نفاس

نفاس

مسأله ۴۹۷ ـ از وقتى که اولین جزء بچّه از شکم مادر بیرون مى‏آید ، خونى که زن در فاصله ده روز مى بیند خون نفاس است ، بشرط آنها خون زایمان بر آن صدق کند . و زن را در حال نفاس «نفساء» مى گویند .
مسأله ۴۹۸ ـ خونى که زن پیش از بیرون آمدن اولین جزء بچّه مى بیند نفاس نیست .
مسأله ۴۹۹ ـ لازم نیست که خلقت بچّه تمام باشد ، بلکه اگر نا تمام نیز باشد در صورتى که از حالت علقه که خون بسته است ، و مضغه که قطعه گوشت است گذشته باشد و بیافتد ، خونى که تا ده روز ببیند خون نفاس است .
مسأله ۵۰۰ ـ ممکن است خون نفاس یک آن بیشتر نیاید ، ولى بیشتر از ده روز . نفاس به حساب نمى‏آید .
مسأله ۵۰۱ ـ هر گاه شک کند که چیزى سقط شده یا نه ، یا چیزى که سقط شده بچّه است یا نه ، لازم نیست وارسى کند ، و خونى که از او خارج مى شود شرعاً خون نفاس نیست .
مسأله ۵۰۲ ـ آنچه بر حائض واجب است بر نفساء هم واجب مى باشد . و بنابر احتیاط واجب توقف در مسجد و دخول آن بدون عبور ، و عبور از مسجدین (مسجد الحرام و مسجد پیغمبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم) و خواندن آیات سجده واجب ، و تماس با خط قرآن و نام خدا ، بر نفساء حرام است .
مسأله ۵۰۳ ـ طلاق دادن زنى که در حال نفاس است و نزدیکى کردن با او حرام مى باشد . ولى کفّاره ندارد .
مسأله ۵۰۴ ـ زنى که عادت عددیه ندارد اگر خون او از ده روز تجاوز نکند همه آن نفاس است ، پس اگر قبل از ده روز پاک شد باید غسل کند و عبادتهاى خود را بجا آورد . و اگر بعد یک بار یا بیشتر خون ببیند ، چنانچه روزهائى را که خون دیده با روزهائى که در وسط پاک بوده ، روى هم ده روز یا کمتر از ده روز باشد ، تمام خونهائى که دیده نفاس است ، و در روزهائى که پاک بوده باید احتیاطاً عبادتهاى واجب را انجام دهد و کارهائى را که بر نفساء حرام است ترک نماید . بنابر این باید چنانچه روزه گرفته باشد قضا نماید ، و اگر خونى که آخر دیده از ده روز تجاوز کرد باید مقدارى از آن را که در ده روز دیده نفاس ، و آنچه بعد از آن است استحاضه قرار دهد . مسأله ۵۰۵ ـ زنى که عادت عددیه دارد اگر خون از عدد روزهاى عادت او بیشتر شود هر چند از ده روز تجاوز نکند ـ بنابر احتیاط واجب ـ در روزهاى بعد از عدد عادت محرمات نفساء را ترک و واجبات مستحاضه را انجام دهد ، و اگر بیش از یک بار خون ببیند و بین آنها پاکى باشد به عدد ایام عادت خون را نفاس قرار دهد و احتیاطاً در ایام پاکى وسط و ایام خون زائد بر عادت ، محرمات نفساء را ترک و واجبات را انجام دهد .
مسأله ۵۰۶ ـ اگر زن از خون نفاس پاک شود و احتمال دهد که در باطن خون هست ، یا باید احتیاطاً غسل کند و عبادتها را انجام دهد یا باید استبراء کند ، و جایز نیست عبادتها را بدون استبراء ترک کند . و کیفیت استبراء در مسأله (۴۹۶) گذشت . مسأله ۵۰۷ ـ اگر خون نفاس زن از ده روز بگذرد ، چنانچه در حیض عادت عددیه دارد ، به اندازه روزهاى عادت او نفاس ، و بقیه استحاضه است . و اگر عادت ندارد ، تا ده روز نفاس ، و بقیه استحاضه مى باشد . و اگر عادت خود را فراموش کرده باید عادت را بالاترین عددى فرض کند که احتمال مى دهد ، و احتیاط مستحب آن است که کسى که عادت دارد از روز بعد از عادت ، و کسى که عادت ندارد بعد از روز دهم تا روز هیجدهم زایمان ، کارهاى استحاضه را بجا آورد ، و کارهائى راکه بر نفساء حرام است ترک کند .
مسأله ۵۰۸ ـ زنى که در حیض عادت عددیه دارد ، اگر بعد از زائیدن تا یک ماه یا بیشتر از یک ماه پى در پى خون ببیند ، به اندازه روزهاى عادت او نفاس است ، و خونى که بعد از نفاس تا ده روز مى بیند اگر چه عادت و قتیه هم داشته باشد و خون در روزهاى عادت ماهانه‏اش باشد ، استحاضه است ، مثلاً زنى که عادت حیض او از بیستم هر ماه تا بیست و هفتم آن ماه است اگر روز دهم ماه زائید و تا یک ماه یا بیشتر پى در پى خون دید ، تا روز هفدهم نفاس و از روز هفدهم تا ده روز حتّى خونى که در روزهاى عادت خود که از بیستم تا بیست و هفتم است مى بیند ، استحاضه مى باشد ، و بعد از گذشتن ده روز اگر عادت وقتیه داشته باشد و خونى را که مى بیند در روزهاى عادتش نباشد باید منتظر روزهاى عادتش شود هر چند که انتظارش یک ماه یا بیشتر طول بکشد ، هر چند که خون در این مدت داراى نشانه‏هاى حیض باشد . و اگر صاحب عادت وقتیّه نباشد باید حیض خود را چنانچه ممکن است با نشانه‏هاى آن تعیین کند ـ روش آن در مسأله (۴۷۹) گذشت ـ و اگر ممکن نیست مثل اینکه همه خونى را که ده روز بعد از نفاس مى بیند یکسان باشد و یک ماه یا چند ماه به همین صفت ادامه پیدا کند ، باید در هر ماه حیض بعضى از خویشان خود را براى خویش حیض قرار دهد ، به تفصیلى که در مسأله (۴۷۹) گذشت . و اگر ممکن نیست عددى را که مناسب با خود مى داند اختیار نماید ، و توضیح آن در مسأله (۴۸۱) گذشت .
مسأله ۵۰۹ ـ زنى که در حیض عادت عددیّه ندارد ، اگر بعد از زایمان تا یک ماه یا بیشتر از یک ماه خون ببیند ، ده روز اول آن نفاس ، و ده روز دوم آن استحاضه است . و أما خونى که بعد از آن مى بیند ممکن است حیض باشد و ممکن است استحاضه باشد ، و براى تعیین حیض باید به دستورى که در مسأله پیش گفته شد عمل نماید .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا