فلسفه حجاب در دانشگاه ها و حدود آن

فلسفه حجاب در دانشگاه ها و حدود آن

همانطور که می دانید دانشگاه ها محل تولید علم و دانش است و دانشجو در آن وظیفه علم آموزی و تولید علم دارد اما علاوه بر آن باید حجاب خود را نیز رعایت کند تا این ویژگی دانشگاه ها به حاشیه نرود در ادامه فلسفه حجاب در دانشگاه را بررسی می کنیم.
مقدمتاً قبل از ارائه راه کارهای فلسفه حجاب باید گفته شود پدیده بدحجابی در جامعه اسلامی از جمله منکرات اجتماعی محسوب می‌گردد و در مذاق شرع اسلام باید از منکرات نهی گردد.

و نهی از معنای خود با نفی تفاوتی این چنین دارد که نفی انکار صحت و بیان ناروا بودن عمل منکر است ولیکن نهی از منکر مانع شدن و باز داشتن از منکر است از این رو چاره اساسی و درمان اولی برای از بین بردن منکرات احیاء امر به معروف و نهی از منکر در میان مردم و به ویژه اجرای قاطع آن توسط دولت و نیروهای اجرایی آن است. و به موازات چنین اقدامی است که فعالیتهای فرهنگی نیز جهت حمایت و پشتیبانی فکری ومعنوی این امر مقدس می‌توان ثمر بخش باشد. اشکال عمده در مبارزه با منکرات از جمله بدحجابی اکتفا نمودن به کار فرهنگی آن هم به صورت کم رنگ بوده است و تا زمانی که اندیشه کار فرهنگی جایگزین عمل به احکام شروع می‌گردد فساد و تباهی سرعت روز افزون خواهد داشت ناگفته نماند که دهها علت دیگر نیز در اشاعه فساد دخالت دارد که باید در محل خود به آنها توجه شود.

در فلسفه حجاب پس از این مقدمه شما به نکات زیر توجه می‌دهیم:

۱ـ بیان علمی و استدلالی و برهانی با تاکید بر تفکر و اندیشه محوری و پرهیز از هرگونه مطالب بی پایه و اساس و توهمات.

۲ـ ایجاد پرسشهای که افراد را وادار به اندیشه و تفکر نماید.

۳ـ بیان غیر مستقیم به ویژه در مباحث جامعه شناسی و روانشناسی.

۴ـ استفاده ابزاری از هنر به ویژه شعر، فیلم، نمایشنامه، عکس اسلاید و …

۵ـ گسترش الگوهای عملی به ویژه با موفقیت در دانش و پژوهش.

۶ـ مقابله علمی با شبهات و پرهیز از هرگونه افراط و تفریط.

۷ـ بهره‌گیری از هرگونه شیوه‌های آماری.

۸ـ بهره‌گیری از عوامل روانشناختی به ویژه تلقین و تکرار پر جاذبه و متنوع.

۹ـ استفاده از پیامهای کوتاه، جذاب، هیجان برانگیز در تابلوها و امثال آن برای اطلاع از نمونه‌های عملی به کتابهای فلسفه حجاب و حقوق زن در اسلام نوشته استاد شهید مطهری مراجعه فرمایید.

بر زنان واجب است که به جز قرص صورت و دست‌ها تا مچ، سایر اعضای بدن خود را از دید نامحرم بپوشانند و استفاده از چادر نیز لزومی ندارد (هر چند برای حفظ کامل حجاب مناسب‌تر است) و استفاده از مانتو و روسری و مقنعه کافی است، ولی پوشیدن لباس‌های تحریک کننده و مفسده‌آور حرام است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا