من غدیری‌ام!

چند پیشنهاد برای برگزاری باشکوه عید غدیر

نوروزی دیگر

شایسته است از اول ماه ذی‌الحجه که هم‌زمان با خجسته‌ترین پیوند هستی، یعنی ازدواج حضرت امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) است، روح تازه‌ای به خانه و خانواده خود بدمیم. از غدیر در روایت به نوروز تعبیر شده است، اما واقعاً همت ما برای نوروز کجا و غدیر کجا؟! چقدر خوب خواهد شد که از اول ماه ذی‌الحجه به خانه‌تکانی بپردازیم تا هم خودمان باورمان شود که واقعاً عیدی در راه است و هم بچه‌ها چشم‌انتظار آمدن غدیر شوند.

 

لباس عید

همیشه در زندگی خرج وجود دارد، ولی باید هنر بهره‌برداری از این مخارج را بلد باشیم. خواه ناخواه برای اهل خانه باید لباسی تهیه کرد. چه ایرادی دارد که این کار را در آستانه غدیر بیندازیم تا ذوق و شوق خرید و پوشیدن لباس نو، غدیر را در کام اهل خانه شیرین‌تر کند؟!

 

جشن خانگی

فضای خانه را برای غدیر تزیین کنیم؛ برای این کار می‌شود از ریسه‌های لامپی، پرچم‌های رنگی و… استفاده کرد. بچه‌ها می‌توانند با کاغذهای رنگی ابرو باد درست کنند و یا با نقاشی‌های خودشان ریسه مقوایی تهیه کنند. این کارها را به کودکان واگذار کنید تا بیشتر با جشن غدیر مأنوس شوند. می‌توان چند مهمان هم دعوت کرد و به مدیریت خود خانواده، جشن باشکوهی برگزار نمود.

 

 

کیک و شیرینی خانگی

به نیت ثواب و شاد کردن دل بچه‌ها مادران عزیز به میدان بیایند و با تهیه انواع کیک‌ها و شیرینی‌های خانگی هنرهایشان را رونمایی کنند. بهتر است از کودکان نیز در انجام این کار کمک بگیرند و با تهیه کیک و شیرینی، اهمیت و عیدانه بودن این روز را به آن‌ها نشان بدهند.

 

پرچم بزنید

پرچم، همواره نماد اعتقاد و شناسایی بوده است؛ مکان‌های متبرک، کاروان‌های بزرگ، سپاهیان و ملت‌ها همیشه پرچم داشته‌اند. بسیار زیباست خانه‌ای که محب امیرالمؤمنین نیز در آن زندگی می‌کند، پرچم داشته باشد. عید غدیر بر سردر خانه‌هایتان پرچم‌های منقش به نام حضرت علی(ع) بزنید. پرچم‌های کوچک‌تری هم به دست کودکانتان بدهید تا روز عید غدیر لحظاتی در خانه یا بهارخواب و ایوانک بروند و رو به خیایان پرچم تکان دهند. پرچم، شکل حماسی جذابی برای بچه‌ها دارد و آن‌ها از چرخاندنش احساس خوشایندی خواهند داشت.

 

 

 ماشین‌نویسی

خودروها، درواقع آگهی نماهای سیاری هستند که در شهر می‌چرخند و می‌توانند مبلغ غدیر باشند. با پرینت لیزری عباراتی چون «خدا را شکر که مولایم علی شد» «غدیری‌ام» «غدیر؛ بیعت دوباره با امام زمان(عج)» و… و تهیه رنگ و اسپری مناسب و قابل‌شست‌وشو، می‌توان هزاران تابلوی سیار در شهر داشت. اگر این نوشته‌ها به صورت برچسب باکیفیت باشد، زیباتر، تمیزتر و ماندگارتر خواهد بود.

 

ماشین‌گردی

مانور شادی غدیر را با ماشین‌گردی تکمیل کنید. ماشینتان را تزیین کنید. دست بچه‌ها پرچم‌های کوچک بدهید و از آن‌ها بخواهید که بیرون از ماشین تکان دهند. اصلاً می‌توانید با همراهی دوستان و بستگان و همسایگان یک کاروان شادی بزرگ راه بیندازید.

 

اطعام

چه خوب است افرادی که توانایی مالی دارند، در این روز عظیم، بانی اطعام مردم، بستگان و به ویژه فقرا بشوند تا افزون بر تکریم غدیر از ثواب بی‌نظیر اطعام آن نیز بهره‌مند گردند. اگر بضاعت اطعام گسترده هم نیست می‌توان به‌اندازه ۴ یا ۵ نفر بیشتر غذا درست کرد و به همسایگان داد.

 

اهدای هدیه

می‌توان در کنار عیدی، هدیه کتاب و برچسب و شکلات و… برگه‌ای را که حدیثی از امیرالمؤمنین(عج) باشد به دیگران هدیه دهیم.

 

 

فیلم تبریک

با هم فیلم تبریک عید درست کنید و در گروه‌ها و صفحات مجازی منتشر کنید. همه باید پیام‌آور شور غدیر باشند و بچه‌ها شیرین‌ترین پیام‌آوران یک واقعه شاد هستند.

 

 

جوشش عاشقانه بچه‌ها

اتفاق، ساده بود. یک کلیپ پخش شد. بچه‌ها را دعوت کرد که از بین همه اسباب‌بازی‌های کوچک و بزرگشان یک اسباب‌بازی را انتخاب کنند. تروتمیزش کنند و روز عید غدیر آن را هدیه بدهند به بچه‌های هم‌سن‌وسال خودشان که فقر و مشکلات مالی اجازه نداده هیچ‌وقت اسباب‌بازی داشته باشند یا آن را هدیه دهند به کودکان مبتلا به سرطان روی تخت بیمارستان‌ها.

بچه‌ها با دیدن این کلیپ به سراغ کمدهایشان رفتند و یک اسباب‌بازی برداشتند و آوردند وسط که آماده‌اش کنند و هدیه بدهندش. بچه‌ها در روز عید غدیر خیّر شدند؛ با یک دعوت، با یک سرود… با دیدن تصاویر کلیپی که در آن می‌خواند: عاشق هر کی باشی دوست داری کار کنی که باشه ازت راضی… حتی اگه باشه یه کار کوچک مثل هدیه اسباب‌بازی…

هزاران کودک، دست پدر و مادرهایشان را گرفتند و آن‌ها را راهی خیابان ولیعصر(عج) تهران کردند و با تمام وجود و درحالی‌که شعر هدیه اسباب‌بازی را زیر لب زمزمه می‌کردند، اسباب‌بازی‌هایشان را انداختند وسط گود بزرگ دایره‌ای شکل و هدیه دادند به بچه‌های هم‌سن‌وسال خودشان.

از جوشش عاشقانه و خالصانه بچه‌هایی که در روز عید غدیر، کار خیر را آموخته بودند، سه کامیون بزرگ اسباب‌بازی جمع‌آوری شد برای بچه‌های محروم ایران‌زمین.

 

مجله آشنا، شماره ۲۲۶، صفحات ۴۱-۴۰.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا