وضو
س ۱ ـ نظر به اینکه کار ما پرورش ماهی است، گاهی مشاهده میکنیم فلسِ خشک شده ماهی روی دست مانده و از جهت رسیدن آب به دست برای وضو دچار مشکل و تردید میشویم، حکم چیست؟
ج ـ اگر مانع رسیدن آب وضو به پوست دست میگردد باید آن را برطرف کند و در صورت شک (اگر در نظر مردم به جا باشد) باید وارسی کند تا اطمینان پیدا کند که آب به پوست رسیده است. (توضیح المسائل مراجع، ج ۱، ص ۱۶۹ ـ ۱۷۰.)
اسماء متبرکه
س ۲ـ حکم فروش روزنامه ها به رنگ کاریها، قصّابیها، بزّازان و… با علم به اینکه در روزنامه ها اسماء متبرکه وجود دارد، چیست؟
ج ـ در صورتی که بی احترامی به اسماء متبرکه که در آن نوشته شده محسوب نشود، اشکال ندارد. ولی جایز نیست شخص بیوضو در صورت علم به وجودشان، آنها را مسّ کند. (اجوبه الاستفتائات، ج ۱، ص ۵۱. )
غسل
س ۳ـ اگر شخصی در دوران آغازین بلوغ نداند که با خروج منی از انسان باید غسل انجام دهد و با همان حالت نماز بخواند آیا نمازهایش باطل است یا خیر؟ آیا باید قضای آنها را بجا بیاورد؟
ج ـ قضای نمازهایی که یقین دارید با حال جنابت بدون غسل انجام داده اید بر شما واجب است و باید به تدریج آنها را قضا کنید میتوانید مثلاً بعد از هر نماز واجب یک نماز قضا هم بخوانید. ( همان، ج ۱، ص ۶۲. )
س ۴ـ اگر شخصی شک دارد که در اوایل بلوغ با وجود خروج منی از وی غسل جنابت انجام داده است یاخیر، نماز و روزه های وی چه حکمی دارند؟
ج ـ اگر کسی غسل بر او واجب شود و پس از مدتی شک در انجام آن داشته باشد، نمازها و اعمالی که انجام داده صحیح میباشد، ولی برای نمازهای بعدی واجب است غسل نماید. ( ر.ک: رساله امام ره، مسئله ۳۸۸. )
س ۵ ـ غسل واجب چه وقت واجب به انجام میشود؟
ج ـ غسل جنابت برای ادای نماز هنگامی که وقت نماز رسیده باشد و نیز پیش از اذان صبح برای صحت روزه و نیز برای انجام طواف واجب و امثال آن واجب میشود.
غسل حیض و نفاس هم برای انجام نماز و امثال آن واجب میشود. غسل استحاضه مسائل گوناگونی دارد، ولی به طور کلی میشود گفت که انجام آن نیز در هنگام نماز واجب میشود.
انجام غسل مس میت هم برای ادای نماز واجب میشود، ولی انجام ندادن آن برای روزه ضرری ندارد. اما وقت غسلی که به واسطه عهد، نذر و قسم واجب میشود، تابع عهد و نذر و قسم است.
س ۶ ـ چون شک و شبهه در مراحل غسل حیض دارم لطفاً آن را برایم توضیح دهید.
ج ـ غسل حیض مانند غسل جنابت و غیره است، ولی برای نماز باید وضو هم گرفت. غسل را به دو قسم میشود انجام داد: ۱ . ترتیبی: در این غسل باید به نیت غسل، اول سر و گردن، بعد طرف راست، بعد طرف چپ بدن را بشوید، و اگر عمداً یا از روی فراموشی یا به واسطه ندانستن مسئله به این ترتیب عمل نکند، غسل او باطل است. ۲ . ارتماسی: اگر به نیت غسل ارتماسی، به تدریج و یا یک دفعه تمام بدن را زیر آب ببرد، غسل انجام شده و صحیح است. نیز، اگر همه بدن، زیر آب باشد و بعد از نیت غسل، بدن را حرکت دهد، غسل او صحیح است. (رساله امام ره، مسائل ۳۶۱، ۳۶۷، ۳۶۸ و ۴۶۶.)
س ۷ ـ هنگامی که دختر بودم گاهی فکرهای شیطانی میکردم و خیس میشدم. الف) آیا غسل جنابت واجب میشد؟ ب) اگر واجب بوده حالا برای نماز و روزه های آن وقت چه کنم؟ ج) بعد از عقد و ازدواج چطور؟ که گاهی با بعضی کلمات هم آن حالت پیش می آید؟
ج ـ الف) منی علائمی دارد که در رساله نوشته شده است و تا یقین به خارج شدن منی پیدا نشود و یقین پیدا نشود که رطوبتی که خارج شده منی است حکم به جنابت نمیشود و غسل واجب نیست و خواهران کمتر یقین پیدا میکنند. (استفتائات، ص ۴۸، مسئله ۸۵.)
ب) اگر یقین نداشته باشند که جنب بوده اند، قضای نمازها لازم نیست و در هر صورت روزه ها قضا ندارند. (همان، ص ۵۱، مسئله ۹۳.)
ج) جواب این بخش از سؤال از جواب بخش الف روشن میشود.
یادآوری: علامتی که امام راحل(ره) برای منی در مورد زنان بیان کرده اند عبارت است از بیرون آمدن با شهوت، ولیکن به نظر حضرت آیه اللّه العظمی خامنه ای سست شدن بدن و اوج لذّت جنسی همراه با خروج لازم است. (توضیح المسائل، مسئله ۳۴۶ و اجوبه، ج ۱، ص ۵۴، مسئله ۱۸۳. )
س ۸ ـ دخترانی که در دوران عقد بسر میبرند، بر اثر شوخی با همسرشان (البته نه نزدیکی و همبستر شدن) همانند مردان از آنها آبی خارج میشود، نه تنها در این حالت که حتی با دیدن یک عکس یا فیلم تحریک آمیز و احساسی یا یک خواب تحریک آمیز دچار این حالت میشوند. آیا این حالت، مانند مردان احتیاج به غسل دارد یا نه؟ و اگر احتیاج به غسل دارد تکلیف کسی که تا به حال نمیدانسته در مورد نماز و روزه های او چیست؟
ج ـ حضرت امام(ره) میفرماید: (زنان) تا یقین به خروج منی نداشته باشند حکم به جنابت آنان نمیشود. (استفتائات، ج ۱، ص ۵۰. )
حضرت آیت اللّه خامنه ای میفرماید: اگر منی از زن خارج شود خواه در اثر احتلام باشد یا ملاعبه و شوخی با مردان، بر او غسل جنابت واجب میشود، ولی رطوبتی که بعد از ملاعبه و شوخی از او خارج میشود حکم منی را ندارد، مگر اینکه هنگام خروج آن، بدن زن سست شود و به اوج لذت جنسی برسد. (اجوبه، ج ۱، ص ۵۴.)
دیدن عکس یا فیلم تحریک آمیز جایز نیست و رطوبتی که از او خارج میشود، اگر منی باشد باعث جنابت میگردد. (اجوبه، ج ۱، ص ۵۵.)
اما در مورد نمازها و روزه ها، امام(ره) میفرماید: اگر یقین نداشته باشند که جنب بوده اند، قضای نمازها لازم نیست و در هر صورت روزه ها قضا ندارد. (استفتائات، ج ۱، ص ۵۱.)
تیمم
س ۹ ـ تیمم با سطح موزاییک صحیح است؟
ج ـ اشکال ندارد، اگرچه احوط ترک تیمم بر سیمان و موزاییک است. (اجوبه، ج ۱، ص ۵۰۵.)