پیش از پاسخ دهی به پرسش شما توجه به دو نکته ضروری است: نکته اول: در عالم هستی عوالمی وجود دارد (در یک دیدگاه کلی سه عالم مادی، مثال، تجرد) هر یک از این عوالم دارای احکام، قوانین و سنن مختص به خود است، عالم دنیا و عالم آخرت و قیامت دو عالم از عوالم هستی اند که هر یک دارای آثار ویژه خود میباشند به همین جهت است که بر اساس آیات و روایات برای ورود روح و بدن به عالم قیامت نیاز به تحول اساسی است تا روح و بدن قابلیت پذیرش احکام و قوانین قیامت را بیابند به عنوان مثال بدن مادی در این دنیا با سوزشی صدمه خورده و از میان میرود ولی در قیامت بسا تحولات اساسی که در این بدن ایجاد میشود، به صورتی میگردد که در عین حال که سوزش و ناراحتی شدید دارد اما بدن از میان نمیرود [البته این نسبت به دوزخیان است ]اگر این تحولات نسبت به بدن مادی ایجاد نشود، این بدن با این صفات نمیتواند احکام و سنن قیامت را تاب بیاورد. یا مثلاً در دنیا حرکت و تغییر است، جوان پیر میشود، نو کهنه میگردد، کهنهها از میان میروند، گیاهان پژمرده میشوند و… اما در جهان آخرت تغییر و تحول این چنینی وجود نداشته و نوعی ثبات و بقاء حاکم است (نک:نحل، آیه ۹۶، یونس، آیه ۲۴، حدید، آیه ۲۰، آل عمران، آیه ۱۹۷، نساء، آیه۷۷، کهف، آیه ۴۶، مریم، آیه ۷۶، طه، آیه ۷۳، غافر، آیه ۳۹ و…) در زندگی دنیوی خوشی با رنج، حیات با مرگ، لذت با محنت، اندوه با شادی، اضطراب با آرامش آمیخته است. اما در آخرت چنین نیست، بلکه گروهی همیشه و از هر جهت متنعم، شاد و آسودهاند و دستهای دیگر همواره معذب، غمگین و ناراحت اند (نک: قلم، آیه ۳۳، رعد، آیه ۳۴، طه، آیه۷۳، زمر، آیه ۲۶، آل عمران، آیه ۱۵، نساء، آیه ۷۷، اعراف، آیه ۳۲، یوسف، آیه ۱۰۹، نحل، آیه ۳۰ و …) در واقع با توجه به آیات و روایات، در عالم قیامت نظام کنونی عالم مادی دگرگون میشود، پدید آمدن زلزله عظیم در زمین (مزمل، آیه ۱۴)، شکافته شدن دریاها (تکویر، آیه ۷) به حرکت در آمدن کوهها (کهف، آیه ۴۷) و درهم کوبیده شدنشان (حاقه، آیه ۱۴) خاموش گشتن ماه و خورشید و ستارگان عظیم (تکویر، آیه ۲) و پر از دود و ابر شدن فضای جهان (فرقان، آیه ۲۵) پارهای از تغییر و تحول اساسی نظام کاینات است. در قیامت همه اسباب و روابط قطع میشود و تمام ارتباطات و تأثیراتی که موجودات در نظام وجودشان در عالم جسم و جسمانیت و نیز در عالمی که به دنبال آن میآید، دارند، از میان میرود و نه شیئی در شیئی دیگر اثر خواهد کرد و نه شیئی از شیئی دیگر تأثیر خواهد پذیرفت. نه از شیئی نفع برده خواهد شد و نه از آن زیانی خواهد رسید. (بقره، آیه ۱۶۶، مؤمنون، آیه ۱۰۱). نکته دوم که در واقع نتیجه تأمل و دقت در نکته اول است عبارت از این است که: ما نباید انتظار داشته باشیم که در عالم قیامت احکام، قوانین و سنن عالم مادی و دنیا جاری باشد و اگر گاهی در لسان آیات و روایات از مواردی چون خوردن، آشامیدن، با زنان جوان زیبا روی بودن، در کنار نهرها و زیردرختان بودن یاد میشود، از باب تقریب ذهن ما به دریافت حقایق عالم قیامت است نه آنکه آشامیدن آنجا مانند آشامیدن این جا باشد یا خوردن آنجا مانند خوردن اینجا و همین طور …. با توجه به این دو نکته، پاسخ پرسش شما روشن میگردد. بر اساس برخی آیات قرآن برای آدمی زنان پاک و باکره، خوش اندام و زیبا هست که از آنها لذت میبرد، ولی باید توجه داشت که این لذت همانند لذت جنسی این دنیا نمیباشد. چنان که زنان آنجا نیز مانند زنان اینجا نیستند، بلکه زنانی هستند که به هیچ وجه دچار عادت ماهانه نشده و همواره باکره خواهند بود. (نک:بقره، آیه ۲۵، آل عمران، آیه ۱۵، نساء، آیه ۵۷، صافات، آیه ۴۹ – ۴۸، ص، آیه ۵۲، زخرف، آیه ۷، دخان، آیه ۵۴، طور، آیه ۲۰، الرحمن، آیه ۵۶، ۷۴ – ۷۰، واقعه، آیه ۲۳ – ۲۲، ۳۷ – ۳۴، نبأ، آیه ۳۳). همچنین اهل بهشت میتوانند فرزند داشته باشند، ولی این موضوع به دلیل سنن حاکم بر قیامت به شیوهای که در این دنیا وجود دارد نیست. نظام حاکم بر قیامت نظام دفعی است نه نظام تدریجی؛ یعنی، در قیامت خواستن مساوی است با شدن و تحقق، برخلاف نظام این عالم که برای عملی شدن خواستهها، باید زمینه، اسباب و شرایط آن فراهم شود تا آن آرزو محقق گردد. در این دنیا کسی که فرزندی میخواهد باید ازدواج کرده و با جمع یک سلسله شرایط و به تدریج و در زمان معینی دارای فرزند شود. اما در نظام قیامت چنین نیست، بلکه بهشتیان هر چه میخواهند، بر ایشان محقق میشود، (نک: فصلت، آیه ۳۱ و ق، آیه ۳۵) و نیاز نیست که با جمع شرایط و پدید آمدن مقدماتی، به تدریج آن خواسته محقق شود. از این رو، خواستن فرزند در عالم بهشت مساوی است با حضور بچه فیالحال و در همان آن. چنان که روایاتی نیز بر خصوص این امر وارد شده است. (نک: استاد شجاعی، محمد، خواب و نشانهای آن، مقدمه و تدوین: محمدرضا کاشفی، کانون اندیشه جوان، تهران، چاپ دوم، ۱۳۷۹، صص ۹۰ – ۸۶).
عالم قیامت چگونه عالمی است و فلسفه جاودانگی آن چیست؟

- مهر 19, 1393
- 00:00
- No Comments
- تعداد بازدید 223 نفر
اشتراک گذاری این صفحه در :

هم کفو بودن در ازدواج
۱۴۰۴/۰۱/۱۸
روان شناسي رابطه خانواده با نوجوان
۱۴۰۴/۰۱/۱۷
اذان و اقامه نوزاد
۱۴۰۴/۰۱/۱۶
ويژگيهاي دوران نوجواني
۱۴۰۴/۰۱/۱۵
از زندگی تا شهادت سید حسن نصرالله
۱۴۰۳/۰۹/۱۲
مفهوم «کوثر» در قرآن و ارتباط آن با شخصیت حضرت زهرا (س) چیست؟
۱۴۰۳/۰۸/۳۰
رعایت حریم خصوصی دیگران در قرآن، احادیث و آثار امام
۱۴۰۳/۰۸/۱۶