پرسش: فرق برزخ با قیامت چیست؟
پاسخ: در این سؤال سه نکته مطرح است: ۱- برزخ چیست؟ ۲- برزخ با قیامت چه تفاوتی دارد؟ ۳- آیا بعد از مردن انسان قیامتش شروع میشود؟ در جواب گفتنی است که: ۱- برزخ به چیزی میگویند که بین دو چیز دیگر قرار گرفته و حائل شده باشد و همین معنا در فرهنگ لغات دیگر نیز آمده است (مقاییس، مجمع البحرین، التحقیق فی لغات القرآن و…). بنابراین برزخ مانع و حد و مرز بین دو امر است. اما منظور از آن در اصطلاح شرع چیست؟ در قرآن مجید آمده است: وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلی یَوْمِ یُبْعَثُونَ؛ و پشت سر آنان برزخ است تا روزی که برانگیخته میشوند”، (مؤمنون، آیه ۱۰۰). “وراء” در این آیه به معنای پیشرو است و نظیر آن در این آیه هست که: وَ کانَ وَراءَهُمْ مَلِکٌ یَأْخُذُ کُلَّ سَفِینَهٍ غَصْباً؛ پیشروی آنان فرمانروایی بود که دستش به هر کشتی میرسید به یغما میبرد”، (کهف، آیه ۷۹). در حدیثی امام صادق(ع) فرموده است:
البرزخ القبر و هو الثواب والعقاب بین الدنیا والاخره؛ برزخ همان عالم قبر است و ثواب و عقابی که در بین دنیا و آخرت وجود دارد”، (تفسیر نورالثقلین، ج ۳، ص ۵۵۳، حدیث ۱۲۲). پیامر اکرم(ص) نیز فرمودهاند:
القبر امّا روضه من ریاض الجنه او حفره من حفر النیران؛ قبر یا باغی است از باغهای بهشت یا حفرهای است از حفرههای دوزخ”، (بحارالانوار، ج ۶، ص ۲۰۵). با این بیان برزخ از هنگام مرگ انسان شروع شده و تا قیامت ادامه خواهد داشت. ۲- تفاوت برزخ با قیامت در جهات گوناگونی است که به برخی از آنها اشاره میکنیم: الف) قیامت بعد از منقضی شدن این دنیا است، در حالی که برزخ با مردن افراد آغاز میشود. ب ) در عالم برزخ روح با بدن مثالی (اجساد لطیف) همراه است که نه به کلی مجرد است و نه مادی محض؛ بلکه دارای یک نوع “تجرد برزخی” است و بدین صورت به حیات خود ادامه میدهد، در حالی که در قیامت روح با “بدن جسمانی” همراه است که نظیر همین بدن مادی دنیوی است. ج ) نعمتهای بهشتی در قیامت به مراتب از نعمتهای برزخی والاتر است؛ هم چنان که عذاب دوزخی از عذاب برزخی بسی سختتر است. ابوبصیر از امام صادق(ع) نقل میکند که فرمودند: “مؤمنان در حالی که در عالم برزخ برخوردار از نعمتاند، پیوسته میگویند:
ربّنا اقم لنا الساعه وانجز لنا ما وعدتنا؛ پروردگارا قیامت را برپا کن و وعده های خود را درباره ما محقق ساز”. و برعکس مشرکان در حالی که در برزخ معذبند پیوسته میگویند:
ربنا لاتقم لنا الساعه ولا تنجزلنا ماوعدتنا؛ پروردگارا قیامت را برپا مساز و وعدههای خود را درباره ما محقق نفرما”، (بحارالانوار، ج ۶، ص ۲۶۹ و ۲۷۰). د ) قیامت برای همه کس مطرح است، ولی برزخ برای برخی مطرح نیست. علامه مجلسی با برداشت از متون اسلامی میفرماید: هر کسی در قبر عذاب نمیشود و نیز هر کسی در قبر متنعم نمیگردد، تنها آنهایی که دچار کفر محض بودهاند معذب میگردند و آنهایی که از ایمان محض و خالص برخوردار بودهاند از نعمت برخوردار میشوند و از غیر این دو گروه تا قیامت چشمپوشی خواهد شد”، (بحارالانوار، ج ۶، ص ۲۷۲). ۳- جواب این سؤال که آیا بعد از مردن قیامت انسان شروع میشود یا نه؟ در جواب قسمت دوم گذشت و نیاز به تکرار نیست.
جهت اطلاع بیشتر در این زمینه، ر.ک: ۱- پیام قرآن، ج ۵، ص ۴۴۳ ۲- منشور جاوید، ج ۹، ص ۲۳۲ ۳- تفسیر نمونه، ج ۱۴، ص ۳۱۰