چگونه کودکی شاد تربیت کنیم؟

چگونه کودکي شاد تربيت کنيم؟

موفّق بودن در زندگی، مهم‌ترین خواست هر پدر و مادری برای فرزندش در هر برهه‌ی زندگی است. امّا رسیدن به این خواسته و لذّت بخش کردن روزها و سال‌ها برای کودک دلبند، از همان سال‌های نخست، ذهن والدین را مشغول می‌کند. شاید رعایت نکات ذیل بتواند رسیدن به این هدف را ساده‌تر نماید:
۱- به کودکتان یاد بدهید برای هر کار مثبت و قدم بزرگی که برای زندگی او بر می‌دارید، از شما متشکّر باشد و این موضوع را به‌صورت شفاهی بیان کند. حالا این کار می‌تواند از یک بازی ساده در پارک، خواندن یک کتاب و یا حتّی خرید یک هدیه‌ی با ارزش باشد. احترام متقابل شما به فرزندتان می‌تواند فضایی گرم و صمیمی ایجاد کند.
۲- به حرف‌های فرزندتان گوش دهید. اگر او از دبستان به خانه آمده و درباره‌ی هم‌کلاسی‌اش با خشم صحبت می‌کند، سریع موضع‌گیری نکنید و به او نگویید درباره‌ی این مسائل منفی صحبت نکند. این کار شما تنها سبب انباشته شدن مشکلات در وجودش می‌شود. سعی کنید با درک کامل به حرف‌ها و بهانه‌هایش توجّه کنید و نشان دهید احساساتش را درک کرده‌اید.
۳- انجام اقدامات روتین در زندگی، یکی از بهترین اقدامات ضروری برای ایجاد حسّ لذّت و امنیّت در زندگی کودکتان است. خانواده‌هایی که برای غذا خوردن، حمام رفتن و زمان خواب کودکشان برنامه‌ی ثابتی دارند، از روابط خانوادگی برخوردار هستند و به کودک کمک می‌کنند احساس امنیت بیش‌تری داشته باشد. حتّی با این کار سلامت کودک از نظر روانی هم تامین شده و او را در برنامه‌ریزی برای زندگی پرمشغله‌ی آینده یاری می‌دهد.
۴- تشویق کودک به فعّالیّت‌های فیزیکی از دیگر مسائلی است که با توجّه به رواج استفاده کودکان از وسایل تکنولوژیک، هم‌چون موبایل و کنسول‌های بازی در سنین پایین، اهمیّت صدچندان پیدا کرده است. عادت کردن کودک به نشستن و خیره شدن به صفحه‌ی مانیتور و یا تلویزیون، قطعاً سلامت او را به‌خطر می‌اندازد و تاکید والدین بر انجام فعّالیّت‌های ورزشی می‌تواند شادی را به او بازگرداند و سلامتش را تضمین کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا