علل بی‏ توجهی نوجوانان به نماز

علل بي‏ توجهي نوجوانان به نماز

پرسش. علل بی توجهی برخی نوجوانان به نماز و راه درمان آن چیست؟
پاسخ: پیش از هر گونه تصمیم‏گیری در مورد واداشتن نوجوان بی اعتقاد به نماز، باید با تحقیق جامع دریابیم که علل بی‏ توجهی به نماز چیست؟ حرف و سخن آنها چیست؟ آیا از والدین، مربیان و الگوهای تربیتی، سرخورده شده‏اند و می‏خواهند عصیان خود را نشان دهند؟ یا بر اثر تنبلی و بی‏ حوصلگی خودِ فرد کاهل در نماز است؟ مهم‏ترین مشکلات را می‏توان در محورهای زیر جست و جو کرد:
الف. علل فردی

مهم‏ترین عواملی که مربوط به خود نوجوان است، می‏تواند درک نکردن صحیح تعالیم مذهبی، ناآشنایی به وظیفه و تکلیف، تنبلی و تن‏پروری، غفلت و مسامحه‏ کاری، نداشتن روحیه لازم برای اقامه نماز، اثبات وجود و نشان دادن اینکه او برای خودش کسی است و می‏تواند یاغی و عاصی باشد.

ب. علل خانوادگی

از جنبه خانوادگی هم عللی مانند عادت ندادن او به نماز از دوران خردسالی، دعوت به نماز از روی خشونت و سپس عقده‏سازی در او، سلب اعتماد از متولیان امور مذهبی به وسیله خانواده، آلودگی در غذای خانواده بر اثر رعایت نکردن حلال و حرام، در بی‏نمازی یا کاهلی فرد در نماز خواندن مؤثر است.

ج. علل مربوط به گروه هم‏سالان

نقش این گروه به اندازه‏ای است که می‏تواند اندیشه ‏ها را دگرگون و حتی در دین و اعتقاد افراد اثر گذارد. تابعیت و هم‏رنگی با دوستان و بیشترِ اُنس‏ها و دوستی‏ها در این مرحله، ابرآلود و مبهم است. بنابراین، در ترک نماز و زمانی هم ایجاد رغبت و عادت به نماز، الگوها و معاشران نقش اساسی دارند.

د. علل اجتماعی

دوران نوجوانی، دوران تجسس است. این جست و جو در حیطه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، مذهبی و فرهنگی صورت می‏گیرد. در این حال، عوامل متعددی از جامعه و محیط بر او اثر می‏گذارد و احساسی برای گرایش یا ترک مذهب در او پدید می ‏آورد.

 توجه به راه‏های درمان
تا وقتی که ریشه جهل، غفلت، تن‏پروری و بی‏رغبتی در فرد زدوده نشود، خانواده‏ها سر و سامان نداشته و یا بی‏توجه و بی‏برنامه باشند، دوستان و معاشران ناباب، کودک و نوجوان را احاطه می‏کنند و در میان می‏گیرند و جوّ جامعه و شرایط محیط، نابسمان و آشفته می‏ماند و در نتیجه، امید به اصلاح، بسیار اندک خواهد بود.
برنامه‏ریزی برای اصلاح کودکان و نوجوانان در محیط خانواده و تلاش برای کنترل جامعه و محیط، در دو سوی یک جریان مهم قرار دارند. شرایط حیات سیاسی، اجتماعی و خانوادگی با حیات معنوی در ارتباط بنیادین هستند. بنابراین، در این ابعاد چهارگانه باید اقدامات موازی صورت پذیرد که مهم‏ترین آنها عبارتند از:

۱. ارتباط با کودکان و نوجوانان
الف. جهل‏زدایی از طریق والدین، مربیان و رسانه‏های جمعی، با استفاده از توان بیانی، تصویری، کتاب‏ها، مجلات و… .
ب. ایجاد رغبت در آنها از طریق برقراری ارتباط دوستانه با او و پذیرش دوستان او.
ج. استفاده از حساسیت و شور و هیجان مذهبی و معنوی نوجوان و نشان دادن صحنه ‏های مهیج مذهبی.
د. پاسخ به پرسش‏های مذهبی و تجهیز آنها برای دفاع از مذهب.
ه . زمینه‏سازی برای خودیابی، خودسازی و محاسبه نفس.
و. آشنا کردن آنها با حقایق پیرامون و خطراتی که از جنبه‏ های گوناگون متوجه آنهاست.

۲. ارتباط با خانواده
الف. بعد الگویی خانواده باید تقویت شود برای این کار، به هنگام نماز باید پدر و مادر همه کارها را تعطیل کنند و به سوی نماز روی آورند که این، نوعی درس سازنده و عملی است.
ب. استفاده از جاذبه‏های صوتی کلامی برای جلب و جذب آنان، مثل قرائت نماز و قرآن با صدای خوب، لحن خوب و آهنگین توسط خانواده.
ح. ایجاد ارتباط گرم و سازنده با آنها و اعلام محبت و نشان دادن رحمت و عنایت خود و گاهی هم بهره‏ گیری از مهر و قهر به صورت هم‏زمان.
د. استفاده از نیروی برادر یا خواهر بزرگ‏تر برای جلب و جذب آنها.
ه . کنترل غیر مستقیم و زیر نظر داشتن برنامه ‏های او.

۳. ارتباط با همسالان
الف. فراهم آوردن زمینه لازم برای دوست‏یابی فرزندان، از راه معاشرت با خانواده ‏هایی که فرزندان سالم و هم‏سن و سال با فرزندان آنها دارند.
ب. جهت دادن نوجوان به عضویت در تشکیلات و گروه ‏هایی که در مسیر مذهب و عبادت و نمازند و مشارکت دادن آنها در هیئت‏های مذهبی و پرورش روح دینی در آنها.

۴. اصلاح شرایط محیطی
بالاخره به این نکته هم باید توجه داشته باشیم که شرایط و جو و محیط اجتماعی، در سازندگی یا ویرانی بنای اخلاقی و مذهبی به شدت مؤثر است. محیط فاسد و مسموم زمینه‏ساز فساد است و محیط صالح و شایسته موجب رشد و تعالی است.
یکی از رسالت‏های برنامه‏ریزان و برنامه‏سازان، درک درست و واقع‏نگرانه به این معضل مذهبی و تلاش به منظور رشد و ارتقای برنامه‏های جذاب مذهبی به ویژه در اوقات نماز است. صدا و سیما در این خصوص می‏تواند با تهیه برنامه‏های جذاب، به فرهنگ‏سازی و انتقال ارزشی اهتمام بیشتری نماید. به نظر می‏رسد که رسانه باید حتی در این زمینه به برگزاری نشست با متفکران و متولیان مذهبی برای تهیه برنامه‏های جذاب‏تر و پرمحتواتر در زمینه نماز اقدام کند؛ زیرا آمارهای غیر رسمی در این باره بسیار نگران کننده است و رسالت دست‏اندرکاران صدا و سیما را دو چندان می‏کند.
 
در شرایط کنونی، به یک حرکت فرهنگی گسترده نیاز داریم، که فقط صرف یک همایش نباشد. این حرکت فرهنگی باید به وسیله صدا و سیما، ائمه جمعه، روزنامه‏ها، مجلات، مدارس، خانواده و نهادهای متولی امور فرهنگی پایه‏ریزی شود. این حرکت فرهنگی باید با هدف شناسایی و جذب نماز، ضرورت برپایی نماز، آثار و فواید نماز و… صورت پذیرد تا جامعه اسلامی ما جامعه‏ای شود که کوچک و بزرگ، زن و مرد بیش از پیش به مسئله نماز که در حقیقت حافظه امنیت اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی ماست، اهتمام بورزیم.(برگرفته از کتاب پرسمان نماز به قلم محسن محمدی.)  

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا