تدبیر ش ۰۵ درس عاشورا ، اقدام به هنگام و از خطر نهراسیدن است
ماجرای عاشورا هم درس است؛ درسِ اقدام و نهراسیدن از خطرات و وارد شدن در میدانهای بزرگ. آن تجربه با آن خصوصیات و با آن دشواری، از عهدهی حسینبنعلی(علیهالسّلام) برمیآمد؛ از عهدهی دیگری برنمیآمد و برنمیآید؛ لیکن در دامنهی آن قلهی بلند و رفیع، کارهای زیاد و نقشهای گوناگونی هست که من و شما میتوانیم انجام بدهیم … ما امروز در راه عزت، در راه استقلال، در راه استفاده از استعدادهای طبیعی و انسانی خودمان حرکت میکنیم و پیش رفتهایم … ما باید این راه را ادامه بدهیم. هیچ ملتی با تنبلی و تنآسایی نخواهد توانست به عزت برسد. رسیدن به استقلال، رسیدن به عزت ملی، رسیدن به کرامت انسانی، برای یک ملت هزینه دارد، که باید این هزینه را متحمل شد و باید تلاش کرد؛ باید به عاقبت کار، امیدوارانه و واقعبینانه نگاه کرد، که یک نگاه واقعبینانه، امید به انسان خواهد بخشید. این دشمن است که می خواهد شما را مأیوس کند. هر بخشی از بخشهای کشور وظیفهیی دارند؛ نیروهای مسلح، ارتش جمهوری اسلامی، نیروی هوایی، وظایف ویژهی خودشان را دارند؛ باید این وظایف را با دقت و با پیگیری و اهتمام انجام دهند. ۱۸/۱۱/۸۴ در هر عرصه ای ، اقدامات شما باید عزتمند باشد
سه عنصر در حرکت ابی عبد الله (علیه السلام) وجود دارد؛ …. عنصر دوم، حماسه (و عزت) است؛ یعنی این مجاهدتی که باید انجام بگیرد، باید با عزت اسلامی انجام بگیرد؛ چون «العزّهللَّه و لرسوله و للمؤمنین». مسلمان در راهِ همین حرکت و این مجاهدت هم، بایستی از عزت خود و اسلام حفاظت کند … همان جایی هم که حسینبنعلی (علیهالسّلام) یک شب را مهلت میگیرد، عزتمندانه مهلت میگیرد؛ همان جایی هم که میگوید: «هل من ناصرٍ» – استنصار میکند – از موضع عزت و اقتدار است؛ آن جایی که در بین راه مدینه تا کوفه با آدمهای گوناگون برخورد میکند و با آنها حرف میزند و از بعضی از آنها یاری میگیرد، از موضع ضعف و ناتوانی نیست؛ … این عنصر در همهی مجاهداتی که رهروان عاشورایی در برنامهی خود میگنجانند، باید دیده شود. همهی اقدامهای مجاهدتآمیز – چه سیاسی، چه تبلیغی، چه آنجایی که جای فداکاری جانی است – باید از موضع عزت باشد. ۵/۱۱/۸۴
تدبیر ش ۰۹ رمز پشرفت را ، برنامه رز برا احا سنت هاو کسب نصرت الهی قرار دهد
عامل اصلی پیشرفت امام بزرگوار ما و موفقیت او این است که به یک اصل قرآنی، به یک حقیقت قرآنی، با همهی وجود، با همهی دل، ایمان آورد و با همهی توان در راه آن تلاش و کار کرد … «ان تنصروااللَّه ینصرکم و یثبت اقدامکم» … اگر خدا را نصرت کنید، خدا هم شما را نصرت خواهد کرد؛ اگر در راه خدا قدمی بردارید، خداوند متعال هم شما را دهها و صدها قدم جلو خواهد برد این، اصل قرآنی و یک … قانونی الهی است. نصرت خدا به معنای نصرت دین اوست … دین خدا یعنی برنامهی سعادت بشر در دنیا و آخرت … دین خدا همچنانی که به معنویت نظر دارد، به زندگی دنیایی انسان هم نظر دارد و برای خوشبختی انسان برنامه دارد … نصرت خدای متعال در واقع معنایش این است که در جهت احیای سنتهای الهی قدم برداریم؛ در طبیعت و جامعه اثر بگذاریم؛ در بیدار کردن فطرتها اثر بگذاریم؛ برای نجات انسان از مجموعهی عوامل بدبختی و تیرهروزی تلاش