چطور عبادت کنیم ؟

چطور عبادت کنیم ؟

اقسام عبادات‏
در بحث عبادات بانوان مباحثى لازم به توضیح است:
اول: اقسام عبادات‏
عبادات بر دو قسم است : عبادات بمعنى الأخص ( عبادات خاص) و عباداتِ به معنى الأعم ( عبادات عام)
عباداتى است که قصد قربت به عنوان جز یا شرطِ صحّتِ آن عمل، در دین قرار داده شده است که اگر بدون آن عمل انجام شود باطل است (مانند اخلاص در وضو و نماز) چه عمل واجب و یا مستحب باشد.
عبادات واجب براى زن و مرد ، عبارتنداز:

.۱ وضو .۲ غسل ۳.تیمّم .۴ نماز .۵ روزه .۶ حج .۷ زکات و خمس .۸ کفّاره.

عبادات مستحب در اسلام بسیار است که بعضى از آنها عبارتند از:
 ۱ وضوهاى مستحبّى .۲ غسل هاى مستحبّى .۳ نمازهاى مستحبّى ۴.روزه‏هاى مستحبّى .۵ حج مستحبّى .۶ اعتکاف .۷ قرائت قرآن .۸ زیارت اولیاى خداوند .۹ خواندن بعضى از اذکار و دعاها و … .

عبادات بمعنى الأعم‏
عباداتى است که در دین، قصد قربت به عنوان جز یا شرطِ صحتِ آن ، قرار داده نشده، ولى آن عمل قابلیّت دارد که قصد قربت با آن همراه شود، (یعنى آن عمل گناه و معصیت نیست) مانند بسیارى از کارهاى شبانه روزِ انسان که مى‏شود با قصد قربت کردن، عبادت محسوب گردد.
قالَ رَسُولُ اللّهِ (ص) : النّظَرُ اِلَى الْوالِدَیْنِ بِرَأْفَه وَ رَحْمَه عِبادَه.(۱)
پیامبر اکرم(ص) مى‏فرمایند: نگاه به پدر و مادر از روى مهربانى و محبت عبادت است.
قالَ رَسُولُ اللّهِ (ص) : مُجالَسَه الْعُلَمأِ عِبادَه.(۲)
پیامبر اکرم(ص) فرمود: همنشینى با علما(و شرکت در جلسات آنان)، عبادت است.
قالَ(ع): ما مِنْ اِمْرَأَه تَسْقى‏ زَوْجَها شَرْبَه مِنْ مأٍ اِلاّ کانَ خَیْراً لَها مِنْ عِبادَه سَنَه صِیامُ نَهارِها وَ قِیامُ لَیْلِها.(۳)
از معصوم (ع) روایت شده است که فرمود: هیچ زنى نیست که مقدار کمى به همسرش آب بدهد مگر این‏که (این عملش ) بهتر است براى او از یک سال عبادتِ مستحبّى، که روزهایش را روزه، و شب‏هایش را عبادت نماید.
۱- بحار الانوار، ج ۳۸، ص ۱۹۶.
 ۲- همان، ج ۱، ص ۲۰۴.
 ۳- وسائل الشیعه ، ج ۱۴، ص ۱۲۳.
 تفاوت هاى زن و مرد در وضو
۱. در واجباتِ وضو، بین زن و مرد فرقى نیست؛ اما در مستحباتِ وضو در یک مورد فرق است، و آن عبارت است از: شستن دست‏ها که بر مردها مستحب است آبِ شستن اوّل را در دست‏ها از پشت دست بریزند و آبِ شستن دوم را از داخل دست اما زن‏ها به عکس این عمل کنند؛ یعنى آبِ شستن اوّل را از داخل ریخته و آبِ شستن دوم را از پشت دست بریزند.(۱)
۲. اگر زن بخواهد در جایى که نامحرم او را مى‏بیند وضو بگیرد، اگر مکانش منحصر نباشد همه فقها فرموده‏اند: معصیت کرده‏است ولى وضویش صحیح است؛ و اما اگر مکانش منحصر باشد، حضرت آیه‏الله خوئى(ره) و حضرت آیه‏الله سیستانى فرموده‏اند: وظیفه‏اش تیمم است و بقیه فقها وضو را صحیح مى‏دانند (با این‏که معصیت کرده‏است).(۲)
۳. چیزهایى که وضو را باطل مى‏کند براى مردها شش چیز و براى زن‏ها هفت چیز است و آنها عبارتند از: بول؛ غائط؛ بادِ معده و روده که از مخرجِ غائط خارج شود؛ خوابى که بواسطه آن چشم نبیند و گوش نشنود؛ ولى اگر چشم نبیند و گوش بشنود، وضو باطل نمى‏شود؛ چیزهایى که عقل را از بین مى‏برد، مانند دیوانگى، مستى و بیهوشى؛ کارى که براى آن باید غسل کرد، مانند جنابت و استحاضه زنان.(۳)
یادسپارى‏
حضرت آیه‏الله خوئى (ره) و حضرت آیه‏الله سیستانى مسّ میّت را باطل کننده وضو نمى‏دانند و بقیه فقها باطل کننده مى‏دانند.(۴)
۱-العروه‏الوثقى، ج‏۱، فى مستحبات الوضؤ «العاشر».
 ۲- العروه‏الوثقى، ج‏۱، فى شرایط الوضؤ، مسأله ۳۰.
 ۳- توضیح المسائل مراجع، مسأله ۳۲۳.
 ۴- العروه‏الوثقى، ج‏۱، فى غسل مس المیت، مسأله ۱۴ ؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله ۳۲۳.
 تفاوت‏هاى زن و مرد در نماز
.۱ لباس نمازگزار باید پاک باشد و در مواردى استثنا شده که با لباس نجس هم نماز صحیح است؛ یکى از آن موارد، لباس زنى است که پرستار بچه است و همان یک لباس را دارد و یا اگر لباس دیگرى هم دارد مى‏پوشد که اگر آن لباس نجس شود و روزى یک بار تطهیر شود کفایت مى‏کند. البته حضرت آیه‏الله خوئى(ره) فرموده‏اند: باید پرستار، مادر باشد و بچه هم پسر و نجاستش هم بول باشد و براى آن زن نیز تعویض لباس یا تطهیر آن سخت و دشوار باشد و حضرت آیه‏الله سیستانى فرموده‏اند: این مورد داخل در موارد اضطرار است و معیار در بخشودگى، وجود سختى و دشوارى براى شخص است و این منحصر به این مورد نیست. و حضرت امام(ره) و حضرت آیه‏الله فاضل فرموده‏اند: یک مرتبه‏اى که در روز تطهیر مى‏کند باید پیش از اولین نمازى باشد که آن لباس نجس شده است و حضرت آیه‏الله مکارم نجاست را منحصر به بول دانسته‏اند.(۱)
.۲ در نماز، هنگامى که نامحرم نیست، زن مى‏تواند قرص صورت و دست‏ها و پاها را تا مچ باز بگذارد ولى پوشیدنِ پاها تا مچ مستحب است؛ اما نسبت به مردها چنین استحبابى نیست.(۲)
.۳ در جنسِ لباس، هرگاه از ابریشم خالص باشد، زن مى‏تواند چه در نماز و چه در غیر نماز بپوشد؛ اما براى مرد پوشیدن لباس ابریشمىِ خالص، حرام و نماز با آن هم باطل است.(۳)
.۴ پوشیدنِ لباسِ طلاباف براى زن و مرد، مانند لباسِ ابریشمى است.(۴)
.۵ براى زن نماز خواندن درخانه، بلکه در صندوقخانه و اتاق عقب بهتر است، ولى اگر بتواند کاملاً خود را از نامحرم حفظ کند بهتر است در مسجد نماز بخواند.(۵)
.۶ اذان هجده جمله واقامه هفده جمله است، ولى براى زن جایز است که در اذان فقط به گفتن تکبیر و شهادتین و در اقامه نیز به گفتن آن دو اکتفا کند.(۶)
.۷ مستحب است نمازها را اوّل وقت بخوانند و یکى از مواردى که استثنا شده؛ یعنى افضلیّت آن برداشته شده، نمازِ زنى است که فرزند کوچکى را تربیت مى‏کند، (و براى تطهیرِ لباس هایش مشکل دارد) در این صورت مى‏تواند نماز ظهر و عصر را آخر وقت بخواند تا بعد از آن بتواند نماز مغرب و عشا را نیز بخواند (که با یک تطهیرِ لباس، هرچهار نماز را خوانده باشد) و این حکم براى مردِ مربّى نیست، که اختلاف اقوال در شماره (۱) بیان گردید.(۷)
.۸ براى زن‏ها مستحب است که زیورهاى خود را در نماز همراه داشته باشند.(۸)
.۹ مستحب است اگر نمازگزار مرد است، هنگام ایستادن، پاها را از سه انگشت باز تا یک وجب فاصله دهد واگر زن است پاها را به هم بچسباند.(۹)
.۱۰ بر زن‏ها مستحب است که درحالِ ایستادن، کفِ دست‏هاى خود را روى پستان‏ها بگذارند (چون مطلوب‏تر آن است که حجمِ بدن زن در نماز کمتر مشهود باشد) ولى مردها مستحب است دست‏ها را روى ران‏ها بگذارند.(۱۰)
.۱۱ بر مرد واجب است حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند بخواند؛ اما زن مى‏تواند بلند یا آهسته بخواند؛ ولى اگر نامحرم صدایش را مى‏شنود بنابراحتیاطِ واجب باید آهسته بخواند. و اما در مورد حمد و سوره نماز ظهر و عصر، بر مردها و زن‏ها واجب است آهسته بخوانند.(۱۱)
.۱۲ در مقدار خم شدن براى رکوع بین زن و مرد تفاوتى نیست و بهتر است که زن‏ها بیش از آن مقدار خم نشوند ولى حضرت آیه‏الله اراکى(ره) فرموده‏اند: اگر زن در رکوع به حدى خم شود که بتواند دست‏ها را روى ران‏ها بگذارد کافى است.(۱۲)
.۱۳ در رکوع، مستحب است مردها زانوها را به عقب بدهند، ولى زن‏ها مستحب است زانوهارا به عقب ندهند.(۱۳)
.۱۴ مردها در رکوع دست‏ها را روى زانوها مى‏گذارند، ولى زن‏ها بالاتر قرار مى‏دهند، و حضرت آیه‏الله مکارم نسبت به گذاردن دست‏ها احتیاط واجب دارند.(۱۴)
.۱۵ مستحب است زن‏ها پس از رکوع، براى رفتنِ به سجده، اوّل راست بنشینند سپس به سجده روند؛ و اما مردها اوّل دست‏ها را به زمین گذارده و سپس زانوها را و بعد از آن به سجده روند.(۱۵)
.۱۶ مستحب است مردها در سجده آرنج‏ها و شکم را بر زمین نچسبانند و بازوها را از پهلوها جدا نگاه دارند؛ ولى زن‏ها آرنج‏ها و شکم را بر زمین بگذارند و اعضاى بدن را به یکدیگر بچسبانند.(۱۶)
.۱۷ مستحب است مردها بعد از سجده بر رانِ چپ بنشینند و روى پاى راست را به کفِ پاى چپ بگذارند؛ اما زن‏ها مستحب است زانوها را بالا آورده و روى قسمتِ بالاى ران بنشینند.(۱۷)
.۱۸ براى مردها مستحب است موقع بلند شدن، اوّل زانوها و سپس دست‏ها را از زمین بردارند؛ ولى زن‏ها به تدریج و راست مى‏ایستند به صورتى که کمتر حجم بدن ظاهر شود.(۱۸)
.۱۹ اگر زن در نماز، عقب‏تر از مرد بایستد نماز هر دو صحیح است و همچنین اگر برابر یا جلوتر بایستد ولى بین آن دو حایل و مانعى باشد و اما اگر مانع و حایلى نباشد در بیشتر از ده ذراع مانعى ندارد و کمتر از آن تا حدّى که نماز را از باطل بودن خارج نماید (که بعضى از فقها این حد را حدود یک وجب فاصله یا عقب‏تر قرار دادنِ جاىِ سجده عنوان نموده‏اند) مکروه است. در غیر این صور (یعنى مساوى بودن یا جلوتر بودن زن با فاصله کم) اگر با هم وارد نماز شده‏اند به فتواى‏حضرت آیه‏الله خوئى(ره) و حضرت آیه‏الله فاضل و حضرت آیه‏الله سیستانى و حضرت آیه‏الله مکارم نماز باطل است و همچنین نمازِ کسى که با تأخیر شروع کرده است ولى به فتواى حضرت امام(ره) و حضرت آیه‏الله گلپایگانى(ره) و حضرت آیه‏الله اراکى(ره) نماز باطل نیست.(۱۹)
.۲۰ مرد، مى‏تواند براى مردها و زن‏ها، امام جماعت شود؛ ولى زن براى مردان نمى‏تواند امام جماعت شود؛ اما براى زنان اختلاف است، بعضى از فقها مانند حضرت امام(ره) و حضرت آیه‏الله فاضل احتیاط واجب دارند که زن براى زنان امام جماعت نباشد.(۲۰)
سؤال: با توجه به این‏که حضرت امام (ره) احتیاط واجب فرموده‏اند که امام جماعت باید مرد باشد و این مسأله در بعضى از رساله‏ها اشتباهاً احتیاط مستحب ذکر شده است نماز بانوانى که با امام جماعت زن خوانده شده است چگونه خواهد بود؟
جواب: اگر جاهل به مسأله بوده‏اند و تقصیرى در یاد گرفتن مسأله نکرده‏اند نمازشان به طور فرادى صحیح است مگر آن‏که رکنى کم یا زیاد شده باشد.(۲۱)
.۲۱ در نماز جماعت اگر تعدادى زن و مرد هستند، مستحب است مردها پشتِ سرِ امام و زن‏ها پشتِ سرِ آنها بایستند و همچنین اگر چند مرد یا چند زن باشند مستحب است پشتِ سرِ امام بایستند و اگر یک مرد و یک یا چند زن باشند، مستحب است مرد طرف راستِ امام، و زن یا زن‏ها پشتِ سرِ امام بایستند و اما اگر مأموم یک مرد باشد حضرت آیه‏الله خوئى فرموده‏اند: بنابراحتیاط واجب باید طرف راستِ امام قدرى عقب‏تر بایستد، و بقیه فقها فرموده‏اند: مستحب است چنین کند، و اما اگر مأموم یک زن باشد مستحب است در طرف راستِ امام طورى بایستد که جاى سجده‏اش مساوى با قدم امام باشد، و حضرت آیه‏الله خوئى (ره) فرموده‏اند: یا پشتِ سرِ امام بایستد.(۲۲)
.۲۲ بهتر است زن‏ها نماز عید فطر و قربان را ترک کنند مگر پیر باشند.(۲۳)
.۲۳ زن‏ها مى‏توانند در نماز جمعه شرکت کنند و نمازشان صحیح است و از نماز ظهر کفایت مى‏کند؛ولى به تنهایى (بدون شرکت مردان) نمى‏توانند نماز جمعه تشکیل دهند، همچنین نمى‏توانند تکمیل کننده عددِ لازم (پنج نفر مرد) باشند؛ زیرا نماز جمعه تنها با شرکت حداقل پنج نفر منعقد مى‏گردد. (به خلاف نماز جماعت که با حداقل دو نفر که یکى امام و یکى مأموم باشد تشکیل مى‏شود.(۲۴»
.۲۴ اگر پدر، نماز و روزه خود را به جا نیاورده باشد،(با شرایطش) بر پسر بزرگ‏تر واجب است که پس از مرگش به جا آورد یا براى او اجیر بگیرد، و اما نسبت به مادر، بعضى از فقها فرموده‏اند: مانند پدر است و بعضى مانند حضرت امام (ره) و حضرت آیه‏الله خوئى (ره) و حضرت آیه‏الله سیستانى فرموده‏اند: واجب نیست؛ و اما نسبت به دختر بزرگ‏تر، تمامى این هفت مرجعى که فتوایشان در این کتاب بیان شده است واجب نمى‏دانند.(۲۵)
.۲۵ اگر زن بخواهد در خواندنِ نماز میّت به جماعت شرکت کند، مستحب است که پشتِ سرِ مردان بایستد. و اگر زنى حائض در میان زنان باشد، مستحب است خودش صف جداگانه تشکیل دهد.(۲۶)
۱- العروه‏الوثقى، ج‏۱، فى احکام النجاسات، فصل فیما یعفى عنه فى الصلاه.
