پرسش: آیا مرگهای ناگهانی از روز اول مشخص بوده است؟ آیا با صدقه میشود جلو مرگ را گرفت؟
پاسخ: همه موجودات و حوادث و پدیده های جهان، مطابق اراده ازلی و قضا و قدر الهی انجام میشود. قضا و قدر الهی نیز به این تعلق گرفته که هر موجود و پدیدهای از راه علل و اسباب خاص خودش به وجود بیاید یا از بین برود و مسأله مرگ و میرها نیز طبق ناموس خلقت و نظام علّی و معلولی پدید آید. به طور کلی مرگ و میر دو نوع است: یکی اجل مسمّی، و دوّم اجل معلّق یا غیر مسمّی. نوع اوّل همان اجل طبیعی است که مطابق با نظام خلقت هر موجود زندهای پس از یک دوره زندگی عوامل زیستی او رو به کاهش و زوال میگذارد تا روزی که عمر او به سر رسد، و اجل معلق، مرگهای زودرس هستند که بر اثر تصادف یا بیماریها و… پدید میآیند و هر دو اجل به اراده و مشیت الهی و بر طبق قضا و قدر الهی انجام میشود، ولی نکتهای که در اینجا قابل توجه است این که اعمال و رفتار ارادی و اختیاری انسان نیز، خود یکی از اسباب و مشیات این عالم و جزئی از قضا و قدر الهی است که در بسیاری از حوادث و پدیدههای عالم، نقش فاعلی به خود میگیرد. پس انسان میتواند با اعمال و رفتار خود، سرنوشت خویش را تعیین کند و یکی از اموری که رفتار انسان در تعیین آن مؤثر است، مرگ میباشد. انسان میتواند با رعایت اصول بهداشتی و… عمر خود را به حد طبیعی و واقعی برساند. علاوه بر این بعضی از گناهان یا کارهای خیر مانند قطع رحم یا ظلم و احسان وصله رحم و صدقات و… نیز در تأخیر و تقدیم مرگها مؤثر است. در هر صورت باید توجه داشت که هر دو اجل از ناحیه خدا تعیین میشود. یکی به طور مطلق و دیگری به عنوان مشروط و یا معلق، با توجه به این دو اجل، بسیاری از مطالب روشن میشود؛ از جمله این که در روایات آمده است صلهرحم عمر را زیاد و یا قطع رحم عمر را کم میکند، منظور از عمر و اجل در این موارد اجل غیرحتمی (متعلق و مشروط) است. برای آگاهی بیشتر ر.ک: حیات جاودانه، پژوهشی در قلمرو معادشناسی، امیر دیوانی.