کنیم. این، نصرت ماست برای دین خدا. امام برای نجات و رهایی کشور و ملت خود، این حقیقت قرآنی را به کار گرفت و خدا را نصرت کرد؛ قیام و اقدام کرد. خدای متعال هم او را نصرت کرد و به حرکت او برکت بخشید؛ به یک قدم او صد قدم پاسخ گفت. ما نصرتی را که خودمان دربارهی دین خدا میکنیم – نسبت این را – با نصرتی که خدا میکند، اگر بخواهیم بسنجیم، از نسبت یک به صد و یک به هزار هم بیشتر است … برای نجات یک کشور، میلیونها عامل و فعل و انفعال لازم است: عوامل طبیعی، عوامل انسانی، عوامل بینالمللی، عوامل سیاسی و اقتصادی. مجموعهی این عوامل باید به کار بیفتد تا یک ملتی بتواند در زندگی خودش تحول ایجاد کند. این عوامل، دست ما انسانها نیست و با ارادهی ما ارتباط مستقیمی ندارد؛ اما ما وقتی که «قیام للَّه» میکنیم، خدای متعال با یک حرکت ما هزاران و میلیونها حرکت و فعل و انفعال را در فضای زندگی اجتماعی به وجود میآورد و تحول ایجاد میشود. ۱۴/۳/۸۵
تدبیر ش ۱۳ دانشجویان را، با فکر نو، توقعات آرمانی و نگاه انتقادی پرورش دهید
(از خصوصیات جوان ودانشجو)، یکی این است که در اظهارات و تراوشهای ذهنی شما، عناصر نو وجود دارد و طراوت نوپردازی فکری در اظهارات مجموعهی جوانهایی که در این جلسه صحبت میکنند، هست و این مغتنم است… این خصوصیات جزو مشخصههای بارز و جذاب محیط دانشجویی است و اینها باید حفظ بشود. پس اولین مشخصه، همین نگاه نو به مسائل و احیاناً تراوشهای فکری جدید و تازهای است که هست و این را ما دوست میداریم و لازم داریم…خصوصیت دوم، نگاه و توقعات آرمانی است….بعضی از این چیزهایی که شما مطرح کردید، اگر در چرخ و پرِتحلیل و بررسی قرار بگیرد، چیزی از آن باقی نمی ماند؛ لیکن چون نگاه و توقع، نگاه آرمانی است،
این مطلــوب است. ممکن است دسترسی به یک آرمـان میسّر هم نباشد، اما رها کردن آن آرمان هم، جایز نباشد. لذا نگاه آرمانی شما و توقعاتی که ناشی از این نگاه هست، این برای ما مطلوب است؛ این را میخواهیم و باید باشد. خصوصیت سوم، زبان انتقادی و طلبکارانه است؛… بنابراین هم « فکر نو»، هم « نگاه و توقعات آرمانی» و هم «زبان ویژهی برخاستهی از آن نگاه» را داشته باشید؛ اینها چیزهای خوبی است. و اگر این خصوصیات محفوظ بماند، آن وقت جوانِ دانشجو نقش موتور را در یک قطار ایفا خواهد کرد؛ به حرکت درآورنده، پیشبرنده و جهتدهنده خواهد بود. ۲۵/۷/۸۵
ارتباط عاطفی بامظاهر دینیکافی نیست، برای تعمیق معرفت دینی در میان دانشجویان، چاره اندیشی کنید
نکتهی دیگر …«عمق بخشیدن به معرفت دینی» در بین دانشجویان است. بر روی این هم من اصرار دارم و بارها هم این گفته شد منتها بدنه دانشجویی بدنه متبدّلی است و… کافی نیست که ما از لحاظ عاطفی و احساسی، به دین و مظاهر دینی علاقهای داشته باشیم یا علاقهای نشان بدهیم. یک وقت هم که وقت استفادهی از تعلیم و معرفت دینی است، بمانیم و نتوانیم وظیفهمان را تشخیص بدهیم یا از آن ایمان، پشتوانهای برای عمل پیدا کنیم؛ این کافی نیست. باید کار معرفتی عمیق انجام بگیرد. ۲۵/۷/۸۵
ویژگیها و تعمیق تفکر بسیجی۲
- شهریور ۱۱, ۱۳۹۲
- ۰۰:۰۰
- No Comments
- تعداد بازدید 90 نفر
- برچسب ها : بسیج, تدابیر, تدابیر مقام معظم رهبری, توقعات آرمانی, دانشجویان, رهبری, عاشورا