“کمبود ویتامین B1 موجب افسردگی، بداخلاقی، کاهش حافظه و تمرکز و همچنین احساس خستگی می شود.
ویتامین B1 یا تیامین ، برای تامین انرژی از مواد غذایی و به ویژه از مواد قندی یا کربوهیدراتها در بدن لازم است.
از آنجا که سلولهای عصبی فقط از گلوکز برای تأمین انرژی خود استفاده میکنند، در کمبود این ویتامین علائمی از قبیل افسردگی، بداخلاقی، کاهش حافظه و تمرکز و همچنین احساس خستگی ظاهر میشود.
این ویتامین در مواد غذایی از قبیل غلات صبحانه، نخود فرنگی، تخمه آفتابگردان، ارزن، جوانه گندم، کنجد، سویا، آجیل به خصوص بادام هندی، بادام، گردو، حبوبات از جمله نخود، لوبیا، عدس، گندم سبوسدار، سیبزمینی، گندم سیاه یا چاودار وجود دارد. ”
“کمبود ویتامین B3 یا نیاسین نیز منجر به بروز علائم جسمی و روحی میشود که مهم ترین آنها زوال عقل است و حتی کمبود آن به مرگ نیز میانجامد.
علائم عصبی ناشی از کمبود این ویتامین شامل کاهش حافظه، آشفتگیهای روحی، افسردگی و اضطراب است.
از منابع غذایی نیاسین می توان مخمر آبجو، پنیر، بادام زمینی، کنجد، برنج قهوه ای، آرد و نان سبوس دار، جوانه گندم ، جو و حبوبات (به ویژه نخود) را نام برد.”
کمبود این ویتامین بدخلقی می آورد
- مرداد 8, 1392
- 00:00
- No Comments
- تعداد بازدید 185 نفر
- برچسب ها : بهداشت و سلامت, تغذیه, روانشناسی, ویتامینB1، افسردگی
اشتراک گذاری این صفحه در :
خدا با سکوت خوبها مشکل دارد
۱۴۰۵/۰۳/۳۰
انقلاب امام حسین علیهالسلام از نگاه مورخان و بزرگان جهان
۱۴۰۵/۰۳/۲۹
نکات ضروری در دوست داشتن همسر
۱۴۰۵/۰۳/۲۷
توصيه های بهداشتی در ماه محرم
۱۴۰۵/۰۳/۲۶
جلوههای بهار در آیات قرآن و شعر بزرگان
۱۴۰۴/۱۲/۰۵
قهوه شیرین خانم روانشناس
۱۴۰۴/۱۰/۰۲
انتخاب کتاب مناسب برای کودکان
۱۴۰۴/۰۷/۱۰