علم

علم

قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم :

نزدیک‏ ترین درجه به پیامبری

    أقرَبُ النّاسِ مِن دَرَجَهِ النُّبُوَّهِ أهلُ العِلمِ و الجِهادِ.(۸/۳۹۳۸؛ المجحه البیضاء: ۱/۱۴)    
نزدیک ترین مردم به درجه پیامبری، دانشمندان و رزمندگان‏ اند.

برتری دانش بر عبادت

    قَلیلُ العِلمِ خَیرٌ مِن کَثیرِ العِبادَهِ. (۳۹۴۲/۸؛ المحجه البیضاء: ۲۲/۱)    
اندکی دانش، بهتر از بسیاری عبادت است.

 
برتری خواب دانشمند بر نماز جاهل

    نَومٌ مَعَ عِلمٍ خَیرٌ مِن‏صَلاهٍ عَلی جَهلٍ.(۸/۳۹۴۲؛ منیه المرید: ۱۰۴)    
خوابِ توأم با علم و دانش، بهتر از نماز همراه با نادانی است.

 
فضیلت تفکر عالم بر عبادت عابد

    ساعَهٌ مِن عالِمٍ یَتَّکِیُ‏عَلی فِراشِهِ یَنظُرُ فی عَمَلِهِ، خَیرٌ مِن عِبادَهِ العابِدِ سَبعینَ عاماً. (۸/۳۹۴۲؛ روضه الواعظین: ۱۶)   
یک ساعت تکیه زدن عالم بر بستر خویش و نگریستن در کار و عملش، بهتر از هفتاد سال عبادت عابد است.

عبادت بودن نگاه محبت آمیز به چهره عالم

    النَّظَرُ فی وَجهِ العالِمِ حُبّاً لَهُ عِبادَهٌ.(۸/۳۹۴۶؛ بحار: ۱/۱۹۵)    
نگاه مهرآمیز به چهره عالم، عبادت است.

 
واجب بودن دانش آموزی

    اُطلُبوا العِلمَ ولَو بِالصِّینِ؛ فانَّ طَلَبَ العِلمِ فَریضَهٌ عَلی کُلِّ مُسلِمٍ.    (۸/۳۹۴۶؛ کنزالعمال: ۲۸۶۹۷)
دانش را فرا گیرید، گرچه در چین باشد؛ زیرا طلب دانش بر هر مسلمانی واجب است.

 
جویندگان دانش، محبوبان خدا

    طَلَبُ العِلمِ فَریضَهٌ عَلی‏کُلِّ مُسلِمٍ، ألا انَّ اللَّهَ یُحِبُّ بُغاهَ العِلمِ.    (۸/۳۹۴۸؛ کافی: ۳۰/۱)
طلب دانش، بر هر مسلمانی واجب است. بدانید که خداوند جویندگان دانش را دوست دارد.

 
لزوم تحمل سختی‏های علم آموزی

    مَن لَم یَصبِر عَلی ذُلِ‏ التَّعَلُّمِ‏ ساعَهً‏ بَقِیَ‏ فی‏ ذُلِّالجَهلِ‏ أبَداً.(۸/۳۹۶۲؛عوالی‏اللئالی:۲۸۵/۱)    
هر کس بر خواری ساعتی دانش آموختن صبر نکند، برای همیشه در خواری نادانی بماند.

 
تمام نشدن زمان علم آموختن

    مَنهومانِ لا یَشبَعُ طالِبُهُما: طالِبُ العِلمِ وطالِبُ الدّنیا.    (۸/۳۹۴۸؛ کنزالعمال: ۲۸۹۳۲)
دو پُرخورند که هیچ گاه سیر نمی شوند: جوینده دانش و جوینده دنیا.

 
برتری جوینده دانش به جاهلان

    طالِبُ العِلمِ بَینَ الجُهّالِ کَالحَیِّ بَینَ الأمواتِ.(۸/۳۹۴۸؛ کنزالعمال: ۲۸۷۲۶)    
جوینده دانش در میان مردمان نادان، همچون شخص زنده است در میان مردگان.

 
دانش آموختن، قدم نهادن در راه خدا

    مَن طَلَبَ العِلمَ فهُوَ فی‏سَبیلِ اللَّهِ حَتّی یَرجِعَ.(۸/۳۹۵۰؛ کنزالعمال: ۲۸۷۰۲)    
هر که در طلب دانش بیرون رود، تا زمانی که برگردد، در راه خدا گام برمی‏دارد.

 
آمرزش خواستن فرشتگان برای جویندگان دانش

    انَّ طالِبَ العِلمِ تَبسُطُ لَهُ المَلائکَهُ أجنِحَتَها وتَستَغفِرُ لَهُ.    (۸/۳۹۵۲؛ کنزالعمال: ۲۸۷۴۵)
فرشتگان، بالهای خود را برای جوینده دانش می‏گسترانند و برایش آمرزش می‏طلبند.

راه نمودن خداوند به طالب علم به سوی بهشت

    مَن سَلَکَ طَریقاً یَطلُبُ فیهِ عِلماً، سَلَکَ اللَّهُ بهِ طَریقاً الَی الجَنَّهِ.    (۸/۳۹۵۲؛ کنزالعمال: ۲۸۷۴۶)
هرکس در جستجوی دانشی راهی را بپیماید، خداوند او را به سوی بهشت راه نماید و حرکت دهد.

 
آموزش علم، بهترین صدقه

    أفضَلُ الصَّدَقَهِ أن یَعلَمَ المَرءُ عِلماً ثُمَّ یُعَلِّمَهُ أخاهُ.(۸/۳۹۵۴؛ منیه المرید: ۱۰۵)    
بهترین صدقه، این است که انسان علمی را بیاموزد و سپس آن را به برادر خود آموزش دهد.

 
 
دقت در گزینش معلم شایسته

    العِلمُ دِینٌ، الصَّلاهُ دِینٌ، فَانظُروا عَمَّن تَأخُذونَ هذا العِلمَ.    (۸/۳۹۷۲؛ کنزالعمال: ۲۸۶۶۶)
علم، دین است. نماز، دین است. پس بنگرید که این علم را از چه کسی فرا می‏گیرید.

 
ملایمت با معلم و دانش آموز

    لِینُوا لِمَن تُعلِّمونَ، ولِمَن تَتَعَلَّمونَ مِنهُ.(۸/۳۹۷۶؛ منیه المرید: ۱۹۳)    
با کسی که به او علم می‏آموزید و با کسی که از او علم فرا می گیرید، نرم و ملایم باشید.

لزوم نگه داشتن حرمت آموزگار

    ثَلاثَهٌ لا یَستَخِفُّ بِحَقِّهِم الّا مُنافِقٌ بَیِّنُ النِّفاقِ: ذو الشَّیبَهِ فی الاسلامِ، والامامُ المُقسِطُ، ومُعَلِّمُ الخَیرِ.(۸/۳۹۷۸؛ کنزالعمال: ۴۳۸۱۱)    

سه کس‏اند که جز منافقی که نفاقش آشکار است در حقّ آنان بی‏حرمتی نکند: ریش سفید اسلام، پیشوای دادگر و آموزگار خوبی‏ ها.

 
تواضع عالم

    مَن قالَ: أنا عالِمٌ فَهُوَ جاهِلٌ.(۳۹۸۸/۸؛ الترغیب والترهیب: ۱۳۰/۱)    
هر که بگوید: من دانا هستم، او شخص نادانی است.

لزوم همراهی علم با عمل

    مَن عَمِلَ عَلی غَیرِ عِلمٍ کانَ ما یُفسِدُ أکثَرَ مِمّا یُصلِحُ.(۸/۳۹۹۶؛ المحاسن: ۱/۳۱۴)    
کسی که بدون شناخت عمل کند، خراب کردنش بیشتر از درست کردن اوست.

 
عذاب شدید برای عالم بی عمل

    انَّ أهلَ النّارِ لَیَتَأذَّونَ‏مِن ریحِ العالِمِ التّارِکِ لِعِلمِهِ.(۸/۴۰۱۰؛ بحار:۲/۳۴)    
دوزخیان از بوی گند عالم بی‏عمل، در آزارند.

 
لزوم همراهی علم آموزی با هدایت جویی

    مَنِ ازدادَ عِلماً ولَم یَزدَدْ هُدیً، لَم یَزدَدْ مِنَ اللَّهِ الّا بُعداً.    (۸/۴۰۱۴؛ تنبیه الخواطر: ۲/۲۱)
هر که علمش فزونی گیرد و هدایتش افزون نشود، جز بر دوری او از خدا افزوده نگردد.

 
دانش سودمند

    خَیرُ العِلمِ ما نَفَعَ.(۸/۴۰۲۲؛ امالی صدوق: ۳۹۴)    
بهترین دانش آن است که سودمند باشد.

 
داناترین مردم

    أعلَمُ النّاسِ مَن جَمَعَ عِلمَ النّاسِ الی عِلمِهِ.(۸/۴۰۲۸؛ امالی صدوق: ۲۷)    
داناترین مردم، کسی است که دانش مردم را با دانش خود جمع کند.

 
سرآمد خوبی‏ ها و سرآمد بدی‏ ها

    العِلمُ رَأسُ الخَیرِ کُلِّهِ، والجَهلُ رَأسُ الشَّرِّ کُلِّهِ.(۸/۳۹۳۲؛ بحار: ۷۷/۱۷۵)    
دانایی، سرآمد همه خوبی‏هاست و نادانی سرآمد همه بدی‏ها.

 
گرانبهاترین مردم

    أکثَرُ النّاسِ قیمَهً أکثَرُهُم عِلماً، وأقَلُّ النّاسِ قیمَهً أقَلُّهُم عِلماً.  (۸/۳۹۳۸؛ امالی صدوق: ۲۷)
گرانبهاترین مردم، دانشمندترین آنها و کم قیمت‏ ترین آنها کم دانش ترین آنهاست.

 
آثار دانش‏جویی

    العِلمُ خَزائنُ ومَفاتِیحُهُ السُّؤالُ، فَاسألُوا رَحِمَکُمُ اللَّهُ فانّهُ یُؤجَرُ أربَعهٌ: السائلُ، والمُتَکلِّمُ، والمُستَمِعُ، والُمحِبُّ لَهُم.(۵/۲۳۱۶؛ کنز العمال: ۲۸۶۶۲)    
دانش، گنجینه‏هایی است و کلیدهای آن پرسش است؛ پس، خدایتان رحمت کند، بپرسید، که با این کار چهار نفر اجر می‏یابند: پرسشگر، پاسخگو، شنونده و دوستدار آنان.

 
خوب پرسیدن

    حُسنُ المَسألَهِ نِصفُ العِلمِ.(۵/۲۳۱۶؛ تحف العقول: ۵۶)    
خوب پرسیدن، نیمی از دانش است.

 
نجات در صدق
    مِن وصایا النبیِّ صلی الله علیه وآله لأبی‏ذَرٍّ -: یا أبا ذَرٍّ، اذا سُئلتَ عن عِلمٍ لا تَعلَمُهُ فَقُل: لا أعلَمُهُ تَنجُ مِن تَبِعَتِهِ، ولا تُفْتِ بما لا عِلمَ لکَ بهِ تَنجُ مِن عَذابِ اللَّهِ یَومَ القِیامَهِ.(۵/۲۳۲۲؛ مکارم الاخلاق: ۲/۳۶۴)    
پیامبر خدا در سفارش به ابوذر فرمود: اگر درباره چیزی از تو سؤال شد که نمی‏دانی، بگو: نمی‏دانم، تا از پیامدهای آن خلاص شوی و درباره آنچه نمی‏دانی فتوا مده، تا از عذاب خدا در روز قیامت نجات یابی.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا