مقام علمى فاطمه(س)

مقام علمى فاطمه(س)

محبت اولیاى خداوند نسبت به افراد یک محبت ساده نیست، حتماً از عواملى سرچشمه مى‏گیرد که مهمترین آن‏ها علم و ایمان و تقوى است، علاقه فوق العاده پیامبر(ص) به دخترش فاطمه زهرا دلیلى است بر وجود این امتیازات بزرگ در این بانوى نمونه جهان.
از این گذشته وقتى او مى‏فرماید: «فاطمه برترین زنان جهان» یا «برترین زنان بهشت» است، که مدارک آن در بحثهاى گذشته بیان شد، این خود دلیل بر این است که او از نظر علمى نیز سر آمد همه زنان جهان بود.
وانگهى آیا فردى که بمقامات والاى علم و دانش نرسیده است ممکن است رضاى او رضاى خدا، و غضب او غضب پرودرگار و پیغمبر باشد؟ که در روایات پیشین به آن اشاره شده بود.
علاوه بر همه اینها روایات مهمى در منابع معروف اسلامى وارد شده است که از مقام ارجمند علمى این بانوى بزرگ پرده برمى دارد مانند احادیث زیر:
28- ابونعیم در حدیثى از پیغمبر(ص) نقل مى‏کند که روزى به یارانش کرد و فرمود: «ما خیر للنساء؟»: «چه چیز براى زنان از همه بهتر است؟»
یاران ندانستند در جواب چه بگویند.
على(ع)‏ به سوى فاطمه(س) ‏ آمد و این مطلب را به اطلاع او رسانید.
بانوى اسلام گفت: چرا نگفتى:
خیر لهن ان لایرین الرجال و لایرونهن:
از همه بهتر این است که نه آن‏ها مردان بیگانه را ببینند و نه مردان بیگانه آن‏ها را» (با آن‏ها جلسات خصوصى نداشته باشند).
على(ع)‏ بازگشت و این پاسخ را به پیغمبر اکرم(ص) ‏ عرض کرد.
پیامبر فرمود: «من علمک هذا»: «چه کسى این پاسخ را به تو آموخت»؟!
عرض کرد فاطمه(س)‏.
فرمود: «انّها بضعه منى» «او پاره وجود من است».
این حدیث نشان مى‏دهد که امیرمؤمنان على‏(ع) با آن مقام عظیمى که در علوم و دانش داشت که دوست و دشمن همه به آن معترفند و باب مدینه علم پیغمبر اکرم(ص) بود گاهى از محضر همسرش فاطمه‏(س) استفاده علمى مى‏کرد.
این سخن پیغمبر(ص) که بعد از بیان احاطه علمى فاطمه(س)‏ مى‏گوید: «او پاره‏اى از وجود من است» بیانگر این واقعیت است که منظور از «بضعه» تنها پاره تن و جسم نیست، که بسیارى در تفسیر حدیث گفته‏اند، بلکه فاطمه پاره‏اى از روح پیامبر(ص) و علم و دانش و اخلاق و ایمان و فضیلت او نیز بود، و پرتوى از آن خورشید و شعله‏اى از آن مشکات محسوب مى‏شود.
29- در «مسند احمد» از «ام سلمه» (یا طبق روایتى ام سلمى) چنین آمده: «وقتى فاطمه (سلام اللّه علیها) بیمار شد همان بیمارى که به وفاتش منتهى مى‏گشت، من از او پرستارى مى‏کردم، روزى حالتش را از همه روز بهتر دیدم، على(ع) به دنبال کارى رفته بود فاطمه‏(س) به من فرمود: آبى بیاور تا غسل کنم، آب آوردم و او غسل کرد، غسلى که بهتر از آن ندیده بودم، سپس فرمود: لباسهاى تازه‏اى براى من بیاور، لباسها را آوردم، و به او دادم، و او پوشید».
سپس فرمود: بسترم را در وسط اطاق بیفکن، من این کار را کردم، او دراز کشید و رو به قبله کرد، و دستش را زیر صورتش گذاشت، سپس فرمود: اى ام سلمه «ام سلمى» من الان از دنیا مى‏روم (و به ملکوت اعلى مى‏شتابم) در حالى که پاک شده‏ام، کسى روى مرا نگشاید.
«این سخن گفت و چشم از جهان پوشید»!
این حدیث بخوبى نشان مى‏دهد که فاطمه از لحظه مرگش آگاه و باخبر بوده، و بى آنکه نشانه‏هاى آن در او باشد، آماده رحلت از این جهان گشت، و از آنجا که هیچکس لحظه مرگ را جز به تعلیم الهى نمى داند این نشان مى‏دهد که از سوى خدا به او الهام مى‏شد.
آرى، روح او با عالم غیب مربوط بود. و فرشتگان آسمان با او سخن مى‏گفتند.
بعلاوه مطابق روایات گذشته حتى او از مریم دختر عمران و مادر حضرت عیسى مسیح برتر بود، و همین امر کافى است، زیرا قرآن با صراحت مى‏گوید مریم با فرشتگان خدا سخن مى‏گفت (آیات متعددى در این زمینه در سوره مریم و آل عمران وجود دارد).
بنابراین فاطمه(س)‏ دخت گرامى پیامبر اسلام(ص) به طریق اولى باید بتواند با فرشتگان آسمان هم سخن شود.
 
پی نوشت ها
1. حلیه الاولیاء ج ۲ ج .۴۰
2. «مسند احمد» بن حنبل ج ۶ ص ۴۶۱ این حدیث را «ابن اثیر» در (اسد الغابه) و جمعى دیگر از کتب خود آورده‏اند.
3. البته دلائل علم و دانش گسترده و فوق العاده آن حضرت در روایات شیعه وضع دیگرى دارد که در زندگینامه آن بزرگوار قبلا گفته شد.
 
برترین بانوی جهان فاطمه زهرا(س)
آیت الله مکارم شیرازی
 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
به بالا بروید