من ((سرکه )) هستم !

من ((سركه )) هستم !

اعصاب را تحریک می کنم
اگر معده یی ضعیف دارید، من در هضم غذا به شما کمک می کنم
دشمن عفونت های خونی هستم ….
کار من تنها ویران کردن نیست ، بلکه قدرت سازندگی هم دارم . خرابکاری من به منظور نوسازی است ، من سه فرق کلی با شراب دارم که من را از آن متمایز می سازد:
۱ – الکل در من برگشته و به جوهر سرکه (اسید استیک ) بدل شده ، و به همین جهت سکر و خماری نمی آورم .
۲ – بوی من با شراب فرق دارد، و طعم من ترش ولی شراب گس و تلخ است .
۳ – ضرر من کمتر از شراب است ، و عقل را زایل نمی کند و اعصاب را تخدیر نمی نماید، و برعکس محرک بوده ، و اگر ضرری به سلسله اعصاب می رسانم ، در صورت زیاده روی نتیجه ی تحریکات زیاد است .
هضم غذاهای سنگین را آسان می کنم ، و نفوذ عوامل غذایی را به یاخته سریع می نمایم ، و با طعم ترش خود چاشنی خوبی برای خوراکیها و خورش های شما هستم . به ترشحات معدی کمک می نمایم . عفونت های خونی و صفراوی را از بین می برم ، و تا اندازه ای از سرطان جلوگیری می کنم . تلخی مزاج را پاک می کنم و قلب را برطرف می سازم و از خونریزی داخلی جلوگیری می نمایم . قاتل کرم معده هستم ، مشروط بر اینکه چند روز متوالی ناشتا از من چند جرعه بنوشید.
برای معالجه مسمومین قبلا مرا گرم کرده ، به آنها بخورانید و بعد ایجاد قی کرده ، و معده ی ایشان را شستشو نمایید، و به این ترتیب اثر سم زودتر از بین می رود.من پاک کننده طحال می باشم ، و برای معده های پر التهاب و بلغمی مفید بوده ، گرفتگی دستگاه گوارش را باز می نمایم و از لخته شدن خون و شیر در معده جلوگیری می کنم . اگر در گلوی شما زالو چسبیده و دسترسی به پزشک نداشتید، مرا جرعه جرعه بنوشید. این جانور خونخوار کشته و دفع می شود. با اینکه ترش و اسید می باشم معذلک مالیدن من به محل نیش زنبور و پشه و سایر حشرات مفید بوده و برای التیام زخمهای متعفن – باد سرخ – گنده تاول و کفگیرک بی نتیجه نمی باشم .
سوختگی و خارش بدن را معالجه می کنم و کهیر را برطرف می نمایم . مرا برای معالجه امراض جلدی و بواسیر هم تجویز کرده اند، کمی عسل را با من مخلوط کنید و بر روی لکه های زیر چشم بمالید، رنگ و خون مرده را از بین می برد.
ضماد من با آرد جو جهت ورم پستان و بناگوش نتایج عالی داده است . سردردی که در نتیجه بدی هوای محیط و بخارات حمام و زیادی صفرا و غلیان آن باشد، با بخور من معالجه می شود. مخصوصا اگر مرا با گلاب مخلوط کرده باشید. من یک عامل خرابکار با قدرت سازندگی هستم . جوهر من املاح بدن را حل می کند و به همین جهت بیماران و پیران و کسانی که از بستر بیماری برخاسته اند، و ضعف اعصاب و ضعف احشاء مضر می باشم ، و در بیماریهای حاد باید از من اجتناب نمایید ولی در بیماریهای کهنه و مزمن شده ، وقتی که سایر معالجات نتیجه نداد، از نیروی خرابکار من برای ویران کردن سنگرهای دشمن می توانید استفاده کنید.اگر مبتلا به گلو درد کهنه هستید، و با داروهای دیگر معالجه نشده اید، کمی مرا رقیق کرده و با نمک مخلوط و بعد غرغره نمایید، و منافع سرشار آنرا ببینید. برای معالجه امراض داخلی مزمن از سیر ترش کهنه استفاده نمایید. اگر مبتلا به سر درد کهنه و مزمن هستید، مرا بو کنید و یا مرا جوشانده و از بخور من استفاده کنید. یک دستمال را با گرم شده ی من آغشته کرده ، روی پیشانی بگذارید و منافع آنرا ببینید. سر دردی که نتیجه آفتاب زدگی باشد، هم به این وسیله معالجه می شود.
اگر مبتلا به نقرس هستید، ضمادی از من با آرد جو و کمی گوگرد درست کنید، و روی محل درد بگذارید و اثر معجزه آسای آنرا ببینید.برای محکم شدن لثه ها و جلوگیری از خونریزی مرا با آب رقیق کرده کمی نمک به آن زده مضمضه نمایید.
خوردن ترشی انجیر جهت اصلاح کبد و طحال مفید است ، و اگر زیره را با من جوشانیده ، و آب آنرا مضمضه نمایید، درد دندان را ساکت می کنم .
اگر گوش شما سنگین است ، و یا وزوز صدا می کند، و معالجات دیگر نتیجه نداده است ، چند قطره از من را در داخل آن بچکاند و نتیجه ی آنرا ببینید.
یک عدد پیاز عنصل را ورقه ورقه کرده با من بجوشانید تا له شود و بعد در یک شیشه ی سربسته در محلی گرم جلو تابش آفتاب بگذارید، و بعد از یک هفته صاف کنید و هر روز ناشتا یک قاشق مرباخوری از آن بنوشید. بوی بد دهان مخصوصا اگر منشاء آن معده باشد. برطرف خواهد شد. وقتی دندان می کشید و خون آن به آسانی بند نمی آید، و دسترسی به دندانپزشک ندارید کمی از من را با آب و نمک مخلوط کرده و مضمضه کنید و نتیجه ی آنرا مشاهده فرمایید.مضمضه ی کردن من مخلوط با کمی زاج سفید دندان ها را سفید و لثه محکم می کند. عده ای برای جلوگیری از خونریزی لثه ها گردوی نارس را موقعیکه به اندازه ی یک فندق است گرفته و در من ریخته و پس از جوشانیدن و له شدن آنرا مضمضه می نمایند و به این ترتیب از خونریزی جلوگیری کرده ، لثه ها را محکم می نمایند.
آنهایی که می خواهند لاغر شوند می توانند از من استفاده کنند، مشروط بر اینکه مبتلا به زخم معده نباشد.
پیشینیان به آش من سکبا و سکباچ بود عقیده ی زیاد داشتند و آن را برای لاغر شدن توصیه می نمودند.در ترشیهایی که با من درست می کنید، ریختن ادویه معطر از قبیل دارچین ، هل ، گلپر، و همچنین افزودن پیاز و سیر را فراموش نفرمایید، تا از خرابکاری من در امان باشید.
مسلولین و کسانیکه ضعف اعصاب دارند، نباید به من نزدیک شوند، مگر آنکه با عسل و ادویه باشم و در اینحال نیز نباید در خوردن من زیاده روی نمایند.
در خاتمه بد نیست بدانید که کبد شما یک کارخانه بزرگ داروسازی است که بیش از چهار هزار محصول دارد، یکی از این فرآورده ها من هستم که وجودم برای جذب چربی به خون و هضم شدن گوشت ضرورت دارد. از روزی که شما به خوردن گوشت عادت کردید، کار کبد شما زیادتر شده است ، زیرا علاوه بر اینکه بایستی سموم گوشت را دفع نماید، بایستی مقدار زیادتری کار کند تا بتواند محصول بیشتری بسازد. طرز ساخته شدن من در کبد با آنچه در خارج از بدن ساخته می شود فرق زیاد دارد.
در خمره برای اینکه قند به الکل بدل شده ، و بعد سرکه شود چهارده عمل شیمیایی انجام می گیرد، ولی کبد این عمل را بطور مستقیم انجام می دهد.
ترشی هایی که با من درست میشوند فواید بیشتری دارند، و من حافظ سبزیها و میوه ها و منافع آن ها هستم ، برای نمونه شما می توانید سیر ترشی را درنظر بگیرید، سیر وقتی مدتی بماند، پوک شده و مغز آن بکلی از بین میرود، و هیچگونه عطر و بو و خاصیت ندارد، ولی وقتی آنرا در من می ریزند، نه تنها مغز آنرا حفظ می کنم بلکه روز به روز بر خواص و قیمت آن افزوده می شود و طعم آن شیرین و بوی آن مطبوع تر خواهد شد، و در مورد سایر ترشی ها نیز وضع چنین است ، و چنانچه آنها را با دستور صحیح و مناسب درست کنید هرگز خراب نخواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
پیمایش به بالا