ویژگیها و تعمیق تفکر بسیجی۲

ويژگيها و تعميق تفكر بسيجي2

    تدبیر ش ۰۵ درس عاشورا ، اقدام به هنگام  و از خطر نهراسیدن است
ماجرای عاشورا هم درس است؛ درسِ اقدام و نهراسیدن از خطرات و وارد شدن در میدان‏های بزرگ. آن تجربه با آن خصوصیات و با آن دشواری، از عهده‏ی حسین‏بن‏علی(علیه‏السّلام) برمی‏آمد؛ از عهده‏ی دیگری برنمی‏آمد و برنمی‏آید؛ لیکن در دامنه‏ی آن قله‏ی بلند و رفیع، کارهای زیاد و نقش‏های گوناگونی هست که من و شما می‏توانیم انجام بدهیم … ما امروز در راه عزت، در راه استقلال، در راه استفاده از استعدادهای طبیعی و انسانی خودمان حرکت می‏کنیم و پیش رفته‏ایم … ما باید این راه را ادامه بدهیم. هیچ ملتی با تنبلی و تن‏آسایی نخواهد توانست به عزت برسد. رسیدن به استقلال، رسیدن به عزت ملی، رسیدن به کرامت انسانی، برای یک ملت هزینه دارد، که باید این هزینه را متحمل شد و باید تلاش کرد؛ باید به عاقبت کار، امیدوارانه و واقع‏بینانه نگاه کرد، که یک نگاه واقع‏بینانه، امید به انسان خواهد بخشید. این دشمن است که  می خواهد شما را مأیوس کند.  هر بخشی از بخش‏های کشور وظیفه‏یی دارند؛ نیروهای مسلح، ارتش جمهوری اسلامی، نیروی هوایی، وظایف ویژه‏ی خودشان را دارند؛ باید این وظایف را با دقت و با پیگیری و اهتمام انجام دهند.       ۱۸/۱۱/۸۴ در هر عرصه ای ، اقدامات شما باید عزتمند باشد
سه عنصر در حرکت ابی عبد الله (علیه السلام) وجود دارد؛ …. عنصر دوم، حماسه (و عزت) است؛ یعنی این مجاهدتی که باید انجام بگیرد، باید با عزت اسلامی انجام بگیرد؛ چون «العزّهللَّه و لرسوله و للمؤمنین». مسلمان در راهِ همین حرکت و این مجاهدت هم، بایستی از عزت خود و اسلام حفاظت کند … همان جایی هم که حسین‏بن‏علی (علیه‏السّلام) یک شب را مهلت می‏گیرد، عزتمندانه مهلت می‏گیرد؛ همان جایی هم که می‏گوید: «هل من ناصرٍ» – استنصار می‏کند – از موضع عزت و اقتدار است؛ آن جایی که در بین راه مدینه تا کوفه با آدم‏های گوناگون برخورد می‏کند و با آنها حرف می‏زند و از بعضی از آنها یاری می‏گیرد، از موضع ضعف و ناتوانی نیست؛ …  این عنصر در همه‏ی مجاهداتی که رهروان عاشورایی در برنامه‏ی خود می‏گنجانند، باید دیده شود. همه‏ی اقدام‏های مجاهدت‏آمیز – چه سیاسی، چه تبلیغی، چه آن‏جایی که جای فداکاری جانی است – باید از موضع عزت باشد.       ۵/۱۱/۸۴                                    
    تدبیر ش ۰۹ رمز پشرفت را ، برنامه رز برا احا سنت هاو کسب نصرت الهی  قرار دهد
عامل اصلی پیشرفت امام بزرگوار ما و موفقیت او این است که به یک اصل قرآنی، به یک حقیقت قرآنی، با همه‏ی وجود، با همه‏ی دل، ایمان آورد و با همه‏ی توان در راه آن تلاش و کار کرد … «ان تنصروااللَّه ینصرکم و یثبت اقدامکم» … اگر خدا را نصرت کنید، خدا هم شما را نصرت خواهد کرد؛ اگر در راه خدا قدمی بردارید، خداوند متعال هم شما را ده‏ها و صدها قدم جلو خواهد برد این، اصل قرآنی و یک … قانونی الهی است. نصرت خدا به معنای نصرت دین اوست …  دین خدا یعنی برنامه‏ی سعادت بشر در دنیا و آخرت … دین خدا همچنانی که به معنویت نظر دارد، به زندگی دنیایی انسان هم نظر دارد و برای خوشبختی انسان برنامه دارد … نصرت خدای متعال در واقع معنایش این است که در جهت احیای سنت‏های الهی قدم برداریم؛ در طبیعت و جامعه اثر بگذاریم؛ در بیدار کردن فطرت‏ها اثر بگذاریم؛ برای نجات انسان از مجموعه‏ی عوامل بدبختی و تیره‏روزی تلاش کنیم. این، نصرت ماست برای دین خدا. امام برای نجات و رهایی کشور و ملت خود، این حقیقت قرآنی را به کار گرفت و خدا را نصرت کرد؛ قیام و اقدام کرد. خدای متعال هم او را نصرت کرد و به حرکت او برکت بخشید؛ به یک قدم او صد قدم پاسخ گفت. ما نصرتی را که خودمان درباره‏ی دین خدا می‏کنیم – نسبت این را – با نصرتی که خدا می‏کند، اگر بخواهیم بسنجیم، از نسبت یک به صد و یک به هزار هم بیشتر است … برای نجات یک کشور، میلیون‏ها عامل و فعل و انفعال لازم است: عوامل طبیعی، عوامل انسانی، عوامل بین‏المللی، عوامل سیاسی و اقتصادی. مجموعه‏ی این عوامل باید به کار بیفتد تا یک ملتی بتواند در زندگی خودش تحول ایجاد کند. این عوامل، دست ما انسان‏ها نیست و با اراده‏ی ما ارتباط مستقیمی ندارد؛ اما ما وقتی که «قیام للَّه» می‏کنیم، خدای متعال با یک حرکت ما هزاران و میلیون‏ها حرکت و فعل و انفعال را در فضای زندگی اجتماعی به وجود می‏آورد و تحول ایجاد می‏شود.      ۱۴/۳/۸۵
    تدبیر ش ۱۳ دانشجویان را، با فکر نو،  توقعات آرمانی و نگاه انتقادی پرورش دهید
(از خصوصیات جوان ودانشجو)، یکی این است که در اظهارات و تراوشهای ذهنی شما، عناصر نو وجود دارد و طراوت نوپردازی فکری در اظهارات مجموعه‏ی جوانهایی که در این جلسه صحبت می‌کنند، هست و این مغتنم است… این خصوصیات جزو مشخصه‏های بارز و جذاب محیط دانشجویی است و اینها باید حفظ بشود. پس اولین مشخصه، همین نگاه نو به مسائل و احیاناً تراوشهای فکری جدید و تازه‏ای  است که هست و این را ما دوست  می‌داریم و لازم داریم…خصوصیت دوم، نگاه و توقعات آرمانی است….بعضی از این چیزهایی که شما مطرح کردید، اگر در چرخ و پرِتحلیل و بررسی قرار بگیرد، چیزی از آن باقی نمی ماند؛ لیکن چون نگاه و توقع، نگاه آرمانی است،
این مطلــوب است. ممکن  است دسترسی به یک آرمـان میسّر هم نباشد، اما رها کردن آن آرمان هم، جایز نباشد. لذا نگاه آرمانی شما و توقعاتی که ناشی از این نگاه هست، این برای ما مطلوب است؛ این را می‌خواهیم و باید باشد. خصوصیت سوم، زبان انتقادی و طلبکارانه است؛… بنابراین هم « فکر نو»، هم « نگاه و توقعات آرمانی» و هم «زبان ویژه‏ی برخاسته‏ی از آن نگاه» را داشته باشید؛ اینها چیزهای خوبی است. و اگر این خصوصیات محفوظ بماند، آن وقت جوانِ دانشجو نقش موتور را در یک قطار ایفا خواهد کرد؛ به حرکت درآورنده، پیش‏برنده و جهت‏دهنده خواهد بود.          ۲۵/۷/۸۵     
    ارتباط عاطفی بامظاهر دینی‌کافی نیست، برای تعمیق معرفت دینی  در میان دانشجویان، چاره اندیشی کنید
   نکته‏ی دیگر …«عمق بخشیدن به معرفت دینی» در بین دانشجویان است. بر روی این هم من اصرار دارم و بارها هم این گفته شد منتها بدنه دانشجویی بدنه متبدّلی است و… کافی نیست که ما از لحاظ عاطفی و احساسی، به دین و مظاهر دینی علاقه‏ای داشته باشیم یا علاقه‏ای نشان بدهیم. یک وقت هم که وقت استفاده‏ی از تعلیم و معرفت دینی است، بمانیم و نتوانیم وظیفه‏مان را تشخیص بدهیم یا از آن ایمان، پشتوانه‏ای برای عمل پیدا کنیم؛ این کافی نیست. باید کار معرفتی عمیق انجام بگیرد.    ۲۵/۷/۸۵

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا