پیشتازی بهائیت در بی حجابی

پيشتازي بهائيت در بي حجابي

مبانی تمام ادیان الهی با هم واحد است ، اعم از مبانی اعتقادی و مبانی احکام و مبانی عبادی . در همه ادیان  دعوت  به یکتا پرستی، در همه ادیان چهره انبیاء چهره عصمت و پاکیزگی بوده است. مبانی اعتقادی، عبادی ، احکام از نظر حلال و حرام در همه ادیان یکی است. در همه ادیان جنایت حرام و طیبات حلال است، اینها در همه ادیان مشترک است.  پس مبانی احکام ، کلیات احکام همه با هم مشترکند . یعنی اینطور نیست در اسلام حجاب باشد در مسیحیت بی حجابی باشد، در مسیحیت اولیه هم حجاب بوده است .اینطور نیست که در اسلام شراب حرام باشد و در دین یهود حلال باشد، لذا مبانی با هم مشترکند . در جزئیات احکام با هم اختلاف داریم. همانطور که اشاره شد، قبل از اسلام در میان بعضی ملل حجاب وجود داشته است.

در سفر پیدایش آمده:

” و رفقه چشمان خود را بلند کرده و اسحاق را دید و از شتر خود فرود آمد، زیرا که از خادم پرسید این مرد کیست که در صحرا به استقبال ما می آید و خادم گفت: آقای من است ، پس برقع خود را گرفته ، خود را پوشانید.”

(سفر پیدایش ، باب ۲۴، فقره ۶۴و ۶۵ ؛ منش? وجود حجاب در شریعت یهود مستند به همین فقره است.)

ویل دورانت در صفحه ۳۰ جلد ۱۲ تاریخ تمدن(ترجمه فارسی) راجع به قوم یهود و قانون تلمود می نویسد:

“اگر زنی به نقض قانون یهود می پرداخت چنانکه مثلاً بی آنکه چیزی بر سر داشت به میان مردم می رفت و یا در شارع عام نخ می رشت یا با هر سنخی از مردان درد دل می کرد یا صدایش آنقدر بلند بود که چون در خانه اش تکلم می نمود همسایگانش می توانستند سخنان او را بشنوند، در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد. ”

همچنین در کتاب مقدس چنین آمده:

” پس اقتدا به من نمائید چنان که من نیز به مسیح می کنم . اما ای برادران شما را تحسین می نمایم از این جهت که در هر چیز مرا یاد می دارید و اخبار را به طوری که به شما سپردم حفظ می نمایید. اما می خواهم شما بدانید که سر هر مرد ، مسیح است و سر زن ، مرد و سر مسیح، خدا . هر مردی که سر پوشیده دعا یا نبوت کند ، سر خود را رسوا می نماید . اما هر زنی که سر برهنه دعا یا نبوت کند، سر خود را رسوا می سازد زیرا این چنان است که تراشیده شود. زیرا اگر زن نمی پوشد موی را نیز ببرد و اگر زن موی بریدن یا تراشیدن قبیح است باید بپوشد.زیرا که مرد را نباید سر خود را بپوشد چون که او صورت و جلال خداست اما زن جلال مرد است. زیرا که مرد از زن نیست بلکه زن از مرد است. و نیز مرد به جهت زن آفریده نشد بلکه زن برای مرد. از این جهت زن می باید عزتی بر سر داشته باشد به سبب فرشتگان . لیکن زن از مرد جدا نیست و مرد  هم جدا از زن نیست در خداوند. زیرا چنان که زن از مرد است همچنین مرد نیز به وسیله زن، لیکن همه چیز از خدا. در دل خود انصاف دهید آیا شایسته است که زن ناپوشیده نزد خدا دعا کند. آیا خود طبیعت، شما را نمی آموزد که اگر مرد موی دراز دارد او را عار می باشد . و اگر زن موی دراز دارد او را فخر است زیرا که موی به جهت پرده به دو داده شده. و اگر کسی ستیزه گر باشد ما و کلیساهای خدا را چنین عادتی نیست.

(انجیل، رساله اول پولس رسول به قرنتیان، باب یازدهم، فقره۱-۱۷)

در اسلام نیز به حجاب ت?کید شده است ، در قرآن کریم  آمده:

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُوْلِی الْإِرْبَهِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ .( سوره النور –  آیه ۳۱)

ترجمه: و زنان مؤمن را بگو که دیدگان خویش را فرو دارند و شرمگاه‏هاى خود را- از دید دیگران- نگاه دارند و [جاهاى‏] آرایش و زیور خویش را آشکار نکنند مگر آنچه پیداست- مانند چهره و دست و روى پا-، و مقنعه‏هاشان را بر گریبانهاشان بیندازند و زیور و آرایش خود را آشکار نکنند مگر براى شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنانشان- زنان همکیش خود- یا آنچه مالک شده‏اند- کنیزان- یا مردان تابع خانواده- طفیلى و کم خرد که با آنان زندگى مى‏کنند- که به زنان رغبت و نیازى ندارند یا کودکانى که از شرمگاه زنان آگاه نگشته‏اند.- به سن تمیز و بلوغ نرسیده‏اند- و پاهاى خود را چنان بر زمین نزنند تا آنچه از زیور خویش پنهان مى‏دارند دانسته شود- آواز پیرایه خود یعنى خلخال را به گوش مردم نرسانند-. و اى مؤمنان، همگى به خدا باز گردید تا شاید رستگار شوید.

و یا در آیه ی دیگری آمده:

“یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ …”

(سوره  الاحزاب – آیه  ۵۹)

ای پیامبر ، به همسرانت و دخترانت و همسران مؤمنین بگو که جلبابهای(روسری ها) خویش را به خود نزدیک سازند…

با توجه به مطالب بالا مشخص می شود که در آئین های گذشته حجاب وجود داشته است . حال سراغ بهائیت برویم ، قره العین در ایران نخستین زنی بود که بر خلاف رسم و عرف زمانه بی حجاب در برابر مردان ظاهر شد. سرکیس مبایجیان (آترپیت) در کتاب پیروزی یک عقیده می نویسد:”قرّه العین (طاهره) ، کسی که حجاب را از سر زن ایرانی برداشت.”(پیروزی یک عقیده- صفحه ۵۰)

همچنین در کتاب نگاهی تازه به دیانت بهائی آمده:

“در دیانت بهائی حکم حجاب ، به این معنی که زنان باید حتماً سر خود را بپوشانند ، وجود ندارد .”( نگاهی تازه به دیانت بهائی – صفحه ۷۳)

طبق سند زیر هم  بهائیان از کشف حجاب استقبال می کنند:

طبقه بندی حفاظتی: خیلی محرمانه

گزارش خبر

شماره گزارش: ????/ هـ

تاریخ گزارش: ??/?/??

تاریخ وقوع: ??/?/??

تاریخ رسیدن خبر به منبع: ??/?/??

تاریخ رسیدن خبر به رهبر عملیاتی محل: ??/?/??

موضوع: فعالیت بهائیان

جلسه ای با شرکت ?? نفر از بهائیان شیراز تحت عنوان کمیسیون نشر نفحات اله در منزل مسیح اله روحانی تشکیل گردید. پس از قرائت مناجات و صفحاتی از کتاب لوح احمد، آقای مسیح اله روحانی پیرامون بهائیت سخنرانی و اظهار داشت: دیده شده است که یکی دو نفر از شما با افراد تبلیغات اسلامی تماس گرفته است. دیگر نباید این موضوع تکرار شود. شماها بیاد ندارید که در زمان رضاشاه و در زمان سیدنورالدین ما را غارت کردند، ولی شخص رضاشاه از این موضوع بسیار ناراحت بود و مخفیانه و دور از چشم علما عده ای از مسلمانان را از بین برد، چون او یک بهائی واقعی بود و همیشه از بهائیان پشتیبانی می کرد. کشف حجاب از روی قانون و منطق بهاءاله صورت گرفته است.

نظریه یکشنبه: اظهارات شنبه مورد تأیید است.

نظریه چهارشنبه: نظریه یکشنبه مورد تأیید است.

نظریه ?/ هـ : نظریه چهارشنبه مورد تأیید است.

اینها بیانات بابیان و بهائیان در مورد کشف حجاب بود ، حجابی که طبق آیات قرآن کریم بر هر مسلمانی واجب است و در آئین های گذشته نیز واجب بوده است. نکته ی مهمی که باید به آن اشاره نمود ،  این است که بهاء الله  قرآن را حجت باقیه می داند .( لوح سلطان – صفحه ۴۴)

پس اگر قرآن حجّت باقیه است ، نیازی به کتابی دیگر نیست .حال به نظر شما نباید به این قرآن عمل شود؟!  پس براستی چرا بهائیان حکم حجاب را که در قرآن آمده ، نسخ  شده می دانند؟!
نویسنده: ماندانا قندهاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا