مؤمن، توجه به هشدارها و پرهیز از خطرات

مؤمن، توجه به هشدارها و پرهیز از خطرات

سوره نور آیه ۲۱: ای کسانی که ایمان آورده اید از گام های شیطان پیروی نکنید. هر کس پیرو گام های شیطان شود (گمراهش می سازد زیرا) او به فحشا و منکر فرمان می دهد و اگر فضل و رحمت الهی بر شما نبود هرگز احدی از شما پاک نمی شد، ولی خداوند هر که را بخواهد تزکیه می کند و خدا شنوای داناست.

پیام آیه :
۱- توجه به هشدارها و خطراتی که انسان را در پیمودن هر راهی تهدید می کند شرط خردورزی و رسیدن به مقصد است. پیمودن راه ایمان نیز چون آمیخته به خطرات و تهدیدات جدی است نیازمند هوشیاری و دقت ویژه ای است.
۲- یکی از آفات مسیر ایمان، شیطان و توصیه هایی است که برای منحرف ساختن مؤمنان دارد. پیروی از مسیرهای پیشنهادی و سفارشی شیطان، بزرگترین آفتی است که ممکن است ایمان مؤمن را دستخوش خطر و آسیب جدی کند زیرا با پیروی از شیطان راه برای ارتکاب هر زشتی و بدی و ناپاکی هموار می شود و کم کم تمام آثار ایمان کم رنگ می شود و فروغ آن در دل به خاموشی می گراید.
۳- توجه به اینکه انسان باایمان در هر شرایطی نیازمند لطف و عنایت و توفیق الهی است. توفیقی که اگر لحظه ای نباشد و انسان از بخشش و رحمت حق محروم بماند راه به هیچ مقصدی نخواهد برد و امکان پاکسازی روح و روان برایش وجود ندارد. پاکی دل و جان از ناپاکی ها و زشتی های معنوی تنها با دریافت فیض از خداوندی ممکن است که پاک مطلق، و پاکی آفرین در همه هستی است.
۴- آخرین پیام این که مجموعه هستی در تصرف خدایی است که شنوای داناست و از صحنه علم و آگاهی او سرسوزنی خارج نیست و این بزرگ ترین مایه امید و دلگرمی برای مؤمن است، که می تواند با استمداد از خداوندی که شنوای داناست از خطرات آشکار و ناپیدای راه ایمان رهایی پیدا کند و با جانی پاک و دلی سرشار از پاکی در سایه سار نعمت آسمانی ایمان استقرار یابد و از برکات این گوهر قدسی بهره مند شود.
جمع بندی پیام ها :
انسان باایمان: همواره هم توجه خطرات و آفات راه است و هم برای مبارزه با آنها و ایستادگی در برابر آنها تنها از ذات مقدس الهی استمداد می جوید تا بتواند مسیر پر فراز و نشیب ایمان را تا پرواز کردن و رسیدن به نقطه اوج بپیماید.
* * *
منبع :
تفسیر المیزان
تفسیر نور الثقلین
امالی صدوق
معانی الاخبار صدوق
اصول کافی
مفردات راغب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا