فلسفه تعدد زوجات

فلسفه تعدد زوجات

پرسش. فلسفه تعدد زوجات چیست؟ چرا این حق تنها برای مردان است؟    (برگرفته از کتاب پرسش و پاسخ دانشجویی، ج ۷، ص ۲۵۱.)  

پاسخ: در مسأله تعدد زوجات فلسفه‏های متعددی وجود دارد که در ذیل به برخی از آنها اشاره می‏شود و تحقیق بیشتر را با معرفی منابعی به خودتان می‏گذاریم: فلسفه تعدد زوجات: مسئله تعدد زوجات یکی از احکام بسیار با اهمیت و ارزشمند از نظر اجتماعی و نظام خانوادگی در اسلام است. در قرون پیشین مستشرقین و اسلام‏شناسان غربی این مسئله را بر اسلام خرده می‏گرفتند. اما تحقیقات اخیر و واقعیات و رخدادهای اجتماعی قرن ما اهمیت این حکم را به آنان ثابت کرد به طوری که اندیشمندانی چون برناردشاو جان یدون پورت گوستاو لوبون و… در این رابطه از در تحسین آمدند و به حکمت آن گواهی دادند؛ زیرا:
۱. آمارهای موجود در سطح جهان نشان می‏دهد میزان تولد دختر غالباً بیش از پسر می‏باشد. بنابراین تکیه بر «تک‏زنی» باعث می‏شود همواره تعدادی از زنان تا آخر عمر از نعمت ازدواج محروم بمانند و در تجرد و عزوبت به سر برند و این ظلمی فاحش در حق آنان است.
۲. در طول تاریخ همواره بر اثر حوادث و کوراث اجتماعی ـ مانند جنگ‏ها ـ تعداد بیشماری از مردان تلف می‏شوند و همسران آنان بی‏سرپرست می‏گردند. طبیعی است که غالب مردان جوان حاضر به ازدواج با چنین کسانی برای اولین بار نیستند. بنابراین اگر از نظر قانون و نظام اجتماعی اینان نتوانند به عنوان همسر دوم گزینش شوند همواره بدون شوهر خواهند ماند و این نیز ظلم بر آنان است و تنها راه حل آن جواز چندزنی با قیود و شرایط خاص است. جالب است بدانید که پس از جنگ جهانی دوم در آلمان چند هزار بیوه زن که سرپرستان خود را در جنگ از دست داده بودند به تظاهرات پرداخته و از کلیسا درخواست کردند که چند همسری را مجاز گرداند. ولی کلیسا در برابر این خواست سرسختی نشان داد و همین باعث شد که پس از آن فساد و بزهکاری در آلمان به شدت رواج یابد.
۳. بلوغ جسمی و جنسی دختران معمولاً چندین سال پیش از پسران است و در طول زمان همراه با رشد جمعیت بشری باعث می‏شود که در جامعه تک همسرگرا همواره انبوه کثیری از زنان که آمادگی و علایق جنسی دارند در برابر مردانی فاقد شعور و درک جنسی قرار داشته و تمایلات جنسی آنان به نحو مضروع ارضا نگردد.
۴. از نظر روان‏شناسی تفاوتی اساسی بین ساختار روانی و گرایش‏ها و عواطف زن و مرد وجود دارد. روان‏شناسان معتقدند که زنان به طور طبیعی «تک شوهرگرا» می‏باشند و فطرتا از تنوع همر گریزانند و خواستار پناه یافتن زیر چتر حمایت عاطفی و عملی یک مرد می‏باشند و تنوع‏گرایی در زنان نوعی بیماری است. ولی مردان ذاتاً تنوع‏گرا و «چندزن‏گرا» می‏باشند و چنان که می‏دانید احکام اسلام همه متناسب با نیازهای واقعی و ویژگی‏ها و خصلت‏های ذاتی انسان‏ها وضع گردیده است. افزون بر آن زنان در ایام معینی قابلیت تأمین جنسی مردان را ندارند. اکنون باید پرسید در برابر این حقایق چه باید کرد؟ در اینجا سه راه وجود دارد:
الف. همیشه تعدادی از زنان در محرومیت کامل جنسی به سر برند.
ب. راه و روابط نامشروع و کمونیسم جنسی گشوده شود.
ج. به طور مشروع و قانونمند با قیود و شرایطی عادلانه راه چند همسری گشوده شود. کدام یک؟ دین مبین اسلام راه سوم که حکیمانه‏ترین و بهترین راه است را گشوده و اجازه چندزنی را تنها به مردانی می‏دهد که توانایی کشیدن بار سنگین آن را به نحو عادلانه داشته باشند و دستورات اکیدی در این زمینه برای آنان وضع نموده است و این نه تنها به ضرر زنان نیست؛ بلکه در واقع بیشتر برای تأمین مصالح و منافع آنان است. در اینجا ممکن است سؤالی دیگر پدید آید و آن اینکه چرا چند شوهری مجاز نیست؟ جواب آن است که:
۱. چنان که گفتیم این خلاف طبیعت و روحیات زن می‏باشد.
۲. بدین وسیله بهداشت و سلامت نسل به خطر می‏افتد.
۳. شناخت انساب و تمیز آنها از بین خواهد رفت.
در غیر این صورت عواطف خانوادگی از بین خواهد رفت و در نتیجه تمایل به تکثیر نسل و زاد و ولد وجود نخواهد داشت، چون به حسب طبع هر کس فرزند خودش را دوست داشته و برای او سرمایه‏گذاری می‏کند، اما در قبال کسی که انتسابش به وی مشکوک است؛ بلکه اصلاً معلوم نیست از کیست؟ بیگانه بوده و تعهدی نسبت به او ندارد و از درون نیز چنین انگیزش و تمایلی وجود ندارد.
راز کاستی عاطفه و احساسات در جوامع غربی و پناه بردن آنان به حیوانات به ابراز محبت به آنان همین است و نه حس قوی عاطفه بشری آنها. آنان که بشریت را چنان از دم تیغ گذرانده و با وحشیانه ‏ترین راه ‏ها انسان‏ های مظلوم را می‏کشتند تا ثروت و سرمایه‏های آنان را به یغما ببرند، چه بویی از عاطفه برده‏ اند!   (برای آگاهی بیشتر در این زمینه ر.ک: الف. نظام حقوق زن در اسلام باب ـ زن در آیینه جلال و جمال؛ تفسیر المیزان، ج ۴، علامه طباطبایی رحمه ‏الله.)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا