مخدر های جدید جیب و تینا هم رسید

مخدر هاي جديد جيب و تينا هم رسيد

اخیرا مواردی از شیوع مصرف مواد محرکی با نام های جدید “جیب” و “تینا” در برخی محافل شبانه به گوش میرسد که به گفته معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد همه این موادی که هر از گاهی با نام جدید در بازار شایع میشود، از نوع مواد محرک با عوارض مشابه است..

اخیرا شنیده شده که در برخی محافل دوستانه و شبانه، محرک هایی با نام “جیب” و “تینا” با هدف بیدار ماندن برای ساعات طولانی و تخلیه انرژی بدون وقفه با انجام حرکات موزون مورد توجه قرار میگیرد..

این مواد که صورت تدخینی و با دود کردن استعمال میشود، شکلی از متآمفتامین متبلور است که بدون بو و رنگ و مثل یک تکه یخ، سنگ نمک یا سنگ کوارتز است.

دکتر آذرخش مکری مدت اثر آن ها را بسیار کم و ن هایتا هشت تا ۲۴ ساعت اعلام میکند.

وی عوارض مصرف آن ها را مشابه آمفتامین ها ذکر میکند و میگوید: متاسفانه عمده مصرفکنندگان اعتیادآور های جدید در سنین پایین هستند و اکثرا اولین تجربه خود را میگذرانند، لذا مصرف کنندگان اعتیادآور های جدید عمدتا کهنه کار و باسابقه نیستند..

او بر نبود آشنایی کافی جامعه نسبت به اعتیادآور های جدید که با ترکیب یکسان اما نام های متنوع در بازار توزیع میشود، تاکید و بیان میکند: اصولا تعداد طبقه های مواد مخدر چندان زیاد نیست و تن ها نام و ظاهر این مواد متنوع و متفاوت میشود تا هم مشتری لازم برای آن ها پیدا شود و هم آن هایی که سابقا از مواد آشنا و قدیمی سرخورده شد هاند، به امید پیدا کردن مواد جایگزین، به اعتیادآور های جدید روی آورند..

این کارشناس با بیان این که اعتیادآور هایی که به نام جدید در بین جوانان توزیع میشود، عمدتا ترکیبی از مرفین، آمفتامین یا کوکائین هستند، تاکید میکند که جوانان نباید فریب نام اعتیادآور های جدید را بخورند، زیرا تن ها نام این مواد تغییر کرده و ترکیب آن ها متشکل از همان اعتیادآور های آشناست.

معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد، ترکیب عمده اعتیادآور های جدید را متآمفتامین و از نوع مواد محرک خواند و هشدار میدهد: هر ماد ه ای که با مصرف شدن، مصرف کننده به اصطلاح عوام، “بیخودی” شاد و شنگول میشود و حس میکند که به طور ناگ هانی، روحی هاش از این رو به آن رو شده، توانش یک دفع هافزایش مییابد و غم و غصه هایش به طور لحظ های فراموش میشود، یک ماده اعتیادآور است.

برگرفته از سایت راسخون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا