پرسش . در باره شیپور حیات (نفخ صور دوم) توضیح دهید.
پاسخ: در بحث نفخ صور اول با مفهوم نفخ صور و کیفیت آن آشنا شدیم و این که دوبار در صور دمیده میشود، یکی در پایان حیات این جهان که در واقع با یک صیحه آسمانی و یک فریاد مرگ، پایان این نظام فرامیرسد و دیگری در آغاز رستاخیز و حیات نوین عالم که باز با دمیدن در صور شروع میشود. در بحث گذشته دیدیم که آیه ۶۸ سوره زمر بر هر دو صور دلالت داشت؛ چنانکه در روایات نیز اشاراتی به هر دو نفخ مشاهده میشود. اینک آیات دیگری که بیانگر نفخه دوم میباشند نقل میشود: قرآن کریم میفرماید: « وَیَوْمَ یُنفَخُ فِی الصُّورِ فَفَزِعَ مَن فِی السَّماوَاتِ وَمَن فِی الْأَرْضِ إِلاَّ مَن شاءَ اللَّهُ وَکُلٌّ أَتَوْهُ دَاخِرِینَ» (نمل: ۸۷ ) روزی که در صور دمیده میشود پس تمام کسانی که در آسمانها و زمین هستند در وحشت فرو میروند جز کسانی که خداوند بخواهد و همگی با خضوع در پیشگاه او حاضر میشوند. با توجه به ذیل آیه دلالت آن بر نفخ صور دوم روشن است. هر چند بعید نیست که این آیه نیز بر هر دو نفخه دلالت داشته باشد.
در آیه دیگری میفرماید: « وَنُفِخَ فِی الصُّورِ فَإِذَا هُم مِنَ الْأَجْدَاثِ إِلَی رَبِّهِمْ یَنسِلُونَ» (یس: ۵۱ ) و در صور دمیده میشود و ناگاه از قبرها شتابان به سوی محضر پروردگارشان در حرکتند. با این شیپور انسانها برخاسته و به سوی دادگاه الهی رواناند. در آیه دیگر پس از بیان نفخ صور به یکی از ویژگیهای رستاخیز اشاره دارد و میفرماید: هنگامی که در صور دمیده شود هیچگونه نسبتی میان آنها نخواهد بود و از یکدیگر تقاضای کمکی نمیکنند. (چون امکان ندارد) «فَإِذَا نُفِخَ فِی الصُّورِ فَلاَ أَنسَابَ بَیْنَهُمْ یَوْمَئِذٍ وَلاَ یَتَساءَلُونَ» (مؤمنون: ۱۰۱)
آیات زیر نیز با اشاره به نفخ صور دوم هر یک از خصوصیات قیامت را متذکر میشود. مانند جمع شدن همه خلایق، حالت رقت بار مجرمین، و… : « وَتَرَکْنَا بَعْضَهُمْ یَوْمَئِذٍ یَمُوجُ فِی بَعْضٍ وَنُفِخَ فِی الصُّورِ فَجَمَعْنَاهُمْ جَمْعَاً» (کهف: ۹۸ و ۹۹) آنها را رها میسازیم که درهم موج زنند و در صور دمیده میشود و بعد ما همه آنها را جمع کنیم. «یَوْمَ یُنفَخُ فِی الصُّورِ وَنَحْشُرُ الْمُـجْرِمِینَ یَوْمَئِذٍ زُرْقاً» (طه: ۱۰۲) روزی که در صور دمیده میشود و مجرمان را با بدنهای کبود در آن روز گرد میآوریم. «یَوْمَ یُنفَخُ فِی الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْوَاجاً» (نبا: ۱۸) روزی که در صور دمیده میشود و شما فوج فوج وارد صحنه محشر میشوید. «وَنُفِخَ فِی الصُّورِ ذلِکَ یَوْمُ الْوَعِیدِ» (ق: ۲۰) در صور دمیده میشود و این همان روز وعده وحشتناک است. «إِن کَانَتْ إِلاَّ صَیْحَهً وَاحِدَهً فَإِذَا هُمْ جَمِیعٌ لَّدَیْنَا مُحْضَرُونَ» (یس: ۵۳ ) فریادی عظیم برمیخیزد و صیحه واحدی بیش نیست؛ پس ناگهان همگی نزد ما حاضر میشوند و… .
آیات در این زمینه فراوان است به همین مقدار بسنده میشود. به هر حال با صور دوم آفرینش تازه با نظاماتی جدید آغاز میشود. نظامی که دارای زمینی جدید و آسمانی غیر از آسمان قبلی میباشد؛ زمینی دارای شعور و زمینی که شایستگی طرف خطاب خداوند قرار گرفتن را مییابد: « یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا بِأَنَّ رَبَّکَ أَوْحَی لَهَا» (زلزال: ۴ و ۵ ) در آن روز زمین اخبار خود را بازگو میکند؛ و این قدرت و شعور به سبب آنچه از سوی پروردگارت به او وحی شده است میباشد. و باز در وصف زمین در آن روز میفرماید: «وَإِذَا الْأَرْضُ مُدَّتْ وَأَلْقَتْ مَا فِیهَا وَتَخَلَّتْ وَأَذِنَتْ لِرَبِّهَا وَحُقَّتْ» (انشقاق: ۳ ـ ۵ ) و آنگاه که زمین کشیده شده و گسترش یابد و آنچه در درون دارد بیرون ریخته و خود را تهی سازد و مطیع پروردگار خود شده سزاوار شنیدن و اطاعت فرمان پروردگار خود میشود.
در حدیثی از پیامبر اکرم صلی اللّه علیه و آله نقل شده است که فرمود: «زمین در روز قیامت کشیده میشود، آنچنان که چرم هنگام دباغی کشیده میشود و آنقدر انسان بر روی آن محشور میشود که برای هر نفر بیش از جای دو پایش مکانی نیست.» ( تفسیر المیزان، ذیل آیات مذکور.) زمین قیامت همانند زمین دنیا نیست که تیره و تاریک است و از خود نوری ندارد. به همین سبب حقایق در آن پنهان است. در آن روز زمین توسط نور پروردگارش نورانی شده است: « وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا …» (زمر: ۶۹ ) و در پرتو این اشراق، حقیقت اشیاء و اعمال اعم از نیک و بد، حق و باطل هویدا میشود. آنچنان که همگی در آنجا هم اصل عمل را مشاهده میکنند و هم روح و نیت و حقیقت و باطن آن را.
آسمان نیز دگرگون شده و سنتهای جدیدی پیدا میکند: « وَفُتِحَتِ السَّماءُ فَکَانَتْ أَبْوَاباً» (نبأ: ۱۹) و آسمان باز و گشوده شده و تبدیل به درهایی میشود؛ وقتی درهای آسمان باز شد عالم طبیعت و دنیا به عالم فرشتگان و ملکوت متصل میشود؛ یعنی فاصله ملک و ملکوت الهی از بین رفته و عالم طبیعت در سیر نهایی خود در آخرت به ماوراء خود میپیوندد. یعنی در نظام جدید آفرینش ظرفیت وجودی انسانها و مراتب علم و کمال آنان به قدری افزایش مییابد که به عالیترین مراتب ادراک کمالات مبدا آفرینش نائل شده و تمام حجابهایی که در عالم دنیا مانع از درک حقایق و یا نیل به مراتب کمال بود برداشته میشود و انسان به شهود و لقای معبود و محبوب ازلی خود نائل میشود و راز آفرینش و هدف نهایی خلقت در آن هنگام تحقق مییابد.