مقبره بزرگان

مقبره بزرگان

پرسش: علت صرف هزینه زیاد برای مقبره بزرگان چیست؟

پاسخ: نخست باید دانست که از دیدگاه آیات و روایات اسلامی، زیارتگاه‏ها و محل‏های عبادت، نباید نمادی از تجملات دنیایی و زخارف مادی باشد؛ ولی زیباسازی فضا در حد ایجاد جذابیت برای زائران، دارای آثار ثمربخش و سازنده‏ای است که به بعضی از آنها اشاره می‏شود: ۱- تعمیر و زیباسازی قبور ائمه اطهار(ع)، تعظیم شعائر الهی است و قرآن مجید آن را نشانه تقوای قلوب و تسلط پرهیزگاری بر دل‏ها می‏داند: وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اَللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَی اَلْقُلُوبِ‏، (حج، آیه ۳۲) . مقصود از شعائر در آیه، نشانه‏های دین الهی است. اولیای الهی و بالاخص آنان که در راه گسترش دین جانبازی کرده‏اند، از شعائر و نشانه‏های دین خدا می‏باشند. یکی از راه‏های تعظیم آنان – علاوه بر حفظ آثار و مکتب آنها – حفظ و تعمیر قبور آنان است. معمولاً در میان تمام ملل، قبر شخصیت‏های بزرگ سیاسی و دینی را در نقاط حساس به خاک می‏سپارند و از آن به عنوان نشانه مکتب و نماد افتخار محافظت می‏کنند. قرآن مجید به روشنی به ما دستور می‏دهد که به بستگان و خویشاوندان پیامبر گرامی(ص) مهرورزیم قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ اَلْمَوَدَّهَ فِی اَلْقُرْبی‏، (شوری، آیه ۲۳) و مسلماً یکی از ابزار نشان دادن علاقه به خاندان رسالت، حفظ و بزرگداشت مرقدهای آنان است. به دلیل همین ابراز احساسات و نشان دادن عشق و علاقه زیاد به اهل‏بیت(ع)، شیعیان همواره سعی کرده‏اند زیباترین هنرهای معماری، آیینه‏کاری، منبت‏کاری و… را در حرم‏های اهل‏بیت(ع) و بناهای متعلق به آنان به کار ببرند و ارزنده‏ترین و با ارزش‏ترین فلزات – اعم از طلا و نقره و سایر جواهرات – را وقف آن قبور مطهر نموده و در تزیین گنبد و بارگاه آن بزرگان استفاده کنند. این نشانه تعظیم شعائر و بیانگر شکوه و اجلال آن بزرگواران در نزد مردم است. هم‏چنین دیدن این حرم‏های نورانی، یادآور عظمت معنوی و مقام والای صاحب آن بارگاه می‏باشد. ۲- تعظیم جلال و عظمت بزرگان دین از طریق آبادانی و زیباسازی قبور آنان و در کنار آن به وجود آوردن امکانات رفاهی، برای زائران و ارائه خدمات فرهنگی، مادی و… می‏تواند نقش زنده‏ای در گسترش و ترویج فرهنگ و ارزش‏های اسلامی، اسوه قراردادن ائمه اطهار(ع)، تمسک به سیره آن بزرگواران برای عموم مردم و… داشته باشد. این خود نتایج مهم و ارزشمندی در حوزه فردی و اجتماعی به دنبال دارد و در نهادینه کردن ارزش‏های الهی و انسانی مؤثر است. چنانچه بسیاری از امور عام‏المنفعه (مانند خیرات، نذورات، اوقاف، مدرسه‏سازی، سرپرستی ایتام، پرداخت وجوهات شرعی، کمک به نیازمندان و…) از تأثیرات و نتایج بسیار ارزنده ساخت و ساز صحن و بارگاه امامان و امامزاده‏ها می‏باشد؛ زیرا شکوه این مکان‏های مقدس در جذب مردم، برای زیارت و انجام دادن خیرات مؤثر است. به عبارت دیگر صرف کردن هزینه‏های مالی به وسیله افراد خیر، برای زیباسازی و تجلیل بارگاه بزرگان دین، سبب یادآوری مقام و عظمت والای آن بزرگان وتعظیم شعائر الهی است و مردم بسیار زیادی را به سوی خود جلب می‏کند و در گسترش فرهنگ و ارزش‏های الهی و سیره و منش فردی و اجتماعی آن بزرگواران مؤثر است. ۳- اگر مقایسه‏ای بین سایر بودجه‏های کلان فرهنگی کشور و نتایج حاصله با هزینه‏هایی که در این گونه اقدامات صرف می‏شود و نتایج آن داشته باشیم، اهمیت این قبیل اقدامات برای ما روشن می‏شود و در بسط و گسترش آن کوشش می‏کنیم. ۴- البته باید از هرگونه اسراف، ریخت و پاش و انجام دادن اموری که به هیچ وجه زیبنده نظام اسلامی و مکتب اهل بیت(ع) نیست جلوگیری کرد و برای استفاده بهینه از امکانات موجود، در جهت گسترش فرهنگ صحیح اسلامی و ارائه خدمات گوناگون (مانند ایجاد کتابخانه، زائرسرا، سالن اجتماعات، مراکز درمانی، امکانات آسایش، مراکز فرهنگی، تفریحی ورزشی و… برای عموم افرادی جامعه خصوصاً افراد نیازمند و کمک به آنان) باید برنامه‏ریزی‏های مناسب انجام داد. همان‏طور که شاهد انجام این‏گونه اقدامات، از سوی برخی مراکز دینی و زیارتی (مانند آستان قدس رضوی در مشهد، آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) در قم و…) می‏باشیم. به امید آن که روز به روز از تجملات پرهزینه و کم‏فایده کاسته شود و به آنچه که در راستای رشد معنوی و آسایش زائران است، افزوده شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
پیمایش به بالا