پرسش. حدیثی که دلالت بر فضیلت نماز خواندن زن در خانه دارد، چگونه با روایاتی که بر فضیلت مسجد رفتن و حضور در نماز جماعت دلالت میکند، سازگار است؟
پاسخ: در روایت است که یک نماز فرادی زن در خانه اش با بیست و پنج نماز جماعت از نظر فضیلت برابر است. ( وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۲۳۷.) و نیز روایت هایی که خواندن نماز برای زن را در اتاق با سقف و دربسته فضیلت میداند. (من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج۱، ص ۳۹۷.)
در کلام فقها مثل صاحب لمعه آمده است: «مَسْجِدُ الْمَرْئَهِ بیتُهَا»؛ مسجد زن خانه اوست. پس خواندن نماز در منزل برای زن با فضیلت تر بلکه بهتر است زن در اتاقهای اندرونی نماز بخواند امّا این بدان معنا نیست فضیلتی که برای نماز جماعت وارد شده، در مورد زن نباشد و ثواب آن مختص مردها باشد.
اسلام برخی تکالیف سنگین را از دوش زنها برداشته است؛ مثل اینکه نماز جمعه را بر زنها واجب نکرده است؛ چنانکه جهاد بر آنها واجب نیست. امّا ثواب نماز جماعت که به تعداد مأمومین متفاوت است، در مورد زن و مرد تفاوتی ندارد. شاهد بر این مطلب که حضور زنها در نماز جماعت نه تنها مورد نهی نبوده بلکه مثل حضور مردها ثواب دارد، این است که در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله زنها در نماز جماعت حضور داشتند. شواهد تاریخی، گواه بر این سیره است حتی در مسجدها دربی مخصوص رفت و آمد بانوان وجود داشت که به آن «باب النساء» میگفتند.
سخن دیگر در باب حضور در مسجد و خواندن نماز در مسجد است که ثواب خاص خود را دارد امّا وقتی امر دایر شد بین اینکه در معرض دید نامحرم قرار گیرد و در خارج از خانه از حجاب اتاق خارج شود یا اینکه در خانه بخواند، فقها فتوا داده اند که فضیلت خواندن نماز در خانه بیشتر است چه در مسجد به جماعت بخواند چه فرادی.
اینگونه دستورات ارشادی دین به زنان، نشانگر جدیت اسلام در حفظ عفت عمومی جامعه و رساندن زنها به مقام کمال معنوی است. همان دینی که فرمود «لا صلاهَ لِجارِ المَسْجِدِ إلاّ فی المَسْجِدِ»؛ (مستدرک الوسائل، ج۲، ص ۳۵۶.) برای همسایه مسجد، نماز [مقبول] نیست مگر آنکه در مسجد باشد، در مورد زنها سفارش میکند که در خانه نماز بخواند بلکه در اتاقهای اندرونی که به بیرون راه دیدن ندارد، نماز بخواند.