قال علیه السلام: حق الولد على الوالد ان یحسن اسمه ویحسن ادبه ویعلمه القرآن» (۱)
حق فرزند بر پدر این است که نام نیک برایش انتخاب کند و او را خوب تربیت نموده و به اوقرآن یاد دهد.
تاثیر «اسم» در شخصیت افراد: «ان یحسن اسمه»
یکى از عوامل مهمى که در شکلگیرى شخصیت افراد مؤثر است، «نام» آنهاست.نامگذارى و انتخاب نام شخصى، اظهار محبت و بزرگداشت و وابستگى به صاحباصلى آن نام است. شخصى به امام صادقعلیه السلام عرضه داشت: جانم به فدایت، ما اسامى شما وپدران شما را بر فرزندانمان مىگذاریم، آیا این کار براى ما سودمند هست؟ امامدر جواب فرمودند:« ای والله وهل الدین الا الحب. قال الله: «ان کنتم تحبون الله فاتبعونى یحببکم الله ویغفر لکمذنوبکم;» (۲) و (۳) (بله به خدا سوگند! و آیا دین غیر از حب و دوست داشتن ما اهل بیت است؟ خداوند مىفرماید:(اى رسول ما بگو) اگر خدا را دوست میدارید، مرا پیروى کنید که خدا شما را دوست دارد و گناهشما را ببخشد.)
انتخاب اسم براى فرزندان نشانگر فرهنگ و تمدن جامعه است. شخصى ازامامرضاعلیه السلام سؤال کرد از این که چرا اعراب روى فرزندانشان اسامى حیوانات درندهمىگذاشتند (مانند: کلب، نمر وفهد)؟ امام در جواب فرمودند:«کانت العرب اصحاب حرب فکانت تهول على العدو باسماء اولادهم ویسمون عبیدهم فرحومبارک ومیمون وامثال ذلک یتیمنون بها; (۴)»(چون مردم عرب اهل جنگ و نزاع بودند، با گذاشتن اسمهاى جنگى روى فرزندانشان دردشمن ایجاد ترس مىکردند; و بردگان خود را فرح، مبارک، میمون و امثال اینها نامگذارىمىکردند، تا بدین وسیله از نام آنها تبرک جویند.)
تاثیر اسم افراد،علاوه بر صاحب اسم بر شنوندگان آن اسم نیز غیر قابل انکاراست; مثلا، کودکى را که «چنگیز» نام نهادهاند، هنگام صدا کردن او دیگران از شنیدناسم چنگیز به یاد خون آشامیهاى چنگیزخان مغول میافتند و احساس نفرتمی نمایند، حتى از کودکى که صرفا شباهت اسمى دارد و اصلا در گناه چنگیز مغولشریک نیست. چه بسا این کودک پس از بزرگ شدن و خواندن و شنیدن تاریخ سراسرتاریک چنگیز، از خود و کسانى که این نام را بر او نهادهاند احساس نفرت مىکند. در مقابل، اسامى زیبا، هم در روحیه صاحب نام مؤثر است و هم در شنوندگانباعث احساس سرور و بهجت مىشود; مثلا، نام شخصى که «عبدالله» باشد، هم براىصاحب نام آثار خوب دارد و هم شنوندگان رابه یاد بندگى و عبودیت پروردگار عالممىاندازد.
امام باقرعلیه السلام مىفرمایند:«اصدق الاسماء ماسمی بالعبودیه وافضلها اسماء الانبیاء;»(۵)( صادقترین اسامى نامهایى است که حکایت از عبودیت و بندگى خدا کند و برترین نامها اسامىانبیاست.)
شخصى با امام صادقعلیه السلام در باره نامگذارى فرزندش مشورت نمود; امامفرمودند: سمه اسماءا من العبودیه. پرسید: اسمهاى عبودیت چه اسمهایى است؟فرمودند: عبدالرحمن. در روایات علاوه بر دستور اکید بر انتخاب اسم خوب براى فرزندان، بر تغییردادن نامهاى بد نیز تاکید شده است:
امام صادقعلیه السلام مىفرمایند: «ان رسول اللهصلى الله علیه وآله کان یغیر الاسماء القبیحه فی الرجال والبلدان;»(۶)( پیغمبر اکرمصلى الله علیه وآله پیوسته نامهاى زشت مردان و شهرها را تغییر مىدادند.)
شخصى نصرانى از اهالى روم خدمت پیامبر اکرمصلى الله علیه وآله شرفیاب شد; حضرت ناماو را پرسیدند، گفت: اسم من عبدالشمس است. حضرت فرمودند: «بدل اسمک فانی اسمیک عبدالوهاب;»(۷) (اسمت را عوض کن، من اسم تو را عبدالوهاب نهادم.)
در جامعه کنونى ما هم دو گرایش غلط در نامگذارى فرزندان رایجشده است:یکى گرایش به نام اسطورههاى ایران باستان و شاهان ستمگرى که تاریخ زندگى آنهاسراسر چپاول و غارت و استثمار مردم است; دیگر گرایش به نامهاى غربى که یکى ازجلوههاى تهاجم فرهنگى مىباشد. امید است والدین در جامعه اسلامى بیش از پیشبه این مسئولیت مهم در نامگذارى توجه داشته باشند. نقش والدین در ادب کردن فرزند: یحسن ادبه
روایات فراوانى که در کیفیت انتخاب همسر وارد شده، بیانگر این مطلب استکه صلاحیت و شایستگى مربى بسیار مورد توجه قرار گرفته است.در کتاب وسائل در ابواب مقدمات نکاح چگونگى انتخاب همسر را شرح دادهاند.با توجه به روایات درمىیابیم که اسلام به مسئولیت پدر در تربیت و تادیب فرزندتا چه اندازه اهمیت مىدهد، حتى به خصوصیاتى که از طریق عوامل وراثتى به فرزندانتقال مىیابد توجه نموده، تا چه رسد به تربیتهاى پس از ولادت. (۸)
پیغمبر اکرمصلى الله علیه وآله در اهمیت نقش پدر و مادر در تربیت فرزند مىفرمایند:«کل مولود یولد على الفطره حتى یکون ابواه یهودانه وینصرانه ویمجسانه;»(۹)(هر نوزادى بر فطرت الهى و توحید متولد مىشود و والدین او هستند که او را یهودى، نصرانىیا مجوس مىکنند.)انسان با فطرت توحید و خداپرستى و حقجویى آفریده شده است، این پدر ومادرند که مىتوانند فطرت الهى و توحیدى کودک خود را شکوفا سازند یا روى آنپردههاى ضخیم جهل و نادانى و گمراهى بیفکنند.
امام سجاد علیه السلام در اهمیت مسئولیت والدین در تربیت فرزند مىفرمایند:«واما حق ولدک فتعلم انه منک ومضاف الیک فی عاجل الدنیا بخیره وشره وانک مسؤول عماولیته من حسن الادب والدلاله على ربه والمعونه على طاعته فیک وفی نفسه فمثاب على ذلکومعاقب فاعمل فی امره عمل المتزین بحسن اثره علیه فی عاجل الدنیا المعذر الى ربه فیما بینکوبینه بحسن القیام والاخذ له منه;»(۱۰) (اما حق فرزندت، بدان که او از توست و خیر وشرش در دنیا به تو خواهد رسید و منسوب به تومىشود و تو مسئول هستى در قبال وظایفى که بر عهده توست از حسن ادب و هدایت و راهنمایىبه سوى پروردگارش، و او را یارى کنى در اطاعت پروردگار. اگر وظایف خود را به خوبى به انجامرساندى به تو ثواب مىرسد و در غیر این صورت عقاب خواهى شد; پس به خوبى وظیفه تربیت راانجام بده، مانند کسى که در همین دنیا آثار نیک کارهاى فرزندش به او مىرسد و مانند کسى کهدرمقابل خداوند عذر داشته باشد، یعنى هیچ گونه کوتاهى در امر تربیت فرزند روا مدار. )
از رسول اکرمصلى الله علیه وآله روایتشده که فرمودند: «رحم الله عبدا اعان ولده على بر بالاحسان الیه والتالف له وتعلیمه وتادیبه;»(۱۱) (خدا بیامرزد بندهاى را که فرزندش را به کارهاى خوب وا مىدارد و با او مهربان است و در صددآموزش و پرورش اوست.)مسئولیت پدر در تعلیم فرزند: ویعلمه القرآن
از نظر اسلام، پدر مسؤولیتسنگینى در یاد دادن علوم دینى و سایر دانشهایى کهبراى زندگى فرزندش لازم است دارد.