 ۲- همان، فیما یستحب من اللباس «التاسع».
 ۳- همان، فى شرائط الباس المصلّى «السادس».
 ۴- همان، فى شرائط الباس المصلّى «الخامس».
 ۵- توضیح المسائل مراجع، مسأله ۸۹۴.
 ۶- العروه‏الوثقى، ج ۱، فى الاًّ ذان والاًّقامه.
 ۷- همان، فى اوقات الرواتب، مسأله ۱۳ «التاسع».
 ۸- همان، فى القنوت، مسأله ۱۶.
 ۹- توضیح المسائل مراجع، مسأله ۹۷۷.
 ۱۰- العروه‏الوثقى، ج ۱، فى القنوت، مسأله ۱۶، و فى القیام، مسأله ۳۲.
 ۱۱- توضیح المسائل مراجع، مسأله ۹۹۲ و ۹۹۴.
 ۱۲- العروه‏الوثقى، ج ۱، فى الرکوع، مسأله ۱۰.
 ۱۳- همان، فى القنوت، مسأله ۱۶؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله ۱۰۴۴.
 ۱۴- العروه‏الوثقى، ج ۱، مسأله ۱۶، و فى الرکوع، مسأله ۱؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله ۱۰۴۴.
 ۱۵- العروه‏الوثقى، ج ۱، فى القنوت، مسأله ۱۶ و فى مستحبات السجود «الثالث».
 ۱۶- العروه‏الوثقى، ج ۱، فى القنوت، مسأله ۱۶؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله ۱۰۹۱.
 ۱۷- العروه‏الوثقى، ج ۱، فى القنوت، مسأله ۱۶، و فى مستحبات السجود «الخامس عشر».
 ۱۸- همان؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله ۱۰۹۱.
 ۱۹- توضیح المسائل مراجع، مسأله ۸۸۶ و ۸۸۷ و ۸۸۸؛ العروه‏الوثقى، ج ۱، فى مکان المصلى «العاشر».
 ۲۰- العروه‏الوثقى، ج ۱، فى شرائط امام الجماعه؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله ۱۴۵۳؛ جامع‏المسائل حضرت آیه‏الله فاضل، ج ۲، ص ۱۵۳، سؤال ۳۲۷.
 ۲۱- استفتا از دفتر استفتاى حضرت امام‏۱ که نزد نویسنده موجود است.
 ۲۲- توضیح المسائل مراجع، مسأله ۱۴۸۰؛ العروه‏الوثقى، ج ۱، فى مستحبات الجماعه.
 ۲۳- العروه‏الوثقى، ج ۱، فى صلاه‏العیدین، مسأله ۴.
 ۲۴- توضیح المسائل، شرایط نماز جمعه، مسأله ۱۳.
 ۲۵- العروه‏الوثقى، ج ۲، فى قضأالولى؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله ۱۳۹۰.
 ۲۶- العروه‏الوثقى، ج ۱، فى الصلاه على المیت، مسأله ۱۷.
 تفاوت‏هاى زن و مرد در حج‏
.۱ یکى از واجباتِ احرام، پوشیدنِ دو جامه احرام، یکى «لنگ» و دیگرى «ردأ» است که باید به دوش بیندازد، که این در مورد مردان اتفاقى است؛ و اما براى بانوان، بیشترِ فقها فرموده‏اند؛ زن مى‏تواند در لباس خودش به هر نحو هست محرم شود.(۱)
.۲ پوشیدن سر در حال احرام بر مردان حرام است به خلاف زن‏ها.(۲)
.۳ پوشیدنِ صورت در حال احرام براى مردها جایز است؛ ولى بر زن‏ها حرام است.(۳)
.۴ استظلال(۴) در حال احرام؛ بر مردان در مسیر راه، حرام است؛ ولى بر زن‏ها جایز است.(۵)
.۵ در صحّتِ طواف مرد شرط است که باید ختنه شده باشد، به خلاف زن که در صحت طوافش (خفض) شرط نیست.(۶)
.۶ در مِنى‏ براى مردى که سفر اولش نباشد روز عید (قربان) مخیّر است تقصیر نماید یا حلق کند؛ یعنى سرش را بتراشد؛ ولى زن باید تقصیر کند؛ یعنى قدرى از مو یا ناخنِ خود را بگیرد.(۷)
۱- مناسک حج با حاشیه ۱۴ مرجع، واجبات احرام، مسأله ۲۶۹ و ۲۷۷ و محرمات احرام «ششم» و مسأله ۳۵۳.
 ۲- همان، محرمات احرام «هفدهم».
 ۳- همان، محرمات احرام «هجدهم».
 ۴- استظلال: سایه قرار دادن بالاى سر خود ، زیر سایه رفتن.
 ۵- مناسک حج باحاشیه ۱۴ مرجع، محرمات احرام «نوزدهم».
 ۶- همان، واجبات طواف «چهارم».
 ۷- همان، واجبات مِنى‏ «تقصیر».
 تفاوت هاى زن و مرد در زمان وجوب عبادت‏هاى واجب‏
.۱ یکى از شرایطِ وجوب عبادت، «بلوغ» است و علایم بلوغ، در زن‏ها و مردها، تحقّق یکى از سه چیز به فتواى بیشتر فقهاست(۱)، و آنها عبارتند از:
* روییدن موى درشت، زیر شکم، بالاى عورت
* بیرون آمدن منى
* تمام شدنِ نه سال قمرى در دختران و پانزده سال قمرى در پسران(۲)
البته بعضى از فقها دیدن خونى به صفات حیض را هم جز علایم بلوغ دختران دانسته‏اند.(۳)
.۲ یکى از شرایط وجوبِ برخى از عبادات، مانند نماز و روزه براى بانوان، پاک بودن از حیض و نفاس است؛ ولى پس از گذشتن آن ایام، بعضى از اعمال نیاز به قضا کردن دارد، که در بحث خودش خواهد آمد.
۱- حضرت آیه‏الله سیستانى فرموده‏اند: نشانه بلوغ در دختر، تمام شدن نه سال قمرى و در پسر یکى از سه چیز است. منهاج‏الصالحین، ج‏۲، کتاب الحجر، مسأله ۱۰۶۹.
 ۲- تحریر الوسیله، ج ۲، کتاب الحجر، مسأله ۳.
 ۳- العروه‏الوثقى، ج‏۱، فى الحیض، مسأله ۱.
 تفاوت‏هاى زن و مرد در غسل‏
.۱ غسل هاى واجبِ مورد اتّفاق براى بانوان هفت غسل و براى مردها چهار غسل مى‏باشد و آنها عبارتند از : غسل جنابت؛ غسل میت؛ غسل مسّ میت؛ غسلى که به واسطه نذر و قسم و مانند اینها واجب(۱) مى‏شود؛ غسل حیض، غسل نفاس؛ غسل استحاضه.(۲)
.۲ به وسیله همبسترى (جماع) با شرایطش و همچنین علمِ به خروجِ منى از بدن (در بیدارى باشد یا در خواب، با اختیار باشد یا بى اختیار…). جنابت در مرد و زن تحقّق پیدا مى‏کند و اما اثبات جنابت براى مرد و زن در موارد خروج رطوبت هاى مشکوکِ به منى وغیر آن، بستگى به بودنِ علایمِ منى در آن رطوبت دارد(۳).
و اما علایم منى، عبارتند از: ۱ – خروج منى با شهوت ۲ – جهندگى ۳ – سست شدن بدن که با بودن این سه علامت به اتفاقِ همه فقها حکم به منى بودن مى‏شود و اگر هر سه علامت نباشد منى نیست و اما اگر بعضى از سه علامت را دارا باشد اقوالى است که در زیر بیان مى‏گردد:
اوّل: در زن و مریض لازم نیست رطوبت با جهندگى بیرون آمده باشد بلکه اگر فقط با شهوت خارج شده باشد در حکم منى است و لازم نیست بدن او سست شود و این نظر حضرت امام(ره) و حضرت آیه‏الله فاضل لنکرانى است.(۴)
دوم: در صورت شک ظاهر این است که بودن جهندگى همراه با سستى یا شهوت کافى است و بعید نیست که نسبت به زن همین مسأله جارى باشد ولى در مریض تنها خروج با شهوت کافى است و این نظر حضرت آیه‏الله گلپایگانى(ره) است.(۵)
سوم: در زن و مریض خروج منى اگر فقط با شهوت باشد کفایت مى‏کند و این نظر حضرت آیه‏الله اراکى (ره) است.(۶)
چهارم: در مریض لازم نیست آن رطوبت با جهندگى خارج شده باشد بلکه اگر با شهوت خارج شده و هنگام خارج شدن همراه با سست شدن بدن باشد در حکم منى است و این نظر حضرت آیه‏الله خوئى (ره) مى‏باشد.(۷)
پنجم: در مریض خروج با شهوت کافى است و این نظر حضرت آیه‏الله سیستانى است.(۸)
ششم: اگر رطوبتى از انسان خارج شود و نداند منى است یا رطوبت دیگر چنان‏چه همراه با «جستن» و «شهوت» بوده باشد آن رطوبت حکم منى را دارد و اگر این دو نشانه، یا یکى از آنها را نداشته باشد حکم منى ندارد، ولى در زن و مریض لازم نیست که با جستن بیرون آید، بلکه اگر رطوبت هنگامى بیرون آید که به اوج شهوت جنسى رسیده است حکم منى دارد. البته غالباً بعد از بیرون آمدن منى بدن سست مى‏شود، ولى این موضوع جز شرایط قطعى و نشانه‏ها نیست.(۹) و این نظر حضرت آیه‏الله مکارم است.
.۳ یکى از غسل‏هاى مستحب براى بانوان، غسلِ زنى است که براى غیر شوهرش بوى خوش استعمال کرده است که در روایت آمده‏است: هر زنى که براى غیر شوهرش بوى خوش استعمال کند، هیچ نمازى از او پذیرفته نمى‏شود تا این‏که مانند غسل جنابت غسل نماید. (یعنى برایش حالتى پیدا خواهد شد که مانند جنابت براى برطرف شدنِ آن نیاز به غسل مى‏باشد.(۱۰»
۱- مانند غسلى که به واسطه اجاره یا شرط در ضمن عقد، یا دستورى که اطاعتش لازم است واجب شده‏است. توضیح المسائل مراجع، بعد از مسأله ۳۴۴.
 ۲- توضیح المسائل مراجع، غسل هاى واجب.
 ۳- العروه‏الوثقى، ج ۱، فصل فى غسل الجنابه ؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله ۳۴۶.
 ۴- توضیح المسائل مراجع، مسأله ۳۴۶؛ توضیح المسائل آیه‏الله فاضل، مسأله ۳۴۸.
 ۵- العروه‏الوثقى، ج ۱، فصل فى غسل الجنابه.
 ۶- همان، فصل فى غسل الجنابه.
 ۷- منهاج الصالحین، ج‏۱، ص ۴۸، مسأله ۱۳۷.
 ۸- همان، ص ۶۱، مسأله ۱۶۹.
 ۹- توضیح المسائل، مسأله ۳۶۱ و ۳۶۲.
 ۱۰- العروه الوثقى، ج‏۱، فى الأغسال المندوبه، الأغسال الفعلیّه، القسم الثانى،«السادس».
 تفاوت‏هاى زن و مرد در روزه‏
.۱ شرایطِ وجوبِ روزه براى مردها عبارتند از: بلوغ؛ عقل؛ عدم بیهوشى؛ مریض نبودن (در صورتى که روزه برایش ضرر داشته باشد)؛ مسافر نبودن؛ و اما براى بانوان شرط دیگرى هم بیان شده است، و آن حیض و نفاس نبودن است اگرچه در مقدار کمى از روز باشد.(۱)
.۲ شرایطِ صحّتِ روزه براى مردها عبارتند از: عقل؛ ایمان و اسلام؛ باقى نماندن بر جنابت تااذان صبح؛ مسافرى نباشد که نمازش شکسته است؛ عدم مریضى و چشم دردى که روزه برایش ضرر داشته باشد؛ نیّت و اخلاص؛ انجام ندادن هیچ‏کدام از مبطلات روزه؛ اگرمى‏خواهد روزهِ مستحبى بگیرد باید روزه واجب قضا نداشته باشد. و اما نسبت به بانوان دو شرط دیگر هم اضافه شده است: یکى باقى نماندن بر حیض و نفاس تا اذان صبح (در صورتى که پاک شده باشد) و دیگر آن که در تمام روز حیض و نفاس نشود اگرچه مقدار کمى از روز باشد.(۲)
.۳ روزه‏هاى حرام براى مردها یازده تاست و اما براى زن‏ها یکى افزوده شده است وآن روزه مستحبّىِ زن در صورتى که مزاحمت باحقّ شوهر داشته باشد و در صورتى که شوهر نهى کند بنابراحتیاط واجب حرام است اگرچه مزاحمت با حقِ او هم نداشته باشد و حضرت آیه‏الله فاضل و حضرت آیه‏الله مکارم فرموده‏اند: بنابراحتیاط واجب بدون اذن شوهر نیز روزه مستحبى نگیرد.(۳)
.۴ یکى از اقسام کفّاره متعلّق به زنى است که به خاطر مصیبتى که بر او وارد شده موهاى خود را قطع کرده است که باید شصت روز روزه بگیرد و یا یک بنده آزاد کند و یا شصت فقیر را طعام بدهد و همچنین زنى که به خاطر مصیبت، صورت خود را خراشیده که خون خارج شده است و یا موى سر خود را کنده‏است که باید یک بنده آزاد کند یا ده فقیر را سیر کند یا آنان را بپوشاند و اگر اینها را نتواند باید سه روز پى در پى روزه بگیرد ولى حضرت آیه‏الله سیستانى وجوب آن را ثابت ندانسته‏اند.(۴)
.۵ نشستنِ زنِ روزه دار در آب مکروه است و به فتواى حضرت آیه‏الله گلپایگانى (ره) بنابراحتیاط واجب باید ترک شود.(۵)
۱-العروه‏الوثقى، ج ۱، فصل فى شرائط وجوب الصوم.
 ۲- همان، فى شرائط صحه‏الصوم و فصل فى النیّه.
 ۳- همان، فصل ۱۵، فى اقسام الصوم.
 ۴- همان، فصل ۱۴، فى صوم الکفّاره.
 ۵- همان، فصل ۵، فیما یکره للصائم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا