پنج مورد از مصادیق معاشرت نیکو با والدین (قسمت اول)

پنج مورد از مصادیق معاشرت نیکو با والدین (قسمت اول)

اوّل : با محبّت و لطف به آنان نگاه کردن

حضرت صادق علیه السلام در تفسیر آیه ی شریفه ( وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَهِ / سوره اسراء / ۲۳ ) فرمودند : لَا تَمْلَأُ عَیْنَیْکَ مِنَ النَّظَرِ إِلَیْهِمَا إِلَّا بِرَحْمَهٍ وَ رِقَّه ؛ چشمانت را از نگاه به آنان پر مساز مگر از روی رحمت و دلسوزی .
الکافی ، ج ۲ ، ص ۱۵۷

۲ . قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلّم نَظَرُ الْوَلَدِ إِلَى وَالِدَیْهِ حُبّاً لَهُمَا عِبَادَهٌ .

مستدرک‏الوسائل ، ج ۹ ، ص ۱۵۲

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمود : نگاهِ بامحبّت فرزند به والدین عبادت است .

۳ . قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلّم : مَا وَلَدٌ بَارٌّ نَظَرَ إِلَى أَبَوَیْهِ بِرَحْمَهٍ إِلَّا کَانَ لَهُ بِکُلِّ نَظْرَهٍ حِجَّهً مَبْرُورَهً فَقَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ إِنْ نَظَرَ فِی کُلِّ یَوْمٍ مِائَهَ نَظْرَهٍ ؟ قَالَ : نَعَمْ ، اللَّهُ أَکْبَرُ وَ أَطْیَبُ .

بحارالأنوار ، ج ۷۱ ، ص۷۳

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند : هیچ فرزندی از روی رحمت و محبّت به پدر و مادرش نمی نگرد مگر آنکه به هرنگاهش برای او یک حجِّ مبروره ( یعنی حجِّ کامله قبول شده ) داده می شود عرض کردند : ای رسول خدا اگر هرروز صد نگاه داشته باشد [ صد حجِّ کامله قبول شده به او می دهند ؟ ] حضرت فرمودند : الله اکبر و اطیب .

دوم : در برابرِ آنان نهایتِ تواضع و خاکساری داشتن

۱ . از معصوم علیه السلام در تفسیر آیه ی ( وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَهِ / سوره اسراء / ۲۴ نقل شده است که فرمود: تَذَلَّلْ لَهُمَا وَ لَا تَبَخْتَرْ عَلَیْهِمَا ؛ در برابر آنان نهایتِ فروتنی و خاکساری را داشته باش و مبادا خودت را برتر جلوه دهی .

بحارالأنوار ، ج۷۱ ، ص ۶۷

۲ . سؤال : بوسیدنِ دست چه افرادی رجحان دارد ؟

جواب : بوسیدنِ دست پدر و مادر و علما و هاشمیان رجحان دارد .

استفتائات آیت الله سبحانی ، ج ۱ ، سؤال ۱۱۲۱

۳ . بوسه زدن به دستان پدر و مادر ، کبر و غرور را پایین می آورد و دیگر فکر نمی کنی کسی شدی یکی از مراجع تقلیدِ می فرمودند : تا وقتی مادرم زنده بودند من هرموقع خدمتشان می رفتم ، دست و پای ایشان را می بوسیدم .

۴ . مرحوم آیت الله مجتهدی فرمودند : شخصی از آیت الله مرعشی نجفی قدّس سرّه سؤال کرد که : « توفیقات شما از کجا حاصل شده ؟ » ایشان [ عامل اصلی را پس از لطفِ خداوند خاکساری در برابرِ پدر و مادر دانسته سپس به عنوان نمونه ] فرمودند : « روزی مادرم به من گفت برو پدرت را صدا کن بیاید غذا بخورد ، من نزد پدرم رفتم ، دیدم ایشان خوابند ، صدایشان نزدم ، پایین پایشان نشستم و صورتم را کفِ پایشان گذاردم تا آهسته آهسته از خواب بیدار شدند » علما این طور به پدرهایشان احترام می کردند .

بررسی گناهان کبیره ، آیت الله مجتهدی ، ص ۱۵۸

۵ . مرحوم حاج اسماعیل دولابی می فرمود : مادرت را ببوس ، دستش را بوسه بزن ، پایش را ببوس ، تا به گریه بیفتد ، وقتی گریه افتاد خودت هم به گریه می افتی ، آن وقت کارت روی غلطک می افتد و خدا همه ی درهایی که به روی خودت بسته ای باز می کند .

موعظه خوبان ، ج ۲ ، ص ۲۶۳ به نقل از مصباح الهدی ( سخنان حاج اسماعیل دولابی ) ، ص ۳۹۱

سوم : تأمین نیازهای مادّی آنان (نفقه)

الف ) نفقه چه کسانی بر انسان واجب است

۱. نفقه پدر و مادر هر چه بالا روند در صورتی که نداشته باشند و فرزند داشته باشد چه فرزند دختر باشد یا پسر .

۲ . نفقه فرزندان هر چه پایین روند در صورتی که نداشته باشند و پدر یا مادرداشته باشند .

۳ . نفقه زن بر شوهر مطلقاً واجب است چه زن ، داشته باشد یا نداشته باشد و چه شوهر ، داشته باشد یا نداشته باشد .

۴ نفقه حیوانی را که انسان مالک می گردد .

ر. ک : تحریرالوسیله ، ج ۲ ، کتاب النکاح ، القول فی نفقه الاقارب / جامع المسائل ، ج ۲ ، سؤال ۱۰۵۱

ب ) نفقه چیست ؟ و چه مقدار باید باشد ؟

سؤال: مقصود از نفقه چیست و مقدار آن در چه حدّى است؟

جواب: «نفقه» عبارت است از نیازمندى‏هاى روزمرّه، از قبیل نان، برنج، گوشت، قند و چاى، میوه‏ى فصلى، لباس،
مسکن، فرش و سایر لوازم و ضروریّات زندگى و «مقدار آن» منوط به حال و شأن و شخصیّت و موقعیّت طرف مى‏باشد و
باید مناسبِ حال و شأن و زمان و مکان واجب النفقه باشد و از حدّ کفاف او کم‏تر نباشد.

جامع المسائل ، ج ۲ ، سؤال ۱۰۶۴

چهارم : در رفاه و آسایش قرار دادنِ آنان

۱ . قَالَ الصّادِقُ علیه السلام : …  لَا تَقْبِضْ عَلَیْهِمَا فِیمَا قَدْ وَسَّعَ اللَّهُ عَلَیْکَ مِنَ الْمَأْکُولِ وَ الْمَلْبُوسِ .

بحارالأنوار ، ج ۷۱ ، ص ۷۷   

حضرت صادق علیه السلام می فرمایند : …. [ از معاشرت نیکو با پدر و مادر آن است ] در آن چه که خداوند در خوردنی و پوشیدنی به تو وسعت بخشیده به آنان سخت نگیری . 

۲ . در تهیّه منزل چه به صورتِ خرید و چه اجاره و یا تعمیرِ آن آنان را مساعدت نماید .

۳ . امور درمانی آنان را خودش دنبال نماید و یا کسی را بگمارد .

۴ . پرداخت بدهی های آنان

پنجم : در آرامش قرار دادنِ آنان

۱. اگر دیر رفتنِ او به منزل سبب نگرانی آنان می گردد به موقع برود.

۲ . اگر خارج شدن از منزل در ساعاتِ خاصِّی آنان را نگران می کند پرهیز نماید .

۳ . اگر اشتغال به شغلی خاص سبب نگرانی آنان می شود ، به شغلی دیگر مشغول گردد مگر واجبِ عینی باشد .

۴ . اگر نزاع بین پدر و مادر آرامشِ زندگی  آنان را گرفته به هر صورتِ ممکن در رفع آن بکوشد .

خلاصه : هرچه سببِ آرامش برای آنان می شود به زندگی آنان واریز نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
پیمایش به بالا