آموزش قرآن و احکام و علوم اهل بیت:خواندن و نوشتن و یادگیرى حرفههاى لازم براى اداره زندگى از کارهایى است کهپدر باید براى فرزندش انجام دهد و در ایفاى این مسئولیت مهم باید خودشمتصدى آموزش شود یا براى فرزندش معلم شایسته انتخاب نماید. در اهمیت آموزش به کودکان و نونهالان پیغمبر اکرمصلى الله علیه وآله فرمودهاند:«ان المعلم اذا قال للصبی بسم الله کتبت له وللصبی ولوالدیه براءه من النار;»(۱۲) (همانا زمانى که معلم به کودک، بسم اللهیاد دهد، براى او و کودک و پدر و مادرش آزادى از جهنمنوشته مىشود.)
امام صادقعلیه السلام مىفرمایند:«قال رسول اللهصلى الله علیه وآله: من قبل ولده کتب الله له حسنه ومن فرحه فرحه الله یوم القیامه ومنعلمه القرآن دعی بالابوین فکسیا حلتین تضیء من نورهما وجوه اهل الجنه;»(۱۳) (پیامبر اکرمصلى الله علیه وآله فرمودند: کسى که فرزندش را ببوسد، خداى تعالى براى او حسنه مىنویسد وکسى که فرزند را شاد کند، روز قیامت او را شاد مىگرداند و کسى که به فرزندش قرآن یاد دهد، برپدر و مادرش حلههایى از نور مىپوشانند که چهرههاى بهشتیان از آن نورانى میگردد.)
در لزوم آموزش قرآن و احکام حلال و حرام به فرزند مىفرمایند:«الغلام یلعب سبع سنین ویتعلم الکتاب سبع سنین ویتعلم الحلال والحرام سبع سنین;» (۱۴) (کودک تا هفتسال بازى مىکند، پس از آن هفتسال به او نوشتن و پس از آن قرآنو احکامآموزش بدهید. )
در همین زمینه از پیغمبر اکرمصلى الله علیه وآله روایتشده که فرمودند:«ویل لاطفال آخر الزمان من آبائهم. فقیل من آبائهم المشرکین؟ فقال: لا من آبائهم المؤمنینلایعلمونهم شیئا من الفرائض واذا تعلموا اولادهم منعوهم ورضوا عنهم بعرض یسیر من الدنیا فانامنهم برئ وهم منی براء;» (۱۵) (واى بر فرزندان آخر الزمان از دست پدرانشان. سؤال شد از پدران مشرک آنها؟ فرمودند: نه، ازپدران مؤمن آنها که به آنها واجبات و حلال و حرام دین را نمىآموزند و از یادگیرى آنها جلوگیرىمىکنند و تنها به کامیابىهاى دنیوى آنها راضىاند; من از آنها بیزارم و آنها از من.)
از حقوق فرزند بر پدر این است که پدر باید به فرزندش نوشتن بیاموزد: «قال رسول اللهصلى الله علیه وآله: من حق الولد على والده ثلاثه: یحسن اسمه ویعلمه الکتابه ویزوجه اذابلغ;» (۱۶)(از حقوقى که فرزند بر پدر دارد سه چیز است: ۱. نام خوب برایش انتخاب کند; ۲. نوشتن به اویاد دهد; ۳. هنگامى که به سن بلوغ رسید برایش همسر بگیرد.)
از جمله چیزهایى که پدر باید به فرزندش آموزش دهد، تیراندازى و شناست. قال امیرالمؤمنینعلیه السلام: قال رسول اللهصلى الله علیه وآله: «علموا اولادکم السباحه والرمایه;» (۱۷)(پیغمبر اکرمصلى الله علیه وآله فرمودند: به فرزندانتان شنا و تیراندازى یاد دهید.)
مسئولیت های پدر و مادر در تربیت فرزند
- آبان ۷, ۱۳۹۱
- ۰۰:۰۰
- No Comments
- تعداد بازدید 147 نفر
- برچسب ها : پدر, تربیت فرزند, مادر, مسئولیت, مشاوره, نوزاد و کودک, والدین