دلایلی که برای اثبات وجود خداوند اقامه شده است، متعدد و متنوع است. اما اصل کلی در تمامی این دلایل این است که آنها به منزله تابلوهای راهنمایی و فلشهایی هستند که انسان را از جهتهای گوناگون متوجه یک امر فطری و روشن و بدیهی میکنند، زیرا وجود خداوند متعال از روشنترین و واضحترین مفاهیم برای بشر است. شاید یکی از سادهترین این دلایل برهان نظم باشد که دانشمندان مسلمان و غیر مسلمان به بیانهای مختلف بدان تمسک جستهاند. برای نمونه میتوانید به کتاب “توحید استاد شهید مطهری”، ص ۵۵ – ۹۸ و کتاب “اثبات وجود خدا” ویرایش “جان کلوور مونسما” ترجمه احمد آرام و دیگران از سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی که به قلم برخی از دانشمندان علوم طبیعی نگارش یافته است و کتاب کم حجم و پرفایده “علم و ایمان در گفتگو با دانشمندان” تدوین جواد محقق از انتشارات مدرسه مراجعه کنید. در کتاب اثبات وجود خدا، ص ۲۲۷ – ۲۳۰ بیانی از پرفسور ادموند کارل کور نفلد استاد و محقق شیمی آورده شده که پاسخ به همان مشکلی است که دوست شما مطرح کرده است. بله حقیقت مطلب این است که خداوند متعال خود را از لابلای اتمها و نوترونها نمایانده است، چنانچه خود را در تمام وجود آدمیان نشان داده است منتها چشمی بینا میخواهد.
از همه بیچارهتر خفاش بود کو عدوی آفتاب فاش بود اما یکی از بهترین دلایل برای اثبات وجود خداوند متعال، دلیل فطرت است که به بیانهای گوناگون تبیین شده است. و ما به اختصار به یکی از آنها اشاره میکنیم:
۱. ما برای حل مشکلات و نیازهای خود به دنبال راهحلهای گوناگون میرویم. اما بزودی در مییابیم که تمام آنها نیز چون ما نیازمند و محتاجند و نمیتوانند نیاز ما را برآورده کنند. ۲. نیازهای ما محدود به احتیاجات مادی نیست. بلکه نیازهای معنوی و علمی را نیز شامل میشود. در این جهت نیز در مییابیم که دیگران نمیتوانند ما را یاری دهند.
۳. آنگاه که از همه موجودات ناامید شدیم و دلیل این ناامیدی هم این بود که آنها نیز چون ما نیازمند هستند، روی به بینیاز مطلق میکنیم. زیرا هنوز نیاز را در خود احساس میکنیم و این نیازها نیز توسط کسی یا چیزی برطرف نشده است. از طرفی امید به برطرف شدن نیاز خود داریم. چنین است که رو به حق مطلق میآوریم. این راهی است که حضرت ابراهیم(ع) در مواجه با مشرکان زمان خود رفت و فرمود که من آنهایی که افول میکنند، دوست ندارم و با تمام وجود روی به سوی کسی میآورم که آفرینده آسمانها و زمین است، (الانعام: ۷۳ – ۷۹) طی این مراحل هیچ نیازی به معلم ندارد، منتها دلمشغولیهای دنیوی و عادت به توجه به علتهای مادی و طبیعی برخی از ما را از وجود خداوند متعال دور کرده است. این فطرت سرمایه اصلی و اولیه انسان است که نیاز به تقویت دارد. شرط لازم فهم معارف بلند الهی است اما شرط کافی نیست و در سایه تعالیم الهی و انبیاء و اولیاء الهی و تزکیه و عبادت شکوفا میشود و با تأسف فراوان به دلیل گناهان زیر خروارها خاک دفن میگردد. برای آگاهی بیشتر ر.ک: ۱. تفسیر المیزان، ج ۶، ص ۲۳۸ به بعد ذیل آیه ۱۰۵ سوره مبارکه مائده و ج ۱۴، ص ۱۹۳ به بعد ذیل آیه ۱۲ سوره مبارکه طه ۲. معارف قرآن استاد مصباح یزدی، ج ۱ – ۳، ص ۲۶ – ۳۷ انتشارات در راه حق به جز این دلیل دلایل دیگری نیز اقامه شده است که برخی از آنها را میتوانید در کتاب “توحید استاد مطهری”، ص ۱۱ – ۲۲۲ و آموزش عقاید استاد مصباح یزدی، صص ۴۹ – ۶۲ مطالعه فرمایید. ۲-۱ درباره معاد هم دلایل متعددی اقامه شده است که به یکی از آنها اشاره میشود: اگر معاد و قیامتی در کار نباشد و نیکان به پاداش کارهای خوب خود و بدکاران به سزای رفتار ناپسند خود نرسند، آفرینش انسان عبث و بیهوده میشود و این با حکمت خداوند متعال نمیسازد. زیرا اولاً ثابت شد که خداوند وجود دارد و تمام موجودات به او نیازمندند، ثانیاً انسان آزاد آفریده شده است و با حسن اختیار یا سوء اختیار خود راه راست و درست یا نادرست را انتخاب میکند. ثالثاً همگی در این دنیا به پاداش و سزای عمل خویش نمیرسند. پس باید جایی باشد که مردمان پاداش یا سزای رفتار خود را ببینند و گرنه خلقت بیهوده میشود. واقعیت این است که در ورای دلایل متعدد عقلی و نقلی برای قیامت باید اذعان کرد که اصل معاد هم فطرت آدمیان است. زیرا انسان تمام وجودش از خداست إِنَّا لِلَّهِ و در نهایت هم به او باز میگردد وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَاین مطلب را آیات و روایات ما تأکید میکنند و عقل نیز تأیید مینماید، (ر.ج زندگی جاوید یا حیات اخروی و معاد هر دو از استاد مطهری). اما نکتهای که از سؤال شما بر میآید این است که شاید برخی از دوستان شما با وجود دلایل متعدد باز از پذیرش این حقایق بدیهی طفره بروند. دلیل این امر را باید در این نکته دانست که آنکه به خدا و قیامت و روز جزا ایمان دارد به صورت طبیعی به خود اجازه نمیدهد تا از دستورات دینی سرپیچی کند و خود را موظف به انجام بسیاری از کارها و دوری از بسیاری کارهای دیگر میداند. بنابراین برخی برای فرار از مسئولیتپذیری، روی به انکار خدا و معاد میآورند و هر چه دلیل و برهان نیز برای آنها اقامه شود نمیپذیرند. واقعیت این است که آنها مشکل علمی ندارند زیرا مشکل علمی با دلیل و برهان حل میشود بلکه مشکل آنها عملی است یعنی میخواهند جلویشان باز باشد و هر کاری که خواستند انجام دهند. قرآن به این مسئله در سوره مبارکه روم اشاره دارد. پس از آنکه در آیه ۲۸ با مثالی ساده توحید را تبیین فرمود، در آیه ۲۹ میفرماید: بَلِ اِتَّبَعَ اَلَّذِینَ ظَلَمُوا أَهْواءَهُمْ بِغَیْرِ عِلْمٍ؛ ولی ظالمان بدون علم و آگاهی، از هوا و هوسهای خود پیروی میکنند”. یعنی مشکل منکران خدا هوامداری و شهوتپرستی است و آنها مشکل علمی ندارد. قرآن در سوره قیامت پس از آنکه شبهه منکران قیامت درباره حیات پس از مرگ را بازگو کرد و پاسخ فرمود، میفرماید بَلْ یُرِیدُ اَلْإِنْسانُ لِیَفْجُرَ أَمامَهُ؛ بلکه انسان میخواهد جلویش باز باشد تا تمام عمر گناه کند”، (القیامه: ۳ – ۴). یعنی اینها نسبت به قیامت شبهه علمی ندارند، بلکه لجاجت عملی و شهوت عملی دارند. آنها میخواهند میدان عملشان باز باشد و کسی و چیزی جلودار آنها نباشد و معاد که عبارت از روز جزا و سؤال و پاسخ است، جلوی آنها را میگیرد و به آنها اجازه هر کاری را نمیدهد، (المیزان، ج ۲۰، ص ۱۱۵). در برابر این افراد باید چند کار کرد. اولاً ایمان خودتان را تقویت کنید و ایمان با شناخت و مطالعه دقیق و عبادت مخصوصاً نماز و توسل به ساحت مقدس ائمه اطهار(ع) و قرائت قرآن تقویت میشود. برای مطالعه اصولی کتابهای استاد مطهری پیشنهاد میشود و اگر سیر مطالعاتی لازم داشتید مرقوم فرمایید تا بیان شود. ثانیاً سعی کنید با این افراد و دیگرانی که در معرض شبهات آنها هستند با زبان نرم و با استدلال مطالب را بیان کنید، نگران تأثیر یا عدم تأثیر سخنان خود نباشید، زیرا ما مأمور به تکلیفیم ونتیجه به دست خداست و یقین بدانید در افرادی که دنبال حقیقت باشند تأثیر میکند. ثالثاً اگر دیدید که سخنان شما در برخی از افراد تأثیر ندارد، ارتباط خود را با آنها قطع کنید و در هر حال در اعتقادات خود راسخ باشید. قدرت و استحکام ایمان شما باعث تضعیف آنها خواهد شد. زیرا سخنان شما بر حق است و مبتنی بر استدلال و برهان و فطرت و سخنان آنها پوچ و بیمحتوا و غیر واقعی است.
کسی که خدا و معاد را قبول ندارد چگونه میتوان معاد را برای او ثابت کرد؟
- مهر ۲۱, ۱۳۹۳
- ۰۰:۰۰
- No Comments
- تعداد بازدید 248 نفر
- برچسب ها : اثبات, اثبات وجود خدا, پرونده خدا, خدا, خداشناسی, فطرت, معاد