به اوج لذت جنسی برسد.    (اجوبه، ج ۱، ص ۵۴.)  
دیدن عکس یا فیلم تحریک ‏آمیز جایز نیست و رطوبتی که از او خارج می‏شود، اگر منی باشد باعث جنابت می‏گردد.    (اجوبه، ج ۱، ص ۵۵.)  
 اما در مورد نمازها و روزه ‏ها، امام(ره) می‏فرماید: اگر یقین نداشته باشند که جنب بوده ‏اند، قضای نمازها لازم نیست و در هر صورت روزه‏ ها قضا ندارد.    (استفتائات، ج ۱، ص ۵۱.)

تیمم
س ۹ ـ تیمم با سطح موزاییک صحیح است؟
ج ـ اشکال ندارد، اگرچه احوط ترک تیمم بر سیمان و موزاییک است.    (اجوبه، ج ۱، ص ۵۰۵.)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا