امام صادق(ع) فرموده اند:
” نمازی که از ترس جهنم خوانده شود، نماز بردگان است. نمازی که به شوق بهشت خوانده شود، نماز تاجران است. اما نماز اولیاء الهی نمازی است که با عشق به خدا اقامه می شود.”شرط های بجا آوردن نماز
نماز شرطهایی دارد که قبل از بجا آوردن آن باید بدانیم تا به آن عمل نماییم زیرا تا زمانیکه آن شرطها بجا نیاوریم نمازمان قبول نمی باشد و آن شرطها عبارتند از:
۱-کسیکه نماز میخواند باید باید مسلمان باشد زیرا نماز از غیر مسلمان قبول نمی شود
۲-طهارت مقدمات نماز
قبل از هر نماز فرضی (صبح و ظهر و عصر و مغرب و عشاء )سنت است اذان گفتن و دعای بعد از اذان خواندن و نماز
سنت قبلیه خواندن، و اقامه نماز گفتن، بخاری و مسلم از ابوهریره رضی الله عنه روایت می کند که پیغمبر صلی الله علیه و سلم فرمود:اگر مردم بدانند که در اذان وصف اول چه مزیتی است پس نیابند آن را مگر به اینکه بر آن قرعه اندازند و اگر می دانستند که در ابتدا رفتن به نماز چه مزیتی است حتماًبه سوی آن مسابقه می گرفتند و اگر بدانند که چه مزیتی در نماز عشاء و صبح است همانا اگر به خزیدن هم بود در آن حاضر می شدند و در بین اذان واقامه نماز وقت قبول شدن دعا است و فرشتگان برای کسانیکه بعد از اقامه در مسجد می نشینند و انتظار آمدن مردم و اقامه نماز هستند دعای مغفرت ورحمت میکنند
چگونه نماز بجا می آوریم ؟؟
۱-بعد از انجام دادن مقدمات نماز در صورتی که رو به طرف قبله است با دلی آرام و خیالی راحت عظمت و بزرگی خدای تعالی بخاطر می آوریم و دل را برای اطاعت خدا آماده میکنیم زیرا هر طاعت که دل در آن حاضر نباشد ارزشی ندارد.
۲-نیت می کنیم که برای اطاعت و فرمانبری از خدا این نماز(اگر با امام است با امام و اگر به تنهائی است به تنهائی بجا می آوریم)
۳-با دلی پر از خشوع و خضوع و فروتنی نظر به سجده گاه می کنیم و با بالا بردن دو دست تا دو برابر دو گوش الله اکبر اول نماز که تکبیره الاحرام می نامند می گوئیم و این حقیقت در دل حاضر می سازیم، که خدا بزرگتر از این است که نکوکاران را خوار سازد و ریا کاران را نشناسد و کارهای خیر بندگان را ضایع سازد خدا بزرگتر از همه چیز و همه کس است و هیچ چیز و هیچ کس در مقابل خدا و مناجات او ارزشی ندارند. پس نباید فکر و خیالمان مشغول چیز دیگری باشد (کسی که پشت سر امام نماز می خواند حتماًباید نیت نماز با امام کند و الله اکبر او بعد از الله اکبر امام باشد.)
۴-با دست راست مچ دست چپ گرفته زیر سینه بالای ناف قرارمی دهیم و در ایستادن وقوف خود را در مقابل خداوند در روز قیامت در زمین محشر به خاطر می آوریم، (کسی که توانائی ایستادن ندارد در حال نشستن نماز می خواند و کسی که نشستن هم نمی تواند به پهلو و پشت می تواند نماز بخواند خلاصه تا وقتی که شخص عقل و شعور دارد نماز از او ساقط نمی شود و باید به هر صورتی که هست در وقت خود بخواند و مریض می تواند نماز جمع بخواند به این صورت که چهار رکعت ظهر با چهار رکعت عصر در وقت ظهر یا عصر و سه رکعت مغرب با چهار رکعت عشاء در وقت مغرب و یا عشاء بخواند و اگر بخواهد در وقت بعدی بخواند باید در اول وقت اولی نیت کند که در وقت بعدی نماز جمعاًخواهد خواند.))
۵-دعای استفتاح که همان وجهت است میخوانیم لفظ دعا چنین است .اللهُ اَکبَرُ کَبِیراًوَ الحَمدُللهِ کَثِیراً وَ سُبحَانَ اللهِ بُکرَهً وَ أصیلاَ وَجَّهتُ وَجهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّموَاتِ وَ الاَرضَ حَنیفاً مُسلِماً وَمَا أنَا مِنَ المُشرِکِینِ اِنَّ صَلاتِی وَ نُسُکِی وَ مَحیَایَ وَ مُمَاتِی لِلَّهِ رَبِّّ العَالَمِین لاَ شَرِیکَ لَهُ وَ بِذَلِکَ أُمِرتُ وَ أنَا مِنَ المُسلِمین.
یعنی :خدای بزرگ را بزرگ می دانم و ستایش فراوان مخصوص اوست و او را هر صبح و شام پاک ومنزه می دانم روی دل خود را بر کسی فرا دادم که آسمانها وزمین آفرید و من مسلمان و پاکدینم و از مشرکان نیستم همانا که نماز وعبادت و زندگی و مرگم برای خدا پروردگار جهانیان است او را شریکی نیست و من بر این عقیده مامور شدم و از مسلمانانم.
با خواندن این و تفکر به معانی این دل از همه چیز می گردانیم و به سوی الله می رویم و خود را بجا آوردن این عبادت آماده تر می کنیم (این دعا در اول هر نمازبجز نماز جنازه سنت است ) .- بعد از این دعا:
۷-اعوذ بالله من الشیطان الرجیم میگوئیم :یعنی پناه می برم به خدا از شیطان رانده شده از رحمت و لطف خداوند (این تعوذ در همه رکعات نماز قبل از بسم الله سنت است )
۸- بسم الله الرحمن الرحیم گفته سوره الحمدلله می خوانیم (سوره الحمد در همه رکعتهای نماز بر نمازگذار چه امام و چه ماموم و چه ماموم و چه کسی که به تنهائی نماز می خواند لازم است درست خواندن فاتحه ودرک معانی آن و تفکر در مضمون آن ا ز مهمترین مقاصد نماز است و بهتر است آخر هر آیه وقف کردن امام مسلم از ابو هریره رضی الله تعالی عنه روایت میکند که شنیدم از پیغمبر صلی علی و علیه وسلم که خدای عزوجل فرمود :قراءت فاتحه در نماز بین خودم و بنده ام را به دو قسمت تقسیم کردم و برای بنده امآنچه بخواهد پس هر گاه بنده گفت اَلحَمدُلِلَّهِ رَبِّ العَالَمِین خداوند می فرماید :بنده من شکر وسپاس من به جا آورد و هر گاه که گفت اَلرَّحمَنِ الرَّحِیم خداوند می فرماید :بنده ام ثنای من گفت ومرا ستود وهر گاه گفت مَالِکَ یَومِ الدَّینِ خداوند می فرماید بنده ام مرا بزرگ دانست و خود را به من سپرد و هر گاه گفت إِیَّاکَ َنعبُدُ و إِیَّاکَ نَستَعِین خداوند می فرماید اینست بین من و بنده ام و برای اوست هر چه بخواهد و هر گاه گفت: إِهدِنَا الصِّراطَ المُستَقِیم . صِراطَ الَّذِینَ أنعَمتَ عَلَیهِم غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِم وَ لاَ الضَّالِین.خدا می فرماید :این برای اوست آنچه می خواهد.
۹-سوره الحمد که تمام شد اندکی سکته می کنیم و می گوییم آمین یعنی : خدایا قبول بفرما
۱۰-بعد از خواندن سوره الحمد و آمین گفتن در رکعتهای اولی ودومی نماز چه فرض و چه سنت یک سوره یا چند آیه از قرآن می خوانیم کسیکه پشت سر امام نماز می خواند سوره الحمد که خواند به قرائت امام گوش می دهد یک مسلمان که میخواهد نماز خود را بصورت کامل بخواند وبهتر بخواند باید کوشش کند تا ترجمه و تفسیر سوره الحمد و از آنچه در نماز از سوره ها و آیه ها می خواند بداند تا فکر و خیال او در نماز مشغول آنچه باشد که می گوید و می خواند والا چه معنی دارد که زبان مشغول خواندن باشد وفکر خارج از نماز؟
۱۱-بعد از خواندن سوره یا چند آیه دو دست تا برابر دو گوش بالا برده الله اکبر می گوییم و به رکوع می رویم در رکوع دو کف دست خود را بر دو زانو نهاده و انگشتان دست خود را از هم باز نگه میداریم و کمر وگردن نیز یکسان داشته و نظر به پشت دو پا نموده و در همین صورت آرام می گریم عظمت و بزرگی خدا را به خاطر می آوریم و می گوییم سُبحَانَ رَبِّیَ العَظِیمَ وَ بِحَمدِه (سه مرتبه ) و معنای آن نیز بخاطر می آوریم که ای پروردگار بزرگ من تو را از هر عیب و نقصی پاک می دانم و تو را می ستایم. و بهتر است تکرار کردن این تسبیح بیشتر از سه مرتبه برای کسی که به تنهایی نماز می خواند و یا امامیکه جماعت مسجد از طولانی دادن رکوع راضی هستند و با خواندن دعای رکوع می توان خشوع و خضوع بهتری بدست آورد و آن دعا چنین است: اَللَّهُمَّ لَکَ رَکَعتُ وَبِکَ آمَنتَ وَ لَکَ أسلَمتُ. خَشَعَ لَکَ سَمعِی وَ بَصَرِی وَمُخِّی وَعَظمِی وَ عَصَبِی وَ مَا إِستَقَلَّت بِهِ قَدَمِی لِلَّهِ رَبَّ العَالَمِین
. یعنی: خدایا برای تو رکوع کردم و به تو ایمان آوردم و خود را تسلیم تو کردم گوش و چشم ودماغ و استخوان وسلسله رشتهای اعصاب در بدنم و آنچه پاهایم حمل کرده برای برای تو ای پروردگار جهانیان فرو تن شده است
۱۱- از رکوع بالا می آییم و در حال بالا آمدن می گوییم سَمِعَ الله لِمَن حَمِدَه یعنی :خدا حمد وستایش ستایشگر خویش را شنید و دو دست خود را تا برابر دو گوش بالا می آوریم و می گوییم : رَبَّنا وَ لَکَ الحَمدُ. حَمداً کَثِیراً کَبِیراً .مُبَارَکاً فِیهِ. مِل ءُ السَّمواتِ وَ مِلءَالاَرضِ وَ مِلءَ مَا بَینَهُمَا وَ مِل ءَ مَاشِئتَ مِن شَی ءٍ بَعدُ. ُیعنی: پروردگار برای تو است حمد و ستایش بسیار و بزرگ و پاک و با برکت به پی.آن چیز که بخواهی و اگر بر آن این بیفزاییم بهتر استَ اهلَ الثَّناءِ وَ المَجدِ. أَحَقُّ مَا قَالَ العَبدُ . وَکُلّنا لَکَ عَبدٌ. اَللَّهُمَّ لاَ مَانِعَ لِمَا أعطَیتَ. وَ لاَ مُعطِی لِمَا مَنَعتَ. وَ لاَ یَنفَعُ ذَالجَدِّ مِنکَ الجَدّ
۱۲-الله اکبر گو یان به سجود می رویم ابتدا در صورت توانایی دو زانو قبل از دو دست بر زمین نهاده سپس دو کف دست که سر انگشتان به هم چسبیده اند به طرف قبله کرده و پیشانی و بینی هم خوب روی زمین قرار میدهیم و نظر به دو طرف بینی می اندازیم و آرام می گیریم و بندگی و کوچکی خود در مقابل آن خدی یکتا و بزرگی که زندگی و مرگ همه در دست اوست ثابت می کنیم و می گوییم سُبحَانَ رَبِّیَ الاَعلی وَ بِحَمدِه یعنی : ای پروردگار بزرگ من تو را از هر عیبی منزه می دانم و ستایشها برای تو است (سه مرتبه ) و بهتر است تکرار کردن آن بیشتر از سه مرتبه برای کسیکه به تنهایی نماز می خواند ویا امامیکه جماعت مسجد از طول دادن رکوع و سجود راضی باشند و اگر بعد از تسبیحات دعاهای سجود بخوانیم بهتر است زیرا سجود محل توبت و انابت و جای دعا و قبول شدن آن و اظهار عبادت است و بهتر است خواندن دعاهائیکه پیغمبر-صلی الله علیه و سلم – در سجود خود می خواندن و به آن امر می فرمودند و آن چنین است: اَللَّهُمَّ لَکَ سَجَدتُ وَبِکَ آمَنتَ وَ لَکَ أسلَمتُ سَجَدَ وَجهِیَ لِلَّذِی خَلَقَهُ فَصَوَّرَهُ وَ شَقَّ سَمعَهُ وَ بَصَرَهُ بِحَولِهِ وَ قُوَّتِهِ فَتَبَارَکَ اللهُ أحسَنُ الخَالِقینَ. یعنی برای تو سر به سجود نهادم و به تو ایمان آوردم و خود را تسلیم تو کردم به سجده آمد روی من برای خدائیکه آن را آفرید و صورتبندی فرمود و بینایی و شنوائی به او داد پر شد برکت و خیر خدائی که بهترین آفرینندگان است
َللَّهُمَّ اغفِرلِی ذَنبی کُلَهُ دِقَُّه وَ جِلَّهُ وَاَوَّلَهُ وَ آخِرَهُ وَعَلاَ نِیَّتَهُ وَسِرَّهُ یعنی : خدایا بیامرز همه گناهانم کوچک و بزرگ آن گناهای اول و آخر آشکارا و پنهانی آنللَّهُمَّ أعُوذُ بِرِضاکَ مِن سَخَطِکَ وَ ِبمُعَافَا تِکَ مِن عُقُوبَتِکَ وَ أعُوذُبِکَ مِنکَ .لاَ أَحصِی ثَناءً عَلَیکَ أنتَ کَمَا أثنَیتَ عَلَی نَفسِک . یعنی : خدایا من از خشم تو به رضایت و از عذاب و شکنجه ات به عافیت و بخشودگی های تو و از خشمت به خودت پناه می برم و وثنایت را چنانچه ثنا گفته ای شمارش نتوانم و درست است دیگر دعاهای وارد در سجود خواندن مانند رَبَّنَا آتِنا فِی الدُّنیَا حَسَنَهً وَفِی الآخِرَهَوَ قِنَا عَذَابَ النَّار یعنی پروردگارا ما از در دنیا و آخرت نیکی بده و از آتش دوزخ نجات ده
۱۳-بعد از سجود پای راست مستقیم می گذاریم و سر انگشتان پای راست به طرف قبله کرده و روی پای چپ می نشینیم، دو کف دست روی دوران قرار می دهیم، و نظر به آغوش کرده، ودر همین صورت آرام می گیریم، و می گویم(رَبِّ اغفِرلِی وَارحَمنِی وَ اجبُرنِی وَ ارفَعنِی وَارزُقنِی وَ اهدِنِی وَ عَافِنِی) یعنی: پروردگارا مرا بیامرزو بر من رحم کن و مرا به راه راست هدایت فرما وبه من عافیت و سلامتی و تندرستی عطا فرما.
۱۴-دو بار به سجود دوم می رویم. سجود دوم نیز همانند سجود اول انجام می دهیم ( در حدیث وارد شده که پیغمبر صلی الله علیه و سلم فرمود: نزدیکترین حالتی که بنده به پروردگار ش است در سجده است پس در آن بسیار دعا نمائید) .
۱۵-بعد از سجود دوم ک الله اکبر می گوییم و اندکی می نشینیم تا اینکه بدن کاملا آرام گیرد و این نشستن را جلسه استراحت می نامند و ذکر و دعائی در این نشستن نیست.
۱۶-بعد از آن بدون اینکه الله اکبر بگوییم می ایستم وا فعال رکعت دوم انجام می دهیم و رکعت دوم همانند رکعت اول است ( ازاعوذ بالله گفتن و بسم الله و سوره الحمد و یک سوره یا چند آیه از قرآن بعداز سوره الحمد خواندن و به رکوع وسجود رفتن) و فقط در رکعت دوم وسوم و چهارم دعای استفتاح یعنی وجهت خوانده نمی شود
ملاحظه:فا صله انداختن میان ساقهای پا به حد معقول در قیام و دور داشتن شکم از دوران درسجود و رکوع برای مرد سنت است و چسباندن پاها به هم و دو بازو به دو ران در سجود برای زن سنت است
۱۷-اگر نماز دو رکعتی است مانند نماز صبح جمعه و عید ونمازهای سنت قبل وبعد از فرضها بعد از اتمام رکعت دوم یعنی رکعت آخری به تشهد می نشینیم و در این نشستن پای چپ از زیر پای راست بیرون آورده و پای راست مستقیم گذاشته و سر انگشتان پا به طرف قبله قرار می دهیم و دو کف دست بر دوران خود می نهیم ا نگشتان دست چپ نیز باز گذاشته همه را به هم می چسبانیم رو به قبله قرار می دهیم و تشهد می خوانیم لفظ تشهد کامل چنین است :.
اَلتَّحِیَّاتُ المُبارَکَاتُ. الصَّلَواتُ. الطَّیِّباتُ لِلَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیکَ أَیُّهَا النَّبِیُّ وَ رَحمَتهُ الله وَ بَرَکاتُهُ اَلسَّلامُ عَلَینَا وَ عَلَی عِبَادِالله الصَّالِحِینَ. أَشهَدُأَنَ لاَ اِلهَ اِلَّا اللهُ وَحدَهُ لاَ شَرِیکَ لَهُ. وَ أَشهَدُ أَنَّ مُحَمَّدا”عَبدُهُ وَ رَسوُلُهُ. اَلَّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدَ وَ عَلَی آلِ مُحَمَّدِ کَمَا صَلَّیتَ عَلَی اِبرَاهِیمَ وَ عَلَی آلِ اِبرَاهِیمَ وَ بَارَک عَلَی مُحَمَّدِ وَ عَلَی آلِ آل مُحَمَّدِ کَمَا بَارَکتَ عَلَی اِبرَاهِیمَ وَ عَلَی آلِ اِبرَاهِیمَ فِی العَالَمِینَ اِنَّکَ حَِمیدَ مَجِیدَ
یعنی تحیتها و بزرگداشتهای با برکت و دعاهای خالصانه برای خداست سلام و رحمت و برکات خداوند بر تو باد ای پیغمبر بر حق خدا سلام بر ما و بر تمامی بندگان شایسته خداوند باد گواهی می دهم آنکه نیست معبودی بر حق مگر خدای یکتا که شریک و همتائی ندارد و گواهی میدهم که محمد بنده وفرستاده بر حق اوست خدایا درود بفرست بر محمد و خویشان او چنان که درود فرستادی بر ابراهیم و خویشان و اولاد او و بر محمد و نزدیکان او از مومنان برکت و خیرات عطا فرما چنانکه بر ابراهیم و خویشان مومن او عطا فرمودی تا وقتی که دنیا است مزید رحمت و درود و برکات و خیرات خود برسیدنا محمد وآل و خویشان وبا ایمان او اعطا فرما حقا که صاحب و مالک سپاس و ستایش و صا حب محمد و بزرگمنشی.
ملاحظه: در موقع خواندن تشهد نگاه به انگشت شهاده دست راست می کنیم و همراه باإلاَّ الله در کلمه اِلَهَ الا الله بوسیله انگشت شهاده اشاره می دهیم و قصد توحید و یکتاپرستی می نمائیم و آن را در موقع بالا آوردن خمیده بالا می اوریم چنان که در حدیث به روایت ابوداود آمده است و قصد از خمیدن آن اظهار تواضع است فقهاءمذهب تکان دادن یا حرکت دادن انگشت درحال تشهد مکروه دانتسته اند
۱۸-اگر نماز سه رکعتی یا چهار رکعتی است بعد از اتمام رکعت دوم روی پای چپ خود می نشینیم و تشهد را تا اللهم صل علی محمد و علی آل محمد خوانده و بعد از آن به سوی رکعت سوم می رویم
-در رکعت سوم اعوذبالله من الشیطان االرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین تا آخر می خوانیم و دوباره مانند رکعتهای قبل به رکوع و سجود می رویم
(اگر نماز سه رکعتی است (نماز مغرب
بعد از سجود دوم رکعت سوم می نشینیم (کیفیت این نشستن در رقم ۱۷یادشده( وتشهد می خوانیم و سلام می دهیم
اما اگر نماز چهار رکعتی است (نمازهای عشاء و ظهر وعصر )بعداز سجود دوم رکعت سومی در جلسه استراحت می نشینیم و به رکعت چهارم میرویم و رکعت چهارم را مانند رکعت سوم انجام می دهیم و سپس به تشهد نشسته و تشهد کامل همراه با دعای بعد از تشهد را خوانده سلام می دهیمملاحظه مهم
:سنت است بعد از خواندن تشهد آخری نماز و قبل از سلام گفتن این دعا را می خوانیم
َللَّهُمَّ اِنِّی أَعُوذُبِکَ مِن عَذَابِ القَبر،وَ مِن عَذَابِ النَّار، وَ مِن فِتنَهِ المَحیَا وَالمَمَاتِ ،وَ مِن فِتنَهِ المَسِیحِ الدَّجَالِ ،اَللَّهُمَّ اِنِّی أَعُوذُبِکَ مِن المَأ ثَمِ وَالمَغرَمِ.یعنی : خدایا پناه می برم به تو از فتنه قبر و از عذاب آتش دوزخ و از فتنه ها و مصا ئب مرگ و از فتنه های دجال دروغگو ی یک چشم که بسیار بر روی زمین برای دجل سیاحت می کند . خدایا به تو پناه می برم از اینکه مرتکب گناهی شوم یا ضرری ببینم
و اگر بر دعای فوق دعایی که حضرت رسول صلی الله علیه و سلم به حضرت ابو بکر صدیق رضی الله عنه آموختند بیفزاییم خیلی بهتر است و آن دعا چنین است:ه
اَللَّهُمَّ اِنِّی ظَلَمتُ نَفسِی ظُلمَاً کَثِیراً کَبیِراً وَ لاَ یَغفِرُ الذُّنُوبَ إلاَّ أنتَ . فََا غفِر لِی مَغفِرهً مِن عِندِکَ وَ ارحَمنِی إِنَّکَ اَنتَ الغَفُوُرُ الرَّحِیم یعنی: خدایا من بر نفس خود بخاطر مرتکب شدن گناها ستمهای بسیار و بزرگ کردهام و کسی گناها ستمهای بسیار و بزرگ کردهام و کسی گناها را نمی بخشد مگر تو که آمرزندهای پس مرا بیامرز و بر من رحم کن همانا که تو آمرزنده مهربانی
۱۹-وقت سلام :اول رو به طرف راست میکنیم بدون اینکه سینه از طرف قبله حرکت کند و در حال رو به طرف راست کردن در دل نیت خروج از نماز می کنیم که نمازمان تمام شده و می گوئیم : اَلسَّلاَمُ عَلَیکُم وَرَحمَهُ اللهُ وقصد سلام برکسانیکه از دست راست اند چه فرشتگان وچه جنیان و انسانها از مسلمانان می نمائیم و سلام دوم رو به طرف چپ می کنیم و می گوئیم اَلسَّلاَمُ عَلَیکُم وَرَحمَهُ اللهُ و همچنین قصد سلام بر آن کسانیکه از دست چپ اند می کنیم
۲۰-بعد از اتمام نماز سنت است اذکار و ادعیه بعد از نماز خواندن و به معانی هر یک از آن اذکار و ادعیه اندیشیدن همانطور که سنت است قبل از نماز اذان واقامه
اگر بخواهیم برای “تجربه اوج”، مفهومی جامع تر و همه شمول تر را پیدا کنیم، کافی است که باز هم به نماز روی نماییم و به آن بُعد نماز توجه کنیم که غرق در مضامین عارفانه است.
شاید کمتر کسی به این نکته فکر کرده باشد که منظور از کلمه “شما” در سومین سلام نماز (السلام علیکم و رحمه الله و برکاته) که تنها سلام واجب نماز است، کیست و این “سلام بر شما” به چه کسانی اطلاق می شود؟
عارفان نماز، این سلام نماز را “سلام عارفانه” آن دانسته اند، که خطاب به همه هستی و آفرینش و خطاب به همه موجودات حاضر در آن، از ذرات کوچک اتمی گرفته تا کهکشان های بی انتها سر داده می شود.
چرا که همه این اجزای آفرینش، بدون استثناء مشغول حمد و ثنای الهی اند و پیوسته و مداوم، توحید را اقرار می کنند و شاید به واسطه این حمد و تسبیح دایمی، مورد خطاب تنها سلام واجب نماز قرار می گیرند.
بدین ترتیب نمازگزار، پس از فرستادن سلام بر نبی گرامی اسلام(ص) (السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته) و سلام بر همه بندگان صالح خدا از جمله خودش (السلام علینا و علی عباد الله الصالحین)، سرانجام بر تمام اجزای آفرینش سلام می فرستند و این جلوه ای شکوهمند از در آمیخته شدن و همسو شدن پر انسجام با همه عالم را که در تجربه اوج از آن بحث می شود، در خود دارد.
علاوه بر این، نمازگزار حقیقی، یعنی آنان که به تعبیر امام صادق(ع)، “نماز عاشقانه” به جای می آورند در راز و نیاز با معبود خویش، به چنان جذبه و خلسه ای وارد می شوند و چنان از حیطه زمان و مکان خارج می گردند که حتی اگر تیر دردناک و سهمگین از پای مبارک شان بیرون بکشند(منظور حضرت علی است)، هرگز از آن سرخوشی و جذبه عمیق خارج نمی شوند. چه عاشقانه بود نماز علی(ع) و چه زیباست تعبیر جاودانه علی(ع) از عشق .. آری! او که در قبله نماز به دنیا آمد و در محراب نماز رستگار شد و این گونه عشق را برای آفرینش، عظمت و معنا بخشید و جاودانه کرد.
و چه ملکوتی است، نماز فرزند علی(ع) و حضرت امام زمان(عج)، که جهان در انتظار عدالتش خون می گرید.
و چه عطشی است بی پایان، عاشقانش را برای اقامه نمازی با امامت او… اللهم عجل لولیک الفرج .
نماز،معراج مومن
- دی ۲۱, ۱۳۹۱
- ۰۰:۰۰
- No Comments
- تعداد بازدید 80 نفر
- برچسب ها : آموزش و یادگیری, بجا آوردن, پرونده خدا, جوان, خداشناسی, شرط, مشاوره, معراج, معنويت در زندگي, مقدمات, مومن, نماز