فقط انبار نکنید!

فقط انبار نکنید!

درباره نحوه چیدن مسائل اضافی در انباربه نظر بسیاری از ما، نبودن چنین جایی در خانه ناراحت‌کننده و عذاب‌آور است، چون در آن صورت نمی‌دانیم چطور خود را از سنگینی بار این مسائل اضافه بر سینه‌مان خلاص کنیم. فقط انبار نکنید  خاطرات دوران بچگی ما هم‌چنین تصویری از انباری دارند. جایی مخوف و تاریک، پر از سایه‌ها و اشباح ناشناس، نمناک و پر گردوخاک، که وقتی توی آن می‌روی، کف پایت جرق‌جرق صدا می‌کند. از در و دیوار تار عنکبوت‌ها آویزان است و حتی ممکن است خفاشی هم با حس نور، به سمت‌تان پر بکشد و بترساندمان!

این نگاه به انباری، صد درصد قدیمی و البته غلط است. اگر می‌خواهیم زندگی و امور خانه را درست بگردانیم و هم از فضا و هم از وسایل‌مان درست استفاده کنیم، می‌بایست به انباری نگاه تازه‌ای داشته باشیم. انباری را روشن کنید یک لامپ ساده کافی است؛ غرض نورپردازی هنرمندانه و بازی با نورها نیست. سیم‌کشی و کلید برق را کنترل کرده و یک لامپ ۴۰ وات یا کم‌مصرف به سرپیچ وصل کنید. نور کافی باعث می‌شود تصور دقیق‌تری از وضع موجود داشته باشید. انباری را تمیز کنید مثل هر جای دیگر خانه، انبار هم نیاز به تمیز شدن مرتب و دوره‌ای دارد. تصور نکنید که چون دور از چشم میهمانان محترم است، دیگر تمیز بودن یا نبودن آن اهمیت ندارد.

گرفتن گردوغبار روی مسائل انبار و بیرون بردن زباله‌ها اصل مهم نگهداری یک انبار است. ضمن اینکه با این کار از واکنش‌های حساسیتی در مقابل گردوغبارها برکنار خواهید ماند. مسائل اضافه را دور بریزید بالاخره روزی باید تصمیم خود را بگیرید. کارشناسان گفته‌اند امتحان کنید، اگر چیزی را در طی یک سال استفاده نکردید، پس حتماً به دردتان نمی‌خورد و بیهوده فضای خانه‌تان را با آن اشغال نکنید! از مسائل اسقاط شده و معیوب و چیزهایی که کهنه‌شده و شما جانشین‌های نویی برای آن‌ها آورده‌اید، مسائل با کارآیی پائین تر و چیزهایی از این قبیل دل بکنید.

قفسه‌بندی کنید

قفسه‌بندی کنید حالا که مطمئنید مسائل موجود، انباری‌های واقعی‌تان هستند، در محیطی تمیز و با نور کافی، می‌توانید درباره نحوه چیدن آن‌ها تصمیم بگیرید. قفسه‌بندی، کاری است که الان باید به آن بپردازید. یک کار مفرح و البته مفید که می‌تواند دو سه روز تعطیل شما را به‌خوبی پر کند. قفسه‌بندی به معنای استفاده صحیح و منطقی از حداقل فضا برای بیشترین مسائل است. برای این کار هم می‌توانید از قفسه‌های چوبی، فلزی یا پلاستیکی آماده استفاده کنید و هم خودتان ابتکار به خرج داده و آن‌ها را با ابزار ساده‌ای بسازید. از قفسه‌ها، کتابخانه‌ها و کمدهای قدیمی هم برای این کار می‌توانید بهترین استفاده را ببرید.

– در قفسه‌ها بچینید وقتی ساخت و تهیه قفسه‌ها به پایان رسید، باید مسائل را به‌طرز مناسبی در آن بچینید. چند نکته زیر جزء اصول چیدن انباری به شمار می‌آیند.

– مسائل مورد نیاز، نزدیک‌تر باشند!

– مواد خوراکی از سایر مسائل جدا نگهداری شوند.

– برچسب مواد را به‌خصوص مواد خوراکی یا مواد شیمیایی و خطرناک را حتماً روی آن‌ها نگه‌دارید.

– اگر کنده‌شده، مجدداً برچسب نویسی کنید.

– در چیدن مواد تاریخ مصرف‌دار دقت کنید. مواد با تاریخ انقضای نزدیک را جلوتر و بقیه را دورتر بگذارید.

– مسلماً ظرف ماده خوراکی را با ماده شیمیایی، سم، دارو و مانند آن عوض نکنید!

– اگر هم این کار خطرناک را کردید، حتماً برچسب مناسب روی آن بزنید. ظروف محتوی مواد خطرناک، سمی و داروها را در قفسه در بسته و قفل‌دار بگذارید.

– در ظروف محکم و در قفسه قفل و کلید آن در جای مطمئن!

– با کودکان درباره نحوه چیدن مسائل و مواد و خطرات احتمالی صحبت کنید. مخصوصاً خطر بو کردن یا چشیدن مواد ناشناس را برای آن‌ها توضیح دهید.

– حتی‌الامکان سعی کنید مواد اشتعال‌زا و خطرناک را در منزل نگه‌داری نکنید. به‌خصوص وقتی فرزند خردسالی در خانه‌دارید.‌

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا