قابض ارواح

قابض ارواح

پرسش . قابض ارواح کیست؟

پاسخ: بنابر آنچه گذشت قرآن کریم قبض روح را گاهی به خدای تعالی نسبت می‏دهد و گاهی به ملک الموت (عزرائیل) و گاهی به فرشتگان. در یک آیه می‏فرماید: «اللَّهُ یَتَوَفَّی الْأَنفُسَ حِینَ مَوْتِهَا… » (زمر: ۴۲) خداوند جانها را در هنگام مرگ توفی می‏کند… و در آیه دیگری می‏فرماید: «قُلْ یَتَوَفَّاکُم مَلَکُ الْمَوْتِ الَّذِی وُکِّلَ بِکُمْ ثُمَّ إِلَی رَبِّکُمْ تُرْجَعُونَ» (سجده: ۱۱) بگو: فرشته مرگ که برشمامأمورشده است روح شما را قبض می‏کند، سپس به سوی پروردگارتان باز می‏گردید. و بالاخره در آیات دیگری می‏فرماید: «وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ وَیُرْسِلُ عَلَیْکُمْ حَفَظَهً حَتَّی إِذَا جَاءَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا وَهُمْ لاَیُفَرِّطُونَ» (انعام: ۶۱ ) و او خدایی است که بر بندگانش سیطره دارد و برای حفظ شما فرشتگانی را می‏فرستد؛ تا زمانی که مرگ یکی از شما فرارسد، فرستادگان ما (فرشتگان) جان او را می‏گیرند و در این امر کوتاهی نمی‏کنند. همچنین می‏فرماید: «الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلاَئِکَهُ ظَالِمِی أَنفُسِهِمْ… » (نحل: ۲۸) کسانی که فرشتگان جانشان را می‏گیرند در حالی که به خود ستم کرده‏اند… و «الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلاَئِکَهُ طَیِّبِینَ… » (نحل: ۳۲) کسانی که فرشتگان جانشان را می‏گیرند در حالی که پاک و پاکیزه هستند… .  

حال چه کسی جان انسان را می‏گیرد؟ آیا تناقضی در آیات مذکور وجود دارد؟ پاسخ این است که خیر. فاعلیت خداوند و ملک الموت و اعوان و انصارش در طول هم است نه در عرض هم.

توضیح اینکه فاعل و قابض ارواح مستقلا و بالذات تنها خدای تعالی است و ذات حق تعالی افعال خود را توسط اسباب و مدبّرات امر انجام می‏دهد و در اینجا آن سبب، فرشته مخصوص مرگ یعنی حضرت عزرائیل علیه السلام است که او نیز این وظیفه را با کمک و به وسیله گروهی از فرشتگان و رسولان الهی انجام می‏دهد و از آنجا که روح افراد با هم متفاوت است، ارواح بعضی انسانها همانند انبیاء و ائمه علیهم السلام بسیار با عظمت می‏باشد و بدیهی است که قابض این ارواح نیز متناسب با خود آنها است. چنانکه قابض ارواح مؤنین که مشمول رحمت و نعیم الهی هستند با آنها سنخیت داشته و از فرشتگان رحمت خواهد بود. و لیکن قابض ارواح معاندین که مشمول غضب و نقمت الهی هستند متناسب با آنها از فرشتگان عذاب می‏باشد.
این مطلب در روایات نیز به همین صورت مورد اشاره قرار گرفته است.امیرالمومنین علیه السلام در پاسخ شخصی (زندیقی) که در باره آیات به ظاهر متناقض (متشابه) قرآن پرسش‏هایی داشت، مطلب را توضیح داد و از جمله در پاسخ این پرسش که چرا در قرآن قبض روح گاهی به خدا و گاهی به ملک الموت و گاهی به سایر فرشتگان نسبت داده می‏شود؟ فرمود: «    … فامّا قوله: اللّه یتوفی الانفس حین موتها «و قوله (یتوفیکم ملک الموت) و (توفته رسلنا) (و الذین تتوفیهم الملائکه طیبین) (و الذین تتوفیهم الملائکه ظالمی أنفسهم) فهو تبارک و تعالی أجل و أعظم من أن یتولّی ذلک بنفسه، و فعل رسله و ملائکته فعله، لأنّهم بأمره یعملون، فاصطفی جلّ ذکره من الملائکه رسلاً و سفره بینه و بین خلقه و هم الذین قال اللّه فیهم: (اللّه یصطفی من الملائکه رسلاً و من الناس)، فمن کان من أهل الطاعه تولت قبض روحه ملائکه الرحمه، و من کان من أهل المعصیه تولت قبض روحه ملائکه النقمه، و لملک الموت، اعوان من ملائکه الرحمه و النقمه، یصدرون عن امره، و فعلهم فعله و کلّ ما یأتون منسوب الیه و اذا کان فعلهم فعل ملک الموت و فعل ملک الموت فعل اللّه، لأنّه یتوفی الأنفس علی ید من یشاء و یعطی و یمنع و یثیب و یعاقب علی ید من یشاء، إنّ فعل مناؤ فعله، فما یشاؤن إلّا ان یشاء اللّه …» (احتجاج طبرسی ص ۲۴۷.)  حضرت در چگونگی جمع بین آیات فرمود: مفهوم سخن خدای تعالی آنگونه نیست که تو تصور کرده ‏ای! خدای تبارک و تعالی جلیل‏تر و بزرگتر از آن است که خود بنفسه متولی این امر (قبض روح انسانها) شود؛ در حالی که کار رسولان و فرشتگان او (در واقع) کار خود او است. زیرا آنان بر طبق فرمان او عمل می‏کنند. پس خداوند جلّ ذکره از بین فرشتگان، رسولان و سفیرانی برگزیده است تا بین او و بین خلقش واسطه باشند و اینها همانها هستند که خداوند درباره ایشان فرمود: خداوند از فرشتگان و ازمردم رسولانی را برگزیده است. آنگاه هر که از أهل طاعت باشد،متصدی قبض روح او فرشتگان رحمت هستند و آنکه اهل گناه و نا فرمانی باشد متولی قبض روحش ملائکه عذاب می‏باشند و برای فرشته مرگ یارانی و     همکارانی از فرشتگان رحمت و عذاب وجود دارد که به فرمان او صادر می‏شوند و فعل آنها همگی فعل او است و تمامی آنچه انجام می‏دهند منسوب به اوست و در این صورت فعل آنها فعل فرشته مرگ و فعل ملک الموت فعل خدا است. زیرا او است که جانها را توسط هر که بخواهد می‏گیرد و می‏بخشد و منع می‏کند و ثواب می‏دهد و عقوبت می‏کند توسط هر که بخواهد و حتماً فعل کسانی که امین او هستند، فعل خود او محسوب می‏شود. پس چیزی را نمی‏خواهند مگر آنچه را که خدا بخواهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا